Skip to main content

07.05.2024 | Maternal-Fetal Medicine

Predictors and a scoring model for maternal near-miss and maternal death in Southern Thailand: a case-control study

verfasst von: Wipawan Raktong, Rapphon Sawaddisan, Krantarat Peeyananjarassri, Chitkasaem Suwanrath, Alan Geater

Erschienen in: Archives of Gynecology and Obstetrics

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

To identify predictors and develop a scoring model to predict maternal near-miss (MNM) and maternal mortality.

Methods

A case–control study of 1,420 women delivered between 2014 and 2020 was conducted. Cases were women with MNM or maternal death, controls were women who had uneventful deliveries directly after women in the cases group. Antenatal characteristics and complications were reviewed. Multivariate logistic regression and Akaike information criterion were used to identify predictors and develop a risk score for MNM and maternal mortality.

Results

Predictors for MNM and maternal mortality (aOR and score for predictive model) were advanced age (aOR 1.73, 95% CI 1.25–2.39, 1), obesity (aOR 2.03, 95% CI 1.22–3.39, 1), parity ≥ 3 (aOR 1.75, 95% CI 1.27–2.41, 1), history of uterine curettage (aOR 5.13, 95% CI 2.47–10.66, 3), history of postpartum hemorrhage (PPH) (aOR 13.55, 95% CI 1.40–130.99, 5), anemia (aOR 5.53, 95% CI 3.65–8.38, 3), pregestational diabetes (aOR 5.29, 95% CI 1.27–21.99, 3), heart disease (aOR 13.40, 95%CI 4.42–40.61, 5), multiple pregnancy (aOR 5.57, 95% CI 2.00–15.50, 3), placenta previa and/or placenta-accreta spectrum (aOR 48.19, 95% CI 22.75–102.09, 8), gestational hypertension/preeclampsia without severe features (aOR 5.95, 95% CI 2.64–13.45, 4), and with severe features (aOR 16.64, 95% CI 9.17–30.19, 6), preterm delivery <37 weeks (aOR 1.65, 95%CI 1.06–2.58, 1) and < 34 weeks (aOR 2.71, 95% CI 1.59–4.62, 2). A cut-off score of ≥4 gave the highest chance of correctly classified women into high risk group with 74.4% sensitivity and 90.4% specificity.

Conclusions

We identified predictors and proposed a scoring model to predict MNM and maternal mortality with acceptable predictive performance.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
9.
Zurück zum Zitat Wianwiset W (2012) Maternal near miss (severe morbidity) at Sisaket hospital. Thai J Obstet Gynecol 20(2):69–76 Wianwiset W (2012) Maternal near miss (severe morbidity) at Sisaket hospital. Thai J Obstet Gynecol 20(2):69–76
25.
Zurück zum Zitat Cunningham FG, Leveno KJ, Dashe JS, Hoffman BL, Spong CY, Casey BM (2022) Williams obstetrics, 26th edn. McGraw-Hill Education, New York Cunningham FG, Leveno KJ, Dashe JS, Hoffman BL, Spong CY, Casey BM (2022) Williams obstetrics, 26th edn. McGraw-Hill Education, New York
29.
Zurück zum Zitat Lohmann-Bigelow J, Longo SA, Jiang X, Robichaux AG 3rd (2007) Does dilation and curettage affect future pregnancy outcomes? Ochsner J 7(4):173–176PubMedPubMedCentral Lohmann-Bigelow J, Longo SA, Jiang X, Robichaux AG 3rd (2007) Does dilation and curettage affect future pregnancy outcomes? Ochsner J 7(4):173–176PubMedPubMedCentral
Metadaten
Titel
Predictors and a scoring model for maternal near-miss and maternal death in Southern Thailand: a case-control study
verfasst von
Wipawan Raktong
Rapphon Sawaddisan
Krantarat Peeyananjarassri
Chitkasaem Suwanrath
Alan Geater
Publikationsdatum
07.05.2024
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Archives of Gynecology and Obstetrics
Print ISSN: 0932-0067
Elektronische ISSN: 1432-0711
DOI
https://doi.org/10.1007/s00404-024-07539-6

Alter der Mutter beeinflusst Risiko für kongenitale Anomalie

28.05.2024 Kinder- und Jugendgynäkologie Nachrichten

Welchen Einfluss das Alter ihrer Mutter auf das Risiko hat, dass Kinder mit nicht chromosomal bedingter Malformation zur Welt kommen, hat eine ungarische Studie untersucht. Sie zeigt: Nicht nur fortgeschrittenes Alter ist riskant.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mammakarzinom: Brustdichte beeinflusst rezidivfreies Überleben

26.05.2024 Mammakarzinom Nachrichten

Frauen, die zum Zeitpunkt der Brustkrebsdiagnose eine hohe mammografische Brustdichte aufweisen, haben ein erhöhtes Risiko für ein baldiges Rezidiv, legen neue Daten nahe.

Mehr Lebenszeit mit Abemaciclib bei fortgeschrittenem Brustkrebs?

24.05.2024 Mammakarzinom Nachrichten

In der MONARCHE-3-Studie lebten Frauen mit fortgeschrittenem Hormonrezeptor-positivem, HER2-negativem Brustkrebs länger, wenn sie zusätzlich zu einem nicht steroidalen Aromatasehemmer mit Abemaciclib behandelt wurden; allerdings verfehlte der numerische Zugewinn die statistische Signifikanz.

Update Gynäkologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.