Skip to main content
Erschienen in: International Journal of Clinical Oncology 8/2023

01.06.2023 | Original Article

Impact of prior bevacizumab therapy on the incidence of ramucirumab-induced proteinuria in colorectal cancer: a multi-institutional cohort study

verfasst von: Satoshi Dote, Eiji Shiwaku, Emiko Kohno, Ryohei Fujii, Keiji Mashimo, Naomi Morimoto, Masaki Yoshino, Naoki Odaira, Hiroaki Ikesue, Masaki Hirabatake, Katsuyuki Takahashi, Masaya Takahashi, Mari Takagi, Satoshi Nishiuma, Kaori Ito, Akane Shimato, Shoji Itakura, Yoshitaka Takahashi, Yutaka Negoro, Mina Shigemori, Hiroyuki Watanabe, Dai Hayasaka, Masahiko Nakao, Misaki Tasaka, Emi Goto, Noriaki Kataoka, Ayako Yokomizo, Ayako Kobayashi, Yoko Nakata, Mafumi Miyake, Yaeko Hayashi, Yoshie Yamamoto, Taiki Hirata, Kanako Azuma, Katsuya Makihara, Rino Fukui, Akira Tokutome, Keiji Yagisawa, Shinji Honda, Yuji Meguro, Shota Suzuki, Daisuke Yamaguchi, Hitomi Miyata, Yuka Kobayashi, The IMBERA Investigators

Erschienen in: International Journal of Clinical Oncology | Ausgabe 8/2023

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

The association between prior bevacizumab (BEV) therapy and ramucirumab (RAM)-induced proteinuria is not known. We aimed to investigate this association in patients with metastatic colorectal cancer (mCRC).

Methods

mCRC patients who received folinic acid, fluorouracil, and irinotecan (FOLFIRI) plus RAM were divided into with and without prior BEV treatment groups. The cumulative incidence of grade 2–3 proteinuria and rate of RAM discontinuation within 6 months (6M) after RAM initiation were compared between the two groups.

Results

We evaluated 245 patients. In the Fine-Gray subdistribution hazard model including prior BEV, age, sex, comorbidities, eGFR, proteinuria ≥ 2 + at baseline, and later line of RAM, prior BEV treatment contributed to proteinuria onset (P < 0.01). A shorter interval between final BEV and initial RAM increased the proteinuria risk; the adjusted odds ratios (95% confidence intervals) for the intervals of < 28 days, 28–55 days, and > 55 days (referring to prior BEV absence) were 2.60 (1.23–5.51), 1.51 (1.01–2.27), and 1.04 (0.76–1.44), respectively. The rate of RAM discontinuation for ≤ 6M due to anti-VEGF toxicities was significantly higher in the prior BEV treatment group compared with that in the no prior BEV treatment group (18% vs. 6%, P = 0.02). Second-line RAM discontinuation for ≤ 6M without progression resulted in shorter overall survival of 132 patients with prior BEV treatment (P < 0.01).

Conclusion

Sequential FOLFIRI plus RAM after BEV failure, especially within 55 days, may exacerbate proteinuria. Its escalated anti-VEGF toxicity may negatively impact the overall survival.
Literatur
17.
Zurück zum Zitat Tabernero J, Yoshino T, Cohn AL et al (2015) Ramucirumab versus placebo in combination with second-line FOLFIRI in patients with metastatic colorectal carcinoma that progressed during or after first-line therapy with bevacizumab, oxaliplatin, and a fluoropyrimidine (RAISE): a randomised, double-blind, multicentre, phase 3 study. Lancet Oncol 16(5):499–508. https://doi.org/10.1016/s1470-2045(15)70127-0CrossRefPubMed Tabernero J, Yoshino T, Cohn AL et al (2015) Ramucirumab versus placebo in combination with second-line FOLFIRI in patients with metastatic colorectal carcinoma that progressed during or after first-line therapy with bevacizumab, oxaliplatin, and a fluoropyrimidine (RAISE): a randomised, double-blind, multicentre, phase 3 study. Lancet Oncol 16(5):499–508. https://​doi.​org/​10.​1016/​s1470-2045(15)70127-0CrossRefPubMed
18.
Metadaten
Titel
Impact of prior bevacizumab therapy on the incidence of ramucirumab-induced proteinuria in colorectal cancer: a multi-institutional cohort study
verfasst von
Satoshi Dote
Eiji Shiwaku
Emiko Kohno
Ryohei Fujii
Keiji Mashimo
Naomi Morimoto
Masaki Yoshino
Naoki Odaira
Hiroaki Ikesue
Masaki Hirabatake
Katsuyuki Takahashi
Masaya Takahashi
Mari Takagi
Satoshi Nishiuma
Kaori Ito
Akane Shimato
Shoji Itakura
Yoshitaka Takahashi
Yutaka Negoro
Mina Shigemori
Hiroyuki Watanabe
Dai Hayasaka
Masahiko Nakao
Misaki Tasaka
Emi Goto
Noriaki Kataoka
Ayako Yokomizo
Ayako Kobayashi
Yoko Nakata
Mafumi Miyake
Yaeko Hayashi
Yoshie Yamamoto
Taiki Hirata
Kanako Azuma
Katsuya Makihara
Rino Fukui
Akira Tokutome
Keiji Yagisawa
Shinji Honda
Yuji Meguro
Shota Suzuki
Daisuke Yamaguchi
Hitomi Miyata
Yuka Kobayashi
The IMBERA Investigators
Publikationsdatum
01.06.2023
Verlag
Springer Nature Singapore
Erschienen in
International Journal of Clinical Oncology / Ausgabe 8/2023
Print ISSN: 1341-9625
Elektronische ISSN: 1437-7772
DOI
https://doi.org/10.1007/s10147-023-02357-3

Weitere Artikel der Ausgabe 8/2023

International Journal of Clinical Oncology 8/2023 Zur Ausgabe

Umsetzung der POMGAT-Leitlinie läuft

03.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Seit November 2023 gibt es evidenzbasierte Empfehlungen zum perioperativen Management bei gastrointestinalen Tumoren (POMGAT) auf S3-Niveau. Vieles wird schon entsprechend der Empfehlungen durchgeführt. Wo es im Alltag noch hapert, zeigt eine Umfrage in einem Klinikverbund.

CUP-Syndrom: Künstliche Intelligenz kann Primärtumor finden

30.04.2024 Künstliche Intelligenz Nachrichten

Krebserkrankungen unbekannten Ursprungs (CUP) sind eine diagnostische Herausforderung. KI-Systeme können Pathologen dabei unterstützen, zytologische Bilder zu interpretieren, um den Primärtumor zu lokalisieren.

Sind Frauen die fähigeren Ärzte?

30.04.2024 Gendermedizin Nachrichten

Patienten, die von Ärztinnen behandelt werden, dürfen offenbar auf bessere Therapieergebnisse hoffen als Patienten von Ärzten. Besonders gilt das offenbar für weibliche Kranke, wie eine Studie zeigt.

Adjuvante Immuntherapie verlängert Leben bei RCC

25.04.2024 Nierenkarzinom Nachrichten

Nun gibt es auch Resultate zum Gesamtüberleben: Eine adjuvante Pembrolizumab-Therapie konnte in einer Phase-3-Studie das Leben von Menschen mit Nierenzellkarzinom deutlich verlängern. Die Sterberate war im Vergleich zu Placebo um 38% geringer.

Update Onkologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.