Skip to main content
Erschienen in: European Archives of Oto-Rhino-Laryngology 5/2020

01.02.2020 | Otology

Cochlear implant magnet dislocation after MRI: surgical management and outcome

verfasst von: Martin Leinung, Andreas Loth, Maximilian Gröger, Iris Burck, Thomas Vogl, Timo Stöver, Silke Helbig

Erschienen in: European Archives of Oto-Rhino-Laryngology | Ausgabe 5/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

An increasing number of cochlear implant (CI) users is examined by magnetic resonance imaging which may cause the displacement of the implant magnet. This complication prevents the usage of the external processor and has to be treated surgically in most cases. The purpose of this study is to analyze the results of the surgical intervention and the consequences for the CI recipients.

Methods

The retrospective study was conducted at a tertiary referral center. From the patient care records between October 2014 and July 2018, 9 cases were reviewed that had undergone MRI after cochlear implantation and had experienced magnet displacement.

Results

Nine patients from 9 to 74 years of age were identified with MRI-induced magnet displacement. Implants of different manufacturers were affected (8 × Cochlear®, 1 Advanced Bionics®) but did not include the latest 3 T MR conditional product generation. The patients reported pain, swelling, redness above the implant and/or a noticeably dislocated magnet. One-third of the MRI examination were conducted in external radiological sites without any precautions such as a compression bandage. Surgical magnet repositioning was successful in all but one case with postoperative implant infection and consecutive explantation. In total, the patient was unable to use his CI for 420 days (1.2 years) after the MRI examination. The remaining eight patients averaged 29 days between MRI-related magnet dislocation and CI re-activation.

Conclusions

The present study shows that in the majority of cases a surgical magnet reposition is possible without complications, and thus the time of nonuse of the CI is usually low. Nevertheless, there is a risk that in individual cases significant medical, functional, social and economic consequences for patients may occur. The presented data demonstrate that the indication to perform MRI scans in CI users needs to be further critically considered. An attentive, critical assessment of an MRI indication by both the initiating physician (usually not an ENT specialist) and the performing radiologist is mandatory.
Literatur
4.
Zurück zum Zitat Kraaijenga VJC, Ramakers GGJ, Smulders YE, van Zon A, Stegeman I, Smit AL, Stokroos RJ, Hendrice N, Free RH, Maat B, Frijns JHM, Briaire JJ, Mylanus EAM, Huinck WJ, Van Zanten GA, Grolman W (2017) Objective and subjective measures of simultaneous vs sequential bilateral cochlear implants in adults: a randomized clinical trial. JAMA Otolaryngol Head Neck Surg 143(9):881–890. https://doi.org/10.1001/jamaoto.2017.0745 CrossRefPubMedPubMedCentral Kraaijenga VJC, Ramakers GGJ, Smulders YE, van Zon A, Stegeman I, Smit AL, Stokroos RJ, Hendrice N, Free RH, Maat B, Frijns JHM, Briaire JJ, Mylanus EAM, Huinck WJ, Van Zanten GA, Grolman W (2017) Objective and subjective measures of simultaneous vs sequential bilateral cochlear implants in adults: a randomized clinical trial. JAMA Otolaryngol Head Neck Surg 143(9):881–890. https://​doi.​org/​10.​1001/​jamaoto.​2017.​0745 CrossRefPubMedPubMedCentral
5.
Zurück zum Zitat Goupell MJ, Kan A, Litovsky RY (2016) Spatial attention in bilateral cochlear-implant users. J Acoust Soc Am 140(3):1652CrossRef Goupell MJ, Kan A, Litovsky RY (2016) Spatial attention in bilateral cochlear-implant users. J Acoust Soc Am 140(3):1652CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Mosnier I, Bebear JP, Marx M, Fraysse B, Truy E, Lina-Granade G, Mondain M, Sterkers-Artières F, Bordure P, Robier A, Godey B, Meyer B, Frachet B, Poncet-Wallet C, Bouccara D, Sterkers O (2015) Improvement of cognitive function after cochlear implantation in elderly patients. JAMA Otolaryngol Head Neck Surg 141(5):442–450. https://doi.org/10.1001/jamaoto.2015.129 CrossRefPubMed Mosnier I, Bebear JP, Marx M, Fraysse B, Truy E, Lina-Granade G, Mondain M, Sterkers-Artières F, Bordure P, Robier A, Godey B, Meyer B, Frachet B, Poncet-Wallet C, Bouccara D, Sterkers O (2015) Improvement of cognitive function after cochlear implantation in elderly patients. JAMA Otolaryngol Head Neck Surg 141(5):442–450. https://​doi.​org/​10.​1001/​jamaoto.​2015.​129 CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Statistisches Bundesamt (2018) Fallpauschalenbezogene Krankenhausstatistik (DRG-Statistik), Diagnosen und Prozeduren der vollstationären Patientinnen und Patienten in Krankenhäusern Accessed 5 July 2018 Statistisches Bundesamt (2018) Fallpauschalenbezogene Krankenhausstatistik (DRG-Statistik), Diagnosen und Prozeduren der vollstationären Patientinnen und Patienten in Krankenhäusern Accessed 5 July 2018
22.
Zurück zum Zitat Todt I, Tittel A, Ernst A, Mittmann P, Mutze S (2017) Pain free 3 T MRI scans in Cochlear implantees. Otol Neurotol 38(10):e401–e404CrossRef Todt I, Tittel A, Ernst A, Mittmann P, Mutze S (2017) Pain free 3 T MRI scans in Cochlear implantees. Otol Neurotol 38(10):e401–e404CrossRef
27.
Zurück zum Zitat Cuda D, Murri A, Italica SG (2013) Focused tight dressing does not prevent cochlear implant magnet migration under 1.5 Tesla MRI. Acta Otorhinolaryngol Ital 33(2):133–136PubMedPubMedCentral Cuda D, Murri A, Italica SG (2013) Focused tight dressing does not prevent cochlear implant magnet migration under 1.5 Tesla MRI. Acta Otorhinolaryngol Ital 33(2):133–136PubMedPubMedCentral
36.
Zurück zum Zitat Di Nardo W, Giannantonio S, Schinaia L, De Corso E, Pauludetti G (2013) Noninvasive management of cochlear implant’s inner magnet displacement after magnetic resonance: a case report. Laryngoscope 123:783–786CrossRef Di Nardo W, Giannantonio S, Schinaia L, De Corso E, Pauludetti G (2013) Noninvasive management of cochlear implant’s inner magnet displacement after magnetic resonance: a case report. Laryngoscope 123:783–786CrossRef
37.
Zurück zum Zitat Özgür A, Dursuna E, Celiker FB, Terzi S (2019) Magnet dislocation during 3 T magnetic resonance imaging in a pediatric case with cochlear implant. Braz J Otorhinolaryngol 85(6):799–802CrossRef Özgür A, Dursuna E, Celiker FB, Terzi S (2019) Magnet dislocation during 3 T magnetic resonance imaging in a pediatric case with cochlear implant. Braz J Otorhinolaryngol 85(6):799–802CrossRef
38.
Zurück zum Zitat Ray J, Proops D, Donaldson I, Fielden C, Cooper H (2004) Explantation and reimplantation of cochlear implants. Cochlear Implants Int 5:160–167CrossRef Ray J, Proops D, Donaldson I, Fielden C, Cooper H (2004) Explantation and reimplantation of cochlear implants. Cochlear Implants Int 5:160–167CrossRef
Metadaten
Titel
Cochlear implant magnet dislocation after MRI: surgical management and outcome
verfasst von
Martin Leinung
Andreas Loth
Maximilian Gröger
Iris Burck
Thomas Vogl
Timo Stöver
Silke Helbig
Publikationsdatum
01.02.2020
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
European Archives of Oto-Rhino-Laryngology / Ausgabe 5/2020
Print ISSN: 0937-4477
Elektronische ISSN: 1434-4726
DOI
https://doi.org/10.1007/s00405-020-05826-x

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2020

European Archives of Oto-Rhino-Laryngology 5/2020 Zur Ausgabe

Erhebliches Risiko für Kehlkopfkrebs bei mäßiger Dysplasie

29.05.2024 Larynxkarzinom Nachrichten

Fast ein Viertel der Personen mit mäßig dysplastischen Stimmlippenläsionen entwickelt einen Kehlkopftumor. Solche Personen benötigen daher eine besonders enge ärztliche Überwachung.

Hörschwäche erhöht Demenzrisiko unabhängig von Beta-Amyloid

29.05.2024 Hörstörungen Nachrichten

Hört jemand im Alter schlecht, nimmt das Hirn- und Hippocampusvolumen besonders schnell ab, was auch mit einem beschleunigten kognitiven Abbau einhergeht. Und diese Prozesse scheinen sich unabhängig von der Amyloidablagerung zu ereignen.

„Übersichtlicher Wegweiser“: Lauterbachs umstrittener Klinik-Atlas ist online

17.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Sie sei „ethisch geboten“, meint Gesundheitsminister Karl Lauterbach: mehr Transparenz über die Qualität von Klinikbehandlungen. Um sie abzubilden, lässt er gegen den Widerstand vieler Länder einen virtuellen Klinik-Atlas freischalten.

Betalaktam-Allergie: praxisnahes Vorgehen beim Delabeling

16.05.2024 Pädiatrische Allergologie Nachrichten

Die große Mehrheit der vermeintlichen Penicillinallergien sind keine. Da das „Etikett“ Betalaktam-Allergie oft schon in der Kindheit erworben wird, kann ein frühzeitiges Delabeling lebenslange Vorteile bringen. Ein Team von Pädiaterinnen und Pädiatern aus Kanada stellt vor, wie sie dabei vorgehen.

Update HNO

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.