Skip to main content
Erschienen in: International Orthopaedics 7/2016

05.01.2016 | Original Paper

A prospective cohort study of the clinical presentation of non-traumatic osteonecrosis of the femoral head: spine and knee symptoms as clinical presentation of hip osteonecrosis

Erschienen in: International Orthopaedics | Ausgabe 7/2016

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

To study the clinical presentation of femoral head osteonecrosis (ONFH). Publications dedicated to this aspect of ONFH are rare. Our aim was to systematically collect and describe the clinical data.

Methods

A prospective survey was conducted in a cohort of ONFH recruited from a dedicated clinic for osteonecrosis. The history of symptoms, medical management, and physical findings were obtained from 88 patients suffering from 125 ONFH. Subgroups were formed: bilateral versus unilateral ONFH, radiological stages 1–2 (pre-fractured) versus fractured stage 3 versus stage 4.

Results

ONFH was bilateral in 63 %, especially in corticosteroid users and in sickle-cell cases. These patients were younger but had similar BMIs compared to the unilateral cases. The pain was mechanical in 79 % of hips and inflammatory in 21 %. Acute pain at the onset was present in 55 % of hips. The localization of this pain was variable, including in the groin, the buttocks, or diffused in the lower limbs. A limp was present in 50 % of the patients, only when one hip was painful. The physical examination of the hip was normal in 31 %, especially in stages 1–2 (55 %). The diagnosis delay was 12 months, with inadequate medical management in 51 % of patients.

Conclusions

In ONFH cases, no typical clinical pattern was found. The clinical presentation was very variable, sometimes having spine or knee symptoms with a normal physical examination of the hip. ONFH should be systematically suspected in cases of onset of pain in the pelvis, buttocks, groin, and lower limbs.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Mont MA, Hungerford DS (1995) Non-traumatic avascular necrosis of the femoral head. J Bone Joint Surg Am 77:459–474PubMed Mont MA, Hungerford DS (1995) Non-traumatic avascular necrosis of the femoral head. J Bone Joint Surg Am 77:459–474PubMed
2.
Zurück zum Zitat Arlet J (1992) Nontraumatic avascular necrosis of the femoral head. Past, present, and future. Clin Orthop Relat Res 277:12–21PubMed Arlet J (1992) Nontraumatic avascular necrosis of the femoral head. Past, present, and future. Clin Orthop Relat Res 277:12–21PubMed
3.
Zurück zum Zitat Hauzeur JP, Pasteels JL, Schoutens A, Hinsenkamp M, Appelboom T, Chochrad I, Perlmutter N (1989) The diagnostic value of magnetic resonance imaging in non-traumatic osteonecrosis of the femoral head. J Bone Joint Surg Am 71:641–649PubMed Hauzeur JP, Pasteels JL, Schoutens A, Hinsenkamp M, Appelboom T, Chochrad I, Perlmutter N (1989) The diagnostic value of magnetic resonance imaging in non-traumatic osteonecrosis of the femoral head. J Bone Joint Surg Am 71:641–649PubMed
4.
Zurück zum Zitat Ficat P, Arlet J (1977) Statistical study of 136 patients suffering from non traumatic osteonecrosis of the femoral head. In: Ficat P, Arlet J (eds) Ischémie et nécrose osseuses: l’exploration fonctionnelle de la circulation intra-osseuse et ses applications. Masson, Paris, pp 87–90 Ficat P, Arlet J (1977) Statistical study of 136 patients suffering from non traumatic osteonecrosis of the femoral head. In: Ficat P, Arlet J (eds) Ischémie et nécrose osseuses: l’exploration fonctionnelle de la circulation intra-osseuse et ses applications. Masson, Paris, pp 87–90
5.
Zurück zum Zitat Merle D’Aubigné R, Postel M, Mazabraud A, Massias P, Gueguen J, France P (1965) Idiopathic necrosis of the femoral head in adults. J Bone Joint Surg (Br) 47:612–623 Merle D’Aubigné R, Postel M, Mazabraud A, Massias P, Gueguen J, France P (1965) Idiopathic necrosis of the femoral head in adults. J Bone Joint Surg (Br) 47:612–623
7.
Zurück zum Zitat Kendall HO, Kendall FP, Wadsworth GE (1971) Hip. In: Kendall HO, Kendall FP, Wadsworth GE (eds) Muscles, testing and function. Williams & Wilkins, Baltimore, pp 25–26 Kendall HO, Kendall FP, Wadsworth GE (1971) Hip. In: Kendall HO, Kendall FP, Wadsworth GE (eds) Muscles, testing and function. Williams & Wilkins, Baltimore, pp 25–26
8.
Zurück zum Zitat Zizic TM, Marcoux C, Hungerford DS, Stevens MB (1986) The early diagnosis of ischemic necrosis of bone. Arthritis Rheum 29:1177–1186CrossRefPubMed Zizic TM, Marcoux C, Hungerford DS, Stevens MB (1986) The early diagnosis of ischemic necrosis of bone. Arthritis Rheum 29:1177–1186CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Fukushima W, Fujioka M, Kubo T, Tamakoshi A, Nagai M, Hirota Y (2010) Nationwide epidemiologic survey of idiopathic osteonecrosis of the femoral head. Clin Orthop Relat Res 468:2715–2724CrossRefPubMedPubMedCentral Fukushima W, Fujioka M, Kubo T, Tamakoshi A, Nagai M, Hirota Y (2010) Nationwide epidemiologic survey of idiopathic osteonecrosis of the femoral head. Clin Orthop Relat Res 468:2715–2724CrossRefPubMedPubMedCentral
10.
Zurück zum Zitat Hauzeur JP, Pasteels JL, Orloff S (1987) Bilateral non-traumatic aseptic osteonecrosis in the femoral head. An experimental study of incidence. J Bone Joint Surg Am 69:1221–1225PubMed Hauzeur JP, Pasteels JL, Orloff S (1987) Bilateral non-traumatic aseptic osteonecrosis in the femoral head. An experimental study of incidence. J Bone Joint Surg Am 69:1221–1225PubMed
11.
Zurück zum Zitat Marcus ND, Enneking WF, Massam RA (1973) The silent hip in idiopathic aseptic necrosis. Treatment by bone-grafting. J Bone Joint Surg Am 55:1351–1366PubMed Marcus ND, Enneking WF, Massam RA (1973) The silent hip in idiopathic aseptic necrosis. Treatment by bone-grafting. J Bone Joint Surg Am 55:1351–1366PubMed
Metadaten
Titel
A prospective cohort study of the clinical presentation of non-traumatic osteonecrosis of the femoral head: spine and knee symptoms as clinical presentation of hip osteonecrosis
Publikationsdatum
05.01.2016
Erschienen in
International Orthopaedics / Ausgabe 7/2016
Print ISSN: 0341-2695
Elektronische ISSN: 1432-5195
DOI
https://doi.org/10.1007/s00264-015-3079-x

Weitere Artikel der Ausgabe 7/2016

International Orthopaedics 7/2016 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Knie-TEP: Kein Vorteil durch antibiotikahaltigen Knochenzement

29.05.2024 Periprothetische Infektionen Nachrichten

Zur Zementierung einer Knie-TEP wird in Deutschland zu über 98% Knochenzement verwendet, der mit einem Antibiotikum beladen ist. Ob er wirklich besser ist als Zement ohne Antibiotikum, kann laut Registerdaten bezweifelt werden.

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.