P53 prognostic cut-off values differ between studies of mantle cell lymphoma (MCL), and its immunohistochemistry (IHC) interpretation is still based on semiquantitative estimation, which might be inaccurate. This study aimed to investigate the optimal cut-off value for p53 in predicting prognosis of patients with MCL and the possible use of computer image analysis to identify the positive rate of p53. We calculated p53 positive rate using QuPath software and compared it with the data obtained by manual counting and semiquantitative estimation. Survival curves were generated by using the Youden index and the Kaplan–Meier method. The chi-squared (χ2) test was used to compare MIPI, Ann Arbor stage, and cell morphology with p53. Spearman rank correlation test and Bland–Altman analysis were used to compare manual counting, computer image analysis and semiquantitative estimation, as well as the consistency between different observers. The optimal cut-off value of p53 for predicting prognosis was 20% in MCL patients. Patients with p53 ≥ 20% had a significantly worse overall survival (OS) than those with p53 < 20% (P < 0.0001). MCL patients with MIPI intermediate to high risk, Ann Arbor stage III–IV, and blastoid/pleomorphic variant cell morphology had more p53 ≥ 20%. There was a strong correlation between computer image analysis and manual counting of p53 from the same areas in MCL tissues (Spearman’s rho = 0.966, P < 0.0001). The results of computer analysis are completely consistent between observers, and computer image analysis of Ki-67 can predict the prognosis of MCL patients. MCL patients with p53 ≥ 20% had a shorter OS and a tendency for MIPI intermediate to high risk, Ann Arbor stage III–IV, and blastoid/pleomorphic variant. Computer image analysis could determine the actual positive rate of p53 and Ki-67 and is a more attractive alternative than semiquantitative estimation in MCL.
Graphical abstract
×
Anzeige
Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten
Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.
Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.
Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.
Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.
Update Innere Medizin
Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.