Skip to main content
Erschienen in: Aesthetic Plastic Surgery 2/2021

01.09.2020 | Original Article

Body Dysmorphic Disorder in Rhinoplasty Candidates: Prevalence and Functional Correlations

verfasst von: Thiago Sasso Carmona de Souza, Maria Theresa Costa Ramos de Oliveira Patrial, André Francisco Correa Meneguetti, Mariana Sasso Carmona de Souza, Maria Elisa Meneguetti, Virgílio Frota Rossato

Erschienen in: Aesthetic Plastic Surgery | Ausgabe 2/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Rhinoplasty is one of the most commonly performed aesthetic/functional procedures worldwide. Among those who seek rhinoplasty are those whose aesthetic defect is interpreted by themselves disproportionately, leading to significant suffering. These are given the diagnosis of body dysmorphic disorder (BDD). They commonly have high expectations regarding the surgical outcome and are often not satisfied postoperatively. The present study aimed to correlate BDD with the patient's self-assessment of nasal function, analysing whether BDD would have any influence on it. In addition, we verified the prevalence of the disorder in our population.

Methods

Cross-sectional, comparative and analytical study. Eighty-eight patients participated in the trial, 57 of them being candidates for rhinoplasty, rhinoplasty group (RG), and 31 from a random population, control group (CG). Through self-assessment, the BDSS, The Utrecht, SNOT-22 and NOSE questionnaires were applied. Patients with BDSS score ≥ 6 were considered as positive for BDD. Comparisons were made between the groups and among the candidates for rhinoplasty with positive or negative BDD.

Results

The prevalence of the disorder was 35.1% in the RG and 3.2% in the CG. Significantly, higher NOSE and SNOT-22 scores, reflecting worse nasal function, were obtained by the RG, especially in those with positive screening for BDD, when compared to those with negative screening (p < 0.05).

Conclusions

BDD affects about one-third of the rhinoplasty candidate population. Their presence seems to exert a negative influence on the patients' self-assessment regarding their nasal function.

Level of Evidence III

This journal requires that authors assign a level of evidence to each article. For a full description of these evidence-based medicine ratings, please refer to the Table of Contents or the online Instructions to Authors www.​springer.​com/​00266.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Picavet VA, Prokopakis EP, Gabriëls L, Jorissen M, Hellings PW (2011) High prevalence of body dysmorphic disorder symptoms in patients seeking rhinoplasty. Plast Reconstr Surg 128:509–517CrossRef Picavet VA, Prokopakis EP, Gabriëls L, Jorissen M, Hellings PW (2011) High prevalence of body dysmorphic disorder symptoms in patients seeking rhinoplasty. Plast Reconstr Surg 128:509–517CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Ramos TD, de Brito MJA, Suzuki VY, Sabino Neto M, Ferreira LM (2019) High prevalence of body dysmorphic disorder and moderate to severe appearance-related obsessive-compulsive symptoms among rhinoplasty candidates. Aesthet Plast Surg 43:1000–1005CrossRef Ramos TD, de Brito MJA, Suzuki VY, Sabino Neto M, Ferreira LM (2019) High prevalence of body dysmorphic disorder and moderate to severe appearance-related obsessive-compulsive symptoms among rhinoplasty candidates. Aesthet Plast Surg 43:1000–1005CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Poirrier AL, Ahluwalia S, Goodson A, Ellis M, Bentley M, Andrews P (2013) Is the sino-nasal outcome test-22 a suitable evaluation for septorhinoplasty? Laryngoscope 123:76–81CrossRef Poirrier AL, Ahluwalia S, Goodson A, Ellis M, Bentley M, Andrews P (2013) Is the sino-nasal outcome test-22 a suitable evaluation for septorhinoplasty? Laryngoscope 123:76–81CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Felix GAA, De Brito MJA, Nahas FX, Tavares H, Cordás TA, Dini GM, Ferreira LM (2014) Patients with mild to moderate body dysmorphic disorder may benefit from rhinoplasty. J Plast Reconstr Aesthet Surg 67:646–654CrossRef Felix GAA, De Brito MJA, Nahas FX, Tavares H, Cordás TA, Dini GM, Ferreira LM (2014) Patients with mild to moderate body dysmorphic disorder may benefit from rhinoplasty. J Plast Reconstr Aesthet Surg 67:646–654CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Ishii LE, Tollefson TT, Basura GJ, Rosenfeld RM, Abramson PJ, Chaiet SR et al (2017) Clinical practice guideline: improving nasal form and function after rhinoplasty executive summary. Otolaryngol Head Neck Surg (United States) 156:205–219CrossRef Ishii LE, Tollefson TT, Basura GJ, Rosenfeld RM, Abramson PJ, Chaiet SR et al (2017) Clinical practice guideline: improving nasal form and function after rhinoplasty executive summary. Otolaryngol Head Neck Surg (United States) 156:205–219CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Phillips KA, Wilhelm S, Koran LM, Didie ER, Fallon BA, Feusner J, Stein DJ (2010) Body dysmorphic disorder: some key issues for DSM-V. Depress Anxiety 27:573–591CrossRef Phillips KA, Wilhelm S, Koran LM, Didie ER, Fallon BA, Feusner J, Stein DJ (2010) Body dysmorphic disorder: some key issues for DSM-V. Depress Anxiety 27:573–591CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Dey JK, Ishii M, Phillis M, Byrne PJ, Boahene KDO, Ishii LE (2015) Body dysmorphic disorder in a facial plastic and reconstructive surgery clinic measuring prevalence, assessing comorbidities, and validating a feasible screening instrument. JAMA Facial Plast Surg 17:137–143CrossRef Dey JK, Ishii M, Phillis M, Byrne PJ, Boahene KDO, Ishii LE (2015) Body dysmorphic disorder in a facial plastic and reconstructive surgery clinic measuring prevalence, assessing comorbidities, and validating a feasible screening instrument. JAMA Facial Plast Surg 17:137–143CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Sarwer DB, Crerand CE, Didie ER (2003) Body dysmorphic disorder in cosmetic surgery patients. Facial Plast Surg 19:7–17CrossRef Sarwer DB, Crerand CE, Didie ER (2003) Body dysmorphic disorder in cosmetic surgery patients. Facial Plast Surg 19:7–17CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Ramos TD, De Brito MJA, Piccolo MS, Rosella MFNSM, Neto MS, Ferreira LM (2016) Body dysmorphic symptoms scale for patients seeking esthetic surgery: cross-cultural validation study. Sao Paulo Med J 134:480–490CrossRef Ramos TD, De Brito MJA, Piccolo MS, Rosella MFNSM, Neto MS, Ferreira LM (2016) Body dysmorphic symptoms scale for patients seeking esthetic surgery: cross-cultural validation study. Sao Paulo Med J 134:480–490CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Baykal B, Erdim I, Ozbay I, Oghan F, Oncu F, Erdogdu Z, Kayhan FT (2015) Evaluation of relationship between body dysmorphic disorder and self-esteem in rhinoplasty candidates. J Craniofac Surg 26:2339–2341CrossRef Baykal B, Erdim I, Ozbay I, Oghan F, Oncu F, Erdogdu Z, Kayhan FT (2015) Evaluation of relationship between body dysmorphic disorder and self-esteem in rhinoplasty candidates. J Craniofac Surg 26:2339–2341CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Joseph J, Randhawa P, Hannan SA, Long J, Goh S, O’Shea N et al (2017) Body dysmorphic disorder in patients undergoing septorhinoplasty surgery: should we be performing routine screening? Clin Otolaryngol 42:508–513CrossRef Joseph J, Randhawa P, Hannan SA, Long J, Goh S, O’Shea N et al (2017) Body dysmorphic disorder in patients undergoing septorhinoplasty surgery: should we be performing routine screening? Clin Otolaryngol 42:508–513CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Bulut OC, Wallner F, Oladokun D, Plinkert PK, Baumann I, Hohenberger R (2018) Patients screening positive for body dysmorphic disorder show no significant health-related quality of life gain after functional septorhinoplasty at a tertiary referral center. Facial Plast Surg 34:318–324CrossRef Bulut OC, Wallner F, Oladokun D, Plinkert PK, Baumann I, Hohenberger R (2018) Patients screening positive for body dysmorphic disorder show no significant health-related quality of life gain after functional septorhinoplasty at a tertiary referral center. Facial Plast Surg 34:318–324CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Lekakis G, Picavet VA, Gabriëls L, Grietens J, Hellings PW (2016) Body dysmorphic disorder in aesthetic rhinoplasty: validating a new screening tool. Laryngoscope 126:1739–1745CrossRef Lekakis G, Picavet VA, Gabriëls L, Grietens J, Hellings PW (2016) Body dysmorphic disorder in aesthetic rhinoplasty: validating a new screening tool. Laryngoscope 126:1739–1745CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Alves S, Lopes I, Ferreira L, Fonseca L, Malheiro D, Silva A (2010) NOSE validacao em portugues e aplicacao na septoplastia. Rev Port Otorrinolaringol e Cir Cérvico-facial Cérvico-Facial 48:9–14 Alves S, Lopes I, Ferreira L, Fonseca L, Malheiro D, Silva A (2010) NOSE validacao em portugues e aplicacao na septoplastia. Rev Port Otorrinolaringol e Cir Cérvico-facial Cérvico-Facial 48:9–14
15.
Zurück zum Zitat Kosugi EM, Chen VG, da Fonseca VMG, Cursino MMP, Neto JAM, Gregório LC (2011) Translation, cross-cultural adaptation and validation of sinonasal outcome test (SNOT)-22 to Brazilian Portuguese. Braz J Otorhinolaryngol 77:663–669CrossRef Kosugi EM, Chen VG, da Fonseca VMG, Cursino MMP, Neto JAM, Gregório LC (2011) Translation, cross-cultural adaptation and validation of sinonasal outcome test (SNOT)-22 to Brazilian Portuguese. Braz J Otorhinolaryngol 77:663–669CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Rosa F, Lohuis PJFM, Almeida J, Santos M, Oliveira J, Sousa CA, Ferreira M (2019) The Portuguese version of “The Utrecht questionnaire for outcome assessment in aesthetic rhinoplasty”: validation and clinical application. Braz J Otorhinolaryngol 85:170–175CrossRef Rosa F, Lohuis PJFM, Almeida J, Santos M, Oliveira J, Sousa CA, Ferreira M (2019) The Portuguese version of “The Utrecht questionnaire for outcome assessment in aesthetic rhinoplasty”: validation and clinical application. Braz J Otorhinolaryngol 85:170–175CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Sarwer DB (2011) Discussion: high prevalence of body dysmorphic disorder symptoms in patients seeking rhinoplasty. Plast Reconstr Surg 128:518–519CrossRef Sarwer DB (2011) Discussion: high prevalence of body dysmorphic disorder symptoms in patients seeking rhinoplasty. Plast Reconstr Surg 128:518–519CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Bender M, Rustige L, Lindemann J (2014) Häufigkeit von depression und Körperdysmorphophobie-Syndrom vor “funktioneller” Rhinochirurgie. Laryngorhinootologie 93:764–767CrossRef Bender M, Rustige L, Lindemann J (2014) Häufigkeit von depression und Körperdysmorphophobie-Syndrom vor “funktioneller” Rhinochirurgie. Laryngorhinootologie 93:764–767CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Hinderer UT (1978) Dr. Vazquez Añón’s last lesson. Aesthet Plast Surg 2:375–382CrossRef Hinderer UT (1978) Dr. Vazquez Añón’s last lesson. Aesthet Plast Surg 2:375–382CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Lohuis PJFM, Hakim S, Duivesteijn W, Knobbe A, Tasman AJ (2013) Benefits of a short, practical questionnaire to measure subjective perception of nasal appearance after aesthetic rhinoplasty. Plast Reconstr Surg 132:913e–923eCrossRef Lohuis PJFM, Hakim S, Duivesteijn W, Knobbe A, Tasman AJ (2013) Benefits of a short, practical questionnaire to measure subjective perception of nasal appearance after aesthetic rhinoplasty. Plast Reconstr Surg 132:913e–923eCrossRef
21.
Zurück zum Zitat Hopkins C, Gillett S, Slack R, Lund VJ, Browne JP (2009) Psychometric validity of the 22-item sinonasal outcome test. Clin Otolaryngol 34:447–454CrossRef Hopkins C, Gillett S, Slack R, Lund VJ, Browne JP (2009) Psychometric validity of the 22-item sinonasal outcome test. Clin Otolaryngol 34:447–454CrossRef
Metadaten
Titel
Body Dysmorphic Disorder in Rhinoplasty Candidates: Prevalence and Functional Correlations
verfasst von
Thiago Sasso Carmona de Souza
Maria Theresa Costa Ramos de Oliveira Patrial
André Francisco Correa Meneguetti
Mariana Sasso Carmona de Souza
Maria Elisa Meneguetti
Virgílio Frota Rossato
Publikationsdatum
01.09.2020
Verlag
Springer US
Erschienen in
Aesthetic Plastic Surgery / Ausgabe 2/2021
Print ISSN: 0364-216X
Elektronische ISSN: 1432-5241
DOI
https://doi.org/10.1007/s00266-020-01930-9

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2021

Aesthetic Plastic Surgery 2/2021 Zur Ausgabe

Echinokokkose medikamentös behandeln oder operieren?

06.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Therapie von Echinokokkosen sollte immer in spezialisierten Zentren erfolgen. Eine symptomlose Echinokokkose kann – egal ob von Hunde- oder Fuchsbandwurm ausgelöst – konservativ erfolgen. Wenn eine Op. nötig ist, kann es sinnvoll sein, vorher Zysten zu leeren und zu desinfizieren. 

Wie sieht der OP der Zukunft aus?

04.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Der OP in der Zukunft wird mit weniger Personal auskommen – nicht, weil die Technik das medizinische Fachpersonal verdrängt, sondern weil der Personalmangel es nötig macht.

Umsetzung der POMGAT-Leitlinie läuft

03.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Seit November 2023 gibt es evidenzbasierte Empfehlungen zum perioperativen Management bei gastrointestinalen Tumoren (POMGAT) auf S3-Niveau. Vieles wird schon entsprechend der Empfehlungen durchgeführt. Wo es im Alltag noch hapert, zeigt eine Umfrage in einem Klinikverbund.

Recycling im OP – möglich, aber teuer

02.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Auch wenn sich Krankenhäuser nachhaltig und grün geben – sie tragen aktuell erheblich zu den CO2-Emissionen bei und produzieren jede Menge Müll. Ein Pilotprojekt aus Bonn zeigt, dass viele Op.-Abfälle wiederverwertet werden können.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.