Skip to main content
Erschienen in: Indian Journal of Surgical Oncology 2/2021

06.08.2021 | Case Report

Adenocarcinoma of Jejunal Duplication Cyst—Case Report and Review of Literature

verfasst von: U. V. Akshay Viswanath, Noushif Medappil, Abishek Rajan, Sajeesh Sahadevan, N. Seetha Lekshmy, K. P. Kavitha

Erschienen in: Indian Journal of Surgical Oncology | Sonderheft 2/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Alimentary tract duplication cyst refers to congenital malformations that involve the mesenteric side of bowel and share a common wall or blood supply with the bowel. Duplication cyst occurs in any segment of the gastrointestinal tract from mouth to anus, but is more commonly seen in the mesentery of the ileo-colic region. Duplication cyst presents more frequently in children with abdominal pain or swelling. In adults, the diagnosis of duplication cyst is incidental and can present with complications like bleed, fistula formation, inflammatory mass, and rarely malignant transformation. English-language literature review has shown only three cases of malignancies reported so far associated with jejunal duplication cyst. A case of incidentally detected metastatic adenocarcinoma in a jejunal duplication cyst is being reported here, along with literature review of malignancies associated with small bowel duplication cyst.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Kusunoki N, Shimada Y, Fukumoto S, Iwatani Y, Ohshima T, Arahi E, Miyazaki N, Maeda S (2003) Adenocarcinoma arising in a tubular duplication of the jejunum. J Gastroenterol 38(8):781–785CrossRef Kusunoki N, Shimada Y, Fukumoto S, Iwatani Y, Ohshima T, Arahi E, Miyazaki N, Maeda S (2003) Adenocarcinoma arising in a tubular duplication of the jejunum. J Gastroenterol 38(8):781–785CrossRef
2.
Zurück zum Zitat de Tullio D, Rinaldi R, Pellegrini D, Stano R, Messina F, Cavazzini L, Azzena G, Occhionorelli S (2011) Adenocarcinoma arising in an elderly patient’s large ileal duplication. Int J Surg Pathol 19(5):681–684CrossRef de Tullio D, Rinaldi R, Pellegrini D, Stano R, Messina F, Cavazzini L, Azzena G, Occhionorelli S (2011) Adenocarcinoma arising in an elderly patient’s large ileal duplication. Int J Surg Pathol 19(5):681–684CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Blank G, Königsrainer A, Sipos B, Ladurner R (2012) Adenocarcinoma arising in a cystic duplication of the small bowel: case report and review of literature. World J Surg Oncol 10:55CrossRef Blank G, Königsrainer A, Sipos B, Ladurner R (2012) Adenocarcinoma arising in a cystic duplication of the small bowel: case report and review of literature. World J Surg Oncol 10:55CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Kim TH, Kim JK, Jang EH, Lee JH, Kim YB (2010) Papillary adenocarcinoma arising in a tubular duplication of the jejunum. Brit J Radiol 83(987):e61–e64CrossRef Kim TH, Kim JK, Jang EH, Lee JH, Kim YB (2010) Papillary adenocarcinoma arising in a tubular duplication of the jejunum. Brit J Radiol 83(987):e61–e64CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Duffy G, Enriquez AA, Watson WC (1974) Duplication of the ileum with heterotopic gastric mucosa pseudomyxoma peritonei and nonrotation of the midgut. Gastroenterology 67(2):341–346CrossRef Duffy G, Enriquez AA, Watson WC (1974) Duplication of the ileum with heterotopic gastric mucosa pseudomyxoma peritonei and nonrotation of the midgut. Gastroenterology 67(2):341–346CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Shin SY, Cho MY, Ryu H, Kim JW, Kim HS, Kim JM, Ko AN, Yu TS, Park HJ (2014) Adenocarcinoma originating from a completely isolated duplication cyst of the mesentery in an adult. Intest Res 12(4):328–332CrossRef Shin SY, Cho MY, Ryu H, Kim JW, Kim HS, Kim JM, Ko AN, Yu TS, Park HJ (2014) Adenocarcinoma originating from a completely isolated duplication cyst of the mesentery in an adult. Intest Res 12(4):328–332CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Lemahieu J, D'Hoore A, Deloose S, Sciot R, Moerman P (2013) Pseudomyxoma peritonei originating from an intestinal duplication. Case Rep Pathol 608016 Lemahieu J, D'Hoore A, Deloose S, Sciot R, Moerman P (2013) Pseudomyxoma peritonei originating from an intestinal duplication. Case Rep Pathol 608016
8.
Zurück zum Zitat Hata H, Hiraoka N, Ojima H, Shimada K, Kosuge T, Shimoda T (2006) Carcinoid tumor arising in a duplication cyst of the duodenum. Pathol Int 56(5):272–278CrossRef Hata H, Hiraoka N, Ojima H, Shimada K, Kosuge T, Shimoda T (2006) Carcinoid tumor arising in a duplication cyst of the duodenum. Pathol Int 56(5):272–278CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Kashif MM, Satishrao I, Sachin DV (2018) Adenocarcinoma arising in a small bowel duplication cyst. J Med Sci Res 6(2):59–62CrossRef Kashif MM, Satishrao I, Sachin DV (2018) Adenocarcinoma arising in a small bowel duplication cyst. J Med Sci Res 6(2):59–62CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Micolonghi T, Meissner GF (1958) Gastric-type carcinoma arising in duplication of the small intestine. Ann Surg 147(1):124–127CrossRef Micolonghi T, Meissner GF (1958) Gastric-type carcinoma arising in duplication of the small intestine. Ann Surg 147(1):124–127CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Sreedhar A, Nair R, Scialla W (2018) Paraneoplastic auto-immune hemolytic anemia: an unusual sequela of enteric duplication cyst. Anticancer Res 38(1):509–512PubMed Sreedhar A, Nair R, Scialla W (2018) Paraneoplastic auto-immune hemolytic anemia: an unusual sequela of enteric duplication cyst. Anticancer Res 38(1):509–512PubMed
12.
Zurück zum Zitat Fletcher DJ, Goodfellow PB, Bardsley D (2002) Metastatic adenocarcinoma arising from a small bowel duplication cyst. Eur J Surg Oncol 28(1):93–94CrossRef Fletcher DJ, Goodfellow PB, Bardsley D (2002) Metastatic adenocarcinoma arising from a small bowel duplication cyst. Eur J Surg Oncol 28(1):93–94CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Adair HM, Trowell JE (1981) Squamous cell carcinoma arising in a duplication of the small bowel. J Pathol 133(1):25–31CrossRef Adair HM, Trowell JE (1981) Squamous cell carcinoma arising in a duplication of the small bowel. J Pathol 133(1):25–31CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Falk GL, Young CJ, Parer J (1991) Adenocarcinoma arising in a duodenal duplication cyst: a case report. Aust N Z J Surg 61(7):551–553CrossRef Falk GL, Young CJ, Parer J (1991) Adenocarcinoma arising in a duodenal duplication cyst: a case report. Aust N Z J Surg 61(7):551–553CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Inoue M, Nishimura O, Andachi H, Koga S (1979) Early cancer of duodenal duplication. A case report. Gastroenterol Jpn 14(3):233–237CrossRef Inoue M, Nishimura O, Andachi H, Koga S (1979) Early cancer of duodenal duplication. A case report. Gastroenterol Jpn 14(3):233–237CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Babu MS, Raza M (2008) Adenocarcinoma in an ileal duplication. J Assoc Physicians India 56:119–120PubMed Babu MS, Raza M (2008) Adenocarcinoma in an ileal duplication. J Assoc Physicians India 56:119–120PubMed
17.
Zurück zum Zitat Smith JH, Hope PG (1985) Carcinoid tumor arising in a cystic duplication of the small bowel. Arch Pathol Lab Med 109(1):95–96PubMed Smith JH, Hope PG (1985) Carcinoid tumor arising in a cystic duplication of the small bowel. Arch Pathol Lab Med 109(1):95–96PubMed
18.
Zurück zum Zitat Tew K, Soans BK, Millar EA (2000) Adenocarcinoma in an ileal duplication cyst: ultrasound and computed tomography findings. Australas Radiol 44(2):228–231CrossRef Tew K, Soans BK, Millar EA (2000) Adenocarcinoma in an ileal duplication cyst: ultrasound and computed tomography findings. Australas Radiol 44(2):228–231CrossRef
Metadaten
Titel
Adenocarcinoma of Jejunal Duplication Cyst—Case Report and Review of Literature
verfasst von
U. V. Akshay Viswanath
Noushif Medappil
Abishek Rajan
Sajeesh Sahadevan
N. Seetha Lekshmy
K. P. Kavitha
Publikationsdatum
06.08.2021
Verlag
Springer India
Erschienen in
Indian Journal of Surgical Oncology / Ausgabe Sonderheft 2/2021
Print ISSN: 0975-7651
Elektronische ISSN: 0976-6952
DOI
https://doi.org/10.1007/s13193-021-01349-x

Weitere Artikel der Sonderheft 2/2021

Indian Journal of Surgical Oncology 2/2021 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.