Klin Monbl Augenheilkd 2015; 232(09): 1077-1081
DOI: 10.1055/s-0035-1546137
Klinische Studie
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

In-vivo-Konfokalmikroskopie in der Diagnose des okulären Schleimhautpemphigoids

In-vivo Confocal Microscopy for the Diagnosis of Mucous Membrane Pemphigoid
E. Hecht
1   Anästhesie, Kreisklinik Bad Reichenhall
,
S. Pitz
2   Augenklinik und Poliklinik, Universitätsmedizin der Johannes-Gutenberg-Universität Mainz
,
G. Renieri
3   Augenheilkunde, Universitätsaugenklinik, Otto-von-Guericke-Universität, Magdeburg
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

eingereicht 28 October 2014

akzeptiert 20 April 2015

Publication Date:
13 July 2015 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Für die Prognose des okulären Schleimhautpemphigoids (mucous membrane pemphigoid, MMP) ist eine frühe Diagnosesicherung essenziell. Allerdings wird die Sensitivität des sog. diagnostischen Goldstandards, der direkten (DIF) bzw. indirekten Immunfluoreszenz (IIF) mit einer Spanne von 30–80 % sehr variabel angegeben. Zusätzlich birgt die dafür notwendige Bindehautbiopsie die Gefahr der Exazerbation. Ziel dieser Studie war es, zu ermitteln, ob die nicht invasive In-vivo-Konfokalmikroskopie zur Erkennung eines okulären Schleimhautpemphigoids beitragen kann. Patienten und Methoden: Die Konjunktiva von 10 Pemphigoidpatienten und 10 Kontrollprobanden wurden mithilfe des o. g. Verfahrens (Konfokalmikroskop HRT II mit Objektivadapter Rostock Cornea Modul) auf Unterschiede hinsichtlich der quantitativen und qualitativen Gewebebeschaffenheit untersucht. Ergebnisse: Pemphigoidpatienten zeigen eine Vermehrung und/oder Verdichtung von retikulärem Bindegewebe mit hyperreflektiven Fasersträngen in der Substantia propria sowie eine vermehrte subepitheliale Fibrosierung im Gegensatz zur Kontrollgruppe. Zusätzlich ist die Basalmembranzone breiter und hyperreflektiver als bei gesunden Probanden. Schlussfolgerung: Die In-vivo-Konfokalmikroskopie beim okulären Schleimhautpemphigoid kann als sinnvolles zusätzliches Diagnostikverfahren fungieren.

Abstract

Background: An early diagnosis is crucial for the outcome of mucous membrane pemphigoid (MMP). The sensitivity of the so-called diagnostic gold standard, direct and indirect immune fluorescence (DIF/IIF) ranges from 30 to 80 %, and is thus lower than desirable. Moreover, conjunctival biopsy, mandatory in most cases, entails the risks of exacerbation. The purpose of this study is to establish the contribution of non-invasive in vivo confocal microscopy to the recognition of MMP. Patients and Methods: We examined the conjunctiva of ten patients and ten control subjects with the confocal microscope Heidelberg Retina Tomograph II/Rostock Cornea Module and checked for differences in qualitative and quantitative structure of the connective tissue. Results: Pemphigoid patients showed an increase and/or aggregation of reticular connective tissue with hyperreflective strands in the substantia propria, as well as an increased subepithelial fibrosis compared to controls. The basal membrane zone was thicker and more hyperreflective than in the healthy subjects. Conclusion: In-vivo confocal microscopy may serve as a useful additional diagnostic method in the detection of MMP.

 
  • Literatur

  • 1 Chan LS, Ahmed AR, Anhalt GJ et al. The first international consensus on mucous membran pemphigoid: definition, diagnostic criteria, pathogenic factors, medical treatment, and prognostic indicators. Arch Dermatol 2002; 138: 370-379
  • 2 Schmidt E, Meyer-ter-Vehn T, Zillikens D et al. [Mucous membrane pemphigoid with ocular involvement. Part I: Clinical manifestations, pathogenesis and diagnosis]. Ophthalmologe 2008; 109: 289-298
  • 3 Messmer EM, Hintschich CR, Partscht K et al. [Ocular cicatricial pemphigoid. Retrospective analysis of risk factors and complications]. Ophthalmologe 2000; 97: 113-120
  • 4 Miserocchi E, Baltatzis S, Roque MR et al. The effect of treatment and its related side effects in patients with severe ocular cicatricial pemphigoid. Ophthalmology 2002; 109: 111-118
  • 5 Meyer-ter-Vehn T, Schmidt E, Zillikens D et al. [Mucous membrane pemphigoid with ocular involvement. Part II: therapy]. Ophthalmologe 2008; 105: 405-419
  • 6 Pollack FM. Erkrankungen des äußeren Auges. 1. Aufl.. Stuttgart: Thieme; 1993
  • 7 Thorne JE, Woreta FA, Jabs DA et al. Treatment of ocular mucous membrane pemphigoid with immunosuppressive drug therapy. Ophthalmology 2008; 115: 2146-2152
  • 8 Kerl H, Garbe C, Cerroni L, Wolff H. Histopathologie der Haut. Berlin: Springer; 2003
  • 9 Razzaque MS, Foster CS, Ahmed AR. Tissue and molecular events in human conjunctival scarring in ocular cicatricial pemphigoid. Histol Histopathol 2001; 16: 1203-1212
  • 10 Anders N, Wollensack N. Okuläres Pseudopemphigoid nach topischer Medikamentenapplikation. Klin Monatsbl Augenheilkd 1994; 205: 61-64
  • 11 Dart J. Corneal toxicity: the epithelium and stroma in iatrogenic and factitious disease. Eye (Lond) 2003; 17: 886-892
  • 12 Pouliquen Y, Patey A, Foster CS. Drug induced cicatricial pemphigoid affecting the conjunctiva. Light and electron microscopy features. Opthalmology 1986; 93: 775-778
  • 13 Pisella PJ, Debbasch C, Hamard P. Conjunctival proinflammatory and proapoptotic effects of latanoprost and preserved and unpreserved timolol: an ex vivo and in vitro study. Invest Ophthalmol Vis Sci 2004; 45: 1360-1368
  • 14 Rowsey JJ, Macias-Rodriguez Y, Cukrowski C. A new method for measuring progression in patients with ocular cicatricial pemphigoid. Arch Ophthalmol 2004; 122: 179-184
  • 15 Tauber J, Jabbur N, Foster CS. Improved detection of disease progression in ocular cicatricial pemphigoid. Cornea 1992; 11: 446-451
  • 16 Knudson RM, Kalaaji AN, Bruce AJ. The management of mucous membrane pemphigoid and pemphigus. Dermatol Ther 2010; 23: 268-280
  • 17 Messmer EM, Mackert J, Zapp DM. In vivo confocal microscopy of normal conjunctiva and conjunctivitis. Cornea 2006; 25: 781-788
  • 18 Guthoff RF, Baudouin C, Stave J. Atlas of Confocal Laser Scanning Microscopy in Ophthalmology. Berlin: Springer; 2006:
  • 19 Bean SF, Furey N, West CE et al. Ocular cicatricial pemphigoid (immunologic studies). Trans Sect Ophthalmol Am Acad Ophthalmol Otolaryngol 1976; 81: 806-812
  • 20 Bernauer W, Elder MJ, Leonard JN. The value of biopsies in the evaluation of chronic progressive conjunctival cicatrition. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 1994; 232: 533-537