Skip to main content
Erschienen in: Pediatric Radiology 1/2004

01.01.2004 | Original Article

Severe acute respiratory syndrome (SARS) in a paediatric cluster in Singapore

verfasst von: Ian Y. Tsou, Lik Eng Loh, Gregory J. Kaw, Irene Chan, Thomas S. Chee

Erschienen in: Pediatric Radiology | Ausgabe 1/2004

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Severe acute respiratory syndrome (SARS) is a major infectious disease pandemic that occurred in early 2003, and one of the diagnostic criteria is the presence of chest radiographic findings.

Objective

To describe the radiographic features of SARS in a cluster of affected children.

Materials and methods

The chest radiographs of four related children ranging in age from 18 months to 9 years diagnosed as having SARS were reviewed for the presence of air-space shadowing, air bronchograms, peribronchial thickening, interstitial disease, pleural effusion, pneumothorax, hilar lymphadenopathy and mediastinal widening.

Results

Ill-defined air-space shadowing was the common finding in all the children. The distribution was unifocal or multifocal. No other findings were seen on the radiographs. None of the children developed radiographic findings consistent with acute respiratory distress syndrome. All four children showed significant resolution of the radiographic findings 4–6 days after the initial radiograph.

Conclusions

Early recognition of these features is important in implementing isolation and containment measures to prevent the spread of infection. SARS in children appears to manifest as a milder form of the disease as compared to adults.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Kaw GJ, Tan DY, Leo YS, et al (2003) Chest radiographic findings of a case of severe acute respiratory syndrome (SARS) in Singapore. Singapore Med J 44:201–204 Kaw GJ, Tan DY, Leo YS, et al (2003) Chest radiographic findings of a case of severe acute respiratory syndrome (SARS) in Singapore. Singapore Med J 44:201–204
2.
Zurück zum Zitat World Health Organisation (2003) Cumulative number of reported probable cases of severe acute respiratory syndrome (SARS). http://www.who.int/csr/sars/country/2003-05-16/en/. Cited 16 May 2003 World Health Organisation (2003) Cumulative number of reported probable cases of severe acute respiratory syndrome (SARS). http://​www.​who.​int/​csr/​sars/​country/​2003-05-16/​en/​.​ Cited 16 May 2003
3.
Zurück zum Zitat World Health Organisation (2003) Case definitions for surveillance of severe acute respiratory syndrome (SARS). http://www.who.int/csr/sars/casedefinition/en/. Cited 15 May 2003 World Health Organisation (2003) Case definitions for surveillance of severe acute respiratory syndrome (SARS). http://​www.​who.​int/​csr/​sars/​casedefinition/​en/​.​ Cited 15 May 2003
4.
Zurück zum Zitat Peiris JS, Lai ST, Poon LL, et al (2003) Coronavirus as a possible cause of severe acute respiratory syndrome. Lancet 361:1319–1325CrossRefPubMed Peiris JS, Lai ST, Poon LL, et al (2003) Coronavirus as a possible cause of severe acute respiratory syndrome. Lancet 361:1319–1325CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat World Health Organisation (2003) Severe acute respiratory syndrome—Singapore. Wkly Epidemiol Rec 78:157–162PubMed World Health Organisation (2003) Severe acute respiratory syndrome—Singapore. Wkly Epidemiol Rec 78:157–162PubMed
6.
Zurück zum Zitat Poutanen SM, Low DE, Hanry B, et al (2003) Identification of severe acute respiratory syndrome in Canada. N Engl J Med 348:1995–2005CrossRefPubMed Poutanen SM, Low DE, Hanry B, et al (2003) Identification of severe acute respiratory syndrome in Canada. N Engl J Med 348:1995–2005CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Tsang KW, Ho PL, Ooi GC, et al (2003) A cluster of cases of severe acute respiratory syndrome in Hong Kong. N Engl J Med 348:1977–1985CrossRefPubMed Tsang KW, Ho PL, Ooi GC, et al (2003) A cluster of cases of severe acute respiratory syndrome in Hong Kong. N Engl J Med 348:1977–1985CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Hon KL, Leung CW, Cheng WT, et al (2003) Clinical presentations and outcome of severe acute respiratory syndrome in children. Lancet 361:1701–1703CrossRefPubMed Hon KL, Leung CW, Cheng WT, et al (2003) Clinical presentations and outcome of severe acute respiratory syndrome in children. Lancet 361:1701–1703CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Simpson W, Hacking PM, Court SD (1974) The radiological findings in respiratory syncytial virus infection in children. Pediatr Radiol 2:155–160PubMed Simpson W, Hacking PM, Court SD (1974) The radiological findings in respiratory syncytial virus infection in children. Pediatr Radiol 2:155–160PubMed
10.
Zurück zum Zitat Osborne D, White P (1979) Radiology of epidemic adenovirus 21 infection of the lower respiratory tract in infants and young children. AJR Am J Roentgenol 133:397–400PubMed Osborne D, White P (1979) Radiology of epidemic adenovirus 21 infection of the lower respiratory tract in infants and young children. AJR Am J Roentgenol 133:397–400PubMed
Metadaten
Titel
Severe acute respiratory syndrome (SARS) in a paediatric cluster in Singapore
verfasst von
Ian Y. Tsou
Lik Eng Loh
Gregory J. Kaw
Irene Chan
Thomas S. Chee
Publikationsdatum
01.01.2004
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Pediatric Radiology / Ausgabe 1/2004
Print ISSN: 0301-0449
Elektronische ISSN: 1432-1998
DOI
https://doi.org/10.1007/s00247-003-1042-2

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2004

Pediatric Radiology 1/2004 Zur Ausgabe

Mini-symposium: Stroke in Children

The paediatric overview

Mini-symposium: Stroke in Children

Surgical management of paediatric stroke

Akuter Schwindel: Wann lohnt sich eine MRT?

28.04.2024 Schwindel Nachrichten

Akuter Schwindel stellt oft eine diagnostische Herausforderung dar. Wie nützlich dabei eine MRT ist, hat eine Studie aus Finnland untersucht. Immerhin einer von sechs Patienten wurde mit akutem ischämischem Schlaganfall diagnostiziert.

Screening-Mammografie offenbart erhöhtes Herz-Kreislauf-Risiko

26.04.2024 Mammografie Nachrichten

Routinemäßige Mammografien helfen, Brustkrebs frühzeitig zu erkennen. Anhand der Röntgenuntersuchung lassen sich aber auch kardiovaskuläre Risikopatientinnen identifizieren. Als zuverlässiger Anhaltspunkt gilt die Verkalkung der Brustarterien.

S3-Leitlinie zu Pankreaskrebs aktualisiert

23.04.2024 Pankreaskarzinom Nachrichten

Die Empfehlungen zur Therapie des Pankreaskarzinoms wurden um zwei Off-Label-Anwendungen erweitert. Und auch im Bereich der Früherkennung gibt es Aktualisierungen.

Fünf Dinge, die im Kindernotfall besser zu unterlassen sind

18.04.2024 Pädiatrische Notfallmedizin Nachrichten

Im Choosing-Wisely-Programm, das für die deutsche Initiative „Klug entscheiden“ Pate gestanden hat, sind erstmals Empfehlungen zum Umgang mit Notfällen von Kindern erschienen. Fünf Dinge gilt es demnach zu vermeiden.

Update Radiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.