Z Orthop Unfall 2016; 154(02): 184-186
DOI: 10.1055/s-0041-109549
Fallbericht
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Bilaterales ischiofemorales Impingement: ein Fallbericht

Bilateral Ischiofemoral Impingement: A Case Report
M. Hackl
1   Abteilung für Orthopädie und Unfallchirurgie, Universitätsklinik zu Köln (A. ö. R.)
,
M. Trost
1   Abteilung für Orthopädie und Unfallchirurgie, Universitätsklinik zu Köln (A. ö. R.)
,
C. K. Boese
1   Abteilung für Orthopädie und Unfallchirurgie, Universitätsklinik zu Köln (A. ö. R.)
,
D. Müller
2   Abteilung für Radiologie, Universitätsklinik zu Köln (A. ö. R.)
,
P. Eysel
1   Abteilung für Orthopädie und Unfallchirurgie, Universitätsklinik zu Köln (A. ö. R.)
,
J. Dargel
1   Abteilung für Orthopädie und Unfallchirurgie, Universitätsklinik zu Köln (A. ö. R.)
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
04 February 2016 (online)

Zusammenfassung

Das ischiofemorale Impingement (IFI) ist ein seltenes Krankheitsbild und wurde 1977 erstmalig beschrieben. Während es posttraumatisch bedingt sein kann, kommt es auch idiopathisch vor. Wir berichten über einen Fall einer 22-jährigen Patientin mit IFI, welche nach offener Trochanter-minor-Resektion zunächst für 8 Monate beschwerdefrei war. Anschließend kam es zu äquivalenten Symptomen auf der Gegenseite. Erst eine erneute operative Intervention führte schließlich zur Schmerzfreiheit. Anhand dieses Fallberichts sollen klinische, diagnostische und therapeutische Besonderheiten des IFI diskutiert werden.

Abstract

Ischiofemoral impingement (IFI) is a rare cause of hip pain and was first described in 1977. While it can be related to trauma, it may also be idiopathic. We report a case of IFI in a 22-year old female, who was successfully treated by resection of the lesser trochanter. However, 8 months later, symptoms recurred on the contralateral side. Surgical intervention was required to alleviate the patientʼs symptoms. This case report discusses the clinical, diagnostic and therapeutic features of IFI.

 
  • Literatur

  • 1 Johnson KA. Impingement of the lesser trochanter on the ischial ramus after total hip arthroplasty. Report of three cases. J Bone Joint Surg Am 1977; 59: 268-269
  • 2 Stafford GH, Villar RN. Ischiofemoral impingement. J Bone Joint Surg Br 2011; 93: 1300-1302
  • 3 Ali AM, Whitwell D, Ostlere SJ. Case report: imaging and surgical treatment of a snapping hip due to ischiofemoral impingement. Skeletal Radiol 2011; 40: 653-656
  • 4 de Sa D, Alradwan H, Cargnelli S et al. Extra-articular hip impingement: a systematic review examining operative treatment of psoas, subspine, ischiofemoral, and greater trochanteric/pelvic impingement. Arthroscopy 2014; 30: 1026-1041
  • 5 Hatem MA, Palmer IJ, Martin HD. Diagnosis and 2-year outcomes of endoscopic treatment for ischiofemoral impingement. Arthroscopy 2015; 31: 239-246
  • 6 Yoong P, Mansour R, Teh JL. Multiple hereditary exostoses and ischiofemoral impingement: a case-control study. Skeletal Radiol 2014; 43: 1225-1230
  • 7 Torriani M, Souto SC, Thomas BJ et al. Ischiofemoral impingement syndrome: an entity with hip pain and abnormalities of the quadratus femoris muscle. AJR Am J Roentgenol 2009; 193: 186-190
  • 8 Bredella MA, Azevedo DC, Oliveira AL et al. Pelvic morphology in ischiofemoral impingement. Skeletal Radiol 2015; 44: 249-253
  • 9 Finnoff JT, Bond JR, Collins MS et al. Variability of the ischiofemoral space relative to femur position: an ultrasound study. PM R 2015; 7: 930-937
  • 10 Maraş Özdemir Z, Aydingöz Ü, Görmeli CA et al. Ischiofemoral space on MRI in an asymptomatic population: normative width measurements and soft tissue signal variations. Eur Radiol 2015; 25: 2246-2253
  • 11 Gollwitzer H. Ischiofemorales Impingement. Arthroskopie 2014; 27: 98-101
  • 12 Ali AM, Teh J, Whitwell D et al. Ischiofemoral impingement: a retrospective analysis of cases in a specialist orthopaedic centre over a four-year period. Hip Int 2013; 23: 263-268
  • 13 Howse EA, Mannava S, Tamam C et al. Ischiofemoral space decompression through posterolateral approach: cutting block technique. Arthrosc Tech 2014; 3: e661-e665