Skip to main content
Published Online:https://doi.org/10.1024/1422-4917.34.3.191

Zusammenfassung: Angststörungen sind die häufigsten psychischen Störungen des Kindes- und Jugendalters. Sie sind zudem ein bedeutsamer Risikofaktor für psychische Störungen des Erwachsenenalters und erfordern eine adäquate Behandlung. Die Wirksamkeit von Psychotherapie in der Angstbehandlung kann heute nicht mehr in Frage gestellt werden. Jedoch zeigt die Sekundäranalyse der Therapiestudien, dass bislang nur kognitiv-verhaltenstherapeutische Interventionen die erfolgreiche Behandlung der Angststörungen des Kindes- und Jugendalters anhand von randomisierten, kontrollierten Therapiestudien (Randomized Control Trials, RCT) nachweisen konnten. Dabei fanden sich keine Unterschiede in der Wirksamkeit, wenn die kognitive Verhaltenstherapie individuell oder in der Gruppe stattfand oder wenn sie mit dem Kind alleine oder unter Einbezug der Familie durchgeführt wurde. Die Katamnesedaten zeigen, dass die Therapieerfolge über mehrere Jahre bestehen blieben und die Erfolge nicht nur auf die Angstsymptomatik beschränkt waren. Während für viele der in der klinischen Praxis angewendeten Psychotherapieverfahren ein adäquater empirischer Nachweis einer Wirksamkeit fehlt, liegen erste RCTs vor, die die kurzfristige Wirksamkeit psychopharmakologischer Behandlung (SSRI) nachweisen. Zu den zentralen empirisch validierten psychotherapeutischen Interventionen gehören die Psychoedukation, kognitive Bearbeitung dysfunktionaler Gedanken und systematische Konfrontation mit den angstauslösenden Situationen. Diese Interventionen werden kurz dargestellt und offene Fragen in der Psychotherapieforschung der Angststörungen werden abschließend diskutiert.


Psychotherapy for Anxiety Disorders in Childhood and Adolescence - what is evidence-based?

Summary: Anxiety disorders are the most frequent mental disorders in children and adolescents. They are also an important risk factor for psychological disturbances in adulthood and require adequate treatment. The effectiveness of psychotherapy in the treatment of anxiety disorders today can no longer be questioned. However, a meta-analysis of treatment studies shows that so far, only cognitive-behavior therapy has proved, on the basis of randomized, controlled trials (RCT), to be successful in the treatment of anxiety disorders in children and adolescents. Regardless of whether the cognitive behavior therapy took place individually or in a group, or whether it was carried out with the child alone or with the inclusion of the family, no differences in the effectiveness were found. The follow-up data show that the therapy success persisted for several years and that it was not limited only to the symptoms of anxiety. Although for many psychotherapeutic interventions there is still no empirical basis, initial RCT prove the short-term effectiveness of psychopharmacological treatment (SSRI). The central, empirically validated psychotherapeutic interventions include psychoeducation, cognitive treatment of dysfunctional thoughts, and systematic exposure to the situation triggering anxiety. These interventions will be presented briefly and open questions in psychotherapy research will be discussed in the conclusion.

Literatur

  • Ahrens-Eipper, S. , Leplow, B. (2004). Mutig werden mit Til Tiger. Ein Trainingsprogramm für unsichere Kinder. Göttingen: Hogrefe First citation in articleGoogle Scholar

  • American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, (1997). Practice Parameters for the Assessment and Treatment of Children and Adolescents with Anxiety Disorders. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 36, 69S– 84S First citation in articleGoogle Scholar

  • Baer, S. , Garland, E. J. (2005). Pilot Study of Community-Based Cognitive Behavioral Group Therapy for Adolescents With Social Phobia. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 44, 258– 264 First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Barrett, P. M. , Dadds, M. R. , Rapee, R. M. (1996). Family treatment of childhood anxiety: A controlled trial. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 64, 333– 342 First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Barrett, P. M. , Duffy, A. L. , Dadds, M. R. , Rapee, R. M. (2001). Cognitive-bahavioral treatment of anxiety disorders in children: long-term (6-year) follow-up. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 69, 135– 141 First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Barrett, P. , Webster, H. , Turner, C. (2000). Friends for children. Bowen Hills: Australian Academic Press First citation in articleGoogle Scholar

  • Barrett, P. , Webster, H. , Turner, C. , Essau, C. E. , Conradt, J. (2003). Freunde für Kinder. München: Reinhardt First citation in articleGoogle Scholar

  • Birmaher, B. , Axelson, D. A. , Monk, K. , Kalas, C. , Clark, D. B. , Ehmann, M. , Bridge, J. , Heo, J. , Brent, D. A. (2003). Fluoxetine fort he treatment of childhood anxiety disorders. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 42, 415– 423 First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Boie, K. (2001). Kirsten Boie erzählt vom Angsthaben. Hamburg: Oetinger First citation in articleGoogle Scholar

  • Brückl, T. , Wittchen, H.-U. , Höfler, M. , Pfister, H. , Schneider, S. , Lieb, R. (in press). Childhood separation anxiety and the risk for subsequent psychopathology: Results from a community study. Psychotherapy & Psychosomatics, First citation in articleMedlineGoogle Scholar

  • Cassidy, L. J. , Jellinek, M. S. (1998). Approaches to recognition and management of childhood psychiatric disorders in pediatric primary care. Journal of Child and Adolescent Psychopharmacology, 45, 1037– 1052 First citation in articleGoogle Scholar

  • Chambless, D. L. , Ollendick, T. H. (2001). Empirically supported psychological interventions: Controversies and evidence. Annual Review of Psychology, 52, 685– 716 First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Cobham, V. E. , Dadds, M. R. , Spence, S. H. (1998). The role of parental anxiety in the treatment of childhood anxiety. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 66, 893– 905 First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Deutsche Gesellschaft für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, Berufsverband der Ärzte für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie in Deutschland, Bundesarbeitsgemeinschaft der leitenden Klinikärzte für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie (Hrsg.), (2003). Leitlinien zur Diagnostik und Therapie von psychischen Störungen im Säuglings-, Kindes- und Jugendalter. (2. überarb. Aufl.). Köln: Deutscher Ärzte Verlag First citation in articleGoogle Scholar

  • Döpfner, M. , Berner, W. , Flechtner, H. , Lehmkuhl, G. , Steinhausen, H. C. (1999). Psychopathologisches Befund-System für Kinder und Jugendliche (CASCAP-D). Göttingen: Hogrefe First citation in articleGoogle Scholar

  • Döpfner, M. , Lehmkuhl, G. (2000). DISYPS-KJ. Diagnostik-System für Psychische Störungen im Kindes- und Jugendalter nach ICD-10 und DSM-IV. (2. überarb. Aufl.). Göttingen: Hans Huber First citation in articleGoogle Scholar

  • Essau, C. A. , Conradt, J. , Petermann, F. (2000). Frequency, comorbidity, and psychosocial impairment of anxiety disorders in German adolescents. Journal of Anxiety Disorders, 14, 263– 279 First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Herpertz-Dahlmann, B. (2004). Psychopharmakologische Behandlung. In: S. Schneider (Hrsg.), Angststörungen bei Kinder- und Jugendlichen (S. 373-388). Berlin: Springer First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Hoyer, J. , Margraf, J. (2003). Angstdiagnostik. Berlin: Springer First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Ihle, W. , Esser, G. (2002). Epidemiologie psychischer Störungen im Kindes- und Jugendalter: Prävalenz, Verlauf, Komorbidität und Geschlechtsunterschiede. Psychologische Rundschau, 53, 159– 169 First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • In-Albon, T. , Schneider, S. (in press). Psychotherapy of childhood anxiety disorders: A meta-analysis. Psychotherapy & Psychosomatics, First citation in articleGoogle Scholar

  • Joormann, J. , Unnewehr, S. (2002). Behandlung der Sozialen Phobie bei Kindern und Jugendlichen. Götingen: Hogrefe First citation in articleGoogle Scholar

  • Kendall, P. C. (2000). Cognitive-Behavioral Therapy for Anxious Children: Therapist Manual. Ardmore: Workbook Publishing First citation in articleGoogle Scholar

  • Kendall, P. C. , Choudhury, M. , Hudson, J. , Webb, A. (2002). The C.A.T. Project. Manual for the Cognitive Behavioral Treatment of Anxious Adolescents. Ardmore: Workbook Publishing First citation in articleGoogle Scholar

  • Kendall, P. C. , Southam-Gerow, M. A. (1996). Long-term follow-up of a cognitive-behavioral therapy for anxiety-disordered youth. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 64, 724– 730 First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Kendall, P. C. , Aschenbrand, S. G. , Hudson, J. L. (2003). Child-focused treatment of anxiety. In A.E. Kazdin & J.R. Weisz (Eds.), Evidence-based psychotherapies for children and adolescents (pp. 81-100) New York: Guilford Press First citation in articleGoogle Scholar

  • Kendall, P. C. , Safford, S. , Flannery-Schröder, E. , Webb, A. (2004). Child anxiety treatment: Outcomes in adolescence and impact on substance abuse and depression at 7.4 year follow-up. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 72, 276– 287 First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Kessler, R. C. , Berglund, P. , Demler, O. , Jin, R. , Merikangas, K. R. , Walters, E. E. (2005). Lifetime prevalence and age-of-onset distributions of DSM-IV disorders in the National Comorbidity Survey Replication. Archives of General Psychiatry, 62, 593– 602 First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Kessler, R. C. , Merikangas, K. R. (2004). The National Comorbidity Survey Replication (NCS-R): background and aims. International Journal of Methods in Psychiatric Research, 13, 60– 68 First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Lyneham, H. J. , Abbott, M. J. , Wignall, A. , Rapee, R. M. (2003). The Cool Kids family Program - Therapist Manual. Sidney: Macquarie University First citation in articleGoogle Scholar

  • Margraf, J. , Schneider, S. (1992). Erfahrung, Wissenschaft und Praxis: Missverständnisse über empirisch fundierte Psychotherapie. Verhaltenstherapie, 2, 265– 266 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Muris, P. , Mayer, B. , Bartelds, E. , Tierney, S. , Bogie, N. (2001). The revised version of the Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders (SCARED-R): Treatment sensitivity in an early intervention for childhood anxiety disorders. British Journal of Clinical Psychology, 40, 323– 336 First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Nauta, M. H. , Scholing, A. , Emmelkamp, P. M. G. , Minderaa, R. B. (2003). Cognitive-behavioral therapy for children with anxiety disorders in a clinical setting: No additional effect of a cognitive parent training. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 42, 1270– 1278 First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Petermann, F. , Petermann, U. (2003). Training mit sozial unsicheren Kindern. (8. korr. Auflage). Göttingen, Hogrefe First citation in articleGoogle Scholar

  • Reed, V. , Wittchen, H.-U. (1998). DSM-IV panic attacks and panic disorder in a community sample of adolescents and young adults: how specific are panic attacks?. Journal of Psychiatric Research, 32, 335– 345 First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Research Unit on Pediatric Psychopharmacology Anxiety Study Group (RUPP), (2001). Fluvoxamine for the treatment of anxiety disorders in children and adolescents. The New England Journal of Medicine, 344, 1278– 1285 First citation in articleGoogle Scholar

  • Rosenthal, R. (1979). The «file drawer problem» and tolerance for null results. Psychological Bulletin, 86, 638– 641 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Rynn, M. A. , Siqueland, L. , Rickels, K. (2001). Placebo-controlled trial of sertraline in the treatment of children with generalized anxiety disorder. American Journal of Psychiatry, 158, 2008– 2014 First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Schneider, S. (Hrsg.) (2004a). Angststörungen bei Kindern und Jugendlichen. Berlin: Springer First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Schneider, S. (2004b). Trennungsangstprogramm für Familien (TAFF). Unpubliziertes Therapiemanual. Institut für Psychologie, Universität Basel First citation in articleGoogle Scholar

  • Schneider, S. (2005). Psychotherapie mit Kindern und Jugendlichen: Bestandsaufnahme und Zukunftsperspektiven. Verhaltenstherapie und Verhaltensmedizin, 25, 305– 316 First citation in articleGoogle Scholar

  • Schneider, S. , Borer, S. (2002). Nur keine Panik. Was Kinder über Panik wissen sollten. Zürich: pro juventute First citation in articleGoogle Scholar

  • Schneider, S. , Döpfner, M. (2004). Leitlinien zur Diagnostik und psychotherapeutischen Behandlung von Angst- und Phobischen Störungen im Kindes- und Jugendalter: ein evidenzbasierter Diskussionsvorschlag. Kindheit und Entwicklung, 13, 80– 96 First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Schneider, S. , Adornetto, C. , Unnewehr, S. (in Vorbereitung). Diagnostisches Interview psychischer Störungen im Kindes- und Jugendalter (Kinder-DIPS). Berlin: Springer Verlag First citation in articleGoogle Scholar

  • Schneider, S. , Unnewehr, S. , Margraf, J. (1995). Kinder-DIPS Handbuch. Berlin: Springer First citation in articleGoogle Scholar

  • Spence, S. H. , Donovan, C. , Brechman-Tooussaint, M. (2000). The treatment of childhood social phobia: The effectiveness of a social skills training-based, cognitive-behavioral intervention, with and without parental involvement. Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines, 41, 713– 726 First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Suhr, L. , Döpfner, M. (2005). Diagnostik und Therapie von Leistungsängsten. Therapieprogramm für Kinder und Jugendliche mit Angst- und Zwangsstörungen (THAZ). Band 1. Göttingen: Hogrefe First citation in articleGoogle Scholar

  • Target, M. , Fonagy, P. (1994). Efficacy of psychoanalysis for children with emotional disorders. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 33, 361– 371 First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Unnewehr, S. , Schneider, S. , Margraf, J. (Hrsg.) (1995). Kinder-DIPS. Diagnostisches Interview bei psychischen Störungen im Kindes- und Jugendalter. Berlin: Springer First citation in articleGoogle Scholar

  • Weiss, B. , Catron, T. , Harris, V. (2000). A 2-Year Follow-Up of the Effectiveness of Traditional Child Psychotherapy. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 68, (6) 1094– 1101 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Weiss, B. , Catron, T. , Harris, V. , Phung, T. M. (1999). The Effectiveness of Traditional Child Psychotherapy. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 67, (1) 82– 94 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Williams, J. , Klinepeter, K. , Palmes, G. , Pulley, A. , Foy, J. M. (2004). Diagnosis and Treatment of Behavioural Health Disorder in Pediatric Practice. Pediatrics, 114, (3) 601– 606 First citation in articleGoogle Scholar

  • Woodward, L. J. , Fergusson, D. M. (2001). Life course outcomes of young people with anxiety disorders in adolescence. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 40, 1086– 1093 First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • World Health Organization (Hrsg.)., (1989). International Classification of Diseases, Injuries and Causes of Death (ICD-10) Chapter V: Mental and Behavioral Disorders. Diagnostic Criteria for Research. Genf: World Health Organization First citation in articleGoogle Scholar