Skip to main content
Erschienen in: Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery 6/2011

01.06.2011 | Orthopaedic Surgery

Accuracy of anterolateral versus posterolateral subtalar injection

verfasst von: Tanja Kraus, Nima Heidari, Paul Borbas, Hans Clement, Wolfgang Grechenig, Annelie-Martina Weinberg

Erschienen in: Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery | Ausgabe 6/2011

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Introduction

Injections into the subtalar joint may be performed for diagnostic or therapeutic reasons. The anterolateral approach is most commonly utilised for this purpose. We evaluated the success of an intra-articular puncture by using the anterolateral in comparison to the posterolateral approach.

Methods

Sixty-eight cadaver adult feet were used for performing injections into the subtalar joint without fluoroscopic or ultrasound guidance. Methylene blue dye was infiltrated into 34 of the 68 subtalar joints through an anterolateral approach and into 34 through an posterolateral approach. An arthrotomy was then performed to confirm the placement of the dye within the joint.

Results

Twenty-three of the anterolateral injections (67.6%) were successful as were 31 of 34 (91.2%) of the posterolateral. The posterolateral approach showed a greater accuracy with a statistically significance (p = 0.016).

Conclusion

Unintended peri-articular injection can cause complications and an unsuccessful aspiration can delay diagnosis. Comparing the anterolateral to the posterolateral approach with regards to the rate of successful intra-articular puncture of the subtalar joint without the use of imaging there is a greater accuracy with the PL with statistically significance.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Bedi SS, Ellis W (1970) Spontaneous rupture of the calcaneal tendon in rheumatoid arthritis after local steroid injection. Ann Rheum Dis 29(5):494–495PubMedCrossRef Bedi SS, Ellis W (1970) Spontaneous rupture of the calcaneal tendon in rheumatoid arthritis after local steroid injection. Ann Rheum Dis 29(5):494–495PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Bernau A, Heeg P (2003) Intraarticular punctures and injections: indications—prevention of infection—technique—complications. Orthopade 32(6):548–569 (quiz 569–570)PubMed Bernau A, Heeg P (2003) Intraarticular punctures and injections: indications—prevention of infection—technique—complications. Orthopade 32(6):548–569 (quiz 569–570)PubMed
3.
Zurück zum Zitat Beukelman T, Arabshahi B, Cahill AM, Kaye RD, Cron RQ (2006) Benefit of intraarticular corticosteroid injection under fluoroscopic guidance for subtalar arthritis in juvenile idiopathic arthritis. J Rheumatol 33(11):2330–2336PubMed Beukelman T, Arabshahi B, Cahill AM, Kaye RD, Cron RQ (2006) Benefit of intraarticular corticosteroid injection under fluoroscopic guidance for subtalar arthritis in juvenile idiopathic arthritis. J Rheumatol 33(11):2330–2336PubMed
4.
Zurück zum Zitat Bliddal H (1999) Placement of intra-articular injections verified by mini air-arthrography. Ann Rheum Dis 58(10):641–643PubMedCrossRef Bliddal H (1999) Placement of intra-articular injections verified by mini air-arthrography. Ann Rheum Dis 58(10):641–643PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Cahill AM, Cho SS, Baskin KM et al (2007) Benefit of fluoroscopically guided intraarticular, long-acting corticosteroid injection for subtalar arthritis in juvenile idiopathic arthritis. Pediatr Radiol 37(6):544–548PubMedCrossRef Cahill AM, Cho SS, Baskin KM et al (2007) Benefit of fluoroscopically guided intraarticular, long-acting corticosteroid injection for subtalar arthritis in juvenile idiopathic arthritis. Pediatr Radiol 37(6):544–548PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Ford LT, DeBender J (1979) Tendon rupture after local steroid injection. South Med J 72(7):827–830PubMedCrossRef Ford LT, DeBender J (1979) Tendon rupture after local steroid injection. South Med J 72(7):827–830PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Goossens M, De Stoop N, Claessens H, Van der Straeten C (1989) Posterior subtalar joint arthrography: a useful tool in the diagnosis of hindfoot disorders. Clin Orthop Relat Res 249:248–255PubMed Goossens M, De Stoop N, Claessens H, Van der Straeten C (1989) Posterior subtalar joint arthrography: a useful tool in the diagnosis of hindfoot disorders. Clin Orthop Relat Res 249:248–255PubMed
8.
Zurück zum Zitat Gottlieb NL, Riskin WG (1980) Complications of local corticosteroid injections. JAMA 243(15):1547–1548PubMedCrossRef Gottlieb NL, Riskin WG (1980) Complications of local corticosteroid injections. JAMA 243(15):1547–1548PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Heidari N, Pichler W, Grechenig S, Grechenig W, Weinberg AM (2010) Does the anteromedial or anterolateral approach alter the rate of joint puncture in injection of the ankle? A cadaver study. J Bone Joint Surg Br 92(1):176–178PubMedCrossRef Heidari N, Pichler W, Grechenig S, Grechenig W, Weinberg AM (2010) Does the anteromedial or anterolateral approach alter the rate of joint puncture in injection of the ankle? A cadaver study. J Bone Joint Surg Br 92(1):176–178PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Jackson DW, Evans NA, Thomas BM (2002) Accuracy of needle placement into the intra-articular space of the knee. J Bone Joint Surg Am 84-A(9):1522–1527PubMed Jackson DW, Evans NA, Thomas BM (2002) Accuracy of needle placement into the intra-articular space of the knee. J Bone Joint Surg Am 84-A(9):1522–1527PubMed
11.
Zurück zum Zitat Jones A, Regan M, Ledingham J, Pattrick M, Manhire A, Doherty M (1993) Importance of placement of intra-articular steroid injections. BMJ 307(6915):1329–1330PubMedCrossRef Jones A, Regan M, Ledingham J, Pattrick M, Manhire A, Doherty M (1993) Importance of placement of intra-articular steroid injections. BMJ 307(6915):1329–1330PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Mitchell MJ, Bielecki D, Bergman AG, Kursunoglu-Brahme S, Sartoris DJ, Resnick D (1995) Localization of specific joint causing hindfoot pain: value of injecting local anaesthetics into individual joints during arthrography. AJR Am J Roentgenol 164:1473–1476PubMed Mitchell MJ, Bielecki D, Bergman AG, Kursunoglu-Brahme S, Sartoris DJ, Resnick D (1995) Localization of specific joint causing hindfoot pain: value of injecting local anaesthetics into individual joints during arthrography. AJR Am J Roentgenol 164:1473–1476PubMed
13.
Zurück zum Zitat Padeh S, Passwell JH (1998) Intraarticular corticosteroid injection in the management of children with chronic arthritis. Arthritis Rheum 41(7):1210–1214PubMedCrossRef Padeh S, Passwell JH (1998) Intraarticular corticosteroid injection in the management of children with chronic arthritis. Arthritis Rheum 41(7):1210–1214PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Phisitkul P, Junko J, Femino J, Saltzman C, Amendola A (2007) Technique of prone ankle and subtalar arthroscopy. Tech Foot Ankle Surg 6:30–37CrossRef Phisitkul P, Junko J, Femino J, Saltzman C, Amendola A (2007) Technique of prone ankle and subtalar arthroscopy. Tech Foot Ankle Surg 6:30–37CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Phisitkul P, Tochigi Y, Saltzman CL, Amendola A (2006) Arthroscopic visualization of the posterior subtalar joint in the prone position: a cadaver study. Arthroscopy 22(5):511–515PubMedCrossRef Phisitkul P, Tochigi Y, Saltzman CL, Amendola A (2006) Arthroscopic visualization of the posterior subtalar joint in the prone position: a cadaver study. Arthroscopy 22(5):511–515PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Pichler W, Clement H, Boldin C, Grechenig W, Tesch NP (2007) Primary transection of the superficial peroneal nerve resulting from a distal fibula fracture. J Orthop Trauma 21(3):212–214PubMedCrossRef Pichler W, Clement H, Boldin C, Grechenig W, Tesch NP (2007) Primary transection of the superficial peroneal nerve resulting from a distal fibula fracture. J Orthop Trauma 21(3):212–214PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Ruhoy MK, Newberg AH, Yodlowski ML, Mizel MS, Trepman E (1998) Subtalar joint arthrography. Semin Musculoskelet Radiol 2(4):433–438PubMedCrossRef Ruhoy MK, Newberg AH, Yodlowski ML, Mizel MS, Trepman E (1998) Subtalar joint arthrography. Semin Musculoskelet Radiol 2(4):433–438PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Saifuddin A, Abdus-Samee M, Mann C, Singh D, Angel JC (2005) CT guided diagnostic foot injections. Clin Radiol 60(2):191–195PubMedCrossRef Saifuddin A, Abdus-Samee M, Mann C, Singh D, Angel JC (2005) CT guided diagnostic foot injections. Clin Radiol 60(2):191–195PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat Sethi PM, El Attrache N (2006) Accuracy of intra-articular injection of the glenohumeral joint: a cadaveric study. Orthopedics 29(2):149–152PubMed Sethi PM, El Attrache N (2006) Accuracy of intra-articular injection of the glenohumeral joint: a cadaveric study. Orthopedics 29(2):149–152PubMed
20.
Zurück zum Zitat Smith J, Finnoff JT, Henning PT, Turner NS (2009) Accuracy of sonographically guided posterior subtalar joint injections: comparison of 3 techniques. J Ultrasound Med 28(11):1549–1557PubMed Smith J, Finnoff JT, Henning PT, Turner NS (2009) Accuracy of sonographically guided posterior subtalar joint injections: comparison of 3 techniques. J Ultrasound Med 28(11):1549–1557PubMed
21.
Zurück zum Zitat Taillard W, Meyer JM, Garcia J, Blanc Y (1981) The sinus tarsi syndrome. Int Orthop 5(2):117–130PubMedCrossRef Taillard W, Meyer JM, Garcia J, Blanc Y (1981) The sinus tarsi syndrome. Int Orthop 5(2):117–130PubMedCrossRef
22.
Zurück zum Zitat Thiel W (1992) The preservation of the whole corpse with natural color. Ann Anat 174(3):185–195PubMed Thiel W (1992) The preservation of the whole corpse with natural color. Ann Anat 174(3):185–195PubMed
Metadaten
Titel
Accuracy of anterolateral versus posterolateral subtalar injection
verfasst von
Tanja Kraus
Nima Heidari
Paul Borbas
Hans Clement
Wolfgang Grechenig
Annelie-Martina Weinberg
Publikationsdatum
01.06.2011
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery / Ausgabe 6/2011
Print ISSN: 0936-8051
Elektronische ISSN: 1434-3916
DOI
https://doi.org/10.1007/s00402-010-1208-y

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2011

Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery 6/2011 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Knie-TEP: Kein Vorteil durch antibiotikahaltigen Knochenzement

29.05.2024 Periprothetische Infektionen Nachrichten

Zur Zementierung einer Knie-TEP wird in Deutschland zu über 98% Knochenzement verwendet, der mit einem Antibiotikum beladen ist. Ob er wirklich besser ist als Zement ohne Antibiotikum, kann laut Registerdaten bezweifelt werden.

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.