Skip to main content
Erschienen in: Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery 5/2006

01.07.2006 | Original Article

Interlocking nailing of forearm fractures

verfasst von: A. Weckbach, T. R. Blattert, Ch. Weißer

Erschienen in: Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery | Ausgabe 5/2006

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Introduction: With the exception of forearm fractures, intramedullary techniques are preferred for osteosynthesis in the case of long-bone fractures. For the latter, however, the main problem remains insufficient stability against torsional forces resulting in high rates of non-union. This is why plate osteosynthesis by means of a DCP 3.5 or LC-DCP 3.5 is still being described as the standard procedure. Materials and methods: In a prospective study, 32 patients (33 forearms) with fractures of one or both forearm bones were treated by implantation of 40 intramedullary ForeSight nails (ulna: 23; radius: 17). Clinical and radiographic follow-up was performed at 6, 12, 26, and—if needed—52 weeks postoperatively. Time to follow-up was 31.4 months on average (range 24–44 months). Results: The average time to fracture healing for 36 fractures of 29 patients was 4.4 months. A free range of motion was seen in 86%, and only four forearms had a loss of pronation and supination. DASH score averaged at 13.7. There were few complications: non-union 1, delayed union 2, radioulnar synostosis 2, and infections 0. No refracture was seen after 19 implant removals so far. Average time needed per operation was 67 min, average time for fluoroscopy was 4.4 min. Conclusion: This intramedullary nail can do justice to the specific anatomical needs in the case of the forearm. Static interlocking guarantees adequate stability in all fracture types. The surgical technique is demanding. Nonetheless, this system can yield results of comparable quality to those of plate osteosynthesis. So far, no refractures after removal of the implants and no complications connected with the actual implants have been observed.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Bauer G, Arand M, Mutschler W (1991) Post-traumatic radioulnar synostosis after forearm fracture osteosynthesis. Arch Orthop Trauma Surg 110:142–145CrossRefPubMed Bauer G, Arand M, Mutschler W (1991) Post-traumatic radioulnar synostosis after forearm fracture osteosynthesis. Arch Orthop Trauma Surg 110:142–145CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Bednar DA, Grandwilewski W (1991) Complications of forearm-plate removal. Can J Surg 35:428–431 Bednar DA, Grandwilewski W (1991) Complications of forearm-plate removal. Can J Surg 35:428–431
3.
Zurück zum Zitat Chapman MW, Gordon JE, Zissimos AG (1989) Compression-plate fixation of acute fractures of the diaphyses of the radius and ulna. J Bone Joint Surg (Am) 71:159–169 Chapman MW, Gordon JE, Zissimos AG (1989) Compression-plate fixation of acute fractures of the diaphyses of the radius and ulna. J Bone Joint Surg (Am) 71:159–169
4.
Zurück zum Zitat Deluca PA, Lindsey RW, Ruwe PA (1988) Refracture of bones of the forearm after the removal of compression plates. J Bone Joint Surg (Am) 70:1372–1376 Deluca PA, Lindsey RW, Ruwe PA (1988) Refracture of bones of the forearm after the removal of compression plates. J Bone Joint Surg (Am) 70:1372–1376
5.
Zurück zum Zitat DePedro JA, Garcia-Navarrete F, Garcia De Lucas F, Otero R, Oteo A, Lopez-Duran-Stern L (1990) Internal fixation of ulnar fractures by locking nail. Clin Orthop 283:81–85 DePedro JA, Garcia-Navarrete F, Garcia De Lucas F, Otero R, Oteo A, Lopez-Duran-Stern L (1990) Internal fixation of ulnar fractures by locking nail. Clin Orthop 283:81–85
6.
Zurück zum Zitat Gustilo RB, Gruniger RP, Davis T (1987) Classification of type III (severe) open fractures relative to treatment and results. Orthopaedics 10:1781–1788 Gustilo RB, Gruniger RP, Davis T (1987) Classification of type III (severe) open fractures relative to treatment and results. Orthopaedics 10:1781–1788
7.
Zurück zum Zitat Hertel R, Pisan M, Lambert S, Ballmer FT (1996) Plate osteosynthesis of diaphyseal fractures of the radius and ulna. Injury 27:545–548CrossRefPubMed Hertel R, Pisan M, Lambert S, Ballmer FT (1996) Plate osteosynthesis of diaphyseal fractures of the radius and ulna. Injury 27:545–548CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Hidaka S, Gustilo RB (1984) Refracture of bones of the forearm after plate removal. J Bone Joint Surg (Am) 66:1241–1243 Hidaka S, Gustilo RB (1984) Refracture of bones of the forearm after plate removal. J Bone Joint Surg (Am) 66:1241–1243
9.
Zurück zum Zitat Hudak PL, Amadio PC, Bombardier C, The Upper Extremity Collaborative group (UECG) (1996) Development of an upper extremity outcome measure: the DASH (Disabilities of the Arm, Shoulder, and Hand). Am J Ind Med 29:602–608CrossRefPubMed Hudak PL, Amadio PC, Bombardier C, The Upper Extremity Collaborative group (UECG) (1996) Development of an upper extremity outcome measure: the DASH (Disabilities of the Arm, Shoulder, and Hand). Am J Ind Med 29:602–608CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Jones DJ, Henley MB, Schemitsch EH, Tencer AF (1995) A biomechanical comparison of two methods of fixation of fractures of the forearm. J Orthop Trauma 9:198–206PubMedCrossRef Jones DJ, Henley MB, Schemitsch EH, Tencer AF (1995) A biomechanical comparison of two methods of fixation of fractures of the forearm. J Orthop Trauma 9:198–206PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Krettek C, Schandelmaier P, Tscherne H (1997) Neue Entwicklungen bei der Stabilisierung dia- und metaphysärer Frakturen der langen Röhrenknochen. Orthopäde 26:408–421PubMed Krettek C, Schandelmaier P, Tscherne H (1997) Neue Entwicklungen bei der Stabilisierung dia- und metaphysärer Frakturen der langen Röhrenknochen. Orthopäde 26:408–421PubMed
12.
Zurück zum Zitat Labosky DA, Cermak MB, Waggy CA (1990) Forearm fracture plates: to remove or not to remove. J Hand Surg 15:294–301CrossRef Labosky DA, Cermak MB, Waggy CA (1990) Forearm fracture plates: to remove or not to remove. J Hand Surg 15:294–301CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Matthews LS, Kaufer H, Garver DF, Sonstegard DA (1982) The effect on supination-pronation of angular malalignment of fractures of both bones of the forearm. J Bone Joint Surg (Am) 64:14–17 Matthews LS, Kaufer H, Garver DF, Sonstegard DA (1982) The effect on supination-pronation of angular malalignment of fractures of both bones of the forearm. J Bone Joint Surg (Am) 64:14–17
14.
15.
Zurück zum Zitat Mih AD, Coone WP, Idler RS, Lewallen DG (1994) Long-term follow-up of forearm bone diaphyseal plating. Clin Orthop 299:256–258PubMed Mih AD, Coone WP, Idler RS, Lewallen DG (1994) Long-term follow-up of forearm bone diaphyseal plating. Clin Orthop 299:256–258PubMed
16.
Zurück zum Zitat Müller ME, Allgöwer M, Schneider R, Willenegger H (1991) Manual of internal fixation. Springer, Berlin Heidelberg New York Müller ME, Allgöwer M, Schneider R, Willenegger H (1991) Manual of internal fixation. Springer, Berlin Heidelberg New York
17.
Zurück zum Zitat Oestern HJ, Tscherne H (1983) Ergebnisse der AO-Sammelstudie über Unterarmschaftfrakturen. Unfallchirurg 86:136–146 Oestern HJ, Tscherne H (1983) Ergebnisse der AO-Sammelstudie über Unterarmschaftfrakturen. Unfallchirurg 86:136–146
18.
Zurück zum Zitat Rosson JW, Shearer JR (1991) Refracture after the removal of plates from the forearm. An avoidable complication. J Bone Joint Surg (Br) 73:415–417 Rosson JW, Shearer JR (1991) Refracture after the removal of plates from the forearm. An avoidable complication. J Bone Joint Surg (Br) 73:415–417
19.
Zurück zum Zitat Rumball K, Finnegan M (1990) Refractures after forearm plate removal. J Orthop Trauma 4:124–129PubMedCrossRef Rumball K, Finnegan M (1990) Refractures after forearm plate removal. J Orthop Trauma 4:124–129PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Schemitsch EH, Jones D, Henley MB, Tencer AF (1995) A comparison of malreduction after plate and intramedullary nail fixation of forearm fractures. J Orthop Trauma 9:8–16PubMedCrossRef Schemitsch EH, Jones D, Henley MB, Tencer AF (1995) A comparison of malreduction after plate and intramedullary nail fixation of forearm fractures. J Orthop Trauma 9:8–16PubMedCrossRef
21.
Zurück zum Zitat Schöne G (1913) Zur Behandlung von Vorderarmfrakturen mit Bolzung. Münch Med Wochenschr 60:2327–2328 Schöne G (1913) Zur Behandlung von Vorderarmfrakturen mit Bolzung. Münch Med Wochenschr 60:2327–2328
22.
Zurück zum Zitat Street DM (1986) Intramedullary forearm nailing. Clin Orthop 212:219–230PubMed Street DM (1986) Intramedullary forearm nailing. Clin Orthop 212:219–230PubMed
23.
Zurück zum Zitat Tabor OB, Bosse MJ, Sims SH, Kellam JF (1995) Iatrogenic posterior interosseous nerve injury: is transosseous static locked nailing of the radius feasible? J Orthop Trauma 9:427–429PubMedCrossRef Tabor OB, Bosse MJ, Sims SH, Kellam JF (1995) Iatrogenic posterior interosseous nerve injury: is transosseous static locked nailing of the radius feasible? J Orthop Trauma 9:427–429PubMedCrossRef
24.
Zurück zum Zitat Winckler S, Brug E, Baranowski D (1991) Bündelnagelung bei Unterarmfrakturen. Indikation und Ergebnisse. Unfallchirurg 94:335–341PubMed Winckler S, Brug E, Baranowski D (1991) Bündelnagelung bei Unterarmfrakturen. Indikation und Ergebnisse. Unfallchirurg 94:335–341PubMed
Metadaten
Titel
Interlocking nailing of forearm fractures
verfasst von
A. Weckbach
T. R. Blattert
Ch. Weißer
Publikationsdatum
01.07.2006
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery / Ausgabe 5/2006
Print ISSN: 0936-8051
Elektronische ISSN: 1434-3916
DOI
https://doi.org/10.1007/s00402-006-0122-9

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2006

Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery 5/2006 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

TEP mit Roboterhilfe führt nicht zu größerer Zufriedenheit

15.05.2024 Knie-TEP Nachrichten

Der Einsatz von Operationsrobotern für den Einbau von Totalendoprothesen des Kniegelenks hat die Präzision der Eingriffe erhöht. Für die postoperative Zufriedenheit der Patienten scheint das aber unerheblich zu sein, wie eine Studie zeigt.

Lever-Sign-Test hilft beim Verdacht auf Kreuzbandriss

15.05.2024 Vordere Kreuzbandruptur Nachrichten

Mit dem Hebelzeichen-Test lässt sich offenbar recht zuverlässig feststellen, ob ein vorderes Kreuzband gerissen ist. In einer Metaanalyse war die Vorhersagekraft vor allem bei positivem Testergebnis hoch.

Ein Drittel der jungen Ärztinnen und Ärzte erwägt abzuwandern

07.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Extreme Arbeitsverdichtung und kaum Supervision: Dr. Andrea Martini, Sprecherin des Bündnisses Junge Ärztinnen und Ärzte (BJÄ) über den Frust des ärztlichen Nachwuchses und die Vorteile des Rucksack-Modells.

Aquatherapie bei Fibromyalgie wirksamer als Trockenübungen

03.05.2024 Fibromyalgiesyndrom Nachrichten

Bewegungs-, Dehnungs- und Entspannungsübungen im Wasser lindern die Beschwerden von Patientinnen mit Fibromyalgie besser als das Üben auf trockenem Land. Das geht aus einer spanisch-brasilianischen Vergleichsstudie hervor.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.