Skip to main content
Erschienen in: Aesthetic Plastic Surgery 2/2020

20.08.2019 | Original Article

High-Definition Liposculpture: What are the Complications and How to Manage Them?

verfasst von: Stefan Danilla, Ricardo A. Babaitis, Rocío P. Jara, Diego A. Quispe, Patricio R. Andrades, Cristian A. Erazo, Claudia R. Albornoz, Sergio L. Sepulveda

Erschienen in: Aesthetic Plastic Surgery | Ausgabe 2/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

High-definition liposculpture is a novel surgical technique widely accepted among plastic surgeons. The aim of this article is to describe surgical outcomes with a special emphasis on complications in high-definition liposculpture patients.

Methods

An historical cohort of patients who underwent high-definition liposculpture from two senior surgeons was reviewed. Technique, patient selection criteria, preoperative marks and surgical outcomes are described. Postoperative complications are discussed.

Results

A total of 417 patients underwent high-definition liposculpture between 2015 and 2018. Primary liposuction and secondary liposuction were performed in 308 (74%) and 109 (26%), respectively. Combined surgeries were performed in 121 cases (29%). There were no systemic complications. Local complications included hyperpigmentation (n = 276), seroma (n = 125), nodular fibrosis (n = 83), unsatisfactory definition in superficial liposuction areas (n = 16), unnatural appearance of body contour (n = 17), VASER-related burns (n = 3) and Mondor’s syndrome (n = 2). Most patients (94%) were satisfied with the results.

Conclusion

High-definition liposculpture is a body contouring technique that has shown excellent results. Despite non-serious complications were frequent, most complications were local and safely treated without affecting surgical outcome. To know these complications will help to recognize them earlier and to adjust patient expectation about the postoperative period.

Level of Evidence IV

This journal requires that authors assign a level of evidence to each article. For a full description of these Evidence-Based Medicine ratings, please refer to the Table of Contents or the online Instructions to Authors www.​springer.​com/​00266.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Kim YH, Cha SM, Naidu S (2011) Analysis of postoperative complications for superficial liposuction: a review of 2398 cases. Plast Reconstr Surg 127(2):863–871CrossRef Kim YH, Cha SM, Naidu S (2011) Analysis of postoperative complications for superficial liposuction: a review of 2398 cases. Plast Reconstr Surg 127(2):863–871CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Avelar J (1989) Regional distribution and behavior of the subcutaneous tissue concerning selection and indication for liposuction. Aesthet Plast Surg 13(3):155–165CrossRef Avelar J (1989) Regional distribution and behavior of the subcutaneous tissue concerning selection and indication for liposuction. Aesthet Plast Surg 13(3):155–165CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Illouz Y-G (1989) Surgical implications of “fixed points”: a new concept in plastic surgery. Aesthet Plast Surg 13(3):137–144CrossRef Illouz Y-G (1989) Surgical implications of “fixed points”: a new concept in plastic surgery. Aesthet Plast Surg 13(3):137–144CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Gasperoni C, Salgarello M, Emiliozzi P, Gargani G (1990) Subdermal liposuction. Aesthet Plast Surg 14(2):137–142CrossRef Gasperoni C, Salgarello M, Emiliozzi P, Gargani G (1990) Subdermal liposuction. Aesthet Plast Surg 14(2):137–142CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Mentz HA, Gilliland MD, Patronella CK (1993) Abdominal etching: differential liposuction to detail abdominal musculature. Aesthet Plast Surg 17(4):287–290CrossRef Mentz HA, Gilliland MD, Patronella CK (1993) Abdominal etching: differential liposuction to detail abdominal musculature. Aesthet Plast Surg 17(4):287–290CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Hoyos AE, Prendergast PM (2014) High definition body sculpting: art and advanced lipoplasty techniques. Springer, BerlinCrossRef Hoyos AE, Prendergast PM (2014) High definition body sculpting: art and advanced lipoplasty techniques. Springer, BerlinCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Hoyos AE, Millard JA (2007) VASER-assisted high-definition liposculpture. Aesthet Surg J 27(6):594–604CrossRef Hoyos AE, Millard JA (2007) VASER-assisted high-definition liposculpture. Aesthet Surg J 27(6):594–604CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Hoyos A, Perez M (2012) Arm dynamic definition by liposculpture and fat grafting. Aesthet Surg J 32:974–987CrossRef Hoyos A, Perez M (2012) Arm dynamic definition by liposculpture and fat grafting. Aesthet Surg J 32:974–987CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Hoyos A, Perez M (2012) Dynamic-definition male pectoral reshaping and enhancement in slim, athletic, obese, and gynecomastic patients through selective fat removal and grafting. Aesthet Plast Surg 36(5):1066–1077CrossRef Hoyos A, Perez M (2012) Dynamic-definition male pectoral reshaping and enhancement in slim, athletic, obese, and gynecomastic patients through selective fat removal and grafting. Aesthet Plast Surg 36(5):1066–1077CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Chia CT, Theodorou SJ, Hoyos AE, Pitman GH (2015) Radiofrequency-Assisted Liposuction Compared with Aggressive Superficial, Subdermal Liposuction of the Arms: A Bilateral Quantitative Comparison. Plast Reconstr Surg Glob Open 3(7):e459CrossRef Chia CT, Theodorou SJ, Hoyos AE, Pitman GH (2015) Radiofrequency-Assisted Liposuction Compared with Aggressive Superficial, Subdermal Liposuction of the Arms: A Bilateral Quantitative Comparison. Plast Reconstr Surg Glob Open 3(7):e459CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Hoyos AE, Perez ME, Castillo L (2013) Dynamic definition mini-lipoabdominoplasty combining multilayer liposculpture, fat grafting, and muscular plication. Aesthet Surg J 33(4):545–560CrossRef Hoyos AE, Perez ME, Castillo L (2013) Dynamic definition mini-lipoabdominoplasty combining multilayer liposculpture, fat grafting, and muscular plication. Aesthet Surg J 33(4):545–560CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Hoyos A, Perez ME, Guarin DE, Montenegro A (2018) A report of 736 high-definition lipoabdominoplasties performed in conjunction with circumferential VASER liposuction. Plast Reconstr Surg 142(3):662–675CrossRef Hoyos A, Perez ME, Guarin DE, Montenegro A (2018) A report of 736 high-definition lipoabdominoplasties performed in conjunction with circumferential VASER liposuction. Plast Reconstr Surg 142(3):662–675CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Danilla S (2017) Rectus abdominis fat transfer (RAFT) in lipoabdominoplasty: a new technique to achieve fitness body contour in patients that require tummy tuck. Aesthet Plast Surg 41(6):1389–1399CrossRef Danilla S (2017) Rectus abdominis fat transfer (RAFT) in lipoabdominoplasty: a new technique to achieve fitness body contour in patients that require tummy tuck. Aesthet Plast Surg 41(6):1389–1399CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Danilla S, Dominguez C, Cuneo N, Lopez L, Leon E, Cisternas JP, Erazo C, Andrades P, Sepulveda S (2018) Variation in the number of metamers of rectus abdominis muscle. A high definition lipoesculture guide. Cir Plast Iberolatinoam 44:5 Danilla S, Dominguez C, Cuneo N, Lopez L, Leon E, Cisternas JP, Erazo C, Andrades P, Sepulveda S (2018) Variation in the number of metamers of rectus abdominis muscle. A high definition lipoesculture guide. Cir Plast Iberolatinoam 44:5
16.
Zurück zum Zitat Cansancao AL, Condé-Green A, David JA, Cansancao B, Vidigal RA (2018) Use of tranexamic acid to reduce blood loss in liposuction. Plast Reconstr Surg 141(5):1132–1135CrossRef Cansancao AL, Condé-Green A, David JA, Cansancao B, Vidigal RA (2018) Use of tranexamic acid to reduce blood loss in liposuction. Plast Reconstr Surg 141(5):1132–1135CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Jewell ML, Fodor PB, de Souza Pinto EB, Al Shammari MA (2002) Clinical application of VASER-assisted lipoplasty: a pilot clinical study. Aesthet Surg J 22(2):131–146CrossRef Jewell ML, Fodor PB, de Souza Pinto EB, Al Shammari MA (2002) Clinical application of VASER-assisted lipoplasty: a pilot clinical study. Aesthet Surg J 22(2):131–146CrossRef
18.
19.
Zurück zum Zitat Mateu LP, Hernandez JJC (1997) Cutaneous hyperpigmentation caused by liposuction. Aesthet Plast Surg 21(4):230–232CrossRef Mateu LP, Hernandez JJC (1997) Cutaneous hyperpigmentation caused by liposuction. Aesthet Plast Surg 21(4):230–232CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Dixit V, Wagh M (2013) Unfavourable outcomes of liposuction and their management. Indian J Plast Surg 46(2):377CrossRef Dixit V, Wagh M (2013) Unfavourable outcomes of liposuction and their management. Indian J Plast Surg 46(2):377CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Shiffman MA, Di Giuseppe A (2016) Prevention and treatment of liposuction complications, 2nd illustrated edn. Springer, Berlin, p 948 Shiffman MA, Di Giuseppe A (2016) Prevention and treatment of liposuction complications, 2nd illustrated edn. Springer, Berlin, p 948
22.
Zurück zum Zitat Baxter R (1999) Histologic effects of ultrasound-assisted lipoplasty. Aesthet Surg J 19(2):109–114CrossRef Baxter R (1999) Histologic effects of ultrasound-assisted lipoplasty. Aesthet Surg J 19(2):109–114CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Firooz A, Tehranchi-Nia Z, Ahmed AR (1995) Benefits and risks of intralesional corticosteroid injection in the treatment of dermatological diseases. Clin Exp Dermatol 20(5):363–370CrossRef Firooz A, Tehranchi-Nia Z, Ahmed AR (1995) Benefits and risks of intralesional corticosteroid injection in the treatment of dermatological diseases. Clin Exp Dermatol 20(5):363–370CrossRef
25.
Zurück zum Zitat Danilla S, Cuevas P, Aedo S, Dominguez C, Jara R, Calderón ME et al (2016) Introducing the body-QoL®: a new patient-reported outcome instrument for measuring body satisfaction-related quality of life in aesthetic and post-bariatric body contouring patients. Aesthet Plast Surg 40(1):19–29CrossRef Danilla S, Cuevas P, Aedo S, Dominguez C, Jara R, Calderón ME et al (2016) Introducing the body-QoL®: a new patient-reported outcome instrument for measuring body satisfaction-related quality of life in aesthetic and post-bariatric body contouring patients. Aesthet Plast Surg 40(1):19–29CrossRef
26.
Zurück zum Zitat Suijker J, Troncoso E, Pizarro F, Montecinos S, Villarroel G, Erazo C et al (2018) Long-term quality-of-life outcomes after body contouring surgery: phase IV results for the body-QoL® cohort. Aesthet Surg J 38(3):279–288CrossRef Suijker J, Troncoso E, Pizarro F, Montecinos S, Villarroel G, Erazo C et al (2018) Long-term quality-of-life outcomes after body contouring surgery: phase IV results for the body-QoL® cohort. Aesthet Surg J 38(3):279–288CrossRef
27.
Zurück zum Zitat Danilla S, Dominguez C, Cuevas P, Calderón ME, Rios MA, Andrades P et al (2014) The body-QoL®: measuring patient reported outcomes in body contouring surgery patients. Aesth Plast Surg 38(3):575–583CrossRef Danilla S, Dominguez C, Cuevas P, Calderón ME, Rios MA, Andrades P et al (2014) The body-QoL®: measuring patient reported outcomes in body contouring surgery patients. Aesth Plast Surg 38(3):575–583CrossRef
28.
Zurück zum Zitat Klassen AF, Cano SJ, Alderman A, Soldin M, Thoma A, Robson S et al (2016) The BODY-Q: a patient-reported outcome instrument for weight loss and body contouring treatments. Plast Reconstr Surg Glob Open 4(4):e679CrossRef Klassen AF, Cano SJ, Alderman A, Soldin M, Thoma A, Robson S et al (2016) The BODY-Q: a patient-reported outcome instrument for weight loss and body contouring treatments. Plast Reconstr Surg Glob Open 4(4):e679CrossRef
Metadaten
Titel
High-Definition Liposculpture: What are the Complications and How to Manage Them?
verfasst von
Stefan Danilla
Ricardo A. Babaitis
Rocío P. Jara
Diego A. Quispe
Patricio R. Andrades
Cristian A. Erazo
Claudia R. Albornoz
Sergio L. Sepulveda
Publikationsdatum
20.08.2019
Verlag
Springer US
Erschienen in
Aesthetic Plastic Surgery / Ausgabe 2/2020
Print ISSN: 0364-216X
Elektronische ISSN: 1432-5241
DOI
https://doi.org/10.1007/s00266-019-01475-6

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2020

Aesthetic Plastic Surgery 2/2020 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.