Skip to main content

28.03.2024 | Original Article

Effect of a single small volume fluid bolus with balanced or un-balanced fluids on chloride and acid–base status: a prospective randomized pilot study (the FLURES-trial)

verfasst von: M. Raes, J. A. Kellum, R. Colman, S. Wallaert, M. Crivits, F. Viaene, M. Hemeryck, D. Benoit, J. Poelaert, E. Hoste

Erschienen in: Journal of Nephrology

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Objective

To compare the short-term effects on acid base, electrolyte status and urine output of a single fluid bolus of saline to that of the balanced solution Plasmalyte® in critically ill patients.

Methods

Prospective, randomized, controlled trial. Adult patients (≥ 18 years) admitted to the ICU receiving a fluid bolus were randomized to receive 1 L of saline (NaCl 0.9%, Baxter) or a balanced fluid [Plasmalyte® (Baxter)]. Blood samples and urine output were collected just before (T0), just after (T1), 2 h after (T2) (only for urinary output) and three hours after termination of the fluid bolus (T4). The effect of fluid boluses on serum chloride, apparent strong ion difference, base excess, urinary output and blood pressure or vasopressor need were analyzed.

Main results

Patients who received a 1 L saline fluid bolus had a significant increase in serum chloride (1.60; 95% CI 1.10 to 2.10; P < 0.001) and short-term decrease in apparent strong ion difference (− 1.85; 95% CI − 2.71 to − 0.99; P < 0.001) and base excess (− 0.90; 95% CI − 1.31 to − 0.50; P < 0.001). We observed a 17% increase in patients developing hyperchloremia in the saline group (0.17; 95% CI 0.05 to 0.29; P = 0.005). No significant difference in urinary output, blood pressure or vasopressor need was observed in either group.

Conclusion

Even a single, small bolus of saline, administered to critically ill patients, causes a significant increase in chloride concentration and a decrease in apparent strong ion difference and base excess, and an increase in the number of patients developing hyperchloremia. No difference in effect on urinary output, blood pressure or vasopressor need was observed between the two groups.

EudraCT number

2014-001005-41; date of registration: 28/10/2014.

Local EC approval

EC project number 2014/038.

Graphical abstract

Literatur
Metadaten
Titel
Effect of a single small volume fluid bolus with balanced or un-balanced fluids on chloride and acid–base status: a prospective randomized pilot study (the FLURES-trial)
verfasst von
M. Raes
J. A. Kellum
R. Colman
S. Wallaert
M. Crivits
F. Viaene
M. Hemeryck
D. Benoit
J. Poelaert
E. Hoste
Publikationsdatum
28.03.2024
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
Journal of Nephrology
Print ISSN: 1121-8428
Elektronische ISSN: 1724-6059
DOI
https://doi.org/10.1007/s40620-024-01912-z

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Die „Zehn Gebote“ des Endokarditis-Managements

30.04.2024 Endokarditis Leitlinie kompakt

Worauf kommt es beim Management von Personen mit infektiöser Endokarditis an? Eine Kardiologin und ein Kardiologe fassen die zehn wichtigsten Punkte der neuen ESC-Leitlinie zusammen.

Reizdarmsyndrom: Diäten wirksamer als Medikamente

29.04.2024 Reizdarmsyndrom Nachrichten

Bei Reizdarmsyndrom scheinen Diäten, wie etwa die FODMAP-arme oder die kohlenhydratreduzierte Ernährung, effektiver als eine medikamentöse Therapie zu sein. Das hat eine Studie aus Schweden ergeben, die die drei Therapieoptionen im direkten Vergleich analysierte.

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.