Skip to main content
Erschienen in: European Spine Journal 4/2005

01.05.2005 | Original Article

Anatomical study of the paraspinal approach to the lumbar spine

verfasst von: Raphaël Vialle, C. Court, N. Khouri, E. Olivier, L. Miladi, J. L. Tassin, T. Defives, J. Dubousset

Erschienen in: European Spine Journal | Ausgabe 4/2005

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

The original description of the paraspinal posterior approach to the lumbar spine was for spinal fusion, especially regarding lumbosacral spondylolisthesis treatment. In spite of the technical details described by Wiltse, exact location of the area where the sacrospinalis muscle has to be split remains somewhat unclear. The goal of this study was to provide topographic landmarks to facilitate this surgical approach. Thirty cadavers were dissected in order to precisely describe the anatomy of the trans-muscular paraspinal approach. The level of the natural cleavage plane between the multifidus and the longissimus part of the sacrospinalis muscle was noted and measurements were done between this level and the midline at the level of the spinous process of L4. A natural cleavage plane between the multifidus and the longissimus part of the sacrospinalis muscle was present in all cases. There was a fibrous separation between the two muscular parts in 55 out of 60 cases. The mean distance between the level of the cleavage plane and the midline was 4 cm (2.4–5.5 cm). In all cases, small arteries and veins were present, precisely at the level of the cleavage plane. We found it possible to easily localize the anatomical cleavage plane between the multifidus part and the longissimus part of the sacrospinalis muscle. First the superficial muscular fascia is opened near the midline, exposing the posterior aspect of the sacrospinalis muscle. Then, the location of the muscular cleft can be found by identifying the perforating vessels leaving the anatomical inter-muscular space.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Dubousset J (1997) Treatment of spondylolysis and spondylolisthesis in children and adolescents. Clin Orthop 77–85 Dubousset J (1997) Treatment of spondylolysis and spondylolisthesis in children and adolescents. Clin Orthop 77–85
2.
Zurück zum Zitat Ray CD (1987) The paralateral approach to decompression for lateral stenosis and far lateral lesions of the lumbar spine. In: Watkins, Collis (eds) Lumbar discectomy and laminectomy. Aspen pp 217–227 Ray CD (1987) The paralateral approach to decompression for lateral stenosis and far lateral lesions of the lumbar spine. In: Watkins, Collis (eds) Lumbar discectomy and laminectomy. Aspen pp 217–227
3.
Zurück zum Zitat Watkins MB (1959) Posterolateral bonegrafting for fusion of the lumbar and lumbosacral spine. J Bone Joint Surg Am 41:388–396 Watkins MB (1959) Posterolateral bonegrafting for fusion of the lumbar and lumbosacral spine. J Bone Joint Surg Am 41:388–396
4.
Zurück zum Zitat Watkins MB (1964) Posterolateral fusion in pseudarthrosis and posterior element defects of the lumbosacral spine. Clin Orthop 35:80–85PubMed Watkins MB (1964) Posterolateral fusion in pseudarthrosis and posterior element defects of the lumbosacral spine. Clin Orthop 35:80–85PubMed
5.
Zurück zum Zitat Wiltse LL, Hutchinson RH (1964) Surgical treatment of spondylolisthesis. Clin Orthop 35:116–135PubMed Wiltse LL, Hutchinson RH (1964) Surgical treatment of spondylolisthesis. Clin Orthop 35:116–135PubMed
6.
Zurück zum Zitat Wiltse LL (1973) The paraspinal sacrospinalis-splitting approach to the lumbar spine. Clin Orthop 91:48–57PubMed Wiltse LL (1973) The paraspinal sacrospinalis-splitting approach to the lumbar spine. Clin Orthop 91:48–57PubMed
7.
Zurück zum Zitat Wiltse LL (1977) Surgery for intervertebral disk disease of the lumbar spine. Clin Orthop 22–45 Wiltse LL (1977) Surgery for intervertebral disk disease of the lumbar spine. Clin Orthop 22–45
8.
Zurück zum Zitat Wiltse LL, Spencer CW (1988) New uses and refinements of the paraspinal approach to the lumbar spine. Spine 13:696–706PubMed Wiltse LL, Spencer CW (1988) New uses and refinements of the paraspinal approach to the lumbar spine. Spine 13:696–706PubMed
9.
Zurück zum Zitat Wiltse LL, Bateman JG, Hutchinson RH, Nelson WE (1968) The paraspinal sacrospinalis-splitting approach to the lumbar spine. J Bone Joint Surg Am 50:919–926PubMed Wiltse LL, Bateman JG, Hutchinson RH, Nelson WE (1968) The paraspinal sacrospinalis-splitting approach to the lumbar spine. J Bone Joint Surg Am 50:919–926PubMed
10.
Zurück zum Zitat Wiltse LL, Guyer RD, Spencer CW, Glenn WV, Porter IS (1984) Alar transverse process impingement of the L5 spinal nerve: the far-out syndrome. Spine 9:31–41PubMed Wiltse LL, Guyer RD, Spencer CW, Glenn WV, Porter IS (1984) Alar transverse process impingement of the L5 spinal nerve: the far-out syndrome. Spine 9:31–41PubMed
Metadaten
Titel
Anatomical study of the paraspinal approach to the lumbar spine
verfasst von
Raphaël Vialle
C. Court
N. Khouri
E. Olivier
L. Miladi
J. L. Tassin
T. Defives
J. Dubousset
Publikationsdatum
01.05.2005
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
European Spine Journal / Ausgabe 4/2005
Print ISSN: 0940-6719
Elektronische ISSN: 1432-0932
DOI
https://doi.org/10.1007/s00586-004-0802-5

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2005

European Spine Journal 4/2005 Zur Ausgabe

Announcements

May 2005

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Traumatologische Notfälle Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

„Übersichtlicher Wegweiser“: Lauterbachs umstrittener Klinik-Atlas ist online

17.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Sie sei „ethisch geboten“, meint Gesundheitsminister Karl Lauterbach: mehr Transparenz über die Qualität von Klinikbehandlungen. Um sie abzubilden, lässt er gegen den Widerstand vieler Länder einen virtuellen Klinik-Atlas freischalten.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.