A 68-year-old postmenopausal lady presented with a large, slow-growing vulvar mass that had first been observed 3 years earlier. She reported a fast enlargement of the mass in the months prior to the appointment and some episodes of small spontaneous bleeding and subsequent sero-purulent discharge from a mass. Pelvic examination revealed a massive solid tumor involving the left labium majus with chronic mechanical irritation zone (Fig. 1A). The mass was firm in consistency, partially movable, and non-tender with no inguinal lymphadenopathy. Pelvic MRI with contrast revealed a large heterogeneously enhancing soft tissue mass, measuring 11.7 × 4.5 × 3.1 cm and expending to the left vulva (Fig. 1B). The patient underwent a wide local excision of mass with adequate surgical margins. (Fig. 1C). Gross examination showed a well-circumscribed, solid, whitish, glossy tumor (Fig. 1D). Histopathologic examination revealed that the findings were consistent with the diagnosis of the cellular angiofibroma. The postoperative course was uneventful. The patient remains asymptomatic, with no evidence of local recurrence 17 months after the procedure.
×
…
Anzeige
Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten
Welchen Einfluss das Alter ihrer Mutter auf das Risiko hat, dass Kinder mit nicht chromosomal bedingter Malformation zur Welt kommen, hat eine ungarische Studie untersucht. Sie zeigt: Nicht nur fortgeschrittenes Alter ist riskant.
Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.
Frauen, die zum Zeitpunkt der Brustkrebsdiagnose eine hohe mammografische Brustdichte aufweisen, haben ein erhöhtes Risiko für ein baldiges Rezidiv, legen neue Daten nahe.
In der MONARCHE-3-Studie lebten Frauen mit fortgeschrittenem Hormonrezeptor-positivem, HER2-negativem Brustkrebs länger, wenn sie zusätzlich zu einem nicht steroidalen Aromatasehemmer mit Abemaciclib behandelt wurden; allerdings verfehlte der numerische Zugewinn die statistische Signifikanz.
Update Gynäkologie
Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.