Zentralbl Chir 2007; 132(3): 256-259
DOI: 10.1055/s-2007-981161
Originalarbeiten und Übersichten

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Adipositaschirurgie bei monogenetisch bedingter Adipositas

Obesity Surgery in Patients Suffering from Monogenetic AdipositasM. Korenkov1 , N. Kohlschmidt2 , U. Zechner2 , T. Haaf2 , T. Junginger1
  • 1Klinik und Poliklinik für Allgemein- und Abdominalchirurgie, Johannes-Gutenberg-Universität Mainz
  • 2Institut für Humangenetik, Johannes-Gutenberg-Universität Mainz
Further Information

Publication History

Publication Date:
04 July 2007 (online)

Zusammenfassung

Die operative Behandlung des krankhaften Übergewichtes bei monogenetisch bedingten Adipositasformen ist der am wenigsten untersuchte Teil der bariatrischen Chirurgie. In dieser Übersichtsarbeit werden die genetischen Aspekte der Adipositas dargestellt und chirurgische Behandlungen ihrer monogenetischen Formen (insbesondere Prader-Willi-Syndrom) diskutiert. Wie bei polygenen Formen der Adipositas werden sowohl magenrestriktive Verfahren wie die Gastroplastik oder das Gastric Banding als auch malabsorptive und kombinierte Verfahren wie die biliopankreatische Diversion oder Roux-en-Y-Magenbypass angewandt. Wegen kleiner Fallzahlen fehlen bis dato evidenzbasierte Ergebnisse. Entscheidungen über die Indikation zur Operation und Wahl des operativen Verfahrens basieren auf empirischen Grundlagen. Die Anwendung von Wachstumshormonen kann möglicherweise die Ergebnisse der Adipositaschirurgie bei monogenetisch bedingtem krankhaftem Übergewicht verbessern.

Abstract

Surgical treatment of patients suffering from monogenetic forms of morbid obesity is considered to be the poorest investigated theme in bariatric surgery. This review article presents aspects of genetic disorders in morbid obesity as well as some aspects of surgical treatment in patients with monogenetic forms of morbid obesity (Prader-Willi-Syndrome). Gastric restrictive procedures such as vertical banded gastroplasty or adjustable gastric banding as well as malabsorptive and mix procedures such as biliopancreatic diversion or Roux-en-Y gastric bypass are used for treatment, similar to polygenetic forms of morbid obesity. Until to now there is no evidence-based data because of the small number of published cases. Decisions about the indication to operation and about the choice of surgical procedures are based on the empiric fundament. It is to suggest that the use of growth hormones in patients with monogenetic forms of morbid obesity could positively influence the results of bariatric surgery in these patients.

Literatur

  • 1 National Institutes of Health Consensus Development Conference Statement . Gastrointestinal surgery for severe obesity.  Am J Clin Nutr. 1992;  55 617-622
  • 2 Adipositas-Gesellschaft D .Evidenz-basierte Leitlinie: Chirurgische Therapie der extremen Adipositas. 2004
  • 3 Angulo M, Castro-Magana M, Mazur B, Canas J A, Vitollo P M, Sarrantonio M. Growth hormone secretion and effects of growth hormone therapy on growth velocity and weight gain in children with Prader-Willi syndrome.  J Pediatr Endocrinol Metab. 1996;  9 393-400
  • 4 Antal S, Levin H. Biliopancreatic Diversion in Prader-Willi Syndrome Associated with Obesity.  Obes Surg. 1996;  6 58-62
  • 5 Arner P. Obesity - a genetic disease of adipose tissue?.  Br J Nutr. 2000;  83 (Suppl 1) S9-S16
  • 6 Bouchard C, Perusse L. The Genetics of Human Obesity. In: Bray GA, Bouchard C (eds). Handbook of obesity. 2nd ed. Marcel Dekker Inc., New York 2004
  • 7 Braghetto I, Rodriguez A, Debandi A. et al . [Prader-Willi Syndrome (PWS) associated to morbid obesity: surgical treatment].  Rev Med Chil. 2003;  131 427-431
  • 8 Chelala E, Cadiere G B, Favretti F. et al . Conversions and complications in 185 laparoscopic adjustable silicone gastric banding cases.  Surg Endosc. 1997;  11 268-271
  • 9 de Almeida M Q, Cercato C, Rascovski A. et al . Results of biliopancreatic diversion in two patients with Prader-Willi syndrome.  Obes Surg. 2005;  15 901-904
  • 10 Delrue M A, Michaud J L. Fat chance: genetic syndromes with obesity.  Clin Genet. 2004;  66 83-93
  • 11 Dousei T, Miyata M, Izukura M, Harada T, Kitagawa T, Matsuda H. Long-term Follow-up of Gastroplasty in a Patient with Prader-Willi Syndrome.  Obes Surg. 1992;  2 189-193
  • 12 Garcia V F, DeMaria E J. Adolescent bariatric surgery: treatment delayed, treatment denied, a crisis invited.  Obes Surg. 2006;  16 1-4
  • 13 Grugni G, Guzzaloni G, Morabito F. Failure of biliopancreatic diversion in Prader-Willi syndrome.  Obes Surg. 2000;  10 (discussion 182) 179-181
  • 14 Helmrath M A, Brandt M L, Inge T H. Adolescent beriatric surgery.  Surg Clin North Am. 2006;  86 441-454, X
  • 15 Hoybye C, Hilding A, Jacobsson H, Thoren M. Growth hormone treatment improves body composition in adults with Prader-Willi syndrome.  Clin Endocrinol (Oxf). 2003;  58 653-661
  • 16 Kobayashi J, Kodama M, Yamazaki K. et al . Gastric bypass in a Japanese man with Prader-Willi syndrome and morbid obesity.  Obes Surg. 2003;  13 803-805
  • 17 Korenkov M, Sauerland S, Junginger T. Surgery for obesity.  Curr Opin Gastroenterol. 2005;  21 679-683
  • 18 Laurent-Jaccard A, Hofstetter J R, Saegesser F, Chapuis Germain G. Long-term result of treatment of Prader-Willi syndrome by Scopinaro's bilio-pancreatic diversion. Study of three cases and the effect of dextrofenfluramine on the postoperative evolution.  Obes Surg. 1991;  1 83-87
  • 19 Lindgren A C, Ritzen E M. Five years of growth hormone treatment in children with Prader-Willi syndrome. Swedish National Growth Hormone Advisory Group.  Acta Paediatr Suppl. 1999;  88 109-111
  • 20 Marinari G M, Murelli F, Camerini G. et al . A 15-year evaluation of biliopancreatic diversion according to the Bariatric Analysis Reporting Outcome System (BAROS).  Obes Surg. 2004;  14 325-328
  • 21 Miyata M, Dousei T, Harada T. et al . Metabolic changes following gastroplasty in Prader-Willi syndrome - a case report.  Jpn J Surg. 1990;  20 359-364
  • 22 Sauerland S, Angrisani L, Belachew M. et al . Obesity surgery: evidence-based guidelines of the European Association for Endoscopic Surgery (EAES).  Surg Endosc. 2005;  19 200-221

Priv.-Doz. Dr. M. Korenkov

Klinik und Poliklinik für Allgemein- und Abdominalchirurgie · Johannes-Gutenberg-Universität Mainz

Langenbeckstraße 1

55131 Mainz

Email: korenkov@ach.klinik.uni-mainz.de

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