Wissens- und Einstellungsänderungen zu Depression im Jugendalter
Entwicklung und Evaluation einer Aufklärungsbroschüre
Abstract
Es bestehen nach wie vor Wissenslücken und Stigmata bei Jugendlichen bezüglich Depression und Suizidalität. Erste internationale Initiativen für Jugendliche zeigen, dass bereits niederschwellige Maßnahmen zu einer signifikanten Wissenszunahme und Einstellungsänderung führen können. Evaluationsstudien zu depressionsspezifischen Aufklärungsmaterialien im Jugendalter fehlen jedoch bislang. Um diese Lücke zu schließen, wurde eine Aufklärungsbroschüre zu Depression für Jugendliche mit dem Ziel entwickelt, spezifisches Wissen zu vermitteln und Vorurteile abzubauen. An einer Stichprobe von 156 Schülern der neunten Jahrgangsstufe wurde die Broschüre in einer Prä-Post-Erhebung evaluiert. Nach Korrektur für multiples Testen zeigten sich für 32 der 50 Fragebogenitems signifikante Veränderungen bezüglich Wissen und Einstellungen. Besonders deutliche Effekte wurden in den Kategorien „Symptome“ und „Antidepressiva“ erreicht. Die größten Verbesserungen wiesen Gymnasiasten auf, gefolgt von Real- und Hauptschülern. Die Akzeptanz der Aufklärungsbroschüre wurde anhand der Kategorien „Gestaltung“, „Inhalt“ und „Nutzen“ erfasst. Die Jugendlichen beurteilten die Broschüre in allen Kategorien positiv und vergaben als Gesamtbewertung die Schulnote „gut“.
Many adolescents still lack knowledge about depression and possess negative attitudes towards mental health difficulties. Preliminary data from international studies show that even low-threshold programs can significantly increase knowledge and decrease stigma. However, studies aimed to evaluate informational material designed to educate teenage populations about depression are lacking. In order to close this gap, we developed an information booklet for adolescents with the aim to give depression-specific information and to reduce prejudices. In a sample of 156 9th grade pupils the information booklet was evaluated in a pre-post assessment. After correction for multiple testing, significant improvement of knowledge and attitudes could be found in 32 out of 50 items of a study-specific questionnaire. Pronounced effects resulted in the categories “symptoms” and “antidepressants”. The acceptability of the information booklet was measured by the categories layout, contents, and utility. Overall assessment of the booklet and acceptance in all categories were high.
Literatur
2002). Wissensstand und Einstellungen der Allgemeinbevölkerung zu Symptomen, Ursachen und Behandlungsmöglichkeiten depressiver Erkrankungen. Nervenarzt, 73, 659 – 664.
(2009). Mental health literacy and attitude towards people with mental illness: A trend analysis based on population surveys in the eastern part of Germany. European Psychiatry, 24, 225 – 232.
(2008). Adolescents’ attitudes toward schizophrenia, depression and PTSD. Journal of Psychosocial Nursing and Mental Health Services, 46, 45 – 51.
(2011). Personal and perceived depression stigma in Australian adolescents: Magnitude and predictors. Journal of Affective Disorders, 129, 104 – 108.
(2008). Expert survey for the management of adolescent depression in primary care. Pediatrics, 121, e101 – 107.
(1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Hillsdale: Erlbaum.
(2005). Pain complaints in adolescent patients with affective disorders versus adolescent psychiatric controls. Primary Care Companion to the Journal of Clinical Psychiatry, 7, 150 – 154.
(2009). Public awareness campaigns about depression and suicide: A review. Psychiatric Services, 60, 1203 – 1213.
(2005). Changes in mental health literacy about depression: South Australia, 1998 to 2004. The Medical Journal of Australia, 183, 134 – 137.
(2008). Was wirkt in der Therapie von Depression bei Kindern und Jugendlichen wirklich? Kindheit und Entwicklung, 17, 243 – 251.
(2010). Perceived barriers and facilitators to mental health help-seeking in young people: A systematic review. BMC Psychiatry, 10, 113.
(2003). Depression im Kindes- und Jugendalter–Einführung in den Themenschwerpunkt. Kindheit und Entwicklung, 12, 127 – 132.
(2004). A survey of adolescents knowledge about depression. Archives of Psychiatric Nursing, 18, 228 – 234.
(2010). Mental health problems and help-seeking behavior among college students. The Journal of Adolescent Health, 46, 3 – 10.
(2010). Clinical characteristics of depression among adolescent females: A cross-sectional study. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 4, 26.
(2009). Perceived barriers to treatment for adolescent depression. Medical Care, 47, 677 – 685.
(2010). Lifetime prevalence of mental disorders in U.S. adolescents: Results from the National Comorbidity Survey Replication-Adolescent Supplement (NCS-A). Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 49, 980 – 989.
(2007). A cluster randomized controlled trial to assess the effectiveness of an intervention to educate students about depression. Psychological Medicine, 37, 363 – 372.
(2004). Stigmatisierung psychisch Kranker aus der Perspektive sozialpsychologischer Stereotypenforschung. Fortschritte der Neurologie-Psychiatrie, 72, 36 – 44.
(2010). Being treated differently: Stigma experiences with family, peers, and school staff among adolescents with mental health disorders. Social Science and Medicine, 70, 985 – 993.
(2009). Impact of a mental health teaching programme on adolescents. The British Journal of Psychiatry, 194, 365 – 370.
(1998). Changes in public attitudes to depression during the Defeat Depression Campaign. The British Journal of Psychiatry, 173, 519 – 522.
(2010). “A disease like any other”? A decade of change in public reactions to schizophrenia, depression, and alcohol dependence. The American Journal of Psychiatry, 167, 1321 – 1330.
(2005). Zur Epidemiologie psychischer Störungen im Kindes- und Jugendalter. Eine Bestandsaufnahme. Kindheit und Entwicklung, 14, 48 – 57.
(2003). Reducing psychiatric stigma and discrimination: Evaluation of educational interventions in UK secondary schools. The British Journal of Psychiatry, 182, 342 – 346.
(2010). The effect of an educational leaflet on depressive patients attitudes toward treatment. Psychiatry Research, 177, 184 – 187.
(2010). Adolescents’ suicidal thinking and reluctance to consult general medical practitioners. Journal of Youth and Adolescence, 39, 343 – 356.
(2000). Bedarfsgerechte Versorgung psychischer Störungen. Abschätzungen aufgrund epidemiologischer, bevölkerungsbezogener Daten. Stellungnahme im Zusammenhang mit der Befragung von Fachgesellschaften durch den Sachverständigenrat für die Konzertierte Aktion im Gesundheitswesen. München: Max-Planck-Institut für Psychiatrie.
(2002). Prevalence, recognition and management of depression in primary care in Germany: The Depression 2000 study. Human Psychopharmacology, 17 Suppl 1, S1 – 11.
(2006). Development and evaluation of a youth mental health community awareness campaign–The compass strategy. BMC Public Health, 6, 215.
(2010). The influence of stigma on young peoples help-seeking intentions and beliefs about the helpfulness of various sources of help. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology. doi: 10.1007/s00127-00010-00300-00125.
(