Skip to main content
Erschienen in: Journal of Thrombosis and Thrombolysis 4/2024

14.03.2024

Prediction of mortality in acute pulmonary embolism in cancer-associated thrombosis (MAUPE-C): derivation and validation of a multivariable model

verfasst von: Mario Aramberri, Jesús González-Olmedo, Adrián García-Villa, Ane Villanueva, Cristina Castillo Maza, Susana García-Gutiérrez, Carmen Diaz-Pedroche

Erschienen in: Journal of Thrombosis and Thrombolysis | Ausgabe 4/2024

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Optimal risk stratification of patients with cancer and pulmonary embolism (PE) remains unclear. We constructed a clinical prediction rule (CPR) named ‘MAUPE-C’ to identify patients with low 30 days mortality. The study retrospectively developed and internally validated a CPR for 30 days mortality in a cohort of patients with cancer and PE (both suspected and unsuspected). Candidate variables were chosen based on the EPIPHANY study, which categorized patients into 3 groups based on symptoms, signs, suspicion and patient setting at PE diagnosis. The performance of ‘MAUPE-C’ was compared to RIETE and sPESI scores. Univariate analysis confirmed that the presence of symptoms, signs, suspicion and inpatient diagnosis were associated with 30 days mortality. Multivariable logistic regression analysis led to the exclusion of symptoms as predictive variable. ‘MAUPE-C’ was developed by assigning weights to risk factors related to the β coefficient, yielding a score range of 0 to 4.5. After receiver operating characteristic (ROC) curve analysis, a cutoff point was established at ≤ 1. Prognostic accuracy was good with an area under the curve (AUC) of 0.77 (95% CI 0.71–0.82), outperforming RIETE and sPESI scores in this cohort (AUC of 0.64 [95% CI 0.57–0.71] and 0.57 [95% CI 0.49–0.65], respectively). Forty-five per cent of patients were classified as low risk and experienced a 2.79% 30 days mortality. MAUPE-C has good prognostic accuracy in identifying patients at low risk of 30 days mortality. This CPR could help physicians select patients for early discharge.
Literatur
23.
Zurück zum Zitat Hosmer DW, Lemeshow S, Sturdivant RX (2013) Applied logistic regression, 3rd edn. Wiley, HobokenCrossRef Hosmer DW, Lemeshow S, Sturdivant RX (2013) Applied logistic regression, 3rd edn. Wiley, HobokenCrossRef
25.
Zurück zum Zitat Hastie T, Tibshirani R, Friedman JH (2009) The elements of statistical learning: data mining, inference, and prediction, 2nd edn. Springer, New York (corrected 7th printing)CrossRef Hastie T, Tibshirani R, Friedman JH (2009) The elements of statistical learning: data mining, inference, and prediction, 2nd edn. Springer, New York (corrected 7th printing)CrossRef
26.
Zurück zum Zitat Steyerberg EW (2009) Clinical Prediction models: a practical approach to development, validation, and updating. Springer, New YorkCrossRef Steyerberg EW (2009) Clinical Prediction models: a practical approach to development, validation, and updating. Springer, New YorkCrossRef
28.
Zurück zum Zitat Parganiha A, Taj S, Chandel P, Sultan A, Choudhary V (2014) Effect of hospitalization on rest-activity rhythm and quality of life of cancer patients. Indian J Exp Biol 52(5):549–558PubMed Parganiha A, Taj S, Chandel P, Sultan A, Choudhary V (2014) Effect of hospitalization on rest-activity rhythm and quality of life of cancer patients. Indian J Exp Biol 52(5):549–558PubMed
31.
Zurück zum Zitat Maraveyas A, Kraaijpoel N, Bozas G et al (2021) The prognostic value of respiratory symptoms and performance status in ambulatory cancer patients and unsuspected pulmonary embolism; analysis of an international, prospective, observational cohort study. J Thromb Haemost 19(11):2791–2800. https://doi.org/10.1111/jth.15489CrossRefPubMed Maraveyas A, Kraaijpoel N, Bozas G et al (2021) The prognostic value of respiratory symptoms and performance status in ambulatory cancer patients and unsuspected pulmonary embolism; analysis of an international, prospective, observational cohort study. J Thromb Haemost 19(11):2791–2800. https://​doi.​org/​10.​1111/​jth.​15489CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Prediction of mortality in acute pulmonary embolism in cancer-associated thrombosis (MAUPE-C): derivation and validation of a multivariable model
verfasst von
Mario Aramberri
Jesús González-Olmedo
Adrián García-Villa
Ane Villanueva
Cristina Castillo Maza
Susana García-Gutiérrez
Carmen Diaz-Pedroche
Publikationsdatum
14.03.2024
Verlag
Springer US
Erschienen in
Journal of Thrombosis and Thrombolysis / Ausgabe 4/2024
Print ISSN: 0929-5305
Elektronische ISSN: 1573-742X
DOI
https://doi.org/10.1007/s11239-024-02960-9

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2024

Journal of Thrombosis and Thrombolysis 4/2024 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Echinokokkose medikamentös behandeln oder operieren?

06.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Therapie von Echinokokkosen sollte immer in spezialisierten Zentren erfolgen. Eine symptomlose Echinokokkose kann – egal ob von Hunde- oder Fuchsbandwurm ausgelöst – konservativ erfolgen. Wenn eine Op. nötig ist, kann es sinnvoll sein, vorher Zysten zu leeren und zu desinfizieren. 

Umsetzung der POMGAT-Leitlinie läuft

03.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Seit November 2023 gibt es evidenzbasierte Empfehlungen zum perioperativen Management bei gastrointestinalen Tumoren (POMGAT) auf S3-Niveau. Vieles wird schon entsprechend der Empfehlungen durchgeführt. Wo es im Alltag noch hapert, zeigt eine Umfrage in einem Klinikverbund.

Proximale Humerusfraktur: Auch 100-Jährige operieren?

01.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Mit dem demographischen Wandel versorgt auch die Chirurgie immer mehr betagte Menschen. Von Entwicklungen wie Fast-Track können auch ältere Menschen profitieren und bei proximaler Humerusfraktur können selbst manche 100-Jährige noch sicher operiert werden.

Die „Zehn Gebote“ des Endokarditis-Managements

30.04.2024 Endokarditis Leitlinie kompakt

Worauf kommt es beim Management von Personen mit infektiöser Endokarditis an? Eine Kardiologin und ein Kardiologe fassen die zehn wichtigsten Punkte der neuen ESC-Leitlinie zusammen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.