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Licensed Unlicensed Requires Authentication Published by De Gruyter March 17, 2009

Women need more propofol than men during EEG-monitored total intravenous anaesthesia / Frauen benötigen mehr Propofol als Männer während EEG-überwachter total-intravenöser Anästhesie

  • Klaus Haensch , Arthur Schultz , Terence Krauß , Ulrich Grouven and Barbara Schultz

Abstract

Gender-related differences in the pharmacology of drugs used in anaesthesiology have been reported by different authors. The aim of this study was to compare propofol dosages in a greater number of male and female patients who had received electroencephalogram (EEG) monitoring to maintain a defined depth of anaesthesia. Data from an EEG-controlled study were analysed with regard to gender differences in the consumption of the short-acting hypnotic propofol during maintenance of total intravenous anaesthesia and with regard to recovery times. The 656 patients (239 male, 417 female) were 15 to 97 years old, underwent different surgical procedures, and received propofol in combination with remifentanil, a short-acting opioid. During the steady-state of anaesthesia the EEG stage D2/E0, which corresponds to deep hypnosis, was the target level (EEG monitor: Narcotrend®). Propofol dosages were calculated as mg/kg body weight/h and as mg/kg lean body mass/h. Significantly higher propofol dosages were observed in female patients compared to male patients, especially with lean body mass as a reference parameter. The dosages were characterised by a high interindividual variability. The time from stop of propofol until extubation was significantly shorter in women than in men. The propofol dosage for maintenance of anaesthesia at the EEG level D2/E0 decreased with increasing age.

Zusammenfassung

Über geschlechtsspezifische pharmakologische Unterschiede von Anästhetika ist von verschiedenen Autoren berichtet worden. Das Ziel dieser Studie war es, an einer größeren Zahl männlicher und weiblicher Patienten die Propofoldosierungen zu vergleichen, die zur Aufrechterhaltung einer anhand des EEG definierten Hypnosetiefe benötigt wurden. Daten aus einer EEG-kontrollierten Studie wurden hinsichtlich geschlechtsspezifischer Unterschiede im Verbrauch des kurzwirksamen Hypnotikums Propofol bei total-intravenöser Anästhesie und hinsichtlich der Aufwachzeiten analysiert. Die 656 Patienten (239 männlich, 417 weiblich) im Alter von 15 bis 97 Jahren unterzogen sich unterschiedlichen operativen Eingriffen in Anästhesie mit Propofol und dem kurzwirksamen Opioid Remifentanil. Die Steuerung der Narkosetiefe erfolgte mit Hilfe des EEG-Monitors Narcotrend, wobei zur Narkoseaufrechterhaltung das EEG-Stadium D2/E0 angestrebt wurde, welches einem tiefen Schlafstadium entspricht. Propofoldosierungen wurden in mg/kg Körpergewicht/h sowie in mg/kg lean body mass/h errechnet. Im Vergleich zu den Männern war der Verbrauch an Propofol bei den Frauen signifikant höher, besonders wenn in Bezug auf lean body mass verglichen wurde. Dabei gab es große interindividuelle Unterschiede. Die Zeit vom Stopp der Infusion bis zur Extubation war bei den Frauen signifikant kürzer. Der Bedarf an Propofol zur Aufrechterhaltung der Narkose im Stadium D2/E0 sank mit zunehmendem Alter.


Corresponding author: PD Dr. Dr. Arthur Schultz, Arbeitsgruppe Informatik/Biometrie, Klinikum Region Hannover Oststadt-Heidehaus, Medizinische Hochschule Hannover, Podbielskistr. 380, 30659 Hannover, Germany Phone: +49-511-9063100 Fax: +49-511-9063106

Received: 2008-5-19
Accepted: 2008-12-22
Published Online: 2009-03-17
Published Online: 2009-03-17
Published in Print: 2009-04-01

©2009 by Walter de Gruyter Berlin New York

Downloaded on 26.4.2024 from https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/BMT.2009.010/html
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