Skip to main content
Erschienen in: Emergency Radiology 3/2021

08.01.2021 | COVID-19 | Original Article Zur Zeit gratis

A virtual emergency: learning lessons from remote medical student education during the COVID-19 pandemic

verfasst von: Elana Smith, Alexis Boscak

Erschienen in: Emergency Radiology | Ausgabe 3/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

The COVID-19 pandemic resulted in the cancelation of traditional on-site clinical rotations for medical students across the country. Radiology educators have had to rapidly adapt to a new, virtual educational landscape. We describe our experience restructuring a Trauma and Emergency Radiology Elective to an online format and present survey data obtained from students who completed the course.

Methods

This elective is a 4-week course offered to third and fourth year medical students at a large Level 1 Trauma Center. Changes to the traditional rotation included assigning an increased number of self-study educational resources, independent review of unknown cases using a virtual workstation, and online interactive conferences. At the conclusion of each block, students were asked to complete post-course feedback surveys.

Results

Thirteen students enrolled in this online course; 92% submitted post-course surveys. Students strongly agreed that the course was clinically relevant, with accessible, engaging material (average score, 4.92/5), and 91.7% of students were very likely to recommend this rotation to others. Students reported improved post-course confidence in ordering and interpreting imaging studies. A majority (60%) of students who had previously taken an on-site course would have preferred a course that combined traditional and online learning elements.

Conclusions

The success of our online rotation highlights the merits of self-directed learning and flipped-classroom techniques. Many of the principles incorporated into this course could be applied and/or modified to increase medical student engagement when students return to the hospital.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
21.
Zurück zum Zitat Smith EB, Boscak A, Friedman E, Sofer S, Deitte L, Jordan S, Radiology Medical Student Education (2020) Surveys of the Alliance of Medical Student Educators in Radiology and Medical Students. Submitted 2020 Smith EB, Boscak A, Friedman E, Sofer S, Deitte L, Jordan S, Radiology Medical Student Education (2020) Surveys of the Alliance of Medical Student Educators in Radiology and Medical Students. Submitted 2020
Metadaten
Titel
A virtual emergency: learning lessons from remote medical student education during the COVID-19 pandemic
verfasst von
Elana Smith
Alexis Boscak
Publikationsdatum
08.01.2021
Verlag
Springer International Publishing
Schlagwort
COVID-19
Erschienen in
Emergency Radiology / Ausgabe 3/2021
Print ISSN: 1070-3004
Elektronische ISSN: 1438-1435
DOI
https://doi.org/10.1007/s10140-020-01874-2

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2021

Emergency Radiology 3/2021 Zur Ausgabe

Akuter Schwindel: Wann lohnt sich eine MRT?

28.04.2024 Schwindel Nachrichten

Akuter Schwindel stellt oft eine diagnostische Herausforderung dar. Wie nützlich dabei eine MRT ist, hat eine Studie aus Finnland untersucht. Immerhin einer von sechs Patienten wurde mit akutem ischämischem Schlaganfall diagnostiziert.

Screening-Mammografie offenbart erhöhtes Herz-Kreislauf-Risiko

26.04.2024 Mammografie Nachrichten

Routinemäßige Mammografien helfen, Brustkrebs frühzeitig zu erkennen. Anhand der Röntgenuntersuchung lassen sich aber auch kardiovaskuläre Risikopatientinnen identifizieren. Als zuverlässiger Anhaltspunkt gilt die Verkalkung der Brustarterien.

S3-Leitlinie zu Pankreaskrebs aktualisiert

23.04.2024 Pankreaskarzinom Nachrichten

Die Empfehlungen zur Therapie des Pankreaskarzinoms wurden um zwei Off-Label-Anwendungen erweitert. Und auch im Bereich der Früherkennung gibt es Aktualisierungen.

Fünf Dinge, die im Kindernotfall besser zu unterlassen sind

18.04.2024 Pädiatrische Notfallmedizin Nachrichten

Im Choosing-Wisely-Programm, das für die deutsche Initiative „Klug entscheiden“ Pate gestanden hat, sind erstmals Empfehlungen zum Umgang mit Notfällen von Kindern erschienen. Fünf Dinge gilt es demnach zu vermeiden.

Update Radiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.