Skip to main content
Erschienen in: Journal of Thrombosis and Thrombolysis 4/2024

16.03.2024

Superficial vein thrombosis and its relationship with malignancies: a prospective observational study

verfasst von: Alejandro Díez-Vidal, Javier Gómez López, Pablo Rodríguez Fuertes, Fabián Tejeda Jurado, Paula Berrocal Espinosa, Juan Francisco Martínez Ballester, Sonia Rodríguez Roca, María Angélica Rivera Núñez, Ana María Martínez Virto, Yale Tung-Chen

Erschienen in: Journal of Thrombosis and Thrombolysis | Ausgabe 4/2024

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

The interrelation of cancer with venous thromboembolism is established, yet the specific impact on the incidence and progression of superficial vein thrombosis (SVT) remains unclear.

Objectives

To investigate the association between SVT and malignancies, focusing on risk factors, presentation, course and complications.

Methods

A single-center prospective observational study of patients diagnosed with DVT or SVT referred to a venous thromboembolism clinic between January 2013 and April 2018.

Results

Of the 632 patients, 205 presented with SVT at referral, 16.6% having active cancer. Significant associations were found between active cancer and the risk of developing proximal SVT (RR 1.54 [1.18–2.03] p < 0.01), SVT within 3 cm from junction (RR 2.01 [1.13–3.72] p = 0.019), bilateral SVT (RR 8.38 [2.10-33.43] p < 0.01) and SVT affecting multiple veins (RR 2.42 [1.40–4.20] p < 0.01), with a higher risk of persistence (RR 1.51 [1.18–1.95] p < 0.01) and progression (RR 5.75 [2.23–14.79] p < 0.01) at initial assessment. Patients with SVT and no malignancy history demonstrated an elevated risk for new-onset cancer during follow-up (RR 1.43 [1.13–1.18] p = 0.022), especially in cases of proximal or bilateral SVT, initial progression or subsequent DVT or PE. No significant differences were observed in persistence, recurrence or complications during initial evaluation or follow-up across different pharmacological treatments.

Conclusions

Research suggests a probable link between cancer history and the development of SVT. SVT presented more severely in cancer patients. SVT, especially in its more complex forms, could serve as a predictive marker for the future development of cancer. Treatment approaches varied, no significant differences in outcomes were noted.
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Braekkan JF, Versteeg SK, Cannegieter HH (2013) Epidemiology of cancer-associated venous thrombosis. Blood 122(10):1712–1723CrossRefPubMed Braekkan JF, Versteeg SK, Cannegieter HH (2013) Epidemiology of cancer-associated venous thrombosis. Blood 122(10):1712–1723CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Sallah S, Wan JY, Nguyen NP (2002) Venous thrombosis in patients with solid tumors: determination of frequency and characteristics. Thromb Haemost 87(4):575–579CrossRefPubMed Sallah S, Wan JY, Nguyen NP (2002) Venous thrombosis in patients with solid tumors: determination of frequency and characteristics. Thromb Haemost 87(4):575–579CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Temporelli PL, Zito GB, Pedretti RF et al (2014) Farmaci Antiinfiammatori Non Steroidei E Rischio Di eventi cardiovascolari: evidenze dalla letteratura e implicazioni per la pratica clinica [Nonsteroid anti-inflammatory drugs (NSAID) and risk of cardiovascular events. Literature review and clinical implications]. Monaldi Arch Chest Dis 82(3):165–170. https://doi.org/10.4081/monaldi.2014.58CrossRefPubMed Temporelli PL, Zito GB, Pedretti RF et al (2014) Farmaci Antiinfiammatori Non Steroidei E Rischio Di eventi cardiovascolari: evidenze dalla letteratura e implicazioni per la pratica clinica [Nonsteroid anti-inflammatory drugs (NSAID) and risk of cardiovascular events. Literature review and clinical implications]. Monaldi Arch Chest Dis 82(3):165–170. https://​doi.​org/​10.​4081/​monaldi.​2014.​58CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Superficial vein thrombosis and its relationship with malignancies: a prospective observational study
verfasst von
Alejandro Díez-Vidal
Javier Gómez López
Pablo Rodríguez Fuertes
Fabián Tejeda Jurado
Paula Berrocal Espinosa
Juan Francisco Martínez Ballester
Sonia Rodríguez Roca
María Angélica Rivera Núñez
Ana María Martínez Virto
Yale Tung-Chen
Publikationsdatum
16.03.2024
Verlag
Springer US
Erschienen in
Journal of Thrombosis and Thrombolysis / Ausgabe 4/2024
Print ISSN: 0929-5305
Elektronische ISSN: 1573-742X
DOI
https://doi.org/10.1007/s11239-024-02963-6

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2024

Journal of Thrombosis and Thrombolysis 4/2024 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Echinokokkose medikamentös behandeln oder operieren?

06.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Therapie von Echinokokkosen sollte immer in spezialisierten Zentren erfolgen. Eine symptomlose Echinokokkose kann – egal ob von Hunde- oder Fuchsbandwurm ausgelöst – konservativ erfolgen. Wenn eine Op. nötig ist, kann es sinnvoll sein, vorher Zysten zu leeren und zu desinfizieren. 

Umsetzung der POMGAT-Leitlinie läuft

03.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Seit November 2023 gibt es evidenzbasierte Empfehlungen zum perioperativen Management bei gastrointestinalen Tumoren (POMGAT) auf S3-Niveau. Vieles wird schon entsprechend der Empfehlungen durchgeführt. Wo es im Alltag noch hapert, zeigt eine Umfrage in einem Klinikverbund.

Proximale Humerusfraktur: Auch 100-Jährige operieren?

01.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Mit dem demographischen Wandel versorgt auch die Chirurgie immer mehr betagte Menschen. Von Entwicklungen wie Fast-Track können auch ältere Menschen profitieren und bei proximaler Humerusfraktur können selbst manche 100-Jährige noch sicher operiert werden.

Die „Zehn Gebote“ des Endokarditis-Managements

30.04.2024 Endokarditis Leitlinie kompakt

Worauf kommt es beim Management von Personen mit infektiöser Endokarditis an? Eine Kardiologin und ein Kardiologe fassen die zehn wichtigsten Punkte der neuen ESC-Leitlinie zusammen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.