Skip to main content
Erschienen in: Journal of Nephrology 8/2023

04.09.2023 | Lessons for the Clinical Nephrologist

Two cases of IgA nephropathy after splenectomy: spleen as a silent culprit in the pathogenesis of IgA nephropathy

verfasst von: Ahmet Burak Dirim, Besim Fazil Agargun, Ozge Hurdogan, Yasemin Ozluk, Seda Safak, Nurane Garayeva, Bahar Artim Esen, Sevgi Kalayoglu Besisik, Halil Yazici

Erschienen in: Journal of Nephrology | Ausgabe 8/2023

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Excerpt

A 52-year-old man was admitted to the hematology clinic with purpuric rash on his lower extremities and abdominal pain. He had a 15-year history of hypertension and diabetes. Three years prior to this admission he was also diagnosed with lymphoplasmacytic lymphoma (LPL) and LPL-related autoimmune hemolytic anemia (AIH). After six cycles of the BORID regimen (Bortezomib, Rituximab, and Dexamethasone) and splenectomy, he remained in complete remission for two and a half years. Upon present admission serum creatinine level was 0.91 mg/dL and blood workup revealed autoimmune hemolytic anemia. Skin biopsy of the purpuric lesions demonstrated IgA and C3 deposition in the small vessel walls of the dermis by direct immunofluorescence (IF) examination. Pulse methylprednisolone (MP) 1 g/day for three days and two weeks of IVIG (Intravenous immunoglobulin) 2 mg/kg were administered and anemia and rash resolved. Bone marrow biopsy and positron emission tomography (PET-CT) showed no signs of lymphoplasmacytic lymphoma recurrence. Two weeks after discharge, the patient received the first dose of the BNT162b2 mRNA COVID-19 vaccine. On the fifteenth day post vaccination, he was re-admitted with a complaint of purpuric rash, similar to the previous episode. Serum creatinine level had increased to 1.74 mg/dL from 0.8 mg/dL, and abdominal ultrasonography showed no overt pathology. Urinalysis revealed 132 red blood cells/High-power field, and UPCR (Spot urine protein-to-creatinine ratio) was 3.28 g/g. He was hospitalized, and his creatinine level rose to 4.1 mg/dL on the third day of hospitalization. A renal biopsy was performed and showed 4 of 24 globally sclerotic glomeruli, and cellular crescents in 12 glomeruli. Endocapillary proliferation was also observed. Mesangial granular accumulation of IgA (+++) and C3 (+) was observed by IF (Fig. 1A, B). A biopsy of the purpuric lesions was also compatible with IgA vasculitis, similar to the previous biopsy. Pulse steroids and cyclophosphamide were started. After 3 weeks, his creatinine level decreased to 1.54 mg/dL under 1 mg/kg of methylprednisolone. He is still being followed-up and his serum creatinine level is 1.8 mg/dL after discontinuing immunosuppressives over a year ago.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
5.
Zurück zum Zitat Biyikli NK, Gokce I, Cakalagaoglu F, Turkkan E, Alpay H (2010) Hereditary spherocytosis with immunoglobulin A nephropathy. Iran J Kidney Dis 4(1):78–81PubMed Biyikli NK, Gokce I, Cakalagaoglu F, Turkkan E, Alpay H (2010) Hereditary spherocytosis with immunoglobulin A nephropathy. Iran J Kidney Dis 4(1):78–81PubMed
8.
Zurück zum Zitat Haakenstad AO, Striker GE, Mannik M (1976) The glomerular deposition of soluble immune complexes prepared with reduced and alkylated antibodies and with intact antibodies in mice. Lab Invest 35(3):293–301PubMed Haakenstad AO, Striker GE, Mannik M (1976) The glomerular deposition of soluble immune complexes prepared with reduced and alkylated antibodies and with intact antibodies in mice. Lab Invest 35(3):293–301PubMed
Metadaten
Titel
Two cases of IgA nephropathy after splenectomy: spleen as a silent culprit in the pathogenesis of IgA nephropathy
verfasst von
Ahmet Burak Dirim
Besim Fazil Agargun
Ozge Hurdogan
Yasemin Ozluk
Seda Safak
Nurane Garayeva
Bahar Artim Esen
Sevgi Kalayoglu Besisik
Halil Yazici
Publikationsdatum
04.09.2023
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
Journal of Nephrology / Ausgabe 8/2023
Print ISSN: 1121-8428
Elektronische ISSN: 1724-6059
DOI
https://doi.org/10.1007/s40620-023-01764-z

Weitere Artikel der Ausgabe 8/2023

Journal of Nephrology 8/2023 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Bei Herzinsuffizienz muss „Eisenmangel“ neu definiert werden!

16.05.2024 Herzinsuffizienz Nachrichten

Bei chronischer Herzinsuffizienz macht es einem internationalen Expertenteam zufolge wenig Sinn, die Diagnose „Eisenmangel“ am Serumferritin festzumachen. Das Team schlägt vor, sich lieber an die Transferrinsättigung zu halten.

Herzinfarkt mit 85 – trotzdem noch intensive Lipidsenkung?

16.05.2024 Hypercholesterinämie Nachrichten

Profitieren nach einem akuten Myokardinfarkt auch Betroffene über 80 Jahre noch von einer intensiven Lipidsenkung zur Sekundärprävention? Um diese Frage zu beantworten, wurden jetzt Registerdaten aus Frankreich ausgewertet.

ADHS-Medikation erhöht das kardiovaskuläre Risiko

16.05.2024 Herzinsuffizienz Nachrichten

Erwachsene, die Medikamente gegen das Aufmerksamkeitsdefizit-Hyperaktivitätssyndrom einnehmen, laufen offenbar erhöhte Gefahr, an Herzschwäche zu erkranken oder einen Schlaganfall zu erleiden. Es scheint eine Dosis-Wirkungs-Beziehung zu bestehen.

Erstmanifestation eines Diabetes-Typ-1 bei Kindern: Ein Notfall!

16.05.2024 DDG-Jahrestagung 2024 Kongressbericht

Manifestiert sich ein Typ-1-Diabetes bei Kindern, ist das ein Notfall – ebenso wie eine diabetische Ketoazidose. Die Grundsäulen der Therapie bestehen aus Rehydratation, Insulin und Kaliumgabe. Insulin ist das Medikament der Wahl zur Behandlung der Ketoazidose.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.