Skip to main content
Erschienen in: Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery 5/2009

01.05.2009 | Trauma Surgery

Volar fixed-angle plate osteosynthesis of unstable distal radius fractures: 12 months results

verfasst von: Markus Figl, Patrick Weninger, Michael Liska, Marcus Hofbauer, Martin Leixnering

Erschienen in: Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery | Ausgabe 5/2009

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

With an incidence of about 2–4 per 1,000 residents per year, the distal radial fracture is the most common fracture in the human skeleton. The introduction of fixed-angle plate systems for extension fractures at the radius was evaluated in a prospective study performed at our hospital after selection and acquisition of a new system. The focus of our interest was whether a secondary loss of reduction can be avoided by this plating system.

Methods

We reviewed 80 patients treated for unstable distal radius fractures using a volar fixed-angle plate. Postoperative management included immediate finger motion, early functional use of the hand, a wrist splint used for 4 weeks and physiotherapy. Standard radiographic and clinical fracture parameters after 12 months (range 12–14 months) were measured and final functional results where assessed.

Results

Bone healing had occurred in all patients at the time of follow-up after 1 year. On X-rays taken at the time of follow-up 60 patients (75%) had no radial shortening, 20 patients (25%) had a mean radial shortening of only 1.8 mm (range 1–3 mm) compared to the contralateral side. The radial tilt was on average 22° (range 14°–36°); the volar tilt was on average 6° (range 0°–18°). Comparing the first postoperative X-rays with those taken at final evaluation showed no measureable loss of reduction in the volar or radial tilt. Castaing’s score, which includes the radiographic results, yielded a perfect outcome in 30 cases, a good outcome in 49 cases and an adequate outcome in one case. The range of motion was on average reduced by 21% during extension/flexion, by 11% during radial/ulnardeviation and by 7% in pronation and supination compared to the contralateral side. Grip strength was 65% that of the contralateral side. The mean DASH score was 25 points.

Conclusion

Fixed-angle plate osteosynthesis at the distal radius signifies a significant improvement in the treatment of distal radial fractures in terms of restoration of the shape and function of the wrist. The technically simple palmar access, with a low rate of complications, allows exact anatomical reduction of the fracture. The multidirectional fixed-angle system we used provides solid support for the joint surface even in osteoporotic bone and allows simple subchondral placement of screws with sustained retention of the outcome of reduction. Secondary correction loss can be avoided by this procedure. Early mobilisation can be achieved and is recommended.
Literatur
2.
3.
Zurück zum Zitat Zettl RP, Ruchholtz S, Taeger G, Obertacke U, Nast-Kolb D (2001) Postoperative morbidity in surgically treated extension fractures of the distal radius. A comparative study of dorsal and volar approach. Unfallchirurg 104(8):710–715. doi:10.1007/s001130170072 PubMedCrossRef Zettl RP, Ruchholtz S, Taeger G, Obertacke U, Nast-Kolb D (2001) Postoperative morbidity in surgically treated extension fractures of the distal radius. A comparative study of dorsal and volar approach. Unfallchirurg 104(8):710–715. doi:10.​1007/​s001130170072 PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Rueger M, Linhart W, Sommerfeldt DW (1998) Differentialindikation zur Behandlung der distalen Radiusfraktur. Trauma Berufskrankheit 1:6–14 Rueger M, Linhart W, Sommerfeldt DW (1998) Differentialindikation zur Behandlung der distalen Radiusfraktur. Trauma Berufskrankheit 1:6–14
5.
Zurück zum Zitat Heim U (1979) Die gelenknahen Speichenbrüche des Erwachsenen. Unfallheilkunde 82:15–22PubMed Heim U (1979) Die gelenknahen Speichenbrüche des Erwachsenen. Unfallheilkunde 82:15–22PubMed
6.
Zurück zum Zitat Petracic B (1993) Treatment of distal multi-fragment joint fractures of the radius. Indications, technique and results. Chirurg 64(11):894–898PubMed Petracic B (1993) Treatment of distal multi-fragment joint fractures of the radius. Indications, technique and results. Chirurg 64(11):894–898PubMed
7.
Zurück zum Zitat Siebert HR (1997) Distale Radiusfraktur an typischer Stelle. Akt Traumatol 27:7–15 Siebert HR (1997) Distale Radiusfraktur an typischer Stelle. Akt Traumatol 27:7–15
9.
Zurück zum Zitat Eingartner C, Müller JE, König CG, Weiser K (2000) Behandlungsergebnisse der operativen Therapie distaler Radiusfrakturen. Aktuelle Traumatol 30:32–36 Eingartner C, Müller JE, König CG, Weiser K (2000) Behandlungsergebnisse der operativen Therapie distaler Radiusfrakturen. Aktuelle Traumatol 30:32–36
12.
Zurück zum Zitat Altissimi M, Antenucci R, Fiacca G, Mancini G (1986) Long term results of consercative treatment of the fractures of the distal radius. Clin Orthop Relat Res 206:202–210PubMed Altissimi M, Antenucci R, Fiacca G, Mancini G (1986) Long term results of consercative treatment of the fractures of the distal radius. Clin Orthop Relat Res 206:202–210PubMed
13.
Zurück zum Zitat Aulicino PL, Siegel JL (1991) Acute injuries of the distal radioulnar joint. Hand Clin 7:283–293PubMed Aulicino PL, Siegel JL (1991) Acute injuries of the distal radioulnar joint. Hand Clin 7:283–293PubMed
15.
Zurück zum Zitat Colles A (1814) On the fracture of the carpal extremity of the radius. Edinb Med Surg J 10:182–186 Colles A (1814) On the fracture of the carpal extremity of the radius. Edinb Med Surg J 10:182–186
16.
Zurück zum Zitat Germann G, Wind G, Harth A (1999) Der DASH-Fragebogen–Ein neues Instrument zur Beurteilung von Behandlungsergebnissen an der oberen Extremität. Handchir Mikrochir Plast Chir 31:149–152. doi:10.1055/s-1999-13902 PubMedCrossRef Germann G, Wind G, Harth A (1999) Der DASH-Fragebogen–Ein neues Instrument zur Beurteilung von Behandlungsergebnissen an der oberen Extremität. Handchir Mikrochir Plast Chir 31:149–152. doi:10.​1055/​s-1999-13902 PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Castaing J (1964) Recent fractures of the lower extremity of the radius in adults. Rev Chir Orthop Reparatrice Appar Mot 50:581–696PubMed Castaing J (1964) Recent fractures of the lower extremity of the radius in adults. Rev Chir Orthop Reparatrice Appar Mot 50:581–696PubMed
20.
Zurück zum Zitat Kwasny O, Barisani GR, Schabus R, Hertz H (1991) Ergebnisse und Analyse von Misserfolgen der konservativen Therapie bei distaler Radiusfraktur. Handchir Mikrochir Plast Chir 23:240–244PubMed Kwasny O, Barisani GR, Schabus R, Hertz H (1991) Ergebnisse und Analyse von Misserfolgen der konservativen Therapie bei distaler Radiusfraktur. Handchir Mikrochir Plast Chir 23:240–244PubMed
21.
22.
Zurück zum Zitat Joosten U, Joist A, Frebel T, Rieger H (1999) Die Behandlung instabiler distaler Radiusfrakturen mit einem transartikulären Fixateur externe: Ergebnisse einer Langzeitbeobachtung. Chirurg 70:1315–1322. doi:10.1007/s001040050786 PubMedCrossRef Joosten U, Joist A, Frebel T, Rieger H (1999) Die Behandlung instabiler distaler Radiusfrakturen mit einem transartikulären Fixateur externe: Ergebnisse einer Langzeitbeobachtung. Chirurg 70:1315–1322. doi:10.​1007/​s001040050786 PubMedCrossRef
24.
Zurück zum Zitat Steffen T, Eugster T, Jakob RP (1994) Twelve years follow-up of fractures of the distal radius treated with the AO external fixator. Injury 25:44–54 Steffen T, Eugster T, Jakob RP (1994) Twelve years follow-up of fractures of the distal radius treated with the AO external fixator. Injury 25:44–54
27.
Zurück zum Zitat Henry MH, Griggs SM, Levaro F, Clifton J, Masson MV (2001) Volar approach to dorsal displaced fractures of the distal radius. Tech Hand upper extremity 1:31–41CrossRef Henry MH, Griggs SM, Levaro F, Clifton J, Masson MV (2001) Volar approach to dorsal displaced fractures of the distal radius. Tech Hand upper extremity 1:31–41CrossRef
28.
Zurück zum Zitat Sakhaii M, Groenewold U, Klonz A, Reilman H (2003) Ergebnisse nach palmarer Plattenosteosynthese mit der winkelstabilen T-Platte bei 100 distalen Radiusfrakturen. Unfallchirurg 4:272–280. doi:10.1007/s00113-002-0547-8 CrossRef Sakhaii M, Groenewold U, Klonz A, Reilman H (2003) Ergebnisse nach palmarer Plattenosteosynthese mit der winkelstabilen T-Platte bei 100 distalen Radiusfrakturen. Unfallchirurg 4:272–280. doi:10.​1007/​s00113-002-0547-8 CrossRef
Metadaten
Titel
Volar fixed-angle plate osteosynthesis of unstable distal radius fractures: 12 months results
verfasst von
Markus Figl
Patrick Weninger
Michael Liska
Marcus Hofbauer
Martin Leixnering
Publikationsdatum
01.05.2009
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery / Ausgabe 5/2009
Print ISSN: 0936-8051
Elektronische ISSN: 1434-3916
DOI
https://doi.org/10.1007/s00402-009-0830-z

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2009

Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery 5/2009 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.