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Published Online:https://doi.org/10.1026/1616-3443.37.1.15

Zusammenfassung.Theoretischer Hintergrund: Auf Grund hoher Prävalenzen und deutlicher einhergehender sozio-ökonomischer Folgen stellen multiple somatoforme Beschwerden ein ernst zu nehmendes Problem dar. Fragestellung: Wie effektiv ist eine ambulante kognitiv-behaviorale Gruppenbehandlung im Vergleich zu einem Entspannungsverfahren und einer Wartegruppe in Bezug auf körperliche Beschwerden, Angst, Depressivität und subjektive Gesundheit. Methode: Es wurde eine randomisierte Kontrollgruppenstudie (N = 77) durchgeführt. Die manualisierten Interventionen umfassten acht 90-minütige Termine, die wöchentlich stattfanden. Die manualisierte kognitiv-behaviorale Intervention baut auf dem Behandlungsansatz von Rief und Hiller (1998) auf. Ergebnisse: Sowohl die kognitiv-behaviorale Behandlung als auch die Entspannungsgruppe führten zu einer Verbesserung der somatoformen Beschwerden (SOMS-7). Die kognitiv-behaviorale Behandlung hatte darüber hinaus einen positiven Einfluss auf die Angst (HADS-D) und die subjektive psychische Gesundheit (SF-12). Schlussfolgerungen: Diese kurze, kognitiv-behaviorale Gruppenbehandlung hat positive Effekte auf ambulante Patientinnen und Patienten mit somatoformen Symptomen, die über die Effekte einer Entspannungsgruppe hinausgehen.


Waiting, relaxation, or cognitive-behavioral therapy - How effective is outpatient group therapy for somatoform symptoms?

Abstract.Background: Somatoform symptoms are a prevalent and disabling condition in primary care practice, causing high medical care utilization. Objective: To compare the short-term efficacy of cognitive behavioral outpatient group therapy with a relaxation group and a waiting control group, in regard to physical symptoms, anxiety, depression, and functional health. Methods: 77 subjects were treated and assessed in a randomized control group design. The manualized 8-session cognitive-behavioral group intervention is based on Rief and Hiller’s (1998) treatment approach. Results: Both cognitive-behavioral as well as relaxation group treatments lead to lower levels of somatoform symptoms (SOMS-7). Furthermore, cognitive-behavioral treatment reduced anxiety (HADS-G) and enhanced mental health (SF-12). Conclusions: This brief cognitive-behavioral group therapy has beneficial effects on out patients with somatoform symptoms that go beyond the effects of a relaxation group.

Literatur

  • Barsky, A. J., Orav, E. J., Bates, D. W. (2005). Somatization increases medical utilization and costs independent of psychiatric and medical comorbidity. Archives of General Psychiatry , 62, 903–910. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Bullinger, M., Kirchberger, I. (1998). SF-36. Fragebogen zum Gesundheitszustand. Göttingen: Hogrefe. First citation in articleGoogle Scholar

  • Creed, F., Barsky, A. J. (2004). A systematic review of the epidemiology of somatisation disorder and hypochondriasis. Journal of Psychosomatic Research , 56(4),391–408. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Hellman, C., Budd, M., Borysenko, J., McClelland, D., Benson, H. (1990). A study of the effectiveness of two group behavioral medicine interventions for patients with psychosomatic complaints. Behavioral Medicine , 16, 165–173. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Herrmann, C., Buss, U., Snaith, R. P. (1995). HADS-D. Hospital Anxiety and Depression Scale - Deutsche Version. Ein Fragebogen zur Erfassung von Angst und Depressivität in der somatischen Medizin. Göttingen: Hogrefe. First citation in articleGoogle Scholar

  • Hessel, A., Geyer, M., Hinz, A., Brähler, E. (2005). Inanspruchnahme des Gesundheitswesens wegen somatoformer Beschwerden - Ergebnisse einer bevölkerungsrepräsentativen Befragung. Zeitschrift für psychosomatische Medizin und Psychotherapie , 51, 38–56. First citation in articleGoogle Scholar

  • Hiller, W., Rief, W. (1998). Therapiestudien zur Behandlung von Patienten mit somatoformen Störungen. Ein Literaturüberblick. Verhaltenstherapie , 8, 125–136. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Hiller, W., Zaudig, M., Mombour, W. (1997). Internationale Diagnosen Checklisten für ICD-10 und DSM-VI. Bern: Huber. First citation in articleGoogle Scholar

  • Jacobson, N., Truax, P. (1991). Clinical significance: A statistical approach to defining meaningful change in psychotherapy research. Journal of Consulting and Clinical Psychology , 59(1),12–19. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Kashner, T. M., Rost, K., Cohen, B., Anderson, M., Smith, G. R. (1995). Enhancing the health of somatization disorder patients: Effectiveness of short-term group therapy. Psychosomatics , 36, 462–470. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Kolk, A. M. M., Schagen, S., Hanewald, G. J. F. P. (2004). Multiple medically unexplained physical symptoms and health care utilization. Outcome of psychological intervention and patient-related predictors of change. Journal of Psychosomatic Research , 57, 379–389. First citation in articleGoogle Scholar

  • Kroenke, K., Swindle, R. (2000). Cognitive-behavioral therapy for somatization and symptom syndromes: A critical review of controlled clinical trials. Psychotherapy and Psychosomatics , 69, 205–215. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Lambert, M., Ogles, B. M. (2004). The Efficacy and Effectiveness of Psychotherapy. In M. J. Lambert (Ed.), Bergin and Garfield’s Handbook of Psychotherapy and Behavior Change (5th ed., pp. 139-193). New York: Wiley. First citation in articleGoogle Scholar

  • Lidbeck, J. (1997). Group therapy for somatization disorders in general practice: Effectiveness of a short cognitive-behavioural treatment model. Acta Psychiatrica Scandinavica , 96, 14–24. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Lieb, H., von Pein, A. (1996). Der kranke Gesunde. Stuttgart: TRIAS Thieme. First citation in articleGoogle Scholar

  • Looper, K. J., Kirmayer, L. J. (2002). Behavioral Medicine Approaches to Somatoform Disorders. Journal of Consulting and Clinical Psychology , 70, 810–827. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • McLeod, C. C., Budd, M. A., McClelland, D. C. (1997). Treatment of Somatization in Primary Care. General Hospital Psychiatry , 19, 251–258. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Nakao, M., Fricchione, G., Myers, P., Zuttermeister, P. C., Baim, M., Mandle, C. L. et al. (2001). Anxiety Is a Good Indicator for Somatic Symptom Reduction through Behavioral Medicine Intervention in a Mind/Body Medicine Clinic. Psychotherapy and Psychosomatics , 70, 50–57. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Nezu, A. M., Nezu, C. M., Lombardo, E. R. (2001). Cognitive-Behavior Therapy for medically unexplained symptoms: A critical review of the treatment literature. Behavior Therapy , 32, 537–583. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Ohm, D. (2003). Stressfrei durch Progressive Muskelentspannung. Stuttgart: Trias. First citation in articleGoogle Scholar

  • Rief, W., Bleichhardt, G., Timmer, B. (2002). Gruppentherapie für somatoforme Störungen - Behandlungsleitfaden, Akzeptanz und Prozessqualität. Verhaltenstherapie , 12, 183–191. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Rief, W., Hiller, W. (1998). Somatisierungsstörung und Hypochondrie. Göttingen: Hogrefe. First citation in articleGoogle Scholar

  • Rief, W., Hiller, W. (2003). A new approach to the assessment of the treatment effects of somatoform disorders. Psychosomatics , 44(6),492–498. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Rief, W., Hiller, W., Heuser, J. (1997). SOMS. Das Screening für Somatoforme Störungen. Manual zum Fragebogen. Bern: Huber. First citation in articleGoogle Scholar

  • Schneider, W., Beisenherz, B., Freyberger, H. J. (1990). Therapy expectation in different groups of patients with chronic diseases. Psychotherapy and Psychosomatics , 54, 1–7. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Schneider, W., Klauer, T. (2001). Symptom level, treatment motivation, and the effects of inpatient psychotherapy. Psychotherapy Research , 11, 153–167. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Schröder, A., Heider, J., Zaby, A. (2003). Den Körper verstehen - Symptome bewältigen. Manual zur ambulanten Gruppentherapie bei multiplen somatoformen Körpersymptomen. Landau: Universität Koblenz-Landau. First citation in articleGoogle Scholar

  • Speckens, A., van Hemert, A., Spinhoven, P., Hawton, K., Bolk, J., Rooijmans, H. (1995). Cognitive behavioural therapy for medically unexplained physical symptoms: A randomised controlled trial. British Medical Journal , 311, 1328–1332. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Sumathipala, A., Hewege, S., Hanwella, R., Mann, A. H. (2000). Randomized controlled trial of cognitive behaviour therapy for repeated consultations for medically unexplained complaints: A feasibility study in Sri Lanka. Psychological Medicine , 30, 747–757. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Wise, E. (2004). Methods for analyzing psychotherapy outcomes: A review of clinical significance, reliable change, and recommendations for future directions. Journal of Personality Assessment , 82(1),50–59. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar