Skip to main content
Erschienen in: Annals of Vascular Surgery 6/2005

01.11.2005 | Papers Presented at the Fifteenth Annual Winter Meeting of the Peripheral Vascular Surgery Society

Aneurysm Diameter and Proximal Aortic Neck Diameter Influence Clinical Outcome of Endovascular Abdominal Aortic Repair: A 4-Year EUROSTAR Experience

verfasst von: Evert J. Waasdorp, MD, Jean-Paul P.M. de Vries, MD, PhD, Roel Hobo, MSc, Lina J. Leurs, MSc, Jaap Buth, MD, PhD, Frans L. Moll, MD, PhD

Erschienen in: Annals of Vascular Surgery | Ausgabe 6/2005

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Our objective was to evaluate the effect of preoperative aneurysm and aortic neck diameter on clinical outcome after infrarenal abdominal endovascular aneurysm repair (EVAR). Data of patients in the European Collaborators Registry on Stent-Graft Techniques for Abdominal Aortic Aneurysm Repair (EUROSTAR) registry base who underwent EVAR with Talent stent grafts were analyzed. Patient characteristics and clinical outcomes were compared among four groups defined by preoperative abdominal aortic aneurysm (AAA) and proximal aortic neck diameter: A, AAA ≤60 mm and neck ≤26 mm; B, AAA >60 mm and neck ≤26 mm; C, AAA ≤60 mm and neck >26 mm; and D, AAA >60 mm and neck >26 mm. Over a 7-year period, 1,317 patients underwent EVAR. Patients in groups B and D were significantly older and had a higher American Society of Anesthesiologists score compared with groups A and C (p=0.002 and 0.003, respectively). Mortality rate was highest in group D (p=0.002), as were rupture and conversion rates (p=0.015 and 0.037, respectively). This study demonstrates that patients with an AAA >60 mm and a proximal aortic neck >26 mm have worse clinical outcome after EVAR.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Zarins CK, White RA, Schwarten D, et al. AneuRx stent graft versus open surgical repair of abdominal aortic aneurysms: multicenter prospective clinical trial. J Vasc Surg 1999;29:292-308PubMed Zarins CK, White RA, Schwarten D, et al. AneuRx stent graft versus open surgical repair of abdominal aortic aneurysms: multicenter prospective clinical trial. J Vasc Surg 1999;29:292-308PubMed
2.
Zurück zum Zitat Brewster DC, Geller SC, Kaufman JA, et al. Initial experience with endovascular aneurysm repair: comparison of early results with outcome of conventional open repair. J Vasc Surg 1998;27:992-1005PubMed Brewster DC, Geller SC, Kaufman JA, et al. Initial experience with endovascular aneurysm repair: comparison of early results with outcome of conventional open repair. J Vasc Surg 1998;27:992-1005PubMed
3.
Zurück zum Zitat May J, White G, Yu W, et al. Concurrent comparison of endoluminal versus open repair in the treatment of abdominal aortic aneurysms: analysis of 303 patients by life table method. J Vasc Surg 1998;27:213-221PubMed May J, White G, Yu W, et al. Concurrent comparison of endoluminal versus open repair in the treatment of abdominal aortic aneurysms: analysis of 303 patients by life table method. J Vasc Surg 1998;27:213-221PubMed
4.
Zurück zum Zitat Moore WS, Kashyap VS, Vescera CL, et al. Abdominal aortic aneurysm: a 6-year comparison of endovascular versus transabdominal repair. Ann Surg 1999;230:298-308CrossRefPubMed Moore WS, Kashyap VS, Vescera CL, et al. Abdominal aortic aneurysm: a 6-year comparison of endovascular versus transabdominal repair. Ann Surg 1999;230:298-308CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Greenhalgh RM, Brown LC, Kwong GP, et al. Comparison of endovascular aneurysm repair with open repair in patients with abdominal aortic aneurysm (EVAR trial 1), 30-day operative mortality results: randomised controlled trial. Lancet 2004;364:843-848CrossRefPubMed Greenhalgh RM, Brown LC, Kwong GP, et al. Comparison of endovascular aneurysm repair with open repair in patients with abdominal aortic aneurysm (EVAR trial 1), 30-day operative mortality results: randomised controlled trial. Lancet 2004;364:843-848CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Cuypers P, Buth J, Harris PL, et al., on behalf of the EUROSTAR Collaborators. Realistic expectations for patients with stent-graft treatment of abdominal aortic aneurysms. Results of a European multicenter registry. Eur J Vasc Endovasc Surg 1999;17:507-516CrossRefPubMed Cuypers P, Buth J, Harris PL, et al., on behalf of the EUROSTAR Collaborators. Realistic expectations for patients with stent-graft treatment of abdominal aortic aneurysms. Results of a European multicenter registry. Eur J Vasc Endovasc Surg 1999;17:507-516CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Hill BB, Wolf YG, Lee WA, et al. Open versus endovascular AAA repair in patients who are morphological candidates for endovascular treatment. J Endovasc Ther 2002;9:255-261CrossRefPubMed Hill BB, Wolf YG, Lee WA, et al. Open versus endovascular AAA repair in patients who are morphological candidates for endovascular treatment. J Endovasc Ther 2002;9:255-261CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Faries PL, Brener BJ, Connelly TL, et al. A multicenter experience with the Talent endovascular graft for the treatment of abdominal aortic aneurysms. J Vasc Surg 2002;35:1123-1128CrossRefPubMed Faries PL, Brener BJ, Connelly TL, et al. A multicenter experience with the Talent endovascular graft for the treatment of abdominal aortic aneurysms. J Vasc Surg 2002;35:1123-1128CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Criado FJ, Fairman RM, Becker GJ, et al. Talent LPS AAA stent graft: results of a pivotal clinical trail. J Vasc Surg 2003;37:709-715CrossRefPubMed Criado FJ, Fairman RM, Becker GJ, et al. Talent LPS AAA stent graft: results of a pivotal clinical trail. J Vasc Surg 2003;37:709-715CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Geraghty PJ, Sicard GA. Abdominal aortic aneurysm repair in high-risk and elderly patients. J Cardiovasc Surg (Torino) 2003;44:543-547 Geraghty PJ, Sicard GA. Abdominal aortic aneurysm repair in high-risk and elderly patients. J Cardiovasc Surg (Torino) 2003;44:543-547
11.
Zurück zum Zitat Jordan WD, Alcocer F, Wirthlin DJ, et al. Abdominal aortic aneurysms in “high-risk” surgical patients: comparison of open and endovascular repair. Ann Surg 2003;237:623-630CrossRefPubMed Jordan WD, Alcocer F, Wirthlin DJ, et al. Abdominal aortic aneurysms in “high-risk” surgical patients: comparison of open and endovascular repair. Ann Surg 2003;237:623-630CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Ihaya A, Chiba Y, Kimura T, et al. Abdominal aortic aneurysmectomy in the octogenarian. Ann Thorac Cardiovasc Surg 1998;4:247-250PubMed Ihaya A, Chiba Y, Kimura T, et al. Abdominal aortic aneurysmectomy in the octogenarian. Ann Thorac Cardiovasc Surg 1998;4:247-250PubMed
13.
Zurück zum Zitat Conway KP, Byrne J, Townsend M, et al. Prognosis of patients turned down for conventional abdominal aortic aneurysm repair in the endovascular and sonographic era: Szilagyi revisited? J Vasc Surg 2001;33:752-757CrossRefPubMed Conway KP, Byrne J, Townsend M, et al. Prognosis of patients turned down for conventional abdominal aortic aneurysm repair in the endovascular and sonographic era: Szilagyi revisited? J Vasc Surg 2001;33:752-757CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Prinssen M, Verhoeven EL, Buth J, et al. A randomised trial comparing conventional and endovascular repair of abdominal aortic aneurysms. N Engl J Med 2004;351:1607-1618CrossRefPubMed Prinssen M, Verhoeven EL, Buth J, et al. A randomised trial comparing conventional and endovascular repair of abdominal aortic aneurysms. N Engl J Med 2004;351:1607-1618CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Dias NV, Resch T, Malina M, et al. Intraoperative proximal endoleaks during AAA stent-graft repair: evaluation of risk factors and treatment with Palmaz stents. J Endovasc Ther 2001;8:268-273CrossRefPubMed Dias NV, Resch T, Malina M, et al. Intraoperative proximal endoleaks during AAA stent-graft repair: evaluation of risk factors and treatment with Palmaz stents. J Endovasc Ther 2001;8:268-273CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Kichikawa K, Uchida H, Maeda M, et al. Aortic stent-grafting with transrenal fixation: use of newly designed spiral Z-stent endograft. J Endovasc Ther 2000;7:184-191CrossRefPubMed Kichikawa K, Uchida H, Maeda M, et al. Aortic stent-grafting with transrenal fixation: use of newly designed spiral Z-stent endograft. J Endovasc Ther 2000;7:184-191CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Lobato AC, Rodriguez-Lopez J, Malik A, et al. Impact of endovascular repair for abdominal aortic aneurysms in octogenarians. Ann Vasc Surg 2001;15:525-532CrossRefPubMed Lobato AC, Rodriguez-Lopez J, Malik A, et al. Impact of endovascular repair for abdominal aortic aneurysms in octogenarians. Ann Vasc Surg 2001;15:525-532CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Espinosa G, Ribeiro M, Riguetti C, et al. Six-year experience with Talent stent-graft repair of abdominal aortic aneurysms. J Endovasc Ther 2005;12:35-45CrossRefPubMed Espinosa G, Ribeiro M, Riguetti C, et al. Six-year experience with Talent stent-graft repair of abdominal aortic aneurysms. J Endovasc Ther 2005;12:35-45CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Greenberg RK, Clair D, Srivastava S, et al. Should patients with challenging anatomy be offered endovascular aneurysm repair? J Vasc Surg 2003;38:990-996CrossRefPubMed Greenberg RK, Clair D, Srivastava S, et al. Should patients with challenging anatomy be offered endovascular aneurysm repair? J Vasc Surg 2003;38:990-996CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Hovsepian DM, Hein AN, Pilgrim TK, et al. Endovascular abdominal aortic aneurysm repair in 144 patients: link of aneurysm size, proximal aortic neck length, and procedure-related complications. J Vasc Interv Radiol 2001;12:1373-1382. PubMed Hovsepian DM, Hein AN, Pilgrim TK, et al. Endovascular abdominal aortic aneurysm repair in 144 patients: link of aneurysm size, proximal aortic neck length, and procedure-related complications. J Vasc Interv Radiol 2001;12:1373-1382. PubMed
21.
Zurück zum Zitat Ouriel K, Srivastava SD, Sarac TP, et al. Disparate outcome after endovascular treatment of small versus large abdominal aortic aneurysms. J Vasc Surg 2003;37:1206-1212CrossRefPubMed Ouriel K, Srivastava SD, Sarac TP, et al. Disparate outcome after endovascular treatment of small versus large abdominal aortic aneurysms. J Vasc Surg 2003;37:1206-1212CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Peppelenbosch N, Buth J, Harris PL, et al. Diameter of abdominal aortic aneurysm and outcome of endovascular aneurysm repair: does size matter? A report from EUROSTAR. J Vasc Surg 2004;39:288-297CrossRefPubMed Peppelenbosch N, Buth J, Harris PL, et al. Diameter of abdominal aortic aneurysm and outcome of endovascular aneurysm repair: does size matter? A report from EUROSTAR. J Vasc Surg 2004;39:288-297CrossRefPubMed
23.
Zurück zum Zitat Fairman RM, Velazquez OC, Carpenter JP, et al. Midterm pivotal trial results of the Talent low profile system for repair of abdominal aortic aneurysm: analysis of complicated versus uncomplicated aortic necks. J Vasc Surg 2004;40:1074-1082CrossRefPubMed Fairman RM, Velazquez OC, Carpenter JP, et al. Midterm pivotal trial results of the Talent low profile system for repair of abdominal aortic aneurysm: analysis of complicated versus uncomplicated aortic necks. J Vasc Surg 2004;40:1074-1082CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Aneurysm Diameter and Proximal Aortic Neck Diameter Influence Clinical Outcome of Endovascular Abdominal Aortic Repair: A 4-Year EUROSTAR Experience
verfasst von
Evert J. Waasdorp, MD
Jean-Paul P.M. de Vries, MD, PhD
Roel Hobo, MSc
Lina J. Leurs, MSc
Jaap Buth, MD, PhD
Frans L. Moll, MD, PhD
Publikationsdatum
01.11.2005
Erschienen in
Annals of Vascular Surgery / Ausgabe 6/2005
Print ISSN: 0890-5096
Elektronische ISSN: 1615-5947
DOI
https://doi.org/10.1007/s10016-005-7971-5

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2005

Annals of Vascular Surgery 6/2005 Zur Ausgabe

Papers Presented at the Fifteenth Annual Winter Meeting of the Peripheral Vascular Surgery Society

Infrapopliteal Angioplasty for Limb Salvage in the Setting of Renal Failure: Do Results Justify Its Use?

Papers Presented at the Fifteenth Annual Winter Meeting of the Peripheral Vascular Surgery Society

Midfoot Amputations Expand Limb Salvage Rates for Diabetic Foot Infections

Papers Presented at the Fifteenth Annual Winter Meeting of the Peripheral Vascular Surgery Society

Analysis of Anatomic Factors and Age in Patients Undergoing Carotid Angioplasty and Stenting

Papers Presented at the Fifteenth Annual Winter Meeting of the Peripheral Vascular Surgery Society

Implications of Early Failure of Superficial Femoral Artery Endoluminal Interventions

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.