Abstract
Zusammenfassung:Einleitung: Das Asperger-Syndrom (AS) ist eine Störung von unsicherer nosologischer Validität, deren Abgrenzung zum sogenannten High-functioning Autismus sehr schwierig ist. Diese Störungen werden bis heute leider erst sehr spät erkannt, oft werden zunächst einige andere Diagnosen gestellt. Ziel der vorliegenden Untersuchung ist es, ein Instrument (MBAS) vorzustellen, welches für die Erfassung dieser Störungen sensibel ist. Methodik: Der Fragebogen wurde insgesamt 91 Probanden (44 mit einer autistischen Diagnose, 47 mit nicht-autistischen Diagnosen) vorgelegt. Ergebnisse: Die Items der MBAS erweisen sich überwiegend als mittelschwer und überwiegend gut trennscharf. Die interne Konsistenz der gesamten Skala ist als sehr hoch zu bewerten (Cronbach’s alpha = .91). Es liegt eine konvergente Validität der Ergebnisse aus der MBAS und dem ADI-R vor (r = 0.61, p = .001) Vergleicht man die gebildeten Gruppen «autistisch» vs. «nicht autistisch» in Bezug auf den Gesamtscore miteinander, so zeigt sich, dass der Fragebogen sehr gut zwischen den beiden Vergleichsgruppen unterscheidet. Bei einer Sensitivität von 95.5% und einer Spezifität von 95.7% kommt es nur zu wenigen Fehlklassifikationen, falsch negative Einschätzungen kamen in unserer Stichprobe lediglich bei sehr jungen Probanden vor. Schlussfolgerungen: Die «MBAS» erweist sich als reliabel und diagnostisch valide. Zum Zwecke der Präselektion oder Generierung von Verdachtsdiagnosen des Autismus auf hohem Funktionsniveau ist dieser Fragebogen gut geeignet.
Summary:Objectives: Asperger’s Syndrome is a disorder of uncertain nosological validity, which is difficult to differentiate from high-functioning autism. Even today these disorders are unfortunately diagnosed very late, often in the wake of earlier, different diagnoses. The purpose of this study is to present a screening instrument (MBAS), which is sensitive to these disorders. Methods: The instrument was tested among a total of 91 probands (44 of whom had been diagnosed as autistic, and 47 of whom had been diagnosed with a non-autistic disorder). Results: The items on the MBAS were of average difficulty; generally, the all item-total correlation was good. The total scale has an internal consistency of Cronbach’s alpha = .91 and the convergent validity of the MBAS and the ADI-R reached r = .61 (p = .001). The total score of the questionnaire discriminated highly significantly between the group with autism and that without. At a sensitivity of 95.5% and a specificity of 95.7% the number of misclassifications is low. False negative classifications occurred only in the case of very young children. Conclusions: The MBAS is a reliable and valid instrument for screening and generating tentative diagnoses of high-functioning autism. The questionnaire is well suited for the selection and generation of tentative diagnoses of autism on a high-functioning level.
Literatur
1944). Die «autistischen Psychopathen» im Kindesalter. Archiv für Psychiatrie und Nervenkrankheiten,, 117, 76– 136
(2000). Das Asperger-Syndrom: Ein Ratgeber für Eltern. Stuttgart: Thieme Verlag
(2000). Der Fragebogen über Verhalten und soziale Kommunikation (VSK): Psychometrische Eigenschaften eines Autismus-Screening-Instruments für Forschung und Praxis. Diagnostica, 46, 149– 155
(2001). Die Faktorenstruktur des Autismus Diagnostischen Interviews-Revision (ADI-R): Eine Untersuchung zur dimensionalen versus kategorialen Klassifikation autistischer Störungen. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie,, 29, 221– 229
(1997). Asperger-Syndrom - eine Übersicht der diagnostischen Kriterien. Fortschritte der Neurologie und Psychiatrie, 65, 41– 48
(1959). Convergent and Discriminant Validiation by the Multitrait-Multimethod Matrix. Psychological Bulletin,, 103, 276– 279
(1996). Diskriminanzanalyse. In: Fahrmeir, L., Hamerle, A. & Tutz, G. (eds): Multivariate statistische Verfahren. Berlin: de Gruyter, 2. Aufl.
(1999). The Screening and Diagnosis of Autistic Spectrum Disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders,, 29, 439– 484
(2003). The epidemiology of pervasive developmental disorders. Trends in Evidence-Based Neuropsychiatry,, 5, 29– 36
(2001). Developmental and Current Functioning in Adolescent with Asperger Syndrome: A Comparative Study. Journal of Child Psychology and Psychiatry,, 42, 227– 240
(2001). Gilliam Asperger’s Disorder Scale (GADS). Austin, Texas: pro.ed.
(2002). Review of the Asperger Syndrome Diagnostic Scale. Journal of Autism and Developmental Disorders,, 32, 611– 614
(1999). The diagnosis of autism and Asperger syndrome: findings from a survey of 770 families. Developmental Medicine and Child Neurology,, 41, 834– 839
(im Druck). Zur Diagnostik und Ätiologie des Asperger-Syndroms bei Kindern und Jugendlichen. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie,
(1995). Validity and neuropsychological characterization of Asperger syndrome. Journal of Child Psychology and Psychiatry,, 36, 1127– 1140
(2000). Asperger-Syndrome. New York, London: Guilford Press
(1989). Autism Diagnostic Interview: A Standardized Investigator-Based Instrument. Journal of Autism and Developmental Disorders,, 19, 363– 387
(1997). Diagnostic Instruments in Autism Spectrum Disorders. In: D. J. Cohen & F. R. Volkmar (Eds.), Handbook of autism and pervasive developmental disorders. New York: Wiley
(1994). Autism Diagnostic Interview-Revised: A revised version of a diagnostic interview for caregivers of individuals with possible pervasive developmental disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders,, 24, 659– 685
(2000). The ADOS-G (Autism Diagnostic Oberservation Schedule-Generic): A standard measure of social-communication deficits associated with autism spectrum disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders,, 30, 205– 223
(2001). Non-significance of early speech delay in children with autism and normal intelligence and implications for DSM-IV Asperger’s disorder. (Autism: International Journal of Research and Practice,). 5, 81– 94
(2001). Asperger Syndrome Diagnostic Scale (ASDS). Austin, Texas: Pro-ed.
(2000). DSM-IV - defined Asperger syndrome: cognitive, behavioral and early history diffferentiation form high-functioning autism. Autism,, 4, 29– 46
(1996). The standardized diagnosis of autism: Autism Diagnostic Interview-Revised: Inter-rater reliability of the German form of the interview. Psychopathology,, 29, 145– 153
(2000). Autismus. Erscheinungsformen, Ursachen, Hilfen. München: Beck
(2001). Das Asperger-Syndrom. Eine aktuelle Übersicht. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie,, 29, 59– 69
(1996). Brief report: Early intervention in autism. Journal of Autism and Developmental Disorders,, 26, 243– 247
(1998). Empirically supported comprehensive treatments for young children with autism. Journal of Clinical Child Psychology,, 27, 168– 179
(2000). Sprachentwicklung und Intelligenzniveau beim Autismus: Wie eigenständig ist das Asperger-Syndrom?. Der Nervenarz, 72, 535– 540
(1995). Asperger’s Syndrome and Autism: Differences in Behavior, Cognition and Adaptive Functioning. Journal of American Academic Child Adolescent Psychiatry,, 34, 1662– 1671
(2000). Pervasive Developmental Disorders: A 10-Year Review. Journal of American Academic Child and Adolescent Psychiatry,, 39, 1079– 1095
(1988). Annotation: Asperger’s Syndrome. Journal of Child Psychology and Psychiatry,, 29, 245– 255
(2003). Diagnosis and Epidemiology of Autism Spectrum Disorders. Canadian Journal of Psychiatry,, 48, 517– 525
(2003). Outcome research in Asperger syndrome and autism. Child Adolesc Psychiatric Clinics,, 12, 47– 63
(2000). Diagnostic Issues in Asperger Syndrome. In: A. Klin, F. R. Volkmar, S. S. Sparrow: Asperger Syndrome. New York: The Guilford Press
(