Skip to main content
Erschienen in: European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology 7/2023

22.03.2023 | Up-to date Review and Case Report

Preoperative posterior tilt can be a risk factor of fixation failure in nondisplaced femoral neck fracture: a systematic review and meta-analysis

verfasst von: Wei Wang, Zhifeng Huang, Jing Peng, Jun Fan, Xiaotao Long

Erschienen in: European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology | Ausgabe 7/2023

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

This systematic review and meta-analysis aimed to identify whether posterior tilt increases the risk of treatment failure in nondisplaced femoral neck fractures.

Methods

We searched the databases of the PubMed, Embase, and Cochrane Library from 1980 to 2022. The search strategy was based on the combination of keywords “nondisplaced,” “hip fracture,” “femoral neck fracture,” and “internal fixation.” Cohort studies enrolled patients with nondisplaced (Garden I and Garden II) femoral neck fractures were included. Two investigators independently extracted data and the other two assessed the methodological quality. Data were analyzed using Review Manager software.

Results

We analyzed 13 cohort trials with a pooled sample of 4818 patients, with posterior tilt ≥ 20° in 698 patients and < 20° in 3578 patients in 11 trials, and posterior tilt ≥ 10° in 483 patients and < 10° in 496 patients in 4 trials. All studies were of high quality based on Newcastle–Ottawa Scale evaluation. Treatment failure was reported in 24.4% (170/698) of patients with posterior tilt ≥ 20° and 10.9% (392/3578) of patients with posterior tilt < 20°, indicating that posterior tilt ≥ 20° was significantly associated with a higher risk of treatment failure (Risk ratio, 2.73; 95% confidence interval [CI], 1.77–4.21). Posterior tilt ≥ 10° was not found to be a risk factor for fixation failure (risk ratio, 1.92; 95% CI 0.76–4.83).

Conclusion

Nondisplaced femoral neck fractures with posterior tilt ≥ 20° were associated with an increasing rate of failure when treated with internal fixation.

Level of evidence 

III, Systematic review and meta-analysis.
Literatur
6.
7.
12.
Zurück zum Zitat Conn KS, Parker MJ (2004) Undisplaced intracapsular hip fractures: results of internal fixation in 375 patients. Clin Orthop Relat Res 421:249–254CrossRef Conn KS, Parker MJ (2004) Undisplaced intracapsular hip fractures: results of internal fixation in 375 patients. Clin Orthop Relat Res 421:249–254CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Dolatowski FC, Frihagen F, Bartels S, Opland V, Saltyte Benth J, Talsnes O, Hoelsbrekken SE, Utvag SE (2019) Screw fixation versus hemiarthroplasty for nondisplaced femoral neck fractures in elderly patients: a multicenter randomized controlled trial. J Bone Joint Surg Am 101(2):136–144. https://doi.org/10.2106/JBJS.18.00316CrossRefPubMed Dolatowski FC, Frihagen F, Bartels S, Opland V, Saltyte Benth J, Talsnes O, Hoelsbrekken SE, Utvag SE (2019) Screw fixation versus hemiarthroplasty for nondisplaced femoral neck fractures in elderly patients: a multicenter randomized controlled trial. J Bone Joint Surg Am 101(2):136–144. https://​doi.​org/​10.​2106/​JBJS.​18.​00316CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Lapidus LJ, Charalampidis A, Rundgren J, Enocson A (2013) Internal fixation of garden I and II femoral neck fractures: posterior tilt did not influence the reoperation rate in 382 consecutive hips followed for a minimum of 5 years. J Orthop Trauma 27(7):386–390. Discussion 390–381. https://doi.org/10.1097/BOT.0b013e318281da6e Lapidus LJ, Charalampidis A, Rundgren J, Enocson A (2013) Internal fixation of garden I and II femoral neck fractures: posterior tilt did not influence the reoperation rate in 382 consecutive hips followed for a minimum of 5 years. J Orthop Trauma 27(7):386–390. Discussion 390–381. https://​doi.​org/​10.​1097/​BOT.​0b013e318281da6e​
25.
Zurück zum Zitat Okike K, Udogwu UN, Isaac M, Sprague S, Swiontkowski MF, Bhandari M, Slobogean GP, Investigators F (2019) Not all Garden-I and II femoral neck fractures in the elderly should be fixed: effect of posterior tilt on rates of subsequent arthroplasty. J Bone Joint Surg Am 101(20):1852–1859. https://doi.org/10.2106/JBJS.18.01256CrossRefPubMed Okike K, Udogwu UN, Isaac M, Sprague S, Swiontkowski MF, Bhandari M, Slobogean GP, Investigators F (2019) Not all Garden-I and II femoral neck fractures in the elderly should be fixed: effect of posterior tilt on rates of subsequent arthroplasty. J Bone Joint Surg Am 101(20):1852–1859. https://​doi.​org/​10.​2106/​JBJS.​18.​01256CrossRefPubMed
26.
Zurück zum Zitat Sjoholm P, Sundkvist J, Wolf O, Skoldenberg O, Gordon M, Mukka S (2021) Preoperative anterior and posterior tilt of Garden I-II Femoral neck fractures predict treatment failure and need for reoperation in patients over 60 years. JB JS Open Access. https://doi.org/10.2106/JBJS.OA.21.00045 Sjoholm P, Sundkvist J, Wolf O, Skoldenberg O, Gordon M, Mukka S (2021) Preoperative anterior and posterior tilt of Garden I-II Femoral neck fractures predict treatment failure and need for reoperation in patients over 60 years. JB JS Open Access. https://​doi.​org/​10.​2106/​JBJS.​OA.​21.​00045
30.
34.
Zurück zum Zitat Widhalm HK, Arnhold R, Beiglbock H, Munteanu A, Lang NW, Hajdu S (2019) A Comparison of dynamic hip screw and two cannulated screws in the treatment of undisplaced intracapsular neck fractures-two-year follow-up of 453 patients. J Clin Med. https://doi.org/10.3390/jcm8101670 Widhalm HK, Arnhold R, Beiglbock H, Munteanu A, Lang NW, Hajdu S (2019) A Comparison of dynamic hip screw and two cannulated screws in the treatment of undisplaced intracapsular neck fractures-two-year follow-up of 453 patients. J Clin Med. https://​doi.​org/​10.​3390/​jcm8101670
Metadaten
Titel
Preoperative posterior tilt can be a risk factor of fixation failure in nondisplaced femoral neck fracture: a systematic review and meta-analysis
verfasst von
Wei Wang
Zhifeng Huang
Jing Peng
Jun Fan
Xiaotao Long
Publikationsdatum
22.03.2023
Verlag
Springer Paris
Erschienen in
European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology / Ausgabe 7/2023
Print ISSN: 1633-8065
Elektronische ISSN: 1432-1068
DOI
https://doi.org/10.1007/s00590-023-03518-w

Weitere Artikel der Ausgabe 7/2023

European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology 7/2023 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

„Übersichtlicher Wegweiser“: Lauterbachs umstrittener Klinik-Atlas ist online

17.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Sie sei „ethisch geboten“, meint Gesundheitsminister Karl Lauterbach: mehr Transparenz über die Qualität von Klinikbehandlungen. Um sie abzubilden, lässt er gegen den Widerstand vieler Länder einen virtuellen Klinik-Atlas freischalten.

Klinikreform soll zehntausende Menschenleben retten

15.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Gesundheitsminister Lauterbach hat die vom Bundeskabinett beschlossene Klinikreform verteidigt. Kritik an den Plänen kommt vom Marburger Bund. Und in den Ländern wird über den Gang zum Vermittlungsausschuss spekuliert.

TEP mit Roboterhilfe führt nicht zu größerer Zufriedenheit

15.05.2024 Knie-TEP Nachrichten

Der Einsatz von Operationsrobotern für den Einbau von Totalendoprothesen des Kniegelenks hat die Präzision der Eingriffe erhöht. Für die postoperative Zufriedenheit der Patienten scheint das aber unerheblich zu sein, wie eine Studie zeigt.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.