Skip to main content
Erschienen in: Der Diabetologe 3/2016

28.04.2016 | Herzinsuffizienz | Leitthema

Kardiovaskuläre Effekte der Insulintherapie

verfasst von: Prof. Dr. M. Pfohl

Erschienen in: Die Diabetologie | Ausgabe 3/2016

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Zusammenfassung

Hintergrund

Die Bedeutung einer normnahen Blutzuckereinstellung und der Insulintherapie zur Prävention mikroangiopathischer Folgeerkrankungen ist unumstritten.

Typ-1-Diabetes

Die wichtige Rolle einer intensiven Insulintherapie in der Prävention kardiovaskulärer Ereignisse bei Typ-1-Diabetes wird durch die DCCT/EDIC (DCCT: „diabetes control and complications trial“, EDIC: „epidemiology of diabetes interventions and complications“) klar belegt: Auf lange Sicht reduzierte die intensive Insulintherapie das Risiko für nichttödlichen Herzinfarkt, Schlaganfall oder Tod aus kardiovaskulärer Ursache um 57 %.

Typ-2-Diabetes

Bei Patienten mit Typ-2-Diabetes wurde ein kardiovaskulärer Benefit für eine frühzeitige Insulintherapie mit normnaher Blutzuckereinstellung in der UKPDS („United Kingdom prospective diabetes study“) belegt, war aber erst in der Nachbeobachtung evident. In der Insulintherapie bei langjährigem Diabetes mellitus und/oder kardiovaskulären Vorerkrankungen ist die Vermeidung von Hypoglykämien vordringlich, um akute kardiovaskuläre Ereignisse zu vermeiden. Bei Patienten mit Herzinsuffizienz deutet sich an, dass hohe Insulindosierungen nach Möglichkeit vermieden werden sollten – der Nutzen einer normnahen Blutzuckereinstellung ist bei ihnen ebenfalls nicht nachgewiesen.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat The Diabetes Control and Complications Trial Research Group (1993) The effect of intensive treatment of diabetes on the development and progression of long-term complications in insulin-dependent diabetes mellitus. N Engl J Med 329:977–986CrossRef The Diabetes Control and Complications Trial Research Group (1993) The effect of intensive treatment of diabetes on the development and progression of long-term complications in insulin-dependent diabetes mellitus. N Engl J Med 329:977–986CrossRef
2.
Zurück zum Zitat The Diabetes Control and Complications Trial, Epidemiology of Diabetes Interventions and Complications Research Group (2000) Retinopathy and nephropathy in patients with type 1 diabetes four years after a trial of intensive therapy. N Engl J Med 342:381–389CrossRef The Diabetes Control and Complications Trial, Epidemiology of Diabetes Interventions and Complications Research Group (2000) Retinopathy and nephropathy in patients with type 1 diabetes four years after a trial of intensive therapy. N Engl J Med 342:381–389CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Nathan DM, Cleary PA, Backlund JY et al (2005) Intensive diabetes treatment and cardiovascular disease in patients with type 1 diabetes. N Engl J Med 353:2643–2653CrossRefPubMed Nathan DM, Cleary PA, Backlund JY et al (2005) Intensive diabetes treatment and cardiovascular disease in patients with type 1 diabetes. N Engl J Med 353:2643–2653CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat UK Prospective Diabetes Study (UKPDS) Group (1998) Intensive blood-glucose control with sulphonylureas or insulin compared with conventional treatment and risk of complications in patients with type 2 diabetes (UKPDS 33). Lancet 352:837–853CrossRef UK Prospective Diabetes Study (UKPDS) Group (1998) Intensive blood-glucose control with sulphonylureas or insulin compared with conventional treatment and risk of complications in patients with type 2 diabetes (UKPDS 33). Lancet 352:837–853CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Pontiroli AE, Miele L, Morabito A (2011) Increase of body weight during the first year of intensive insulin treatment in type 2 diabetes: systematic review and meta-analysis. Diabetes Obes Metab 13:1008–1019CrossRefPubMed Pontiroli AE, Miele L, Morabito A (2011) Increase of body weight during the first year of intensive insulin treatment in type 2 diabetes: systematic review and meta-analysis. Diabetes Obes Metab 13:1008–1019CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Raz I, Wilson PW, Strojek K et al (2009) Effects of prandial versus fasting glycemia on cardiovascular outcomes in type 2 diabetes: the HEART2D trial. Diabetes Care 32:381–386CrossRefPubMedPubMedCentral Raz I, Wilson PW, Strojek K et al (2009) Effects of prandial versus fasting glycemia on cardiovascular outcomes in type 2 diabetes: the HEART2D trial. Diabetes Care 32:381–386CrossRefPubMedPubMedCentral
7.
Zurück zum Zitat Holman RR, Farmer AJ, Davies MJ et al (2009) Three-year efficacy of complex insulin regimens in type 2 diabetes. N Engl J Med 361:1736–1747CrossRefPubMed Holman RR, Farmer AJ, Davies MJ et al (2009) Three-year efficacy of complex insulin regimens in type 2 diabetes. N Engl J Med 361:1736–1747CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat ORIGIN Trial Investigators, Gerstein HC, Bosch J et al (2012) Basal insulin and cardiovascular and other outcomes in dysglycemia. N Engl J Med 367:319–328CrossRef ORIGIN Trial Investigators, Gerstein HC, Bosch J et al (2012) Basal insulin and cardiovascular and other outcomes in dysglycemia. N Engl J Med 367:319–328CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Qayyum R, Bolen S, Maruthur N et al (2008) Systematic review: comparative effectiveness and safety of premixed insulin analogues in type 2 diabetes. Ann Intern Med 149:549–559CrossRefPubMedPubMedCentral Qayyum R, Bolen S, Maruthur N et al (2008) Systematic review: comparative effectiveness and safety of premixed insulin analogues in type 2 diabetes. Ann Intern Med 149:549–559CrossRefPubMedPubMedCentral
10.
Zurück zum Zitat The Action to Control Cardiovascular Risk in Diabetes Study Group (2008) Effects of intensive glucose lowering in type 2 diabetes. N Engl J Med 358:2545–2559CrossRefPubMedCentral The Action to Control Cardiovascular Risk in Diabetes Study Group (2008) Effects of intensive glucose lowering in type 2 diabetes. N Engl J Med 358:2545–2559CrossRefPubMedCentral
11.
Zurück zum Zitat The Diabetes Control and Complications Trial Research Group (1997) Hypoglycemia in the diabetes control and complications trial. Diabetes 46:271–286CrossRef The Diabetes Control and Complications Trial Research Group (1997) Hypoglycemia in the diabetes control and complications trial. Diabetes 46:271–286CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Donnelly LA, Morris AD, Frier BM et al (2005) Frequency and predictors of hypoglycaemia in Type 1 and insulin-treated Type 2 diabetes: a population-based study. Diabet Med 22:749–755CrossRefPubMed Donnelly LA, Morris AD, Frier BM et al (2005) Frequency and predictors of hypoglycaemia in Type 1 and insulin-treated Type 2 diabetes: a population-based study. Diabet Med 22:749–755CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Bretzel RG, Nuber U, Landgraf W et al (2008) Once-daily basal insulin glargine versus thrice-daily prandial insulin lispro in people with type 2 diabetes on oral hypoglycaemic agents (APOLLO): an open randomised controlled trial. Lancet 371:1073–1084CrossRefPubMed Bretzel RG, Nuber U, Landgraf W et al (2008) Once-daily basal insulin glargine versus thrice-daily prandial insulin lispro in people with type 2 diabetes on oral hypoglycaemic agents (APOLLO): an open randomised controlled trial. Lancet 371:1073–1084CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat ADVANCE Collaborative Group, Patel A, MacMahon S et al (2008) Intensive blood glucose control and vascular outcomes in patients with type 2 diabetes. N Engl J Med 358:2560–2572CrossRef ADVANCE Collaborative Group, Patel A, MacMahon S et al (2008) Intensive blood glucose control and vascular outcomes in patients with type 2 diabetes. N Engl J Med 358:2560–2572CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Duckworth W, Abraira C, Moritz T et al (2009) Glucose control and vascular complications in veterans with type 2 diabetes. N Engl J Med 360:129–139CrossRefPubMed Duckworth W, Abraira C, Moritz T et al (2009) Glucose control and vascular complications in veterans with type 2 diabetes. N Engl J Med 360:129–139CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Patterson CC, Dahlquist G, Harjutsalo V et al (2007) Early mortality in EURODIAB population-based cohorts of type 1 diabetes diagnosed in childhood since 1989. Diabetologia 50:2439–2442CrossRefPubMed Patterson CC, Dahlquist G, Harjutsalo V et al (2007) Early mortality in EURODIAB population-based cohorts of type 1 diabetes diagnosed in childhood since 1989. Diabetologia 50:2439–2442CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Feltbower RG, Bodansky HJ, Patterson CC et al (2008) Acute complications and drug misuse are important causes of death for children and young adults with type 1 diabetes: results from the Yorkshire Register of diabetes in children and young adults. Diabetes Care 31:922–926CrossRefPubMed Feltbower RG, Bodansky HJ, Patterson CC et al (2008) Acute complications and drug misuse are important causes of death for children and young adults with type 1 diabetes: results from the Yorkshire Register of diabetes in children and young adults. Diabetes Care 31:922–926CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Skrivarhaug T, Bangstad HJ, Stene LC et al (2006) Long-term mortality in a nationwide cohort of childhood-onset type 1 diabetic patients in Norway. Diabetologia 49:298–305CrossRefPubMed Skrivarhaug T, Bangstad HJ, Stene LC et al (2006) Long-term mortality in a nationwide cohort of childhood-onset type 1 diabetic patients in Norway. Diabetologia 49:298–305CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Goto A, Arah OA, Goto M et al (2013) Severe hypoglycaemia and cardiovascular disease: systematic review and meta-analysis with bias analysis. BMJ 347:f4533CrossRefPubMed Goto A, Arah OA, Goto M et al (2013) Severe hypoglycaemia and cardiovascular disease: systematic review and meta-analysis with bias analysis. BMJ 347:f4533CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Wright RJ, Frier BM (2008) Vascular disease and diabetes: is hypoglycaemia an aggravating factor? Diabetes Metab Res Rev 24:353–363CrossRefPubMed Wright RJ, Frier BM (2008) Vascular disease and diabetes: is hypoglycaemia an aggravating factor? Diabetes Metab Res Rev 24:353–363CrossRefPubMed
21.
Zurück zum Zitat Collier A, Patrick AW, Hepburn DA, Bell D, Jackson M, Dawes J et al (1990) Leucocyte mobilization and release of neutrophil elastase following acute insulin-induced hypoglycaemia in normal humans. Diabet Med 7:506–509CrossRefPubMed Collier A, Patrick AW, Hepburn DA, Bell D, Jackson M, Dawes J et al (1990) Leucocyte mobilization and release of neutrophil elastase following acute insulin-induced hypoglycaemia in normal humans. Diabet Med 7:506–509CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Jin WL, Azuma K, Mita T, Goto H, Kanazawa A, Shimizu T et al (2011) Repetitive hypoglycaemia increases serum adrenaline and induces monocyte adhesion to the endothelium in rat thoracic aorta. Diabetologia 54:1921–1929CrossRefPubMed Jin WL, Azuma K, Mita T, Goto H, Kanazawa A, Shimizu T et al (2011) Repetitive hypoglycaemia increases serum adrenaline and induces monocyte adhesion to the endothelium in rat thoracic aorta. Diabetologia 54:1921–1929CrossRefPubMed
23.
Zurück zum Zitat Desouza C, Salazar H, Cheong B, Murgo J, Fonseca V (2003) Association of hypoglycemia and cardiac ischemia: a study based on continuous monitoring. Diabetes Care 26:1485–1489CrossRefPubMed Desouza C, Salazar H, Cheong B, Murgo J, Fonseca V (2003) Association of hypoglycemia and cardiac ischemia: a study based on continuous monitoring. Diabetes Care 26:1485–1489CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Adler GK, Bonyhay I, Failing H, Waring E, Dotson S, Freeman R (2009) Antecedent hypoglycemia impairs autonomic cardiovascular function: implications for rigorous glycemic control. Diabetes 58:360–366CrossRefPubMedPubMedCentral Adler GK, Bonyhay I, Failing H, Waring E, Dotson S, Freeman R (2009) Antecedent hypoglycemia impairs autonomic cardiovascular function: implications for rigorous glycemic control. Diabetes 58:360–366CrossRefPubMedPubMedCentral
25.
Zurück zum Zitat Epidemiology of Diabetes Interventions and Complications Research Group (1999) Epidemiology of Diabetes Interventions and Complications (EDIC). Diabetes Care 22:99–111CrossRef Epidemiology of Diabetes Interventions and Complications Research Group (1999) Epidemiology of Diabetes Interventions and Complications (EDIC). Diabetes Care 22:99–111CrossRef
26.
Zurück zum Zitat Holman RR, Paul SK, Bethel MA et al (2008) 10-year follow-up of intensive glucose control in type 2 diabetes. N Engl J Med 359:1577–1589CrossRefPubMed Holman RR, Paul SK, Bethel MA et al (2008) 10-year follow-up of intensive glucose control in type 2 diabetes. N Engl J Med 359:1577–1589CrossRefPubMed
27.
Zurück zum Zitat Abraira C, Colwell J, Nuttall F et al (1997) Cardiovascular events and correlates in the veterans affairs diabetes feasibility trial. veterans affairs cooperative study on Glycemic control and complications in type II diabetes. Arch Intern Med 157:181–188CrossRefPubMed Abraira C, Colwell J, Nuttall F et al (1997) Cardiovascular events and correlates in the veterans affairs diabetes feasibility trial. veterans affairs cooperative study on Glycemic control and complications in type II diabetes. Arch Intern Med 157:181–188CrossRefPubMed
28.
Zurück zum Zitat Hayward RA, Reaven PD, Wiitala WL et al (2015) Follow-up of glycemic control and cardiovascular outcomes in type 2 diabetes. N Engl J Med 372:2197–2206CrossRefPubMed Hayward RA, Reaven PD, Wiitala WL et al (2015) Follow-up of glycemic control and cardiovascular outcomes in type 2 diabetes. N Engl J Med 372:2197–2206CrossRefPubMed
29.
Zurück zum Zitat Home PD, Dain MP, Freemantle N et al (2015) Four-year evolution of insulin regimens, glycaemic control, hypoglycaemia and body weight after starting insulin therapy in type 2 diabetes across three continents. Diabetes Res Clin Pract 108:350–359CrossRefPubMed Home PD, Dain MP, Freemantle N et al (2015) Four-year evolution of insulin regimens, glycaemic control, hypoglycaemia and body weight after starting insulin therapy in type 2 diabetes across three continents. Diabetes Res Clin Pract 108:350–359CrossRefPubMed
30.
Zurück zum Zitat Freemantle N, Danchin N, Calvi-Gries F et al (2016) Relationship of glycaemic control and hypoglycaemic episodes to 4‑year cardiovascular outcomes in people with type 2 diabetes starting insulin. Diabetes Obes Metab 18:152–158CrossRefPubMedPubMedCentral Freemantle N, Danchin N, Calvi-Gries F et al (2016) Relationship of glycaemic control and hypoglycaemic episodes to 4‑year cardiovascular outcomes in people with type 2 diabetes starting insulin. Diabetes Obes Metab 18:152–158CrossRefPubMedPubMedCentral
31.
Zurück zum Zitat Holden SE, Jenkins-Jones S, Morgan CL et al (2015) Glucose-lowering with exogenous insulin monotherapy in type 2 diabetes: dose association with all-cause mortality, cardiovascular events and cancer. Diabetes Obes Metab 17:350–362CrossRefPubMed Holden SE, Jenkins-Jones S, Morgan CL et al (2015) Glucose-lowering with exogenous insulin monotherapy in type 2 diabetes: dose association with all-cause mortality, cardiovascular events and cancer. Diabetes Obes Metab 17:350–362CrossRefPubMed
32.
Zurück zum Zitat Siraj ES, Rubin DJ, Riddle MC et al (2015) Insulin dose and cardiovascular mortality in the ACCORD trial. Diabetes Care 38:2000–2008CrossRefPubMed Siraj ES, Rubin DJ, Riddle MC et al (2015) Insulin dose and cardiovascular mortality in the ACCORD trial. Diabetes Care 38:2000–2008CrossRefPubMed
33.
Zurück zum Zitat Udell JA, Cavender MA, Bhatt DL et al (2015) Glucose-lowering drugs or strategies and cardiovascular outcomes in patients with or at risk for type 2 diabetes: a meta-analysis of randomised controlled trials. Lancet Diabetes Endocrinol 3:356–366CrossRefPubMed Udell JA, Cavender MA, Bhatt DL et al (2015) Glucose-lowering drugs or strategies and cardiovascular outcomes in patients with or at risk for type 2 diabetes: a meta-analysis of randomised controlled trials. Lancet Diabetes Endocrinol 3:356–366CrossRefPubMed
34.
Zurück zum Zitat Lung TW, Petrie D, Herman WH et al (2014) Severe hypoglycemia and mortality after cardiovascular events for type 1 diabetic patients in Sweden. Diabetes Care 37:2974–2981CrossRefPubMed Lung TW, Petrie D, Herman WH et al (2014) Severe hypoglycemia and mortality after cardiovascular events for type 1 diabetic patients in Sweden. Diabetes Care 37:2974–2981CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Kardiovaskuläre Effekte der Insulintherapie
verfasst von
Prof. Dr. M. Pfohl
Publikationsdatum
28.04.2016
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Die Diabetologie / Ausgabe 3/2016
Print ISSN: 2731-7447
Elektronische ISSN: 2731-7455
DOI
https://doi.org/10.1007/s11428-016-0088-3

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2016

Der Diabetologe 3/2016 Zur Ausgabe

Mitteilungen der DDS

Mitteilungen der DDS

Magazin

Magazin

Das könnte Sie auch interessieren

Passend zum Thema

ANZEIGE

SGLT-2-Inhibitoren für alle Patient:innen mit chronischer Herzinsuffizienz empfohlen

Das ESC-Leitlinien-Update 2023 bedeutet einen Paradigmenwechsel in der Behandlung der Herzinsuffizienz (HF), denn nun werden SGLT-2i sowohl für HFrEF, als auch für HFmrEF und HFpEF empfohlen. Somit können jetzt alle Patient:innen mit HF von SGLT-2i als zentralem Bestandteil der Therapie profitieren.

ANZEIGE

Dapagliflozin als neue Therapieoption zur Behandlung einer Herzinsuffizienz unabhängig von der Ejektionsfraktion

Dapagliflozin ist nun zur Behandlung aller Patient:innen mit chronischer symptomatischer Herzinsuffizienz zugelassen und bietet somit auch neue Hoffnung für die Therapie von jenen mit HFpEF. In der DELIVER-Studie zeigte der SGLT-2-Inhibitor eine signifikante Reduktion von Herzinsuffizienz-Hospitalisierungen und CV-Todesfällen.

ANZEIGE

ACS-Erstlinientherapie: Konsensbeschluss rät zur DAPT mit Ticagrelor

Ein Konsortium führender Fachgesellschaften erarbeitete jüngst auf Basis umfangreicher Metaanalysen einen Konsens für die Therapie koronarer Herzkrankheiten. Was dabei auffiel: Die duale Plättchenhemmung (DAPT) mit Ticagrelor ist die bevorzugte Therapieoption für das akute Koronarsyndrom (ACS).

Praxisempfehlungen der Deutschen Diabetes Gesellschaft

Kurz, prägnant und aktuell: Die Praxisempfehlungen der Deutschen Diabetes Gesellschaft.