Abstract
In einer Längsschnittstudie (21 Monate) wurde die Entwicklung körperlicher Merkmale und motorischer und kognitiver Leistungen bei 281 Kindern (142 Jungen, 139 Mädchen, Alter zu Beginn 37 – 68 Monate) verglichen. Zusätzlich wurde geprüft, wie sich motorische Interventionsmaßnahmen im Kindergarten auswirken. Anhand ihrer Leistung in einer Motorik-Testbatterie (MoTB 3 – 7) zu Beginn der Studie wurden die Kinder in 3 Gruppen eingeteilt: Kinder mit geringer (N = 65, unterer Quartilbereich), durchschnittlicher (N = 145) oder hoher Leistungsfähigkeit (N = 71, oberer Quartilbereich). Kinder mit geringer motorischer Leistungsfähigkeit zu Beginn der Studie waren im Vergleich zu Kindern mit durchschnittlicher oder hoher Leistungsfähigkeit eher übergewichtig und erreichten im Untersuchungszeitraum niedrigere motorische und kognitive Leistungen. Alle Gruppen verbesserten sich in ihren motorischen Leistungen, die Leistungszuwächse waren bei Kindern mit geringer und durchschnittlicher Leistungsfähigkeit größer als bei Kindern mit hoher Leistungsfähigkeit. Interventionsmaßnahmen zur Steigerung der motorischen Leistungsfähigkeit hatten einen stärkeren Effekt in den Gruppen mit geringerer und durchschnittlicher Leistungsfähigkeit als in der mit hoher Leistungsfähigkeit.
In a 21-month longitudinal study the development of physical characteristics and of physical and cognitive performance was investigated in 281 children (142 boys and 139 girls, age at the beginning = 37 – 68 months). In addition, the impact of a physical activity intervention in kindergartens was tested. According to their performance in a Motor Test Battery (MoTB 3 – 7), children were classified as low performers (N = 65, lower quartile range), average performers (N = 145) or high performers (N = 71, upper quartile range). Children with below-average motor performance at the beginning of the study had higher body weights compared with children with average or above-average performance and achieved lower motor and cognitive performance during the study. All groups improved their performance during the study. The improvements in the lower- and average-performing groups were higher than those the high-performing group. A physical activity intervention in child care centers during the study had greater effects in lower and average performers than in high performers.
Literatur
(2003). Motorische und kognitive Entwicklung im Vorschul- und Schulalter: Befunde der Münchener Längsschnittstudie LOGIK. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 39, 12 – 24.
(2009). Childhood motor skill proficiency as a predictor of adolescent physical activity. Journal of Adolescent Health, 44, 252 – 259. doi: 10.1016/j.jadohealth.2008.07.004
(2009). Motorische Entwicklung im sozialen Kontext: In: J. Baur, K. Bös, A. Conzelmann & R. Singer (Hrsg.), Handbuch Motorische Entwicklung (2. Aufl., S. 87 – 112). Schorndorf: Hofmann.
(1964). Stability and change in human characteristics. New York: John Wiley.
(1975). Testbatterie für geistig behinderte Kinder TBGB. Weinheim: Beltz.
(1995). Seasonal birth distribution amongst European soccer players. Sports Exercise and Injury, 1, 154 – 157.
(2009). Motorik-Modul: Eine Studie zur motorischen Leistungsfähigkeit und körperlich-sportlichen Aktivität von Kindern und Jugendlichen in Deutschland. Baden Baden: Nomos.
(Hrsg.).(2009). Zusammenhänge zwischen motorischen und kognitiven Merkmalen in der Entwicklung. In J. Baur, K. Bös, A. Conzelmann & R. Singer (Hrsg.), Handbuch Motorische Entwicklung (2. Aufl., S. 261 – 273). Schorndorf: Hofmann
(2012). Obesity and motor skills among 4 to 6-year-old children in the United States: nationally-representative surveys. BMC Pediatrics, Mar 15, 12 (1), 28 28. [Epub ahead of print].
(2012). Talent identification and development: Background to a growing field of research and practice. In J. Baker, S. Cobley & J. Schorer (Eds.), Talent Identification and Development in Sport – International Perspectives (pp. 1 – 10). London: Routledge.
(1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Hillsdale, N.Y.: Erlbaum.
(1999). The influence of the family in the development of talent in sport. The Sport Psychologist, 13, 395 – 417.
(1957). Educating Gifted Children. Chicago: University of Chicago Press.
(2010). Gross motor coordination in relation to weight status and age in 5- to 12-year-old boys and girls: A cross-sectional study. International Journal of Pediatric Obesity, 6, 556 – 564.
et. al(2011). The marvels of elite sports: how to get there? British Journal of Sports Medicine, 45 (9), 683 – 684.
(2003). Transforming gifts into talents: The DMGT as a developmental theory. In: N. Colangelo & G.A. Davis (Eds.), Handbook of gifted education. (3rd ed., p. 60 – 74), Boston: Allyn & Bacon.
(2008). Building gifts into talents: Brief overview of the DMGT 2.0. Zugriff am 5.9.2013. Verfügbar unter nswagtc.org.au/images/stories/infocentre/dmgt_2.0_en_overview.pdf.
(1886). Regression towards mediocrity in hereditary stature. Journal of the Anthropological Institute, 15, 246 – 263. Zugriff am 10.10.2013. Verfügbar unter www.jstor.org/discover/10.2307/2841583?uid=3737864&uid=2134&uid=375086741&uid=2&uid=70&uid=3&uid=375086731&uid= 60&purchase-type=article&accessType=none&sid=21102754994661&show.
(2008). Mädchen und Jungen im Sport. In W. Schmidt (Hrsg.), Zweiter Deutscher Kinder- und Jugendsportbericht. Schwerpunkt: Kindheit (2. Aufl., S. 63 – 83). Schorndorf: Hofmann.
(2000). Hochbegabung im Kindes- und Jugendalter. Göttingen: Hogrefe.
(2002). Theoretische Ansätze und empirische Befunde zur Hochbegabungs- und Expertisenforschung unter besonderer Berücksichtigung sportlicher Talente. In A. Hohmann, D. Wick & C. Klaus (Hrsg.), Talent im Sport. (Schriftenreihe des Bundesinstituts für Sportwissenschaft, Band 110, S. 52 – 66). Schorndorf: Hofmann.
(2002). Zum Stand sportwissenschaftlicher Talentforschung. In A. Hohmann, D. Wick & C. Klaus (Hrsg.), Talent im Sport. (Schriftenreihe des Bundesinstituts für Sportwissenschaft, Bd. 110, S. 3 – 30). Schorndorf: Hofmann.
(2003). Scientific aspects of talent development. International Journal of Physical Education, 40 (1), 9 – 20.
(1998). Innate talents: reality or myth? Behavioural Brain Science. 21, 399 – 442.
(2009). Gesundheitszustand von Kindern und Jugendlichen: Ausgewählte Ergebnisse des Nationalen Kinder- und Jugendlichengesundheitssurveys (KiGGS). In W. Schmidt (Hrsg.), Zweiter Deutscher Kinder- und Jugendsportbericht. Schwerpunkt: Kindheit (2. Aufl., S. 125 – 136). Schorndorf: Hofmann.
(1974). Körperkoordinationstest für Kinder KTK. Göttingen: Beltz.
(2012). Critical narrative review to identify educational strategies promoting physical activity in preschool. Obesity Reviews, 13, Suppl. 1, 96 – 105. doi: 10.1111/j.1467-789X.2011.00973.x
et al.(2003). Beweismangel für Bewegungsmangel. Untersuchung zur motorischen Leistungsfähigkeit von Grundschülern. Teil 1. Sportpädagogik, 27 (5), 64 – 67, Teil 2. Sportpädagogik, 27 (6), 42 – 45.
(2005). Definition, Anthropometrie und deutsche Referenzwerte für BMI. In M. Wabitsch, K. Zwiauer, J. Hebebrand & W. Kiess (Hrsg.), Adipositas bei Kindern und Jugendlichen (S. 3 – 15). Berlin: Springer.
(1985). Motorik im Vorschulalter. Ein Überblick. Motorik, 8, 83 – 96.
(1998). Theorien, Modelle und Befunde zur motorischen Entwicklung im Kindesalter. Sportonomics, 4 (2), 55 – 76.
(2005a). Bewegungsförderung im Kindergarten – Ein Modellversuch. Schorndorf: Hoffmann.
(2005b). Umschriebene Entwicklungsstörungen der motorischen Funktionen. In P. F. Schlottke, R. K. Silbereisen, S. Schneider & G. Lauth (Hrsg.), Störungen im Kindes- und Jugendalter – Grundlagen und Störungen im Entwicklungsverlauf. Enzyklopädie der Psychologie. Serie Klinische Psychologie, Bd. 1, (S. 545 – 574). Göttingen: Hogrefe.
(2006). Physical performance in relation to age, sex, birth order, social class, and sports activities of preschool children. Perceptual and Motor Skills, 102, 477 – 484. doi: 10.2466/PMS.102.2.477-464
(2008). Entwicklungsstörungen der motorischen Fertigkeiten/Störungen der motorischen Fertigkeiten. In G. W. Lauth, F. Linderkamp, S. Schneider & U. Brack (Hrsg.), Verhaltenstherapie mit Kindern und Jugendlichen. Praxishandbuch.(2. überarb. Aufl., S. 151 – 162). Weinheim: Beltz PVU.
(2011). Testbatterie zur Erfassung motorischer Leistungen im Vorschulalter MoTB 3 – 7. Beschreibung, Gütekriterien, Normwerte und ausgewählte Ergebnisse. Zugriff am 10.9.2013. Verfügbar unter psydok.sulb.uni-saarland.de/volltexte/2011/2711/.
(2012a). Die Effekte eines zusätzlichen Bewegungsangebotes im Kindergarten bei Kindern mit Umschriebenen Entwicklungsstörungen der motorischen Funktionen (UEMF) – Eine kontrollierte 20-Monate-Längsschnittstudie. Heilpädagogische Forschung, 38, 164 – 180.
(2012b). The impact of a 20-month physical activity intervention in child care centers on motor performance and weight in overweight and healthy-weight preschool children. Perceptual and Motor Skills, 115, 919 – 932. doi: 10.2466/06.10.25.PMS. 115.6.919-932
(2013). Effect of Aerobic Exercise on Cognition, Academic Achievement, and Psychosocial Function in Children: A Systematic Review of Randomized Control Trials. Preventing Chronic Disease, Oct. 24, 10, E174 E174. doi: 10.5888/pcd10.130010
(2001). Treatment of children with developmental coordination disorder: what is the evidence? Physical and Occupational Therapy in Pediatrics, 20, 51 – 68.
(1993). Foreword. In: A. F. Kalverboer, B. Hopkins & R. Geuze (Eds.), Motor development in early and later childhood: longitudinal approaches (pp. XIII – XIV). Cambridge: University Press.
(2004). Motor development during infancy and early childhood: Overview and suggested directions for research. International Journal of Sport and Health Science, 2, 50 – 66.
(2008). Fragen, Konzepte, Perspektiven. In R. Oerter & L. Montada (Hrsg.), Entwicklungspsychologie (6. Aufl., S. 3 – 48). Weinheim, Basel: Beltz.
(2010). Entwicklung und Lernen von Bewegungen. In N. Schott & J. Munzert (Hrsg.), Motorische Entwicklung (S. 9 – 29). Göttingen: Hogrefe.
(2002). Der Regressionseffekt. Mythos und Wirklichkeit. methevalreport (Jena), 4 (2). Zugriff am 17.06.2013. Verfügbar unter www.metheval.uni-jena.de/materialien/reports/report_2002_02.pdf.
(2004). Diet, physical activity, and sedentary behaviors as risk factors for overweight in adolescence. Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine, 158 (4), 385 – 390.
et al(1971). Frankfurter Test für Fünfjährige – Konzentration FTF-K. Weinheim: Beltz.
(2006). Physical activity to prevent obesity in young children: cluster randomised controlled trial. British Medical Journal, 333 . Zugriff am 10.9.2013. Verfügbar unter doi:10.1136/bmj.38979.623773.55.
et al.(2009). Effekte motorischer Förderung im Kindergartenalter. In W. Schmidt (Hrsg.), Zweiter Deutscher Kinder- und Jugendsportbericht. Schwerpunkt: Kindheit (2. Aufl., S. 237 – 254). Schorndorf: Hofmann.
(2009). Efficacy of interventions to improve motor development in young children: a systematic review. Pediatrics, 124 (4), e782 – e792. doi: 10.1542/peds.2009-0333.
(2000). Hochbegabte und hochleistende Jugendliche. Neue Ergebnisse aus dem Marburger Hochbegabtenprojekt. Münster: Waxmann.
(Hrsg.)(2010). Intelligenz, Hochbegabung, Vorschulerziehung, Bildungsbenachteiligung. Münster: Waxmann.
(Hrsg.)(2009). Motorische Entwicklung in der frühen Kindheit. In J. Baur, K. Bös, A. Conzelmann & R. Singer (Hrsg.), Handbuch Motorische Entwicklung (2. Aufl., S. 281 – 300). Schorndorf: Hofmann.
(2009). PTK – LDT Punktiertest und Leistungs-Dominanztest für Kinder (5 – 12 Jahre). Dortmund: modernes lernen.
(2004). Motorische Ungeschicklichkeit. Diagnose und Therapie. Zeitschrift für Sportpsychologie, 11, 147 – 162.
(1998). We can cure your child’s clumsiness! A review of intervention methods. Scandinavian Journal of Rehabilitation Medicine, 30, 101 – 106.
(2010). Infant overweight is associated with delayed motor development. Journal of Pediatrics, 157, 20 – 25.
(1959). The Gifted Child Grows Up: Twenty-five Years’ Follow-up of a Superior Group. Stanford, CA: University Press.
(1995). Motor development. A new synthesis. American Psychologist, 50, 79 – 95.
(2007). Global changes in anaerobic fitness test performance of children and adolescents (1958 – 2003). Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports, 17, 497 – 507.
(2007). Pediatric Fitness – Secular Trends and Geographic Variability, Basel: Karger.
(Eds.).(2009). The heritability of aptitude and exceptional talent across different domains in adolescents and young adults. Behavior Genetics, 39 (4), 380 – 392. doi: 10.1007/s10519-009-9260-5
(1997). Grundintelligenztest Skala 1 CFT 1. Göttingen: Hogrefe.
(2000). Talent identification and development. Journal of Sport Sciences, 18, 657 – 667.
(2009). Sportengagements und sportmotorische Aktivität von Kindern. In W. Schmidt (Hrsg.), Zweiter Deutscher Kinder- und Jugendsportbericht. Schwerpunkt: Kindheit (2. Aufl., S. 177 – 191). Schorndorf: Hofmann.
(2007). Steps to health. A European framework to promote physical activity for health. Zugriff am 7.4. 2011. Verfügbar unter www.euro.who.int/Document/E90191.pdf.
(2004). The actiotope model of giftedness. Ulmer Forschungsberichte aus der Pädagogischen Psychologie, 6, Mai. Zugriff am 12.9.2013. Verfügbar unter www.psycho.ewf.unierlangen.de/mitarbeiter/ziegler/publikationen/Publikation02a.pdf.
(1987). Motoriktest für vier- bis sechsjährige Kinder, MOT 4 – 6 (2. Aufl.). Weinheim: Beltz.