Skip to main content
Erschienen in: Annals of Surgical Oncology 13/2022

23.08.2022 | Global Health Services Research

Application and Match Rates in the Complex General Surgical Oncology Match

Erschienen in: Annals of Surgical Oncology | Ausgabe 13/2022

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

The Society of Surgical Oncology collaborates with the National Resident Matching Program (NRMP) to facilitate the Complex General Surgical Oncology (CGSO) Match.

Objective

The purpose of this study was to understand trends in CGSO Match outcomes. We hypothesized that (1) match rates would increase with time; (2) US allopathic graduates would have higher match rates than non-US allopathic graduates; and (3) most applicants would match at one of their top three ranked choices.

Methods

The NRMP provided applicant and program data from the CGSO Match (2014–2021). Chi-square tests elucidated temporal trends and match rates by applicant archetype.

Results

The annual number of applicants decreased from 103 to 90 (13% decrease), while the annual number of fellowship positions increased from 56 to 67 (20% increase) from 2014–2021. The annual percentage of applicants who did not match decreased from 46% to 26% (p < 0.05). Annual match rates increased from 54% to 74% (p < 0.05). US allopathic graduates had higher match rates than non-US allopathic graduates but this disparity narrowed over time (84% vs. 55% in 2021; p < 0.001). Approximately half of all applicants matched at one of their top three choices (first, 29%; second, 12%; third, 8%). Applicants matching at one of their top three choices increased from 36% to 50% (p < 0.05).

Conclusions

CGSO Match rates have increased over the past decade, thus primarily benefiting non-US allopathic graduates. Most applicants match at one of their top three choices. More research is needed to understand disparities in match rates by applicant and residency program characteristics.
Literatur
4.
Zurück zum Zitat Yheulon CG, Cole WC, Ernat JJ, Davis SS Jr. Normalized competitive index: analyzing trends in surgical fellowship training over the past decade (2009–2018). J Surg Educ. 2020;77(1):74–81.CrossRefPubMed Yheulon CG, Cole WC, Ernat JJ, Davis SS Jr. Normalized competitive index: analyzing trends in surgical fellowship training over the past decade (2009–2018). J Surg Educ. 2020;77(1):74–81.CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Watson SL, Hollis RH, Oladeji L, Xu S, Porterfield JR, Ponce BA. The burden of the fellowship interview process on general surgery residents and programs. J Surg Educ. 2017;74(1):167–72.CrossRefPubMed Watson SL, Hollis RH, Oladeji L, Xu S, Porterfield JR, Ponce BA. The burden of the fellowship interview process on general surgery residents and programs. J Surg Educ. 2017;74(1):167–72.CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Lillemoe HA, Scally CP, Adams CL, Bednarski BK, Balch CM, Aloia TA, et al. Complex general surgical oncology fellowship applicants: trends over time and the impact of board certification eligibility. Ann Surg Oncol. 2019;26(9):2667–74.CrossRefPubMed Lillemoe HA, Scally CP, Adams CL, Bednarski BK, Balch CM, Aloia TA, et al. Complex general surgical oncology fellowship applicants: trends over time and the impact of board certification eligibility. Ann Surg Oncol. 2019;26(9):2667–74.CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Wach MM, Ruff SM, Ayabe RI, Martin SP, Diggs LP, Alexander IA, et al. An examination of applicants and factors associated with matriculation to complex general surgical oncology fellowship training programs. Ann Surg Oncol. 2018;25(12):3436–42.CrossRefPubMedPubMedCentral Wach MM, Ruff SM, Ayabe RI, Martin SP, Diggs LP, Alexander IA, et al. An examination of applicants and factors associated with matriculation to complex general surgical oncology fellowship training programs. Ann Surg Oncol. 2018;25(12):3436–42.CrossRefPubMedPubMedCentral
8.
Zurück zum Zitat Wach MM, Ayabe RI, Ruff SM, D’Angelica M, Dineen SP, Grubbs EG, et al. A survey of the complex general surgical oncology fellowship programs regarding applicant selection and rank. Ann Surg Oncol. 2019;26(9):2675–81.CrossRefPubMedPubMedCentral Wach MM, Ayabe RI, Ruff SM, D’Angelica M, Dineen SP, Grubbs EG, et al. A survey of the complex general surgical oncology fellowship programs regarding applicant selection and rank. Ann Surg Oncol. 2019;26(9):2675–81.CrossRefPubMedPubMedCentral
9.
Zurück zum Zitat Lee DY, Flaherty DC, Lau BJ, Deutsch GB, Kirchoff DD, Huynh KT, et al. Attitudes and perceptions of surgical oncology fellows on ACGME accreditation and the complex general surgical oncology certification. Ann Surg Oncol. 2015;22(12):3776–84.CrossRefPubMed Lee DY, Flaherty DC, Lau BJ, Deutsch GB, Kirchoff DD, Huynh KT, et al. Attitudes and perceptions of surgical oncology fellows on ACGME accreditation and the complex general surgical oncology certification. Ann Surg Oncol. 2015;22(12):3776–84.CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Jeyarajah DR, Abouljoud M, Alseidi A, Berman R, D’Angelica M, Hagopian E, et al. Training paradigms in hepato-pancreatico-biliary surgery: an overview of the different fellowship pathways. J Gastrointest Surg. 2021;25(8):2119–28.CrossRefPubMedPubMedCentral Jeyarajah DR, Abouljoud M, Alseidi A, Berman R, D’Angelica M, Hagopian E, et al. Training paradigms in hepato-pancreatico-biliary surgery: an overview of the different fellowship pathways. J Gastrointest Surg. 2021;25(8):2119–28.CrossRefPubMedPubMedCentral
11.
Zurück zum Zitat Qadan M, Davies AR, Polk HC, Allum WH, Brennan MF. Cancer care in the developed world: a comparison of surgical oncology training programs. Am J Surg. 2018;215(1):1–7.CrossRefPubMed Qadan M, Davies AR, Polk HC, Allum WH, Brennan MF. Cancer care in the developed world: a comparison of surgical oncology training programs. Am J Surg. 2018;215(1):1–7.CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Kim MJ, Monson JR. The future of innovation and training in surgical oncology. Surg Oncol. 2011;20(3):219–22.CrossRefPubMed Kim MJ, Monson JR. The future of innovation and training in surgical oncology. Surg Oncol. 2011;20(3):219–22.CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Erikson C, Salsberg E, Forte G, Bruinooge S, Goldstein M. Future supply and demand for oncologists: challenges to assuring access to oncology services. J Oncol Pract. 2007;3(2):79–86.CrossRefPubMedPubMedCentral Erikson C, Salsberg E, Forte G, Bruinooge S, Goldstein M. Future supply and demand for oncologists: challenges to assuring access to oncology services. J Oncol Pract. 2007;3(2):79–86.CrossRefPubMedPubMedCentral
14.
Zurück zum Zitat Yang W, Williams JH, Hogan PF, Bruinooge SS, Rodriguez GI, Kosty MP, et al. Projected supply of and demand for oncologists and radiation oncologists through 2025: an aging, better-insured population will result in shortage. J Oncol Pract. 2014;10(1):39–45.CrossRefPubMed Yang W, Williams JH, Hogan PF, Bruinooge SS, Rodriguez GI, Kosty MP, et al. Projected supply of and demand for oncologists and radiation oncologists through 2025: an aging, better-insured population will result in shortage. J Oncol Pract. 2014;10(1):39–45.CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Ruff S, Ilyas S, Steinberg SM, Tatalovich Z, McLaughlin SA, D’Angelica M, et al. Survey of surgical oncology fellowship graduates 2005–2016: insight into initial practice. Ann Surg Oncol. 2019;26(6):1622–8.CrossRefPubMedPubMedCentral Ruff S, Ilyas S, Steinberg SM, Tatalovich Z, McLaughlin SA, D’Angelica M, et al. Survey of surgical oncology fellowship graduates 2005–2016: insight into initial practice. Ann Surg Oncol. 2019;26(6):1622–8.CrossRefPubMedPubMedCentral
16.
Zurück zum Zitat Vining CC, Eng OS, Hogg ME, Schuitevoerder D, Silverman RS, Yao KA, et al. Virtual surgical fellowship recruitment during COVID-19 and its implications for resident/fellow recruitment in the future. Ann Surg Oncol. 2020;27(3):911–5.CrossRefPubMedPubMedCentral Vining CC, Eng OS, Hogg ME, Schuitevoerder D, Silverman RS, Yao KA, et al. Virtual surgical fellowship recruitment during COVID-19 and its implications for resident/fellow recruitment in the future. Ann Surg Oncol. 2020;27(3):911–5.CrossRefPubMedPubMedCentral
17.
Zurück zum Zitat Molina G, Mehtsun WT, Qadan M, Hause KC, Raut CP, Fairweather M. Virtual interviews for the complex general surgical oncology fellowship: the dana-farber/partners experience. Ann Surg Oncol. 2020;27(9):3103–6.CrossRefPubMedPubMedCentral Molina G, Mehtsun WT, Qadan M, Hause KC, Raut CP, Fairweather M. Virtual interviews for the complex general surgical oncology fellowship: the dana-farber/partners experience. Ann Surg Oncol. 2020;27(9):3103–6.CrossRefPubMedPubMedCentral
18.
Zurück zum Zitat Hill MV, Ross EA, Crawford D, Lai L, Turaga K, Grubbs EG, et al. Program and candidate experience with virtual interviews for the 2020 Complex General Surgical Oncology interview season during the COVID pandemic. Am J Surg. 2021;222(1):99–103.CrossRefPubMed Hill MV, Ross EA, Crawford D, Lai L, Turaga K, Grubbs EG, et al. Program and candidate experience with virtual interviews for the 2020 Complex General Surgical Oncology interview season during the COVID pandemic. Am J Surg. 2021;222(1):99–103.CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Clarke CN. Disparities in creating a diverse surgical oncology physician workforce: Just a leaky pipeline? Surg Oncol Clin. 2022;31(1):21–7.CrossRef Clarke CN. Disparities in creating a diverse surgical oncology physician workforce: Just a leaky pipeline? Surg Oncol Clin. 2022;31(1):21–7.CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Chowdhary M, Chowdhary A, Royce TJ, Patel KR, Chhabra AM, Jain S, et al. Women’s representation in leadership positions in academic medical oncology, radiation oncology, and surgical oncology programs. JAMA Netw Open. 2020;3(3):e200708.CrossRefPubMedPubMedCentral Chowdhary M, Chowdhary A, Royce TJ, Patel KR, Chhabra AM, Jain S, et al. Women’s representation in leadership positions in academic medical oncology, radiation oncology, and surgical oncology programs. JAMA Netw Open. 2020;3(3):e200708.CrossRefPubMedPubMedCentral
Metadaten
Titel
Application and Match Rates in the Complex General Surgical Oncology Match
Publikationsdatum
23.08.2022
Erschienen in
Annals of Surgical Oncology / Ausgabe 13/2022
Print ISSN: 1068-9265
Elektronische ISSN: 1534-4681
DOI
https://doi.org/10.1245/s10434-022-12428-w

Weitere Artikel der Ausgabe 13/2022

Annals of Surgical Oncology 13/2022 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.