Skip to main content
Published Online:https://doi.org/10.1026/0942-5403.15.1.55

Zusammenfassung. Um den Zusammenhang zwischen Lese-Rechtschreibschwierigkeiten und emotionalen sowie Verhaltensproblemen zu klären, wurde eine Längsschnittstudie vom Kindergarten bis zum Ende der vierten Grundschulklasse durchgeführt (n = 219). In jährlichem Abstand wurde der Leistungsstand im Lesen und Rechtschreiben erfasst und eine Befragung zum Sozialverhalten durchgeführt. Zudem wurden Verhaltenseinschätzungen seitens der Kindergärtnerin, Lehrerin, Eltern und Mitschüler erhoben. Kinder mit Verhaltensschwierigkeiten zeigten bereits im Kindergarten häufiger auffälliges Verhalten, Kinder mit LRS-Schwierigkeiten in der Schule waren durch Defizite in den Vorläuferfertigkeiten gekennzeichnet. Von Anfang an bestand ein mäßiger Zusammenhang zwischen den Bereichen, der etwa in gleicher Größe über die Jahre erhalten blieb. Bei jährlicher Testung und Verhaltensbeurteilung nahm die Stabilität sowohl der Verhaltens - als auch der Lese-Rechtschreibprobleme über die Jahre zu. Beim Vergleich der Einschätzungen der Kindergärtnerin und der Klassenlehrerin bzw. eines Verhaltensratings der anderen Kinder wurde deutlich, dass die sozialen Anpassungsschwierigkeiten der Schüler mit Leserechtschreibschwierigkeiten in der vierten Klasse im Vergleich zum Kindergarten deutlich zugenommen hatten. Dies betraf allerdings nicht die Einschätzung von Hyperaktivität und Aufmerksamkeitsstörung und auch nicht jene von aggressivem und störendem Verhalten, sondern zurückgezogenes Verhalten und Viktimisierung durch Mitschüler.


Relationship between reading, spelling and behavior disorders: A longitudinal study from kindergarten to the fourth grade of elementary school

Abstract. To clarify of the relationships between reading and spelling problems and emotional and behavior disorders, the development of social adjustment was studied during the acquisition of reading and spelling skills in the elementary grades (n = 219). At yearly intervals the achievement level in reading and spelling was ascertained and ratings of the social behavior by the kindergarten and school teachers, the parents, and the peers in the kindergarten group or the classroom were collected. The behavior and reading/spelling problems in school were preceded by similar problems in kindergarten. From the beginning there was a moderate association between the two areas which persisted over the years at about the same level. The stability of the problems increased over the years in both areas. When the ratings of the kindergarten and the school teachers and of the other children are compared, it is evident that the social adjustment problems of children with reading and spelling problems in the 4th grade had increased considerably since the kindergarten. This concerned not so much the rating of hyperactivity and attentional problems and also not the rating of aggressive behavior and conduct disorder, but rather withdrawn behavior and victimization by fellow students.

Literatur

  • Asendorpf, J. B. , van Aken, M. A. G. (1993). Deutsche Versionen der Selbstkonzeptskalen von Harter. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie , 25 , 64– 86 . First citation in articleGoogle Scholar

  • Coie, J. D. , Dodge, K. A. , Coppotelli, H. (1982). Dimensions and types of social status: A cross-age perspective. Developmental Psychology , 18 , 557– 570 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Crick, N. R. , Grotpeter, J. K. (1995). Relational aggression, gender, and social-psychological adjustment. Child Development , 66 , 710– 722 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Crick, N. R. , Grotpeter, J. K. (1996). Children's treatment by peers: Victims of relational and overt aggression. Development and Psychopathology , 8 , 367– 380 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Gasteiger-Klicpera, B. , Klicpera, C. (2003). Warum fühlen sich Schüler einsam? Einflussfaktoren und Folgen von Einsamkeit im schulischen Kontext. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie , 52 , 1– 16 . First citation in articleGoogle Scholar

  • Gasteiger-Klicpera, B. , Klicpera, C. , Hippler, K. (2001). Soziale Anpassungsschwierigkeiten bei lernbehinderten Schülern und Schülern mit speziellen Lernbeeinträchtigungen. Eine Literaturübersicht: I. Der Beitrag sozial-kognitiver und kommunikativer Kompetenzen. Heilpädagogische Forschung , 27 , 72– 87 . First citation in articleGoogle Scholar

  • Harter, S. (1981). A new self-report scale of intrinsic versus extrinsic orientation in the classroom: Motivational and informational components. Developmental Psychology , 17 , 300– 312 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Hinshaw, S. P. (1992). Externalizing behavior problems and academic underachievement in childhood and adolescence: Causal relationships and underlying mechanisms. Psychological Bulletin , 111 , 127– 155 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Hymel, S. (1983). Preschool children's peer relations: Issues in sociometric assessment. Merrill-Palmer Quarterly , 29 , 237– 260 . First citation in articleGoogle Scholar

  • Jansen, H. , Mannhaupt, G. , Marx, H. , Skowronek, H. (1999). Bielefelder Screening zur Früherkennung von Lese- und Rechtschreibschwierigkeiten. (BISC). Göttingen: Hogrefe . First citation in articleGoogle Scholar

  • Klicpera, C. , Gasteiger-Klicpera, B. (1993). Lesen und Schreiben - Entwicklung und Schwierigkeiten. Die Wiener Längsschnittuntersuchungen über die Entwicklung, den Verlauf und die Ursachen von Lese- und Schreibschwierigkeiten in der Pflichtschulzeit. Bern: Huber . First citation in articleGoogle Scholar

  • Klicpera, C. , Gasteiger-Klicpera, B. (1994). Die langfristige Entwicklung der mündlichen Lesefertigkeit bei guten und schwachen Lesern. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie , 26 , 278– 290 . First citation in articleGoogle Scholar

  • Klicpera, C. , Gasteiger-Klicpera, B. (1995). Psychologie der Lese- und Schreibschwierigkeiten - Entwicklung, Ursachen, Förderung. Weinheim: Psychologie Verlags Union . First citation in articleGoogle Scholar

  • Klicpera, C. , Gasteiger-Klicpera, B. (2000). Sind Rechtschreibschwierigkeiten Folge einer phonologischen Störung? Die Entwicklung des orthographischen Wissens und der phonologischen Rekodierungsfähigkeit bei Schülern der 2. bis 4. Klasse Grundschule. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie , 32 , 134– 142 . First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Klicpera, C. , Schabmann, A. (1993). Die Häufigkeit von emotionalen Problemen und Verhaltensauffälligkeiten im Unterricht und der Zusammenhang mit Lese- und Rechtschreibschwierigkeiten: Ergebnisse einer Längsschnittuntersuchung. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie , 42 , 358– 363 . First citation in articleGoogle Scholar

  • Landerl, K. , Wimmer, H. , Moser, E. (1997). Salzburger Lese- und Rechtschreibtest. Verfahren zur Differentialdiagnostik von Störungen des Lesens und Schreibens für die 1. bis 4. Schulstufe. Bern: Huber . First citation in articleGoogle Scholar

  • Maughan, B. , Rowe, R. , Loeber, R. , Stouthamer-Loeber, M. (2003). Reading problems and depressed mood. Journal of Abnormal Child Psychology , 31 , 219– 229 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • McGee, R. , Share, D. L. (1988). Attention deficit disorder - hyperactivity and academic failure: Which comes first and should be treated?. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry , 27 , 318– 325 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • McGee, R. , Williams, S. , Share, D. L. , Anderson, J. , Silva, P. A. (1986). The relationship between specific reading retardation, general reading backwardness and behavioural problems in a large sample of Dunedin boys: A longitudinal study from five to eleven years. Journal of Child Psychology and Psychiatry , 27 , 597– 610 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • McMichael, P. (1979). The hen or the egg? Which comes first - antisocial emotional disorders or reading disability?. British Journal of Educational Psychology , 49 , 226– 238 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Mishna, F. (2003). Learning disabilities and bullying: Double jeopardy. Journal of Learning Disabilities , 36 , 336– 347 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Rourke, B. P. , Fuerst, D. R. (1991). Learning disabilities and psychosocial functioning: A neuropsychological perspective. New York: Guilford . First citation in articleGoogle Scholar

  • Rutter, M. , Tizard, J. , Whitmore, K. (1970). Education, health and behaviour. London: Longmans . First citation in articleGoogle Scholar

  • Sirsch, U. (2000). Probleme beim Schulwechsel. Die subjektive Bedeutung des bevorstehenden Wechsels von der Grundschule in die weiterführende Schule. Münster: Waxmann . First citation in articleGoogle Scholar

  • Stevenson, J. (1996). Developmental changes in the mechanisms linking language disabilities and behavior disorders. In H. H. Beitchman, N. J. Cohen, M. M. Konstantareas & R. Tannock (Eds.), Language, learning, and behavior disorders: Developmental, biological, and clinical perspectives (pp.78-99). Cambridge: Cambridge University Press . First citation in articleGoogle Scholar

  • Stott, D. H. (1981). Behaviour disturbance and failure to learn: A study of cause and effect. Educational Research , 23 , 163– 172 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Williams, S. M. , McGee, R. (1996). Reading in childhood and mental health in early adulthood. In H. H. Beitchman, N. J. Cohen, M. M. Konstantareas & R. Tannock (Eds.), Language, learning, and behavior disorders: Developmental, biological, and clinical perspectives (pp.530-554). Cambridge: Cambridge University Press . First citation in articleGoogle Scholar