Abstract
Zusammenfassung. Jugendliche und allein erziehende Mütter und ihre Säuglinge sind eine Hochrisikogruppe. Sie sind psychosozial erheblichen Belastungen ausgesetzt und haben wenig oder keine soziale Unterstützung. Die Kumulation vielfältiger Risiken und ihre Wechselwirkung wirken sich nachteilig auf die Qualität der Interaktion der Mutter mit dem Säugling aus und gefährden die sozial-emotionale Entwicklung des Kindes. In Rahmen einer sekundär-präventiven Interventionsstudie wurde eine Gruppe jugendlicher und allein erziehender Mütter im Verlauf der ersten drei Lebensmonate des Säuglings entwicklungspsychologisch und videogestützt beraten und mit einer Gruppe von Müttern mit Gesprächsangebot verglichen. Die Ergebnisse zeigen, dass die Mütter mit Beratung zunehmend feinfühliger mit dem Säugling umgingen, und sich von den Müttern mit Gesprächsangebot unterschieden, ebenso wie von einer Gruppe von Müttern ohne Intervention. Es zeigte sich außerdem, dass die Qualität der Mentalisierungsfähigkeit wie sie mit dem Erwachsenenbindungsinterview erfasst wurde, das feinfühlige Verhalten der Mütter im Umgang mit dem Säugling in den Interventionsgruppen beeinflusste.
Abstract. Adolescent and single mothers and their infants are a high-risk group. They are exposed to multiple sources of stress and experience little social support. The accumulation and interaction of multiple risk factors has an adverse effect on the quality of the mother-infant interaction and the socio-emotional development of the child. A relationship-based and video-based intervention was provided to a group of adolescent mothers during their babies' first three months of life and results were compared to those in a group of mothers who received interventions based on counselling. This showed that the relationship-based interventions eventually improved maternal sensitivity compared to the counselling group and compared to a group of mothers without intervention. The results further indicated that the quality of the mothers' mental representation as assessed with the Adult Attachment Interview influenced their sensitive behavior in interactions with the infant.
Literatur
1974). Infant-mother attachment and social development: “Socialization“ as a product of reciprocal responsiveness to signals. In P. M. Richards (Ed.). The integration of a child into a social world (pp. 99-135). Cambridge: Cambridge University Press .
(1982). Toward a synactive theory of development: Promise for the assessment and support of infant individuality. Infant Mental Health Journal , 3 , 229– 243 .
(2003). Less is more: Meta-analyses of sensitivity and attachment interventions in early childhood. Psychological Bulletin , 129 , 195– 215 .
(1984). Neonatal Behavioral Assessment Scale. Philadelphia: Lipincott .
(1986). The children of adolescent mothers: Physical, academic and psychological outcomes. Developmental Review , 6 , 224– 251 .
(1991). Speaking for the baby: A therapeutic intervention with adolescent mothers and their infants. Infant Mental Health Journal , 12 , 291– 301 .
(1990). Theoretical and methodological considerations in the study of attachment and the self in young children. In M. T. Greenberg, D. Cicchetti & E. M. Cummings (Eds.), Attachment in the preschool years (pp. 87-119). Chicago: University of Chicago Press .
(1998). Adolescent pregnancy and parenthood. Recent evidence and future directions. American Psychologist , 53 , 152– 166 .
(1997). Sensitivity and attachment: A meta-analysis on parental antecedents of infant attachment. Child Development , 68 , 571– 591 .
(2000). Remembering, repeating, and working through: Lessons from attachment-based interventions. In J. D. Osofsky & H. E. Fitzgerald (Eds.), WAIMH handbook of infant mental health. Vol. 4. Infant mental health in groups of high-risk (pp. 35-89). New York: Wiley .
(1980). Teenage, lower-class, black mothers and their preterm infants. Child Development , 51 , 426– 436 .
(1975). Ghosts in the nursery: A psychoanalytic approach to impaired infant-mother relationships. Journal of the American Academy of Child Psychiatry , 14 , 1387– 1422 .
(1989). Teenage pregnancy and childrearing. American Psychologist , 44 , 313– 320 .
(1987). Adolescent mothers in later life. New York: Cambridge University Press .
(2001). Bindung im Erwachsenenalter. Bern: Huber .
(1999). Attachment and psychopathology in childhood. In J. Cassidy & P. R. Shaver (Eds.), Handbook of attachment. Theory, research, and clinical applications (pp. 469-496). New York: Guilford Press .
(1993). Allgemeine Depressions-Skala. Weinheim: Beltz .
(1995). Adult attachment representations, parental responsiveness, and infant attachment: A meta-analysis on the predictive validity of the adult attachment interview. Psychological Bulletin , 117 , 387– 403 .
(1996). Attachment representations in mothers, fathers, adolescents, and clinical groups: A meta-analytic search for normative data. Journal of Consulting and Clinical Psychology , 64 , 8– 21 .
(1999). Disorganized attachment in early childhood: Meta-analysis of precursors, concomitants and sequelae. Development and Psychopathology , 11 , 225– 249 .
(2004). Wege, Umwege und Unwegsamkeiten der psychosozialen Versorgung von Säuglingen und Kleinkindern. In Verein für Kommunikationswissenschaften e.V. (Hrsg.), It takes two to Tango. Bd. 1: Frühe Kindheit an der Schnittstelle zwischen Jugendhilfe und Entwicklungspsychologie (S. 217-229). Berlin: Verein für Kommunikationswissenschaften e.V .
(1997). Wovor schützen Schutzfaktoren? Anmerkungen zu einem populären Konzept der modernen Gesundheitsforschung. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie , 29 , 260– 270 .
(1991). Preventive intervention and outcome with anxiously attached dyads. Child Development , 62 , 199– 209 .
(1999). Von generellen Schutzfaktoren zu differentiellen protektiven Prozessen: Ergebnisse und Probleme der Resilienzforschung. In: G. Opp, M. Fingerle & A. Freytag (Hrsg.), Was Kinder stärkt. Erziehung zwischen Risiko und Resilienz (S.37-58). München: Reinhardt .
(inpress). Adult attachment soring and classification systems. Manual in draft: Version 6.3. May, 1998, U. C. Berkeley. In M. Main (Ed.), Assessing attachment through discourse, drawings, and reunion situations. Cambridge: Cambridge University Press .
(1985). Security in infancy, childhood, and adulthood: A move to the level of representation. In I. Bretherton & E. Waters (Eds.), Growing points in attachment theory and research. Monographs of the Society of Research in Child Development , 50 (Serial No. 209) , 66– 104 .
(2001). Allgemeine Depressions-Skala (ADS). Normierung an Minderjährigen und Erweiterung zur Erfassung manischer Symptome (ADMS). Diagnostica , 47 , 208– 215 .
(2003). Early experiences and psychological development: Conceptual questions, empirical illustrations, and implication for intervention. Development and Psychopathology , 15 , 671– 690 .
(1997). Psychosocial risks for adolescent parents and infants : Clinical implications. In S. Greenspan, S. Wieder & J. Osofsky (Eds.), Handbook of child and adolescent Psychiatry, Vol. 1. Infants and preschoolers: Development and syndroms (pp. 191-202). New York: Wiley .
(1993a). Children's exposure to chronic community violence: What are we doing to our children?. Psychiatry , 56 , 36– 45 .
(1993b). Adolescent parenthood. Risks and opportunities for mothers and infant. In C. H. Zeanah (Ed.), Handbook of Infant Mental Health (pp. 106-119). New York: Guilford Press .
(1977). The CES-D: A self-report symptom scale to detect depression in the general population. Applied Psychological Measurement , 3 , 385– 401 .
(1996). . Infant Mental Health Journal , 17 , 97– 114 .
(2003). Entwicklungsorientierte Prävention von aggressiv-dissozialem Verhalten und Substanzmissbrauch. Kindheit und Entwicklung , 12 , 84– 99 .
(2002). Die Bindungsrepräsentation von Jugendlichen in Heimerziehung. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie , 51 , 747– 765 .
(1998). Mutterschaftskonstellation. Stuttgart: Klett-Cotta .
(1992). Effects of infant attachment to mother and father on quality of adaptation in preschool: From dyadic to individual organization of self. International Journal of Behavioral Development , 15 , 43– 65 .
(1990). Social support and living arrangements of adolescent and adult mothers. Journal of Adolescent Research , 5 , 54– 66 .
(1990). Protective factors and individual resilience. In S. J. Meisels & J. P. Shonkoff (Eds.), Handbook of early childhood intervention (pp. 97-116). Cambridge: Cambridge University Press .
(1999). Die Stellung von mütterlicher Sensitivität bei der transgenerationalen Übermittlung von Bindungsqualität. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie , 48 , 86– 100 .
(2003). Frühe Elternschaft: Jugendliche Mütter und ihre Kinder. Monatsschrift Kinderheilkunde , 151 , 608– 612 .
(1999). Intervention bei jugendlichen Müttern. In G. J. Suess & W.-K. Pfeifer (Hrsg.), Frühe Impulse. Die Anwendung der Bindungstheorie in der Beratungspraxis (S.222-245). Gießen: Edition Psychosozial .
(2004). Frühkindliche Bindungsstörungen. In C. Eggers, J. M. Fegert & F. Resch (Hrsg.), Psychiatrie und Psychotherapie des Kindes- und Jugendalters (S. 875-890). Berlin: Springer .
(2004). Entwicklungspsychologische Beratung für junge Eltern. Grundlagen und Handlungskonzepte für die Jugendhilfe. Weinheim: Juventa .
(1999). Entwicklungspsychologische Beratung bei jugendlichen Müttern und ihren Säuglingen: Chancen früher Förderung der Resilienz. In G. Opp, M. Fingerle & A. Freytag (Hrsg.), Was Kinder stärkt. Erziehung zwischen Risiko und Resilienz (S.142-165). München: Reinhardt .
(