Skip to main content
Erschienen in: Indian Journal of Surgery 4/2019

28.07.2018 | Original Article

Clinical Outcome after Doppler-Guided Hemorrhoidal Artery Ligation and Rubber Band Ligation for Treatment of Primary Symptomatic Hemorrhoids

verfasst von: Adel M. Shehata, Abdel Fattah Saleh, Amr Abd El-Hameed El-Heeny

Erschienen in: Indian Journal of Surgery | Ausgabe 4/2019

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

To compare the efficacy and clinical outcome after rubber band ligation (RBL) and Doppler-guided hemorrhoidal artery ligation (DG-HAL) for primary symptomatic (grades II and III) hemorrhoids. Fifty patients with symptomatic grades II and III uncomplicated internal hemorrhoids were randomly assigned to treatment with RBL or DG-HAL. Patients were assessed clinically for postoperative complications and recurrence through 6 months after surgery. Preoperative characteristics were similar between both groups. The main preoperative complaint was protrusion of piles followed by bleeding. The overall rate of complications was 16% after RBL (9.1% of grade II and 21.4% of grade III) and 4% after DG-HAL (6.7% of grade II and 0% of grade III). The overall rate of recurrence was 12% after RBL (9.1% of grade II and 14.3% of grade III) and 4% after DG-HAL (0% of grade II and 10% of grade III). All complications were conservatively controlled with no need for reintervention. At the end of 6 months of follow-up, the overall freedom of symptoms was 88% after RBL (90.9% of grade II and 85.7% of grade III) and 96% after DG-HAL (100% of grade II and 90% of grade III). With respect to grade of hemorrhoids (II or III), there were statistically insignificant differences between both procedures in terms of recurrence and complications. DG-HAL is safer and effective than RBL for treatment of grade III hemorrhoids, however in grade II patients, both procedures had nearly equal rate of complications despite no recurrence with DG-HAL.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Singer M (2011) Hemorrhoids. In: Beck DE, Robert PL, Saclarides TJ et al (eds) The ASCRS textbook of colon and rectal surgery, 2nd edn. Springer, New York, pp 175–202CrossRef Singer M (2011) Hemorrhoids. In: Beck DE, Robert PL, Saclarides TJ et al (eds) The ASCRS textbook of colon and rectal surgery, 2nd edn. Springer, New York, pp 175–202CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Riss S, Weiser FA, Schwameis K, Riss T, Mittlböck S, Stift A (2012) The prevalence of hemorrhoids in adults. Int J Color Dis 27:215–220CrossRef Riss S, Weiser FA, Schwameis K, Riss T, Mittlböck S, Stift A (2012) The prevalence of hemorrhoids in adults. Int J Color Dis 27:215–220CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Ganz RA (2013) The evaluation and treatment of hemorrhoids: a guide for the gastroenterologist. Clin Gastroenterol Hepatol 11:593–603CrossRefPubMed Ganz RA (2013) The evaluation and treatment of hemorrhoids: a guide for the gastroenterologist. Clin Gastroenterol Hepatol 11:593–603CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat El Nakeeb AM, Fikry AA, Omar WH, Fouda EM, El Metwally TA, Ghazy HE et al (2008) Rubber band ligation for 750 cases of symptomatic hemorrhoids out of 2200 cases. World J Gastroenterol 14(42):6525–6530CrossRefPubMedPubMedCentral El Nakeeb AM, Fikry AA, Omar WH, Fouda EM, El Metwally TA, Ghazy HE et al (2008) Rubber band ligation for 750 cases of symptomatic hemorrhoids out of 2200 cases. World J Gastroenterol 14(42):6525–6530CrossRefPubMedPubMedCentral
5.
Zurück zum Zitat Longman RJ, Thomson WH (2006) A prospective study of outcome from rubber band ligation of piles. Color Dis 8:145–148CrossRef Longman RJ, Thomson WH (2006) A prospective study of outcome from rubber band ligation of piles. Color Dis 8:145–148CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Khan AN, Khan NA (2010) A prospective study of outcome from rubber band ligation in third degree haemorrhoids. J Pak Med Assoc 60(11):952–955PubMed Khan AN, Khan NA (2010) A prospective study of outcome from rubber band ligation in third degree haemorrhoids. J Pak Med Assoc 60(11):952–955PubMed
7.
Zurück zum Zitat Yilmaz İ, Sücüllü İ, Karakaş DÖ, Özdemir Y, Yücel E, Akin ML (2012) Doppler-guided hemorrhoidal artery ligation: experience with 2 years follow-up. Am Surg 78(3):344–348PubMed Yilmaz İ, Sücüllü İ, Karakaş DÖ, Özdemir Y, Yücel E, Akin ML (2012) Doppler-guided hemorrhoidal artery ligation: experience with 2 years follow-up. Am Surg 78(3):344–348PubMed
9.
Zurück zum Zitat Kaidar-Person O, Person B, Wexner SD (2007) Hemorrhoidal disease: a comprehensive review. J Am Coll Surg 204:102–117CrossRefPubMed Kaidar-Person O, Person B, Wexner SD (2007) Hemorrhoidal disease: a comprehensive review. J Am Coll Surg 204:102–117CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Forlini A, Manzelli A, Quaresima S, Forlini M (2009) Long-term result after rubber band ligation for haemorrhoids. Int J Color Dis 24:1007–1010CrossRef Forlini A, Manzelli A, Quaresima S, Forlini M (2009) Long-term result after rubber band ligation for haemorrhoids. Int J Color Dis 24:1007–1010CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Mounsey AL, Halladay J, Sadiq TS (2011) Hemorrhoids. Am Fam Physician 84(2):204–210PubMed Mounsey AL, Halladay J, Sadiq TS (2011) Hemorrhoids. Am Fam Physician 84(2):204–210PubMed
12.
Zurück zum Zitat Gagloo MA, Hijaz SW, Nasir SA, Reyaz A, Bakshi IH, Chowdary NA, Naqash SA, Sharief BM (2013) Comparative study of hemorrhoidectomy and rubber band ligation in treatment of second and third degree hemorrhoids in Kashmir. Indian J Surg 75(5):356–360CrossRefPubMed Gagloo MA, Hijaz SW, Nasir SA, Reyaz A, Bakshi IH, Chowdary NA, Naqash SA, Sharief BM (2013) Comparative study of hemorrhoidectomy and rubber band ligation in treatment of second and third degree hemorrhoids in Kashmir. Indian J Surg 75(5):356–360CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Misauno MA, Usman BD, Nnadozie UU, Obiano SK (2013) Experience with rubber band ligation of hemorrhoids in northern Nigeria. Niger Med J 54(4):258–260CrossRefPubMedPubMedCentral Misauno MA, Usman BD, Nnadozie UU, Obiano SK (2013) Experience with rubber band ligation of hemorrhoids in northern Nigeria. Niger Med J 54(4):258–260CrossRefPubMedPubMedCentral
14.
Zurück zum Zitat Azizi R, Rabani-Karizi B, Taghipour MA (2010) Comparison between Ultroid and rubber band ligation in treatment of internal hemorrhoids. Acta Med Iran 48(6):389–393PubMed Azizi R, Rabani-Karizi B, Taghipour MA (2010) Comparison between Ultroid and rubber band ligation in treatment of internal hemorrhoids. Acta Med Iran 48(6):389–393PubMed
15.
Zurück zum Zitat Watson NF, Liptrott S, Maxwell-Armstrong CA (2006) A prospective audit of early pain and patient satisfaction following out-patient band ligation of haemorrhoids. Ann R Coll Surg Engl 88:275–279CrossRefPubMedPubMedCentral Watson NF, Liptrott S, Maxwell-Armstrong CA (2006) A prospective audit of early pain and patient satisfaction following out-patient band ligation of haemorrhoids. Ann R Coll Surg Engl 88:275–279CrossRefPubMedPubMedCentral
16.
Zurück zum Zitat Bernal JC, Enguix M, López García J, García Romero J, Trullenque PR (2005) Rubber-band ligation for hemorrhoids in a colorectal unit. A prospective study. Rev Esp Enferm Dig 97(1):38–45CrossRefPubMed Bernal JC, Enguix M, López García J, García Romero J, Trullenque PR (2005) Rubber-band ligation for hemorrhoids in a colorectal unit. A prospective study. Rev Esp Enferm Dig 97(1):38–45CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Morinaga K, Hasuda K, Ikeda T (1995) A novel therapy for internal hemorrhoids: ligation of the hemorrhoidal artery with a newly devised instrument (Moricorn) in conjunction with a Doppler flowmeter. Am J Gastroenterol 90:610–613PubMed Morinaga K, Hasuda K, Ikeda T (1995) A novel therapy for internal hemorrhoids: ligation of the hemorrhoidal artery with a newly devised instrument (Moricorn) in conjunction with a Doppler flowmeter. Am J Gastroenterol 90:610–613PubMed
18.
Zurück zum Zitat Bursics A, Morvay K, Kupcsulik P, Flautner L (2004) Comparison of early and 1-year follow-up results of conventional hemorrhoidectomy and hemorrhoid artery ligation: a randomized study. Int J Color Dis 19:176–180CrossRef Bursics A, Morvay K, Kupcsulik P, Flautner L (2004) Comparison of early and 1-year follow-up results of conventional hemorrhoidectomy and hemorrhoid artery ligation: a randomized study. Int J Color Dis 19:176–180CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Ramírez JM, Aguilella V, Elía M, Gracia JA, Martínez M (2005) Doppler-guided hemorrhoidal artery ligation in the management of symptomatic hemorrhoids. Rev Esp Enferm Dig 97(2):97–103CrossRefPubMed Ramírez JM, Aguilella V, Elía M, Gracia JA, Martínez M (2005) Doppler-guided hemorrhoidal artery ligation in the management of symptomatic hemorrhoids. Rev Esp Enferm Dig 97(2):97–103CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Wallis de Vries BM, van der Beek ES, de Wijkerslooth LR, van der Zwet WC, van der Hoeven JA, Eeftinck Schattenkerk M, Eddes EH (2007) Treatment of grade 2 and 3 hemorrhoids with Doppler-guided hemorrhoidal artery ligation. Dig Surg 24(6):436–440CrossRefPubMed Wallis de Vries BM, van der Beek ES, de Wijkerslooth LR, van der Zwet WC, van der Hoeven JA, Eeftinck Schattenkerk M, Eddes EH (2007) Treatment of grade 2 and 3 hemorrhoids with Doppler-guided hemorrhoidal artery ligation. Dig Surg 24(6):436–440CrossRefPubMed
21.
Zurück zum Zitat Faucheron JL, Gangner Y (2008) Doppler-guided hemorrhoidal artery ligation for the treatment of symptomatic hemorrhoids: early and three-year follow-up results in 100 consecutive patients. Dis Colon Rectum 51:945–949CrossRefPubMed Faucheron JL, Gangner Y (2008) Doppler-guided hemorrhoidal artery ligation for the treatment of symptomatic hemorrhoids: early and three-year follow-up results in 100 consecutive patients. Dis Colon Rectum 51:945–949CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Pol RA, van der Zwet WC, Hoornenborg D (2010) Results of 244 consecutive patients with hemorrhoids treated with Doppler-guided hemorrhoidal artery ligation. Dig Surg 27:279–284CrossRefPubMed Pol RA, van der Zwet WC, Hoornenborg D (2010) Results of 244 consecutive patients with hemorrhoids treated with Doppler-guided hemorrhoidal artery ligation. Dig Surg 27:279–284CrossRefPubMed
23.
Zurück zum Zitat Szmulowicz UM, Gurland B, Garofalo T, Zutshi M (2011) Doppler-guided hemorrhoidal artery ligation: the experience of a single institution. J Gastrointest Surg 15:803–808CrossRefPubMed Szmulowicz UM, Gurland B, Garofalo T, Zutshi M (2011) Doppler-guided hemorrhoidal artery ligation: the experience of a single institution. J Gastrointest Surg 15:803–808CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Sohn N, Aronoff JS, Cohen FS, Weinstein MA (2001) Transanal hemorrhoidal dearterialization is an alternative to operative hemorrhoidectomy. Am J Surg 182:515–519CrossRefPubMed Sohn N, Aronoff JS, Cohen FS, Weinstein MA (2001) Transanal hemorrhoidal dearterialization is an alternative to operative hemorrhoidectomy. Am J Surg 182:515–519CrossRefPubMed
25.
Zurück zum Zitat Spyridakis M, Christodoulidis G, Symeonidis D et al (2011) Outcomes of Doppler-guided hemorrhoid artery ligation: analysis of 90 consecutive patients. Tech Coloproctol 15(Suppl 1):S21–S24CrossRefPubMed Spyridakis M, Christodoulidis G, Symeonidis D et al (2011) Outcomes of Doppler-guided hemorrhoid artery ligation: analysis of 90 consecutive patients. Tech Coloproctol 15(Suppl 1):S21–S24CrossRefPubMed
26.
Zurück zum Zitat Yamoul R, Attolou G, Njoumi N, Alkandry S, Tahiri MH (2013) The effectiveness of Doppler controlled hemorrhoidal artery ligation based on preliminaries results. Pan Afr Med J 15:159CrossRefPubMedPubMedCentral Yamoul R, Attolou G, Njoumi N, Alkandry S, Tahiri MH (2013) The effectiveness of Doppler controlled hemorrhoidal artery ligation based on preliminaries results. Pan Afr Med J 15:159CrossRefPubMedPubMedCentral
27.
Zurück zum Zitat Walega P, Scheyer M, Kenig J, Herman RM, Arnold S, Nowak M, Cegielny T (2008) Two-center experience in the treatment of hemorrhoidal disease using Doppler-guided hemorrhoidal artery ligation: functional results after 1-year follow-up. Surg Endosc 22(11):2379–2383CrossRefPubMed Walega P, Scheyer M, Kenig J, Herman RM, Arnold S, Nowak M, Cegielny T (2008) Two-center experience in the treatment of hemorrhoidal disease using Doppler-guided hemorrhoidal artery ligation: functional results after 1-year follow-up. Surg Endosc 22(11):2379–2383CrossRefPubMed
28.
Zurück zum Zitat Testa A, Torino G (2010) Doppler-guided hemorrhoidal artery ligation (DG-HAL): a safe treatment of II-III degree hemorrhoids for all patients. Could it be potentially also good prophylaxis? Minerva Chir 65(3):259–265PubMed Testa A, Torino G (2010) Doppler-guided hemorrhoidal artery ligation (DG-HAL): a safe treatment of II-III degree hemorrhoids for all patients. Could it be potentially also good prophylaxis? Minerva Chir 65(3):259–265PubMed
29.
Zurück zum Zitat Conaghan P, Farouk R (2009) Doppler-guided hemorrhoid artery ligation reduces the need for conventional hemorrhoid surgery in patients who fail rubber band ligation treatment. Dis Colon Rectum 52(1):127–130CrossRefPubMed Conaghan P, Farouk R (2009) Doppler-guided hemorrhoid artery ligation reduces the need for conventional hemorrhoid surgery in patients who fail rubber band ligation treatment. Dis Colon Rectum 52(1):127–130CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Clinical Outcome after Doppler-Guided Hemorrhoidal Artery Ligation and Rubber Band Ligation for Treatment of Primary Symptomatic Hemorrhoids
verfasst von
Adel M. Shehata
Abdel Fattah Saleh
Amr Abd El-Hameed El-Heeny
Publikationsdatum
28.07.2018
Verlag
Springer India
Erschienen in
Indian Journal of Surgery / Ausgabe 4/2019
Print ISSN: 0972-2068
Elektronische ISSN: 0973-9793
DOI
https://doi.org/10.1007/s12262-018-1797-1

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2019

Indian Journal of Surgery 4/2019 Zur Ausgabe

Images in Surgery

Gallbladder Volvulus

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

TAVI versus Klappenchirurgie: Neue Vergleichsstudie sorgt für Erstaunen

21.05.2024 TAVI Nachrichten

Bei schwerer Aortenstenose und obstruktiver KHK empfehlen die Leitlinien derzeit eine chirurgische Kombi-Behandlung aus Klappenersatz plus Bypass-OP. Diese Empfehlung wird allerdings jetzt durch eine aktuelle Studie infrage gestellt – mit überraschender Deutlichkeit.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.