Laryngorhinootologie 2001; 80(8): 439-448
DOI: 10.1055/s-2001-16431
TELEMEDIZIN
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Telemedizin in der Phoniatrie und Pädaudiologie - Anwendungsmöglichkeiten, technische Realisierung, ökonomische Aspekte[1]

Telemedicine in Phoniatrics and Paedaudiology - Applications, Technology, CostsM. Fuchs1 , P. K. Plinkert2
  • 1Klinik und Poliklinik für Hals-, Nasen-, Ohrenheilkunde/Plastische Operationen der Universität Leipzig (Direktor: Prof. Dr. F. Bootz)
  • 2Klinik und Poliklinik für Hals-Nasen-Ohrenheilkunde der Universitätkliniken des Saarlandes Homburg (Direktor: Prof. Dr. P. K. Plinkert)
Further Information

Publication History

Publication Date:
15 August 2001 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Die Phoniatrie und Pädaudiologie befasst sich wie keine andere medizinische Fachrichtung mit Kommunikationsstörungen und zeichnet sich durch einen ausgeprägt interdisziplinären Charakter aus. Die diagnostische und therapeutische Methodik ist im Vergleich zu anderen Fachgebieten auf wenige Spezialisten konzentriert und generiert in der klinischen Praxis sowie in der Forschung eine Vielzahl multimedialer Daten. Für die intra- und interdisziplinäre Zusammenarbeit und zur Reduktion von Untersuchungs- und Transportkosten ist es daher erforderlich, eine ubiquitäre Verfügbarkeit dieser Informationen mittels moderner Telekommunikations- und Informationstechnologien zu erreichen. Methodik: Anwendungsmöglichkeiten für eine bi- oder multidirektionale Datenübertragung bestehen in der Telekonsultation (Beurteilung durch einen entfernt lokalisierten Spezialisten), dem Teleteaching (Nutzung verschiedener Datenressourcen für die Ausbildung) und dem Teleroboting (Fernsteuerung medizintechnischer Geräte durch einen Spezialisten). Als Datenquellen kommen Tonsignale (Stimmschallsignal), Standbilder (bildgebende Diagnostik, Befunde in Tabellen- oder Diagrammform), bewegte Bilder (Videostroboskopie, Operationssitus, Videokinematographie) und schriftliche Informationen (Computerpräsentationen) in jeder beliebigen Kombination in Betracht. Die Übertragung und Weiterverarbeitung kann synchron oder asynchron erfolgen, also zeitgleich zu ihrer Entstehung oder unabhängig davon. Es werden die Grundlagen und die Vor- und Nachteile der verfügbaren Übertragungstechnologien diskutiert und experimentell für Anwendungen in der Phoniatrie/Pädaudiologie verglichen. Ergebnis: Der Einsatz der einzelnen Verfahren sollte in Abhängigkeit von der erforderlichen Übertragungsqualität, der Verfügbarkeit der Technologien sowie der Kosten und unter Berücksichtigung der medico-legalen Aspekte erfolgen. Für viele Anwendungen in der Phoniatrie und Pädaudiologie eignen sich relativ preiswerte, flächendeckend verfügbare Technologien (ISDN), die hohen Anschaffungskosten lassen sich durch gemeinsame Nutzung durch verschiedene Einrichtungen relativieren. Kostenintensive Verfahren mit hervorragender Übertragungsqualität sind zurzeit auf spezielle Anwendungen beschränkt. Schlussfolgerung: Die Telemedizin kann die Qualität und Reichweite der medizinischen Versorgung und Ausbildung in der Phoniatrie und Pädaudiologie bei gleichzeitiger Kostenreduktion optimieren und sollte in diesem Fachgebiet zunehmend eingesetzt werden.

Telemedicine in Phoniatrics and Paedaudiology - Applications, Technology, Costs

Background: Phoniatrics and Paedaudiology investigate and treat disorders of communication more than other medical specialities and are indicated by a distinctive interdisciplinary character. The methods of diagnosis and therapy are concentrated on a few specialists and produce a large quantity of multi-media data from daily clinical practice and research. For the cooperation between the specialists of these and neighboring branches and to reduce the costs for a second opinion these data must be available anywhere and any time using modern telecommunication and information technologies. Methods: Following applications for a bi- or multidirectional data transmission are possible: Teleconsulting (second opinion of a far located specialist), Teleteaching (use of different data sources for education) and Teleroboting (remote control of medical equipment). Data sources can be: speaking and singing voice, sound, pictures (X-ray, CT, MR, ultrasound, voice range profile, audiogramm), video signals (stroboscopy, cinematography, intraoperative pictures) and written information (computer presentations) in all combinations. The transmission can be carried out synchronously or asynchronously, i. e. at the time for their generation or independent of this. This paper discusses the basics and the advantages and disadvantages of the available technologies and compares it for phoniatric/paedaudiologic applications in an experimental transmission. Results: Use of the different technologies should be carried out depending upon the required quality, the availability and the costs considering medico-legal aspects. Relatively cheap and always available technologies are suitable for many applications in Phoniatrics and Paedaudiology. High costs for acquisition of the equipments could lowered by a common use of different medical branches. Expensive procedures with excellent communication quality are confined to special applications at the moment. Conclusion: Telemedicine can optimize quality and extend of the medical care and education in Phoniatrics and Paedaudiology with a simultaneous cost reduction and should increasingly be used in this branch.

1 Diese Publikation wurde in Auszügen als Vortrag auf Einladung auf der 17. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Phoniatrie und Pädaudiologie (Tübingen 2000) präsentiert.

Literatur

  • 1 Dietzel G TW. Chancen und Probleme der Telematik-Entwicklung in Deutschland. In: Jäckel A (Hrsg) Telemedizinführer Deutschland, Ausgabe 2000. Bad Nauheim; Deutsches Medizin Forum 1999: 14-19
  • 2 Heneghan C, Sclafani A P, Stern J, Ginsburg J. Telemedicine applications in otolaryngology.  IEEE Eng Med Bio Mag. 1999;  18 53-62
  • 3 Blakeslee D B, Grist W J, Stachura M E, Blakeslee B S. Practice of Otolaryngology via telemedicine.  Laryngoscope. 1998;  108 1-7
  • 4 Plinkert P K, Plinkert B, Kurek R, Zenner H P. Audiovisuelle Telekommunikation durch Multimedia-Technologien in der HNO-Heilkunde: ISDN - Internet - ATM.  HNO. 2000;  48 809-815
  • 5 Plinkert P K, Plinkert B, Zenner H P. Telemedizin in der HNO-Heilkunde - Grundlagen und Anwendungsmöglichkeiten.  HNO. 2000;  48 639-644
  • 6 Demartines N, Freiermuth O, Mutter D, Herberer M, Herder F. Knowledge and acceptance of telemedicine in surgery: a survey.  J Telemed Telecare. 2000;  6 125-131
  • 7 Leao J C, Porter S R. Telediagnosis of oral disease.  Braz Dent J. 1999;  10 47-53
  • 8 Cooper J B, Barron D, Blum R, Davison J K, Feinstein D, Halasz J, Raemer D, Russell R. Video teleconferencing with realistic simulation for medical education.  J Clin Anesth. 2000;  12 256-261
  • 9 Harrison R, Clayton W, Wallace P. Can telemedicine be used to improve communication between primary and secondary care?.  BMJ. 1996;  313 1377-1381
  • 10 Plinkert P K, Plinkert B, Fuchs M, Zenner H P. Telemedizin in der HNO-Heilkunde am Beispiel einer operativen Videokonferenzübertragung Tübingen - Leipzig.  HNO. 2000;  48 728-734
  • 11 Einthoven W. Le telecardiogramme.  Arch Int Physical. 1906;  4 132-133
  • 12 Wittson C L, Affleck D C, Johnson V. Two-way television group therapy.  Ment Hosp. 1961;  12 22-23
  • 13 Rissam H S, Kishore S, Trehan N. Telemedicine: Applications, Barriers and Medico-Legal Aspects.  JAPI. 1999;  47 811-817
  • 14 Günther J. Telemedizin - Eine Telematikanwendung. In: Jäckel A (Hrsg) Telemedizinführer Deutschland, Ausgabe 2000. Bad Nauheim; Deutsches Medizin Forum 1999: 25-28
  • 15 Becker K. Der sichere Weg zur Telemedizin. In: Jäckel A (Hrsg) Telemedizinführer Deutschland, Ausgabe 2000. Bad Nauheim; Deutsches Medizin Forum 1999: 20-22
  • 16 Dietel M, Nguyen-Dobinski T N, Hufnagl P. The UICC Telepathology Consultation Center. International Union Against Cancer. A global approach to improving consultation for pathologists in cancer diagnosis.  Cancer. 2000;  89 187-191
  • 17 Roth A, Malov N, Carthy Z, Golovner M, Naveh R, Alroy I, Kaplinsky E, Laniado S. Potential reduction of costs and hospital emergency department visits resulting from prehospital transtelephonic triage - the Shahal experience in Israel.  Clin Cardiol. 2000;  23 271-276
  • 18 Wendler J, Seidner W, Halbedl G, Schaaf G. Tele-Mikrostroboskopie.  Folia phoniatr. 1973;  25 281-287
  • 19 Poburka B J, Bless D M. A multi-media, computer-based method for stroboscopy rating training.  J Voice. 1998;  12 513-526
  • 20 Wendler J. Mediastroboskopy - advanced digital technology for a classical diagnostic tool. XXIst congress of the Union of European Phoniatricians. Luzern; 2000
  • 21 Scholten I, Russell A. Learning about the dynamic swallowing process using an interactive multimedia program.  Dysphagia. 2000;  15 10-16
  • 22 Oates J, Russel A. Learning voice analysis using an interactive multi-media package: development and preliminary evaluation.  J Voice. 1998;  12 500-512
  • 23 Freeman M, Syder D, Nicolson R. Bridging the gap between theory and practice: a multimedia tutorial for students of voice therapy.  J Voice. 1996;  10 292-298
  • 24 Winokur T S, McClellan S, Siegal G P, Redden D, Gore P, Lazenby A, Reddy V, Listinsky C M, Conner D A, Goldmann J, Grimes G, Vaughn G, McDonald J M. A prospective trial of telepathology for intraoperative consultation (frozen sections).  Hum Pathol. 2000;  31 781-785
  • 25 Plinkert P K, Baumann I, Flemming E, Löwenheim H, Buess G. The use of a vibrotactile sensor as an artificial sense of touch for tissues of the head and neck.  MITAT. 1998;  7 111-115
  • 26 Lemaire E D, Boudrias Y, Green G. Technical evaluation of a low-bandwidth, Internet-based system for teleconsultations.  J Telemed Telecare. 2000;  6 163-167
  • 27 Krupinski E, Webster P, Dolliver M, Weinstein R S, Lopez A M. Efficiency analysis of multi-specialty telemedicine services.  Telemed J. 1999;  5 265-271
  • 28 Stahl J N, Zhang J, Zellner C, Pomerantsev E V, Chou T M, Huang H K. Teleconferencing with dynamic medical images.  IEEE Trans Inf Technol Biomed. 2000;  4 88-96
  • 29 Wooton R. Telemedicine: the current state of the art.  Min Invas Ther & Allied Technol. 1997;  5/6 393-403
  • 30 http://www.adsl.com/ .
  • 31 Hein M, von der Lancken N. ATM. Bonn; Internat. Thomson Publ. 1997: 71-82
  • 32 Shimizu K. Telemedicine by mobile communication.  IEEE Eng Med Biol Mag. 1999;  18 32-44
  • 33 Demartines N, Otto U, Mutter D, Labler L, von Weymarn A, Vix M, Harder F. An evaluation of telemedicine in surgery: telediagnosis compared with direct diagnosis.  Arch Surg. 2000;  135 849-853
  • 34 Gilmour E, Campell S M, Loane M A, Esmail A, Griffiths C EM, Roland M O, Parry E J, Corbett R P, Eedy D, Gore H E, Mathews C, Steel K, Wootton R. Comparison of teleconsultations and face-to-face consultations: preliminary results of a United Kingdom multicentre teledermatology study.  Br J Dermatol. 1998;  139 81-87
  • 35 Bratton R L, Cody C. Telemedicine applications in primary care: a geriatric patient pilot project.  Mayo Clin Proc. 2000;  75 365-368
  • 36 Mair F, Whitten P. Systematic review of studies of patient satisfaction with telemedicine.  BMJ. 2000;  320 1517-1520
  • 37 Valero M A, Arredando M T, de Nogal F, Rodriguez J M, Frias E. Patient satisfaction with a home televisiting service based on interactive television over a cable network.  J Telemed Telecare. 2000;  6 99-101
  • 38 Woods K F, Kutlar A, Johnson J A, Waller J L, Grigsby R K, Stachura M E, Rahn D W. Sickle cell telemedicine and standard clinical encounters: A comparison of patient satisfaction.  Telemed J. 1999;  5 349-356
  • 39 Blackmon L A, Kaak H O, Ranseen J. Consumer satisfaction with telemedicine child psychiatry consultation in rural Kentucky.  Psychiatr Serv. 1997;  48 1464-1466
  • 40 Bergmo T S. An economic analysis of teleradiology versus a visiting radiologist service.  J Telemed Telecare. 1996;  2 136-142
  • 41 Crowe M. Establishing costs of telemedicine services.  Min Invas Ther & Allied Technol. 1997;  5/6 432-435
  • 42 Charles B L. Telemedicine can lower costs and improve access.  Health Financ Manage. 2000;  54 66-69
  • 43 Mair F S, Haycox A, May C, Williams T. A review of telemedicine cost-effectiveness studies.  J Telemed Telecare. 2000;  6 38-40
  • 44 Ostojic V, Stipic-Markovic A, Tudman Z, Zivkovic N, Cvoriscec B, Trajbar T, Donnelly C L, Grgic M, Matek P, Lusic M, Iskra M. A feasibility study of realtime telemedicine in Croatia using Internet videoconferencing.  J Telemed Telecare. 2000;  6 172-176
  • 45 http://www.dfn.de/win/gwin/konkret/entgelt/atm.html .
  • 46 Dierks C. Datenschutz in der Telemedizin - rechtliche Aspekte.  Z Ärztl Fortbild Qualitätssich. 1999;  93 787-791
  • 47 Geis I. Rechtsfragen der Telemedizin.  Zentralbl Gynäkol. 1998;  120 413-417
  • 48 Stanberry B. The legal and ethical aspects of telemedicine. 2: Data protection, security and European Law.  J Telemed Telecare. 1998;  4 18-24

1 Diese Publikation wurde in Auszügen als Vortrag auf Einladung auf der 17. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Phoniatrie und Pädaudiologie (Tübingen 2000) präsentiert.

Dr. med. Michael Fuchs

Universitätsklinikum Leipzig AöR
Klinik und Poliklinik für Hals-, Nasen-, Ohrenheilkunde/Plastische Operationen

Liebigstraße 18 a
04103 Leipzig


Email: E-mail: fuchsm@medizin.uni-leipzig.de

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