Skip to main content
Erschienen in: European Journal of Trauma and Emergency Surgery 1/2022

26.01.2021 | Original Article

Iatrogenic rib fractures and the associated risks of mortality

verfasst von: Max R. Coffey, Katelynn C. Bachman, Vanessa P. Ho, Stephanie G. Worrell, Matthew L. Moorman, Philip A. Linden, Christopher W. Towe

Erschienen in: European Journal of Trauma and Emergency Surgery | Ausgabe 1/2022

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

Rib fractures, though typically associated with blunt trauma, can also result from complications of medical or surgical care, including cardiopulmonary resuscitation. The purpose of this study is to describe the demographics and outcomes of iatrogenic rib fractures.

Methods

Patients with rib fractures were identified in the 2016 National Inpatient Sample. Mechanism of injury was defined as blunt traumatic rib fracture (BTRF) or iatrogenic rib fracture (IRF). IRF was identified as fractures from the following mechanisms: complications of care, drowning, suffocation, and poisoning. Differences between BTRF and IRF were compared using rank-sum test, Chi-square test, and multivariable regression.

Results

34,644 patients were identified: 33,464 BTRF and 1180 IRF. IRF patients were older and had higher rates of many comorbid medical disorders. IRF patients were more likely to have flail chest (6.1% versus 3.1%, p < 0.001). IRF patients were more likely to have in-hospital death (20.7% versus 4.2%, p < 0.001) and longer length of hospitalization (11.8 versus 6.9 days, p < 0.001). IRF patients had higher rates of tracheostomy (30.2% versus 9.1%, p < 0.001). In a multivariable logistic regression of all rib fractures, IRF was independently associated with death (OR 3.13, p < 0.001). A propensity matched analysis of IRF and BTRF groups corroborated these findings.

Conclusion

IRF injuries are sustained in a subset of extremely ill patients. Relative to BTRF, IRF is associated with greater mortality and other adverse outcomes. This population is understudied. The etiology of worse outcomes in IRF compared to BTRF is unclear. Further study of this population could address this disparity.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
13.
Zurück zum Zitat National Inpatient Sample (NIS). Healthcare Cost and Utilization Project (HCUP). 2012. National Inpatient Sample (NIS). Healthcare Cost and Utilization Project (HCUP). 2012.
20.
Zurück zum Zitat Enarson DA, Didier EP, Gracey DR. Flail chest as a complication of cardiopulmonary resuscitation. Heart Lung. 1977;6:1020–2.PubMed Enarson DA, Didier EP, Gracey DR. Flail chest as a complication of cardiopulmonary resuscitation. Heart Lung. 1977;6:1020–2.PubMed
30.
Zurück zum Zitat May T, Gagnon D, Seder DB, West B, Lerwick P, Sholl M, et al. Opioid-related cardiac arrest incidence and epidemiology in Maine. Circulation. 2019;140:A230.CrossRef May T, Gagnon D, Seder DB, West B, Lerwick P, Sholl M, et al. Opioid-related cardiac arrest incidence and epidemiology in Maine. Circulation. 2019;140:A230.CrossRef
32.
Zurück zum Zitat Pieracci FM, Leasia K, Bauman Z, Eriksson EA, Lottenberg L, Majercik S, et al. A multicenter, prospective, controlled clinical trial of surgical stabilization of rib fractures in patients with severe, nonflail fracture patterns (Chest Wall Injury Society NONFLAIL). J Trauma Acute Care Surg. 2020;88:249–57. https://doi.org/10.1097/TA.0000000000002559.CrossRefPubMed Pieracci FM, Leasia K, Bauman Z, Eriksson EA, Lottenberg L, Majercik S, et al. A multicenter, prospective, controlled clinical trial of surgical stabilization of rib fractures in patients with severe, nonflail fracture patterns (Chest Wall Injury Society NONFLAIL). J Trauma Acute Care Surg. 2020;88:249–57. https://​doi.​org/​10.​1097/​TA.​0000000000002559​.CrossRefPubMed
34.
Zurück zum Zitat Prins JT, Van Lieshout EM, Eriksson EA, Wijffels MM. Surgical stabilization of rib fractures in adults with multiple rib fractures after cardiopulmonary resuscitation (CPR); a Chest Wall Injury Society multicenter retrospective matched case-control study (CWIS-CPR). Chest Wall Injury Society. 2020. Prins JT, Van Lieshout EM, Eriksson EA, Wijffels MM. Surgical stabilization of rib fractures in adults with multiple rib fractures after cardiopulmonary resuscitation (CPR); a Chest Wall Injury Society multicenter retrospective matched case-control study (CWIS-CPR). Chest Wall Injury Society. 2020.
Metadaten
Titel
Iatrogenic rib fractures and the associated risks of mortality
verfasst von
Max R. Coffey
Katelynn C. Bachman
Vanessa P. Ho
Stephanie G. Worrell
Matthew L. Moorman
Philip A. Linden
Christopher W. Towe
Publikationsdatum
26.01.2021
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
European Journal of Trauma and Emergency Surgery / Ausgabe 1/2022
Print ISSN: 1863-9933
Elektronische ISSN: 1863-9941
DOI
https://doi.org/10.1007/s00068-020-01598-5

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2022

European Journal of Trauma and Emergency Surgery 1/2022 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

„Übersichtlicher Wegweiser“: Lauterbachs umstrittener Klinik-Atlas ist online

17.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Sie sei „ethisch geboten“, meint Gesundheitsminister Karl Lauterbach: mehr Transparenz über die Qualität von Klinikbehandlungen. Um sie abzubilden, lässt er gegen den Widerstand vieler Länder einen virtuellen Klinik-Atlas freischalten.

Klinikreform soll zehntausende Menschenleben retten

15.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Gesundheitsminister Lauterbach hat die vom Bundeskabinett beschlossene Klinikreform verteidigt. Kritik an den Plänen kommt vom Marburger Bund. Und in den Ländern wird über den Gang zum Vermittlungsausschuss spekuliert.

TEP mit Roboterhilfe führt nicht zu größerer Zufriedenheit

15.05.2024 Knie-TEP Nachrichten

Der Einsatz von Operationsrobotern für den Einbau von Totalendoprothesen des Kniegelenks hat die Präzision der Eingriffe erhöht. Für die postoperative Zufriedenheit der Patienten scheint das aber unerheblich zu sein, wie eine Studie zeigt.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.