Kognitiv-behaviorale und behaviorale Interventionen der Sozialen Phobie im Kindes- und Jugendalter
Abstract
Zusammenfassung.Theoretischer Hintergrund: In der Therapie der Sozialen Phobie bei Kindern und Jugendlichen werden verstärkt (kognitiv-)behaviorale Interventionsmethoden eingesetzt. Fragestellung: Es wurde ein Überblick zur Wirksamkeit dieser Verfahren sowie ein erster meta-analytischer Ausblick gegeben. Methode: Die Bestandsaufnahme ergab lediglich neun Psychotherapiestudien. Die Integration der bisherigen Ergebnisse erfolgte mittels einer Meta-Analyse unter Nutzung eines Random Effects-Modells. Ergebnisse: Trotz der geringen Anzahl einfließender Primäruntersuchungen waren deutliche Belege hinsichtlich der Wirksamkeit (kognitiv-)behavioraler Therapieverfahren zu finden. Die zeitliche Stabilität der Ergebnisse wurde bestätigt. Aussagen zu spezifischen Wirksamkeitsunterschieden behavioraler und kognitiv-behavioraler Therapien sowie zur Bedeutsamkeit der Elterninvolvierung waren jedoch auf Grund bisheriger Befunde nicht möglich. Schlussfolgerung: Die betrachteten Verfahren scheinen als Interventionsmaßnahmen für die Soziale Phobie bei Kindern und Jugendlichen sehr gut geeignet zu sein. Weitere Untersuchungen sind jedoch notwendig.
Abstract.Background: (Cognitive-)behavioral interventions are increasingly being employed in the treatment of social phobia in children and adolescents. Objective: This paper reviews the current status of research on treatment of child and adolescent social phobia and investigates the efficacy of these interventions. Method: A systematic literature review yielded only nine psychotherapy studies. The results of these studies were integrated in a meta-analysis using the random effects model. Results: Despite the small number of studies, substantial empirical evidence was found for the efficacy of behavioral and cognitive-behavioral treatments. The temporal stability of the results could also be confirmed. The present empirical basis, however, does not allow for conclusions regarding differences in efficacy between behavioral and cognitive-behavioral interventions or regarding the significance of parental involvement. Conclusion: The investigated interventions therefore seem particularly suitable for the treatment of social phobia in children and adolescents. However, further research is needed.
Literatur
(1995). Treatment of social anxiety in adolescents. Cognitive and Behavioral Practice , 2, 271–298.
(1995). Children and adolescents: Assessment and treatment. In R. G. Heimberg, M. R. Liebowitz, D. A. Hope & F. R. Schneier (Eds.), Social Phobia. Diagnosis, Assessment and Treatment (pp. 387-425). New York: Guilford Press.
(2000). Treatment of social phobia in adolescents: Cognitve-behavioral programs focused on intervention and prevention. Journal of Cognitive Psychotherapy: An International Quarterly , 14, 67–76.
(1995). Cognitive-behavioral group treatment for social phobia in adolescents. A preliminary study. Journal of Nervous and Mental Disease , 138, 649–656.
(1994). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (4th ed.). Washington, DC: Author.
(2000). Cognitive-behavioral family therapy for socially anxious children: A multiple-baseline evaluation. Dissertation Abstract International , 60, 6352–B.
(2003). Wirksamkeit von Psychotherapie bei Kindern und Jugendlichen. Eine Übersicht und Meta-Analyse zum Bestand und zu Ergebnissen der deutschsprachigen Effektivitätsforschung. Zeitschrift für Klinische Psychologie und Psychotherapie , 32, 129–143.
(2000). Behavioral treatment of childhood social phobia. Journal of Consulting and Clinical Psychology , 68, 1072–1080.
(2001). The treatment of childhood social anxiety disorder. Psychiatric Clinics of North America , 24, 831–846.
(1990). The usefulness of the ”fail-safe“ statistic in meta-analysis. Educational & Psychological Measurement , 50, 233–240.
(2001). Empirically supported psychological interventions: controversies and evidence. Annual Review of Psychology , 52, 685–716.
(1999). Frequency and comorbidity of social phobia and social fears in adolescents. Behavior Research and Therapy , 37, 831–843.
(2001). Psychological and pharmacological treatments of social phobia: a meta-analysis. Journal of Clinical psychopharmacology , 21, 311–324.
(1995). Cognitive behavioral versus exposure only treatment for social phobia: A meta-analysis. Behavior Therapy , 26, 695–720.
(1995). Researcher allegiance and meta-analysis: The case of cognitive therapy for depression. Journal of Consulting and Clinical Psychology , 63, 966–980.
(1997). Cognitive-behavioral and pharmacological treatment for social phobia: a meta-analysis. Clinical Psychology: Science and Practice , 4, 291–306.
(1994). Sensitivity Analysis and Diagnostics. In H. Cooper & L. V. Hedges (Eds.), The Handbook of Research Synthesis (pp. 383-398). New York: Russell Sage Foundation.
(1995). The diagnosis of social phobia. Journal of Clinical Psychiatry , 56, 5–12.
(1999). Cognitive-behavioral group therapy for social phobia in female adolescents: Results of a pilot study. Journal of American Child & Adolescent Psychiatry , 39, 721–726.
(1995). Preface. In R. G. Heimberg, M. R. Liebowitz, D. A. Hope & F. R. Schneier (Eds.), Social Phobia. Diagnosis, Assessment and Treatment (pp.vii-x). New York: Guilford Press.
(2000). Trends in the prevalence of social phobia in the United States: A synthetic cohort analysis of changes over four decades. European Psychiatry , 15, 29–37.
(1985). Statistical methods for meta-analysis. Orlando: Academic Press.
(1998). Fixed- and random-effects models in meta-analysis. Psychological Methods , 3, 486–504.
(1994). Social phobia: A clinical overview. Journal of Clinical Psychiatry , 55, 5–9.
(2000). Sozialphobie. In J. Margraf (Hrsg.), Lehrbuch der Verhaltenstherapie, Band 2: Störungen-Glossar (2., vollst. überarb. und erw. Auflage, S. 43-59). Berlin: Springer Verlag.
(2002). Behandlung der Sozialen Phobie bei Kindern und Jugendlichen. Ein kognitiv-verhaltenstherapeutisches Gruppenprogramm. Göttingen: Hogrefe Verlag für Psychologie.
(2002). Eine kontrollierte Studie zur Wirksamkeit einer kognitiv-verhaltenstherapeutischen Gruppentherapie bei Kindern und Jugendlichen mit Sozialer Phobie. Zeitschrift für Klinische Psychologie und Psychotherapie , 3, 284–290.
(2001). Social anxiety disorder in childhood and adolescence: Current status and future directions. Clinical Child and Family Psychology Review , 4, 37–61.
(1994). Patterns of symptomatic recovery in psychotherapy. Journal of Consulting and Clinical Psychology , 62, 1009–1016.
(1999). Soziale Kompetenz. Soziale Phobie. Anwendungsfelder. Entwicklungslinien. Erfolgsaussichten. Hohengehren: Schneider Verlag.
(2001). School-based behavioural treatmant for social anxiety disorder in adolescents: results of a pilot study. Journal of American Child and Adolescent Psychiatry , 40, 780–786.
(2003). Evaluation eines kognitiv-behavioralen Trainings für sozial ängstliche Kinder. Zeitschrift für Klinische Psychologie und Psychotherapie , 32, 191–199.
(2005). Eine Meta-Analyse unter Einsatz des Random Effects-Modells zur Effektivität kurzfristiger psychologischer Interventionen nach akuter Traumatisierung. Zeitschrift für Klinische Psychologie und Psychotherapie , 34, 1–9.
(2002). Results at long-term among three psychological treatments for adolescents with generalized social phobia (I): statistical significance. Psicologia Conductual , 10, 147–164.
(1983). A fail-safe N for effect size in meta-analysis. Journal of Educational Statistics , 8, 157–159.
(2001). Missing predictors in models of effect size. Evaluation & The Health Professions , 24, 277–307.
(1995). Descriptive psychopathology of social phobia. In R. G. Heimberg, M. R. Liebowitz, D. A. Hope & F. R. Schneier (Eds.), Social Phobia. Diagnosis, Assessment and Treatment (pp. 41-68). New York: Guilford Press.
(1994). Parametric measures of effect size. In H. Cooper & L. V. Hedges (Eds.), The Handbook of Research Synthesis (pp. 231-244). New York: Russell Sage Foundation.
(2001). Effektivität psychologischer Therapien von generalisierter Angststörung und sozialer Phobie: Meta-Analysen auf Störungsebene. Verhaltenstherapie , 11, 27–40.
(2000). The treatment of childhood social phobia: the effectiveness of a social skills training-based, cognitive-behavioral interventions, with and without parental involvement. Journal of Child Psychology and Psychiatry , 41, 713–726.
(1996). Meta-analysis of cognitive-behavioral treatments for social phobia. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry , 27, 1–9.
(2001). Epidemiology, patterns of comorbidity, and associated disabilities of social phobia. Psychiatric Clinics of North America , 24, 617–641.
(2003). Non-pharmacologic treatments for social anxiety disorder. Acta Psychiatrica Scandinavica , 108(417),72–84.