Skip to main content
Erschienen in: General Thoracic and Cardiovascular Surgery 9/2020

16.06.2020 | Review Article

Diagnostic accuracy of sentinel lymph node biopsy using indocyanine green in lung cancer: a systematic review and meta-analysis

verfasst von: Warren Y. L. Sun, Jerry T. Dang, Aryan Modasi, Awrad Nasralla, Noah J. Switzer, Daniel Birch, Simon R. Turner, Shahzeer Karmali

Erschienen in: General Thoracic and Cardiovascular Surgery | Ausgabe 9/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Objective

The use of sentinel lymph node biopsy (SLNB) has been gaining popularity with the emergence of indocyanine green (ICG) fluorescence imaging. We aimed to systematically review the literature and perform a meta-analysis on the diagnostic accuracy of SLNB using ICG for lung cancer.

Methods

A comprehensive search of MEDLINE, EMBASE, SCOPUS, Web of Science, and the Cochrane Library using search terms “lung/pulmonary” AND “tumor/carcinoma/cancer/neoplasm/adenocarcinoma/malignancy/squamous/carcinoid” AND “indocyanine green” was completed in June 2018. Articles were selected based on the following inclusion criteria: (1) diagnostic accuracy study design; (2) ICG injected at the tumor site with near-infrared fluorescence imaging identification of sentinel lymph nodes; (3) lymphadenectomy or sampling was performed as the gold standard.

Results

Eight primary studies were included with a total of 366 patients. 43.0% of patients were females and the mean tumor size was 2.3 cm. Sentinel lymph nodes were identified with ICG in 251 patients, yielding a pooled identification rate of 0.83 (0.67–0.94). A meta-analysis of seven studies computed a diagnostic odds ratio, sensitivity, and specificity of 177.6 (45.6–691.1), 0.85 (0.71–0.94), and 1.00 (0.98–1.00), respectively. The summary receiver operator characteristic demonstrated an area under the curve of 0.963 (SE = 0.038) and a Q* of 0.91 (SE = 0.057).

Conclusion

Our review found suboptimal results for the diagnostic accuracy of SLNB using ICG and must be improved before routine clinical use. Further research is required to develop a robust protocol for the use SLNB with ICG for lung cancer.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Darling GE, Allen MS, Decker PA, Ballman K, Malthaner RA, Inculet RI, Jones DR, McKenna RJ, Landreneau RJ, Rusch VW, Putnam JB Jr. Randomized trial of mediastinal lymph node sampling versus complete lymphadenectomy during pulmonary resection in the patient with N0 or N1 (less than hilar) non-small cell carcinoma: results of the American College of Surgery Oncology Group Z0030 Trial. J Thorac Cardiovasc Surg. 2011;141(3):662–70. https://doi.org/10.1016/j.jtcvs.2010.11.008.CrossRefPubMedPubMedCentral Darling GE, Allen MS, Decker PA, Ballman K, Malthaner RA, Inculet RI, Jones DR, McKenna RJ, Landreneau RJ, Rusch VW, Putnam JB Jr. Randomized trial of mediastinal lymph node sampling versus complete lymphadenectomy during pulmonary resection in the patient with N0 or N1 (less than hilar) non-small cell carcinoma: results of the American College of Surgery Oncology Group Z0030 Trial. J Thorac Cardiovasc Surg. 2011;141(3):662–70. https://​doi.​org/​10.​1016/​j.​jtcvs.​2010.​11.​008.CrossRefPubMedPubMedCentral
4.
Zurück zum Zitat Lim E, Baldwin D, Beckles M, Duffy J, Entwisle J, Faivre-Finn C, Kerr K, Macfie A, McGuigan J, Padley S, Popat S, Screaton N, Snee M, Waller D, Warburton C, Win T, British Thoracic S. Society for Cardiothoracic Surgery in Great B, Ireland 2010 Guidelines on the radical management of patients with lung cancer. Thorax. 2019;65(3):1–27. https://doi.org/10.1136/thx.2010.145938.CrossRef Lim E, Baldwin D, Beckles M, Duffy J, Entwisle J, Faivre-Finn C, Kerr K, Macfie A, McGuigan J, Padley S, Popat S, Screaton N, Snee M, Waller D, Warburton C, Win T, British Thoracic S. Society for Cardiothoracic Surgery in Great B, Ireland 2010 Guidelines on the radical management of patients with lung cancer. Thorax. 2019;65(3):1–27. https://​doi.​org/​10.​1136/​thx.​2010.​145938.CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Morton DL, Wen DR, Wong JH, Economou JS, Cagle LA, Storm FK, Foshag LJ, Cochran AJ. Technical details of intraoperative lymphatic mapping for early stage melanoma. Arch Surg. 1992;127(4):392–9.CrossRefPubMed Morton DL, Wen DR, Wong JH, Economou JS, Cagle LA, Storm FK, Foshag LJ, Cochran AJ. Technical details of intraoperative lymphatic mapping for early stage melanoma. Arch Surg. 1992;127(4):392–9.CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Allen MS, Darling GE, Pechet TT, Mitchell JD, Herndon JE, Landreneau RJ, Inculet RI, Jones DR, Meyers BF, Harpole DH, Putnam JB Jr, Rusch VW. Group AZS Morbidity and mortality of major pulmonary resections in patients with early-stage lung cancer: initial results of the randomized, prospective ACOSOG Z0030 trial. Ann Thorac Surg. 2006;81(3):1013–9. https://doi.org/10.1016/j.athoracsur.2005.06.066.CrossRefPubMed Allen MS, Darling GE, Pechet TT, Mitchell JD, Herndon JE, Landreneau RJ, Inculet RI, Jones DR, Meyers BF, Harpole DH, Putnam JB Jr, Rusch VW. Group AZS Morbidity and mortality of major pulmonary resections in patients with early-stage lung cancer: initial results of the randomized, prospective ACOSOG Z0030 trial. Ann Thorac Surg. 2006;81(3):1013–9. https://​doi.​org/​10.​1016/​j.​athoracsur.​2005.​06.​066.CrossRefPubMed
13.
14.
Zurück zum Zitat Sugi K, Fukuda M, Nakamura H, Kaneda Y. Comparison of three tracers for detecting sentinel lymph nodes in patients with clinical N0 lung cancer. Lung Cancer. 2003;39(1):37–40.CrossRefPubMed Sugi K, Fukuda M, Nakamura H, Kaneda Y. Comparison of three tracers for detecting sentinel lymph nodes in patients with clinical N0 lung cancer. Lung Cancer. 2003;39(1):37–40.CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Emile SH, Elfeki H, Shalaby M, Sakr A, Sileri P, Laurberg S, Wexner SD. Sensitivity and specificity of indocyanine green near-infrared fluorescence imaging in detection of metastatic lymph nodes in colorectal cancer: systematic review and meta-analysis. J Surg Oncol. 2017;116(6):730–40. https://doi.org/10.1002/jso.24701.CrossRefPubMed Emile SH, Elfeki H, Shalaby M, Sakr A, Sileri P, Laurberg S, Wexner SD. Sensitivity and specificity of indocyanine green near-infrared fluorescence imaging in detection of metastatic lymph nodes in colorectal cancer: systematic review and meta-analysis. J Surg Oncol. 2017;116(6):730–40. https://​doi.​org/​10.​1002/​jso.​24701.CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Skubleny D, Dang JT, Skulsky S, Switzer N, Tian C, Shi X, de Gara C, Birch DW, Karmali S. Diagnostic evaluation of sentinel lymph node biopsy using indocyanine green and infrared or fluorescent imaging in gastric cancer: a systematic review and meta-analysis. Surg Endosc. 2018;32(6):2620–31. https://doi.org/10.1007/s00464-018-6100-9.CrossRefPubMed Skubleny D, Dang JT, Skulsky S, Switzer N, Tian C, Shi X, de Gara C, Birch DW, Karmali S. Diagnostic evaluation of sentinel lymph node biopsy using indocyanine green and infrared or fluorescent imaging in gastric cancer: a systematic review and meta-analysis. Surg Endosc. 2018;32(6):2620–31. https://​doi.​org/​10.​1007/​s00464-018-6100-9.CrossRefPubMed
23.
Zurück zum Zitat Glas AS, Lijmer JG, Prins MH, Bonsel GJ, Bossuyt PM. The diagnostic odds ratio: a single indicator of test performance. J Clin Epidemiol. 2003;56(11):1129–35.CrossRefPubMed Glas AS, Lijmer JG, Prins MH, Bonsel GJ, Bossuyt PM. The diagnostic odds ratio: a single indicator of test performance. J Clin Epidemiol. 2003;56(11):1129–35.CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Rosman AS, Korsten MA. Application of summary receiver operating characteristics (sROC) analysis to diagnostic clinical testing. Adv Med Sci. 2007;52:76–82.PubMed Rosman AS, Korsten MA. Application of summary receiver operating characteristics (sROC) analysis to diagnostic clinical testing. Adv Med Sci. 2007;52:76–82.PubMed
30.
Zurück zum Zitat Ichinose S, Usuda J, Maehara S, Ohtani K, Ishizumi T, Ohira T, Kato H, Ikeda N. Sentinel node navigation surgery (SNNS) using indocyanine green (ICG) and near infrared spectroscopy in lung cancer. Philadelphia: Willey; 2009. Ichinose S, Usuda J, Maehara S, Ohtani K, Ishizumi T, Ohira T, Kato H, Ikeda N. Sentinel node navigation surgery (SNNS) using indocyanine green (ICG) and near infrared spectroscopy in lung cancer. Philadelphia: Willey; 2009.
32.
Zurück zum Zitat Matsuoka H, Kondo K, Takizawa H, Uyama K, Hiroaki T, Koichiro K, Sakiyama S, Tangoku A. Sentinel lymph nodes detection using indocyanine green in patients with lung cancer. J. Thorac. Oncol. 2009;4:562–3. Matsuoka H, Kondo K, Takizawa H, Uyama K, Hiroaki T, Koichiro K, Sakiyama S, Tangoku A. Sentinel lymph nodes detection using indocyanine green in patients with lung cancer. J. Thorac. Oncol. 2009;4:562–3.
35.
Zurück zum Zitat Goldstraw P, Chansky K, Crowley J, Rami-Porta R, Asamura H, Eberhardt WE, Nicholson AG, Groome P, Mitchell A, Bolejack V. The IASLC lung cancer staging project: proposals for revision of the tnm stage groupings in the forthcoming (eighth) edition of the tnm classification for lung cancer. J Thorac Oncol. 2016;11(1):39–51. https://doi.org/10.1016/j.jtho.2015.09.009.CrossRefPubMed Goldstraw P, Chansky K, Crowley J, Rami-Porta R, Asamura H, Eberhardt WE, Nicholson AG, Groome P, Mitchell A, Bolejack V. The IASLC lung cancer staging project: proposals for revision of the tnm stage groupings in the forthcoming (eighth) edition of the tnm classification for lung cancer. J Thorac Oncol. 2016;11(1):39–51. https://​doi.​org/​10.​1016/​j.​jtho.​2015.​09.​009.CrossRefPubMed
36.
Zurück zum Zitat Silvestri GA, Gonzalez AV, Jantz MA, Margolis ML, Gould MK, Tanoue LT, Harris LJ, Detterbeck FC. Methods for staging non-small cell lung cancer: diagnosis and management of lung cancer, 3rd ed: American College of Chest Physicians evidence-based clinical practice guidelines. Chest. 2013;143(5 Suppl):e211S–e250S250S. https://doi.org/10.1378/chest.12-2355.CrossRefPubMed Silvestri GA, Gonzalez AV, Jantz MA, Margolis ML, Gould MK, Tanoue LT, Harris LJ, Detterbeck FC. Methods for staging non-small cell lung cancer: diagnosis and management of lung cancer, 3rd ed: American College of Chest Physicians evidence-based clinical practice guidelines. Chest. 2013;143(5 Suppl):e211S–e250S250S. https://​doi.​org/​10.​1378/​chest.​12-2355.CrossRefPubMed
40.
Zurück zum Zitat Shimkin MB, Connelly RR, Marcus SC, Cutler SJ. Pneumonectomy and lobectomy in bronchogenic carcinoma. A comparison of end results of the overholt and ochsner clinics. J Thorac Cardiovasc Surg. 1962;44:503–19.CrossRefPubMed Shimkin MB, Connelly RR, Marcus SC, Cutler SJ. Pneumonectomy and lobectomy in bronchogenic carcinoma. A comparison of end results of the overholt and ochsner clinics. J Thorac Cardiovasc Surg. 1962;44:503–19.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Diagnostic accuracy of sentinel lymph node biopsy using indocyanine green in lung cancer: a systematic review and meta-analysis
verfasst von
Warren Y. L. Sun
Jerry T. Dang
Aryan Modasi
Awrad Nasralla
Noah J. Switzer
Daniel Birch
Simon R. Turner
Shahzeer Karmali
Publikationsdatum
16.06.2020
Verlag
Springer Singapore
Erschienen in
General Thoracic and Cardiovascular Surgery / Ausgabe 9/2020
Print ISSN: 1863-6705
Elektronische ISSN: 1863-6713
DOI
https://doi.org/10.1007/s11748-020-01400-8

Weitere Artikel der Ausgabe 9/2020

General Thoracic and Cardiovascular Surgery 9/2020 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.