Skip to main content
Originalarbeiten/Original articles

Angeleitete Selbsthilfe für Eltern von Kindern mit Aufmerksamkeitsdefizit-/Hyperaktivitätsstörung

Konzept, Inanspruchnahme und Effekte eines bundesweiten Angebotes – eine Beobachtungsstudie

Published Online:https://doi.org/10.1024/1422-4917/a000348

Fragestellung: Nachdem die Effekte angeleiteter Selbsthilfe für Eltern von Kindern mit ADHS bereits in randomisierten Kontrollgruppenstudien belegt wurden, ist das Ziel dieser Studie die Überprüfung der Alltagswirksamkeit dieser neuartigen Interventionsform im bundesweit angelegten Modellversuch. Methodik: Niedergelassene Kinderärzte und Kinder- und Jugendpsychiater meldeten 274 Kinder mit ADHS-Diagnose (6 bis 12 Jahre, 83.6 % Jungen) zu dem Selbsthilfeprogramm für Eltern von Kindern mit ADHS an, das über einen Zeitraum von einem Jahr durchgeführt wurde und aus acht Elternheften mit Ratschlägen zum Umgang mit Kindern mit ADHS und ergänzender telefonischer Beratung (14 Telefonate à 20 Minuten) bestand. Die Veränderung der ADHS- und der komorbiden Symptomatik sowie der individuellen Probleme im Verlauf wurde im Ein-Gruppen-Prä-Post-Design überprüft. Ergebnisse: 63 % der Familien vollendeten die Intervention. Die Programmabbrecher unterschieden sich nicht hinsichtlich der ADHS-Symptomatik, hatten aber häufiger einen belasteten familiären Hintergrund und wurden häufiger medikamentös behandelt. Dreiviertel der Programmbeender wurden bei Interventionsbeginn medikamentös behandelt. Die Programmbeender zeigten im Vergleich zu klinischen Kontrollgruppen eine hohe ADHS-Symptomatik. Im Verlauf der Intervention verbesserten sich die ADHS-Symptome und das Funktionsniveau mit großen Effektstärken. Komorbide oppositionelle und emotionale Symptome verminderten sich. Schlussfolgerungen: Diese Ergebnisse sprechen für die Alltagswirksamkeit eines angeleiteten Selbsthilfeprogramms bei Familien mit Kindern mit ADHS, auch als Ergänzung einer medikamentösen Behandlung.


Guided self-help interventions for parents of children with ADHD – concept, referral and effectiveness in a nationwide trial. An observational study

Objectives: The effects of guided self-help interventions for parents of children with ADHD have already been proven in randomized controlled trials. The objective of this study was to assess the effectiveness of this novel form of intervention under routine care conditions in a nationwide trial. Method: Registered pediatricians as well as child and youth psychiatrists enrolled 274 children between 6 and 12 years old (83.6 % male) diagnosed with ADHD to a self-help program for parents of children with ADHD. The program lasted for 1 year and consisted of eight booklets with advice for parenting children with ADHD as well as complementary telephone consultations (14 calls, up to 20 minutes each). The course of the ADHD symptoms and the comorbid symptoms as well as the development of the child’s individual problems were assessed in a pre-post design. Results: 63 % of the enrolled parents adhered to the program until the end. The families who cancelled the program did not differ concerning the severity of ADHD symptoms, but they did more often show an impaired familial and social background, and their children received pharmacological treatment more often. Three-fourths of the children who completed the program had received pharmacological treatment at the beginning of the program. The children had more severe ADHD symptoms than a clinical control group. During the intervention, ADHD symptoms as well as psychosocial functioning improved with large effect sizes of d > 0.9. Additionally, comorbid oppositional and emotional symptoms decreased. Conclusions: These results indicate that guided self-help programs for families with children with ADHD are effective, also as an addition to pharmacological treatment.

Literatur

  • Amonn, F., Frölich, J., Döpfner, M. (2013). Die Wirksamkeit neuropsychologischer Trainingsverfahren bei Kindern und Jugendlichen mit Aufmerksamkeitsdefizit-Hyperaktivitätsstörung (ADHS). Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 41, 199–215. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Banaschewski, T., Döpfner, M. (2014). DSM-5: Aufmerksamkeitsdefizit-/Hyperaktivitätsstörungen. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 42, 271–277. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Döpfner, M., Banaschewski, T., Krause, J., Skrodzki, K. (2010). Versorgung von Kindern, Jugendlichen und Erwachsenen mit Aufmerksamkeitsdefizit-/Hyperaktivitätsstörung (ADHS) in Deutschland. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 38, 131–136. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Döpfner M., Breuer D., Wille N., Erhart M., Ravens-Sieberer, U., BELLA Study Group. (2008a). How often do children meet ICD-10/DSM-IV criteria of attention deficit/hyperactivity disorder and hyperkinetic disorder? Parent-based prevalence rates in a national sample – results of the BELLA study. European Child & Adolescent Psychiatry, 17(Suppl. 1), 59–70. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Döpfner, M., Frölich, J., Lehmkuhl, G. (2013). Aufmerksamkeitsdefizit-/Hyperaktivitätsstörungen (ADHS) (Leitfaden Kinder- und Jugendpsychotherapie, Bd. 1., 2., überarbeitete Aufl.). Göttingen: Hogrefe. First citation in articleGoogle Scholar

  • Döpfner, M., Görtz-Dorten, A., Lehmkuhl, G., Breuer, D., Goletz, H. (2008b). Diagnostik-System für psychische Störungen nach ICD-10 und DSM-IV für Kinder und Jugendliche – II (DISYPS-II). Manual. Bern: Huber. First citation in articleGoogle Scholar

  • Döpfner, M., Hautmann, C., Görtz-Dorten, A., Klasen, F., Ravens-Sieberer, U., The BELLA Study Group. (2014). Long-term course of ADHD symptoms frmo childhood to early adulthood in a community sample. European Child & Adolescent Psychiatry (online first). doi 10.1007/s00787-014-0634-8 First citation in articleGoogle Scholar

  • Döpfner, M., Lehmkuhl, G., Schepker, R., Frölich, J. (2007). Hyperkinetische Störungen (F90). In Deutsche Gesellschaft für Kinder- und Jugendpsychiatrie, Psychosomatik und Psychotherapie, Bundesarbeitsgemeinschaft Leitender Klinikärzte für Kinder- und Jugendpsychiatrie, Psychosomatik und Psychotherapie, Berufsverband der Ärzte für Kinder- und Jugendpsychiatrie, Psychosomatik und PsychotherapieHrsg. Leitlinien zur Diagnostik und Therapie von psychischen Störungen im Säuglings-, Kindes- und Jugendalter (3., überarbeitete und erweiterte Aufl., S. 239–254). Köln: Deutscher Ärzte Verlag. First citation in articleGoogle Scholar

  • Döpfner, M., Schürmann, S., Frölich, J. (2013). Therapieprogramm für Kinder mit hyperkinetischem und oppositionellem Problemverhalten (THOP) (4., überarbeitete Aufl.). Weinheim, Basel: Beltz. First citation in articleGoogle Scholar

  • Döpfner, M., Schürmann, S., Lehmkuhl, G. (2011). Wackelpeter & Trotzkopf. Hilfen für Eltern bei ADHS-Symptomen, hyperkinetischem und oppositionellem Verhalten (5., überarbeitete und erweiterte Aufl.). Weinheim: Beltz. First citation in articleGoogle Scholar

  • Döpfner, M., Steinhausen, H.-C. (2012). Kinder-Diagnostik-System (KIDS), Band 3: Störungsübergreifende Verfahren zur Diagnostik psychischer Störungen. Göttingen: Hogrefe. First citation in articleGoogle Scholar

  • Gebhardt, B., Finne, E., von Rahden, O., Kolip, P. (2008). ADHS bei Kindern und Jugendlichen. Befragungsergebnisse und Auswertungen von Daten der Gmünder ErsatzKasse GEK (Schriftenreihe zur Gesundheitsanalyse, Bd. 65). St. Augustin: Asgard Verlag. First citation in articleGoogle Scholar

  • Glasgow, R. E., Rosen, G. M. (1978). Behavioral bibliotherapy: A review of self-help behavior therapy manuals. Psychological bulletin, 85(1), 1–23. Retrieved from www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19586159 First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Goodman, R. (1997). The strengths and difficulties questionnaire: A research note. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 38, 581–586. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Hahlweg, K., Heinrichs, N., Kuschel, A., Feldmann, M. (2008). Therapist-assisted, self-administered bibliotherapy to enhance parental competence: short- and long-term effects. Behavior modification, 32, 659–681. doi 10.1177/0145445508317131 First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Hautmann, C., Hoijtink, H., Eichelberger, I., Görtz-Dorten, A., Hanisch, C., Plück, J., Walter, D., Döpfner, M. (2013). Any indication for bias due to participation? Comparison of the effects of a parent management training rated by participating and non-participating parents. Clinical Psychology & Psychotherapy, 20, 384–393. doi 10.1002/cpp.1784 First citation in articleMedlineGoogle Scholar

  • Ise, E., Kierfeld, F., Döpfner, M. (2014). One-year follow-up of guided self-help for parents of preschool children with externalizing problem behaviour. Manuscript submitted for publication.. First citation in articleGoogle Scholar

  • Jacobson, N. S., Truax, P. (1991). Clinical significance: A statistical approach to defining meaningful change in psychotherapy research. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 59, 12–19. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Kazdin, A. E., Blase, S. L. (2011). Rebooting psychotherapy research and practice to reduce the burden of mental illness. Perspectives on Psychological Science, 6, 21–37. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Kierfeld, F., Döpfner, M. (2006). Bibliotherapie als Behandlungsmöglichkeit bei Kindern mit externalen Verhaltensstörungen. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 34, 377–386. doi 10.1024/1422-4917.34.5.377 First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Kierfeld, F., Ise, E., Hanisch, C., Görtz-Dorten, A., Döpfner, M. (2013). Effectiveness of telephone-assisted parent-administered behavioural family Intervention for preschool children with externalizing problem behaviour: A randomized controlled trial. European Child and Adolescent Psychiatry, 22, 553–565. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Lavigne, J. V., LeBailly, S. A., Gouze, K. R., Cicchetti, C., Pochyly, J., Arend, R. ... Binns, H. J. (2008). Treating oppositional defiant disorder in primary care: A comparison of three models. Journal of Pediatric Psychology, 33, 449–461. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Long, N., Rickert, V. I., Ashcraft, E. W. (1993). Bibliotherapy as an adjunct to stimulant medication in the treatment of attention-deficit-/hyperactivity disorder. Journal of Pediatric Health Care, 7(2), 82–86. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • McGrath, P. J., Lingley-Pottie, P., Thurston, C., MacLean, C., Cunningham, C., Waschbusch, D. A. ... Chaplin, W. (2011). Telephone-based mental health interventions for child disruptive behavior or anxiety disorders: Randomized trials and overall analysis. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 50, 1162–1172. doi 10.1016/j.jaac. 2011.07.013 First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • O’Brien, M., Daley, D. (2011). Self-help parenting interventions for childhood behaviour disorders: A review of the evidence. Child: care, health and development, 37, 623–37. doi 10.1111/j.1365-2214.2011.01231.x First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Ravens-Sieberer, U., Wille, N., Bettge, S., Erhart, M. (2007). Psychische Gesundheit von Kindern und Jugendlichen in Deutschland. Ergebnisse aus der BELLA-Studie im Kinder- und Jugendgesundheitssurvey (KiGGS). Bundesgesundheitsblatt, Gesundheitsforschung, Gesundheitsschutz, 50, 871–878. doi 10.1007/s00103-007-0250-6 First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Sanders, M. R., Markie-Dadds, C., Tully, L. A., Bor, W. (2000). The Triple P-Positive Parenting Program: A comparison of enhanced, standard, and self-directed behavioral family intervention for parents of children with early onset conduct problems. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 68, 624–640. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Schlack, R., Hölling, H., Kurth, B.-M., Huss, M. (2007). Die Prävalenz der Aufmerksamkeitsdefizit-/Hyperaktivitätsstörung (ADHS) bei Kindern und Jugendlichen in Deutschland. Erste Ergebnisse aus dem Kinder- und Jugendgesundheitssurvey (KiGGS). Bundesgesundheitsblatt, Gesundheitsforschung, Gesundheitsschutz, 50, 827–835. doi 10.1007/s00103-007-0246-2 First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Sonuga-Barke, E. J. S., Brandeis, D., Cortese, S., Daley, D., Ferrin, M. T., Holtmann, M. ... on behalf of the European ADHD Guidelines Group. (2013). Non-pharmacological interventions for attention-deficit/hyperactivity disorder: Systematic review and meta-analyses of randomized controlled trials of dietary and psychological treatments. American Journal of Psychiatry, 170, 275–289. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Tarver, J., Daley, D., Lockwood, J., Sayal, K. (2014). Are self-directed parenting interventions sufficient for externalising behaviour problems in childhood? A systematic review and meta-analysis. European Child and Adolescent Psychiatry, 23, 1123–1137. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Taylor, E., Döpfner, M., Sergeant, J., Asherson, P., Banaschewski, T., Buitelaar, J. ... Zuddas, A. (2004). European clinical guidelines for hyperkinetic disorder – First upgrade. European Child & Adolescent Psychiatry, 13(Suppl. 1), 17–30. doi 10.1007/ s00787-004-1002-x First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Thyen, U. (2007). Der Kinder- und Jugendgesundheitssurvey (KiGGS) 2003–2006 – ein Meilenstein für die Kinder- und Jugendmedizin in Deutschland. Bundesgesundheitsblatt, Gesundheitsforschung, Gesundheitsschutz, 50, 529–30. doi 10.1007/s00103-007-0267-x First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Van der Oord, S., Prins, P. J. M., Oosterlaan, J., Emmelkamp, P. M. G. (2008). The adolescent outcome of children with attention deficit hyperactivity disorder treated with methylphenidate or methylphenidate combined with multimodal behaviour therapy: Results of a naturalistic follow-up study. Clinical Psychology & Psychotherapy, 19, 270–278. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Woerner, W., Becker, A., Friedrich, C., Rothenberger, A., Klasen, H., Goodman, R. (2002). Normierung und Evaluation der deutschen Elternversion des Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ): Ergebnisse einer repräsentativen Felderhebung. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 30, 105–112. First citation in articleLinkGoogle Scholar