Skip to main content
Erschienen in: Zeitschrift für Rheumatologie 6/2022

06.07.2022 | Hot Topics

Colchicine linked with risk reduction for myocardial infarction in gout patients: systematic review and meta-analysis

verfasst von: Huipeng Wan, Linhong Zeng, Ruihai Xiao, Xiaoyi Tang, Yan Shu, Shaochen Shen

Erschienen in: Zeitschrift für Rheumatologie | Ausgabe 6/2022

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Introduction

This meta-analysis aimed to identify the effect of colchicine on myocardial infarction (MI) in patients with gout.

Methods

In February 2021, a systematic computer-based search was conducted in PubMed, EMBASE, and Cochrane Database of Systematic Reviews. Data on patients with gout that compared colchicine versus others (no use of colchicine) were retrieved. The endpoints were the incidence rate for MI. After testing for heterogeneity between studies, data were aggregated for fixed-effects models when necessary.

Results

Three clinical studies with 3012 patients (colchicine group = 1523, control group = 1489) were finally included in the meta-analysis. Colchicine was associated with a decreased risk for myocardial infarction (pooled odds ratio 0.35, 95% confidence interval 0.23–0.55, p < 0.00001).

Conclusions

Colchicine was effective in reducing the incidence of MI in patients with gout.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Schieir O, Tosevski C, Glazier R, Hogg-Johnson S, Badley EJARD (2017) Incident myocardial infarction associated with major types of arthritis in the general population: a systematic review and meta-analysis. Ann Rheum Dis 76(8):1396–1404CrossRef Schieir O, Tosevski C, Glazier R, Hogg-Johnson S, Badley EJARD (2017) Incident myocardial infarction associated with major types of arthritis in the general population: a systematic review and meta-analysis. Ann Rheum Dis 76(8):1396–1404CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Robinson PC, Horsburgh S (2014) Gout: Joints and beyond, epidemiology, clinical features, treatment and co-morbidities. Maturitas 78(4):245–251CrossRef Robinson PC, Horsburgh S (2014) Gout: Joints and beyond, epidemiology, clinical features, treatment and co-morbidities. Maturitas 78(4):245–251CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Zhang T, Pope J (2017) Cardiovascular effects of urate-lowering therapies in patients with chronic gout: a systematic review and meta-analysis. Rheumatology 56(7):1144–1153CrossRef Zhang T, Pope J (2017) Cardiovascular effects of urate-lowering therapies in patients with chronic gout: a systematic review and meta-analysis. Rheumatology 56(7):1144–1153CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Slobodnick A, Shah B, Krasnokutsky S, Pillinger MH (2018) Update on colchicine, 2017. Rheumatology 57(1):i4–i11CrossRef Slobodnick A, Shah B, Krasnokutsky S, Pillinger MH (2018) Update on colchicine, 2017. Rheumatology 57(1):i4–i11CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Dasgeb B, Kornreich D, McGuinn K, Okon L, Brownell I, Sackett DL (2018) Colchicine: an ancient drug with novel applications. Br J Dermatology 178(2):350–356CrossRef Dasgeb B, Kornreich D, McGuinn K, Okon L, Brownell I, Sackett DL (2018) Colchicine: an ancient drug with novel applications. Br J Dermatology 178(2):350–356CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Crittenden DB, Lehmann RA, Schneck L et al (2012) Colchicine use is associated with decreased prevalence of myocardial infarction in patients with gout. J Rheumatol 39(7):1458–1464CrossRef Crittenden DB, Lehmann RA, Schneck L et al (2012) Colchicine use is associated with decreased prevalence of myocardial infarction in patients with gout. J Rheumatol 39(7):1458–1464CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Solomon DH, Liu CC, Kuo IH, Zak A, Kim SC (2016) Effects of colchicine on risk of cardiovascular events and mortality among patients with gout: a cohort study using electronic medical records linked with medicare claims. Ann Rheum Dis 75(9):1674–1679CrossRef Solomon DH, Liu CC, Kuo IH, Zak A, Kim SC (2016) Effects of colchicine on risk of cardiovascular events and mortality among patients with gout: a cohort study using electronic medical records linked with medicare claims. Ann Rheum Dis 75(9):1674–1679CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Shah B, Toprover M, Crittenden DB et al (2020) Colchicine use and incident coronary artery disease in male patients with gout. Can J Cardiol 36(11):1722–1728CrossRef Shah B, Toprover M, Crittenden DB et al (2020) Colchicine use and incident coronary artery disease in male patients with gout. Can J Cardiol 36(11):1722–1728CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Kim SC et al (2013) Clinical and health care use characteristics of patients newly starting allopurinol, febuxostat, and colchicine for the treatment of gout. Arth Care Res 65(12):2008–2014CrossRef Kim SC et al (2013) Clinical and health care use characteristics of patients newly starting allopurinol, febuxostat, and colchicine for the treatment of gout. Arth Care Res 65(12):2008–2014CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Kim SC, Schmidt BMW, Franklin JM, Liu J, Solomon DH, Schneeweiss S (2013) Clinical and health care use characteristics of patients newly starting allopurinol, febuxostat, and colchicine for the treatment of gout. Arthritis Care Res 65(12):2008–2014CrossRef Kim SC, Schmidt BMW, Franklin JM, Liu J, Solomon DH, Schneeweiss S (2013) Clinical and health care use characteristics of patients newly starting allopurinol, febuxostat, and colchicine for the treatment of gout. Arthritis Care Res 65(12):2008–2014CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Liberati A, Altman D, Tetzlaff J et al (2009) The PRISMA statement for reporting systematic reviews and meta-analyses of studies that evaluate healthcare interventions: explanation and elaboration. BMJ 339:b2700CrossRef Liberati A, Altman D, Tetzlaff J et al (2009) The PRISMA statement for reporting systematic reviews and meta-analyses of studies that evaluate healthcare interventions: explanation and elaboration. BMJ 339:b2700CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Wallace SL, Robinson H, Masi AT, Decker JL, McCarty DJ, Yü TF (2014) Preliminary criteria for the classification of the acute arthritis of primary gout. Arth Rheuma 20(3):895–900CrossRef Wallace SL, Robinson H, Masi AT, Decker JL, McCarty DJ, Yü TF (2014) Preliminary criteria for the classification of the acute arthritis of primary gout. Arth Rheuma 20(3):895–900CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Stang A (2010) Critical evaluation of the Newcastle-Ottawa scale for the assessment of the quality of nonrandomized studies in meta-analyses. Eur J Epidemiol 25(9):603–605CrossRef Stang A (2010) Critical evaluation of the Newcastle-Ottawa scale for the assessment of the quality of nonrandomized studies in meta-analyses. Eur J Epidemiol 25(9):603–605CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Moola SMZ, Tufanaru C et al (2017) Systematic reviews of etiology and risk. In: JBI Manual for Evidence Synthesis Moola SMZ, Tufanaru C et al (2017) Systematic reviews of etiology and risk. In: JBI Manual for Evidence Synthesis
22.
Zurück zum Zitat Harbord RM, Egger M, Sterne JAC (2006) A modified test for small-study effects in meta-analyses of controlled trials with binary endpoints. Statist Med 25(20):3443–3457CrossRef Harbord RM, Egger M, Sterne JAC (2006) A modified test for small-study effects in meta-analyses of controlled trials with binary endpoints. Statist Med 25(20):3443–3457CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Crittenden DB, Kimmel JN, Pike VC et al (2014) Colchicine and the risk of acute cardiovascular (CV) events among gout patients: the New York department of veterans affairs retrospective cohort study. Arthritis Rheumatol 66:S65–S66CrossRef Crittenden DB, Kimmel JN, Pike VC et al (2014) Colchicine and the risk of acute cardiovascular (CV) events among gout patients: the New York department of veterans affairs retrospective cohort study. Arthritis Rheumatol 66:S65–S66CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Nidorf SM, Fiolet ATL, Mosterd A et al (2020) Colchicine in patients with chronic coronary disease. N Engl J Med 383(19):1838–1847CrossRef Nidorf SM, Fiolet ATL, Mosterd A et al (2020) Colchicine in patients with chronic coronary disease. N Engl J Med 383(19):1838–1847CrossRef
Metadaten
Titel
Colchicine linked with risk reduction for myocardial infarction in gout patients: systematic review and meta-analysis
verfasst von
Huipeng Wan
Linhong Zeng
Ruihai Xiao
Xiaoyi Tang
Yan Shu
Shaochen Shen
Publikationsdatum
06.07.2022
Verlag
Springer Medizin
Erschienen in
Zeitschrift für Rheumatologie / Ausgabe 6/2022
Print ISSN: 0340-1855
Elektronische ISSN: 1435-1250
DOI
https://doi.org/10.1007/s00393-022-01232-2

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2022

Zeitschrift für Rheumatologie 6/2022 Zur Ausgabe

Mitteilungen der DGRh

Mitteilungen der DGRh

Mitteilungen der DGRh – Veranstaltungen der Rheumaakademie

Mitteilungen der DGRh - Veranstaltungen der Rheumaakademie

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.