Skip to main content
Erschienen in: Aesthetic Plastic Surgery 4/2005

01.08.2005

In Vivo Study to Assess the Viability and Mass Effect of Fascia Injection in Comparison with Block Fascia Graft

verfasst von: Zühtü Demir, M.D., Atilla Kurtay, M.D., Hifzi Velidedeoğlu, M.D., Mehmet Ali Onur, Pergin Atilla, Canan Taş, Nur Çakar

Erschienen in: Aesthetic Plastic Surgery | Ausgabe 4/2005

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Recently, fat injection has gained favor among plastic surgeons for soft tissue augmentation. However, fat injections lose 50% of their volume after 1 year. The profession is in need of an injectable bulking material that gives a long-lasting improvement. Using 30 male rats, this study investigated the stability of the size and structure of the injected fascia autograft and compared it with surgically transplanted fascia. The fascia graft was harvested from the back of the rat, big, and divided into two equal pieces. The first piece was minced into a paste and injected subcutaneously on the anterior surface of the right ear. The other piece was transplanted subcutaneously on the anterior surface of the left ear. The grafts were observed for any sign of resorption over 1 to 6 months.
Grossly, injection and transplantation sites were palpable at the end of the observation periods. Microscopic examination showed that injected fascia maintains its histomorphologic structure.
These findings indicate that the injected fascia graft is well tolerated, and the size of the graft remained stable. According to this study, fascia injection can result in bulking material that gives a long-lasting improvement, and can be a viable alternative to other methods.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Baker, T-M, Courtiss, E-H 1994Temporalis fascia grrafts in open secondary rhinoplastyPlast Reconstr Surg93802810CrossRefPubMed Baker, T-M, Courtiss, E-H 1994Temporalis fascia grrafts in open secondary rhinoplastyPlast Reconstr Surg93802810CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Baran, C-N, Çelebioğlu, S, Şensöz, Ö, et al. 2002The behavior of fat grafts in recipient areas with enhanced vascularityPlast Reconstr Surg10916461951CrossRefPubMed Baran, C-N, Çelebioğlu, S, Şensöz, Ö,  et al. 2002The behavior of fat grafts in recipient areas with enhanced vascularityPlast Reconstr Surg10916461951CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Bartynski, J, Marion, M-S, Wang, T-D 1990Histopathologic evaluation of adipose autografts in a rabbit ear modelOtolaryngol Head Neck Surg102314321CrossRefPubMed Bartynski, J, Marion, M-S, Wang, T-D 1990Histopathologic evaluation of adipose autografts in a rabbit ear modelOtolaryngol Head Neck Surg102314321CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Boyce, RG, Nuss, DW, Kluka, EA 1994The use of autogenous fat, fascia, and neovascularized muscle grafts in the head and neckOtolaryngol Clin North Am273968PubMed Boyce, RG, Nuss, DW, Kluka, EA 1994The use of autogenous fat, fascia, and neovascularized muscle grafts in the head and neckOtolaryngol Clin North Am273968PubMed
5.
Zurück zum Zitat Chajchir, A, Benzaquen, I 1989Fat-grafting injection for softtissue augmentationPlast Reconstr Surg84921934CrossRefPubMed Chajchir, A, Benzaquen, I 1989Fat-grafting injection for softtissue augmentationPlast Reconstr Surg84921934CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Chajchir, A, Benzaquen, I, Wexler, E, et al. 1990Fat injectionAesth Plast Surg14127136CrossRef Chajchir, A, Benzaquen, I, Wexler, E,  et al. 1990Fat injectionAesth Plast Surg14127136CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Chen, PK-T, Noordhoff, MS, Chen, Y-R, Bendor-Samuel, R 1995Augmentation of the free border of the lip in cleft patients using temporoparietal fasciaPlast Reconstr Surg95781788CrossRefPubMed Chen, PK-T, Noordhoff, MS, Chen, Y-R, Bendor-Samuel, R 1995Augmentation of the free border of the lip in cleft patients using temporoparietal fasciaPlast Reconstr Surg95781788CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Das, SK, Davidson, SF, Walker, BL, Talbot, PJ 1990The fate of free autogenous fascial grafts in the rabbitBr J Plast Surg43315317CrossRefPubMed Das, SK, Davidson, SF, Walker, BL, Talbot, PJ 1990The fate of free autogenous fascial grafts in the rabbitBr J Plast Surg43315317CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Duke, S-G, Salmon, J, Blalock, D, et al. 2001Fascia augmentation of the vocal fold: Graft yield in the canine and preliminary clinical experienceLaryngoscope111759764CrossRefPubMed Duke, S-G, Salmon, J, Blalock, D,  et al. 2001Fascia augmentation of the vocal fold: Graft yield in the canine and preliminary clinical experienceLaryngoscope111759764CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Ellenbogen, R 1986Free autogenous pearl fat grafts in the face: preliminary report of a rediscovered techniqueAnn Plast Surg16179194CrossRefPubMed Ellenbogen, R 1986Free autogenous pearl fat grafts in the face: preliminary report of a rediscovered techniqueAnn Plast Surg16179194CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat England, R-J, Strachan, D-R, Buckley, J-G 1997Temporalis fascia grafts shrinkJ Laryngol Otol111707708CrossRefPubMed England, R-J, Strachan, D-R, Buckley, J-G 1997Temporalis fascia grafts shrinkJ Laryngol Otol111707708CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Erol, Ö-O 2000Facial autologous softtissue contouring by adjunction of tissue coctail injection (micrograft and minigraft mixture of dermis, fasciaand fat)Plast Reconstr Surg10613751387CrossRefPubMed Erol, Ö-O 2000Facial autologous softtissue contouring by adjunction of tissue coctail injection (micrograft and minigraft mixture of dermis, fasciaand fat)Plast Reconstr Surg10613751387CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Everton, D-M, Lepore, M-L, Yim, D-W-S, et al. 1984Autologous fascia grafts in head and neck plastic surgeryArch Otolaryngol110458462CrossRefPubMed Everton, D-M, Lepore, M-L, Yim, D-W-S,  et al. 1984Autologous fascia grafts in head and neck plastic surgeryArch Otolaryngol110458462CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Golshani, S-D, Lee, C, Sydorak, R 1999Symptomatic forearm muscle hernia: Repair by autologous fascia lata inlayAnn Plast Surg42204206 Golshani, S-D, Lee, C, Sydorak, R 1999Symptomatic forearm muscle hernia: Repair by autologous fascia lata inlayAnn Plast Surg42204206
15.
Zurück zum Zitat Guerrerosantos, J 1987Recontouring of the middle third of the face with onlay cartilage plus free fascia graftAnn Plast Surg18409420CrossRefPubMed Guerrerosantos, J 1987Recontouring of the middle third of the face with onlay cartilage plus free fascia graftAnn Plast Surg18409420CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Guerrerosantos, J 1984Temporoparietal free fascia grafts in rhinoplastyPlast Reconstr Surg74465475CrossRefPubMed Guerrerosantos, J 1984Temporoparietal free fascia grafts in rhinoplastyPlast Reconstr Surg74465475CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Heimburg, D-V, Lemperle, G, Dippe, B, et al. 1994Free transplantation of fat autografts expanded by tissue expanders in ratsBr J Plast Surg47470476CrossRef Heimburg, D-V, Lemperle, G, Dippe, B,  et al. 1994Free transplantation of fat autografts expanded by tissue expanders in ratsBr J Plast Surg47470476CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Holt, J-E, Holt, G-R, Kirk, M-V 1984Use of temporalis fascia in eyelid reconstructionOphthalmology918993CrossRefPubMed Holt, J-E, Holt, G-R, Kirk, M-V 1984Use of temporalis fascia in eyelid reconstructionOphthalmology918993CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Illouz, Y-G 1998Present result of fat injectionAesth Plast Surg14175181 Illouz, Y-G 1998Present result of fat injectionAesth Plast Surg14175181
21.
Zurück zum Zitat Matsudo, P-K-R, Toledo, L-S 1988Experience of injected fat graftingAesth Plast Surg123538CrossRef Matsudo, P-K-R, Toledo, L-S 1988Experience of injected fat graftingAesth Plast Surg123538CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Miller, T-A 1988Temporalis fascia grafts for facial and nasal contour augmentationPlast Reconstr Surg81524533CrossRefPubMed Miller, T-A 1988Temporalis fascia grafts for facial and nasal contour augmentationPlast Reconstr Surg81524533CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Moscona, R, Shoshani, O, Lichtig, H, et al. 1994Viability of adipose tissue injected and treated by different methods: An experimental study in the ratAnn Plast Surg33500506CrossRefPubMed Moscona, R, Shoshani, O, Lichtig, H,  et al. 1994Viability of adipose tissue injected and treated by different methods: An experimental study in the ratAnn Plast Surg33500506CrossRefPubMed
25.
Zurück zum Zitat Nguyen, A, Pasyk, K-A, Bouvier, T-N, et al. 1990Comparative study of survival of autologous adipose tissue taken and transplanted by different techniquesPlast Reconstr Surg85378389CrossRefPubMed Nguyen, A, Pasyk, K-A, Bouvier, T-N,  et al. 1990Comparative study of survival of autologous adipose tissue taken and transplanted by different techniquesPlast Reconstr Surg85378389CrossRefPubMed
26.
Zurück zum Zitat Niechajev, I, Sevcuk, O 1994Long-term results of fat transplantation: Clinical and histologic studiesPlast Reconstr Surg94496505CrossRefPubMed Niechajev, I, Sevcuk, O 1994Long-term results of fat transplantation: Clinical and histologic studiesPlast Reconstr Surg94496505CrossRefPubMed
27.
Zurück zum Zitat Peer, LA 1955Transplantation of tissues. Vol. 2Williams & WilkinsBaltimore195230 Peer, LA 1955Transplantation of tissues. Vol. 2Williams & WilkinsBaltimore195230
28.
Zurück zum Zitat Peer, LA eds. 1959Transplantation of tissues: Transplantation of fascia in animals. Vols 1 and 2Williams & WilkinsBaltimore245256 Peer, LA eds. 1959Transplantation of tissues: Transplantation of fascia in animals. Vols 1 and 2Williams & WilkinsBaltimore245256
29.
Zurück zum Zitat Reijonen, P, Leivo, I, Nevalainen, T, et al. 2001Histology of injected autologous fascia in the paralyzed canine vocal foldLaryngoscope11110681074CrossRefPubMed Reijonen, P, Leivo, I, Nevalainen, T,  et al. 2001Histology of injected autologous fascia in the paralyzed canine vocal foldLaryngoscope11110681074CrossRefPubMed
30.
Zurück zum Zitat Rihkanen, H 1988Vocal fold augmentation by injection of autologous fasciaLaryngoscope1085154CrossRef Rihkanen, H 1988Vocal fold augmentation by injection of autologous fasciaLaryngoscope1085154CrossRef
31.
Zurück zum Zitat Siemian, W-R, Samiian, M-R 1988Malar augmentation using autogenous composite conchal cartilage and temporalis fasciaPlast Reconstr Surg82395400CrossRefPubMed Siemian, W-R, Samiian, M-R 1988Malar augmentation using autogenous composite conchal cartilage and temporalis fasciaPlast Reconstr Surg82395400CrossRefPubMed
32.
Zurück zum Zitat Smahel, J 1991Aspiration lipectomy and adipose tissue injection: Pathophysiologic commentaryEur J Plast Surg14126131CrossRef Smahel, J 1991Aspiration lipectomy and adipose tissue injection: Pathophysiologic commentaryEur J Plast Surg14126131CrossRef
33.
Zurück zum Zitat Tamura, E, Kitahara, S, Kohno, N, et al. 2002Use of freeze-dried autologous fascia to augment the vocal fold: An experimental study in dogsActa Otolaryngol122537540CrossRefPubMed Tamura, E, Kitahara, S, Kohno, N,  et al. 2002Use of freeze-dried autologous fascia to augment the vocal fold: An experimental study in dogsActa Otolaryngol122537540CrossRefPubMed
34.
Zurück zum Zitat Viterbo, F, Marquest, M, Valente, M 1994Fat-tissue injection versus graft: Experimental study in rabbitsAnn Plast Surg33184389CrossRefPubMed Viterbo, F, Marquest, M, Valente, M 1994Fat-tissue injection versus graft: Experimental study in rabbitsAnn Plast Surg33184389CrossRefPubMed
35.
Metadaten
Titel
In Vivo Study to Assess the Viability and Mass Effect of Fascia Injection in Comparison with Block Fascia Graft
verfasst von
Zühtü Demir, M.D.
Atilla Kurtay, M.D.
Hifzi Velidedeoğlu, M.D.
Mehmet Ali Onur
Pergin Atilla
Canan Taş
Nur Çakar
Publikationsdatum
01.08.2005
Verlag
Springer US
Erschienen in
Aesthetic Plastic Surgery / Ausgabe 4/2005
Print ISSN: 0364-216X
Elektronische ISSN: 1432-5241
DOI
https://doi.org/10.1007/s00266-004-0034-4

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2005

Aesthetic Plastic Surgery 4/2005 Zur Ausgabe

OriginalPaper

Announcements

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Traumatologische Notfälle Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

„Übersichtlicher Wegweiser“: Lauterbachs umstrittener Klinik-Atlas ist online

17.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Sie sei „ethisch geboten“, meint Gesundheitsminister Karl Lauterbach: mehr Transparenz über die Qualität von Klinikbehandlungen. Um sie abzubilden, lässt er gegen den Widerstand vieler Länder einen virtuellen Klinik-Atlas freischalten.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.