Skip to main content
Erschienen in: Journal für Ästhetische Chirurgie 4/2020

11.09.2020 | Leitthema

Complications in breast augmentation and how to avoid them

verfasst von: A. Rancati, MD, C. Angrigiani, M. Irigo, A. Rancati, M. Bou, J. Dorr

Erschienen in: Journal für Ästhetische Chirurgie | Ausgabe 4/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Breast augmentation surgery is a complex procedure designed to enhance or reshape the breasts, but the desired results are not always achieved. In some cases, complications occur or develop over time and may affect health, comfort, or appearance. The aim of this review is to provide a comprehensive analysis of the most common complications following cosmetic breast augmentation and recommendations for how to avoid them.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat American Society of Plastic Surgeons (2018) 13.8 million cosmetic plastic surgery procedures performed in 2018. American Society of Plastic Surgeons, Arlington Heights, IL (press release) American Society of Plastic Surgeons (2018) 13.8 million cosmetic plastic surgery procedures performed in 2018. American Society of Plastic Surgeons, Arlington Heights, IL (press release)
4.
Zurück zum Zitat Adams WP Jr. (2009) Capsular contracture: what is it? What causes it? How can it be prevented and managed? Clin Plast Surg 36:119–126CrossRefPubMed Adams WP Jr. (2009) Capsular contracture: what is it? What causes it? How can it be prevented and managed? Clin Plast Surg 36:119–126CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat El-Sheikh Y, Tutino R, Knight C et al (2008) Incidence of capsular contracture in silicone versus saline cosmetic augmentation mammoplasty: a meta-analysis. Can J Plast Surg 16:211–215CrossRefPubMedPubMedCentral El-Sheikh Y, Tutino R, Knight C et al (2008) Incidence of capsular contracture in silicone versus saline cosmetic augmentation mammoplasty: a meta-analysis. Can J Plast Surg 16:211–215CrossRefPubMedPubMedCentral
6.
Zurück zum Zitat Blount AL, Martin MD, Lineberry KD et al (2013) Capsular contracture rate in a low-risk population after primary augmentation mammaplasty. Aesthet Surg J 33:516–521CrossRefPubMed Blount AL, Martin MD, Lineberry KD et al (2013) Capsular contracture rate in a low-risk population after primary augmentation mammaplasty. Aesthet Surg J 33:516–521CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Schaub TA, Ahmad J, Rohrich RJ (2010) Capsular contracture with breast implants in the cosmetic patient: saline versus silicone—a systematic review of the literature. Plast Reconstr Surg 126:2140–2149CrossRefPubMed Schaub TA, Ahmad J, Rohrich RJ (2010) Capsular contracture with breast implants in the cosmetic patient: saline versus silicone—a systematic review of the literature. Plast Reconstr Surg 126:2140–2149CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Hvilsom GB, Hölmich LR, Henriksen TF et al (2009) Local complications after cosmetic breast augmentation: results from the Danish Registry for Plastic Surgery of the Breast. Plast Reconstr Surg 124:919–925PubMed Hvilsom GB, Hölmich LR, Henriksen TF et al (2009) Local complications after cosmetic breast augmentation: results from the Danish Registry for Plastic Surgery of the Breast. Plast Reconstr Surg 124:919–925PubMed
9.
Zurück zum Zitat Spear SL, Baker JL Jr. (1995) Classification of capsular contracture after prosthetic breast reconstruction. Plast Reconstr Surg 96:1119–1123CrossRefPubMed Spear SL, Baker JL Jr. (1995) Classification of capsular contracture after prosthetic breast reconstruction. Plast Reconstr Surg 96:1119–1123CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Schreml S, Heine N, Eisenmann-Klein M, Pranti L (2007) Bacterial colonization is of major relevance for high-grade capsular contracture after augmentation mammaplasty. Ann Plast Surg 59:126–130CrossRefPubMed Schreml S, Heine N, Eisenmann-Klein M, Pranti L (2007) Bacterial colonization is of major relevance for high-grade capsular contracture after augmentation mammaplasty. Ann Plast Surg 59:126–130CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Siggelkow W, Faridi A, Spiritus K et al (2003) Histological analysis of silicone breast implant capsules and correlation with capsular contracture. Biomaterials 24:1101–1109CrossRefPubMed Siggelkow W, Faridi A, Spiritus K et al (2003) Histological analysis of silicone breast implant capsules and correlation with capsular contracture. Biomaterials 24:1101–1109CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Henriksen TF, Fryzek JP, Hölmich LR et al (2005) Surgical intervention and capsular contracture after breast augmentation: a prospective study of risk factors. Ann Plast Surg 54:343–351CrossRefPubMed Henriksen TF, Fryzek JP, Hölmich LR et al (2005) Surgical intervention and capsular contracture after breast augmentation: a prospective study of risk factors. Ann Plast Surg 54:343–351CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Thompson PA, Lade S, Webster H et al (2010) Effusion-associated anaplastic large cell lymphoma of the breast: time for it to be defined as a distinct clinico-pathological entity. Haematologica 95:1977–1979CrossRefPubMedPubMedCentral Thompson PA, Lade S, Webster H et al (2010) Effusion-associated anaplastic large cell lymphoma of the breast: time for it to be defined as a distinct clinico-pathological entity. Haematologica 95:1977–1979CrossRefPubMedPubMedCentral
14.
Zurück zum Zitat Brody GS, Deapen D, Gill P et al (2010) T‑cell non-Hodgkin’s anaplastic lymphoma associated with one style of breast implants. In: American Society of Plastic Surgeons Annual Conference San Antonio, Texas, March 20–23 Presented at, (Abstract 42) Brody GS, Deapen D, Gill P et al (2010) T‑cell non-Hodgkin’s anaplastic lymphoma associated with one style of breast implants. In: American Society of Plastic Surgeons Annual Conference San Antonio, Texas, March 20–23 Presented at, (Abstract 42)
16.
Zurück zum Zitat Carty MJ, Pribaz JJ, Antin JH et al (2011) A patient death attributable to implant-related primary anaplastic large cell lymphoma of the breast. Plast Reconstr Surg 128:112e:118e Carty MJ, Pribaz JJ, Antin JH et al (2011) A patient death attributable to implant-related primary anaplastic large cell lymphoma of the breast. Plast Reconstr Surg 128:112e:118e
17.
Zurück zum Zitat Kim B, Roth C, Young VL et al (2011) Anaplastic large cell lymphoma and breast implants: results from a structured expert consultation process. Plast Reconstr Surg 128:629–639CrossRef Kim B, Roth C, Young VL et al (2011) Anaplastic large cell lymphoma and breast implants: results from a structured expert consultation process. Plast Reconstr Surg 128:629–639CrossRef
19.
Zurück zum Zitat FDA (2007) Silicone gel-filled breast implants approved. FDA Consum 41(1):8–9 FDA (2007) Silicone gel-filled breast implants approved. FDA Consum 41(1):8–9
21.
Zurück zum Zitat Amano Y, Aoki R, Kumita S, Kumazaki T (2007) Silicone-selective multishot echo-planar imaging for rapid MRI survey of breast implants. Eur Radiol 17:1875–1878CrossRefPubMed Amano Y, Aoki R, Kumita S, Kumazaki T (2007) Silicone-selective multishot echo-planar imaging for rapid MRI survey of breast implants. Eur Radiol 17:1875–1878CrossRefPubMed
23.
Zurück zum Zitat Spear SL, Sinkin JC, Al-Attar A (2013) Porcine acellular dermal matrix (Strattice™) in primary and revision cosmetic breast surgery. Plast Reconstr Surg 131:1140–1148CrossRefPubMed Spear SL, Sinkin JC, Al-Attar A (2013) Porcine acellular dermal matrix (Strattice™) in primary and revision cosmetic breast surgery. Plast Reconstr Surg 131:1140–1148CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Brandon HJ, Young VL, Jerina KL et al (2001) Scanning electron microscopy characterization of surgical instrument damage to breast implants. Plast Reconstr Surg 108:52–61CrossRefPubMed Brandon HJ, Young VL, Jerina KL et al (2001) Scanning electron microscopy characterization of surgical instrument damage to breast implants. Plast Reconstr Surg 108:52–61CrossRefPubMed
25.
Zurück zum Zitat Hölmich LR, Vejborg IM, Conrad C et al (2004) Untreated silicone breast implant rupture. Plast Reconstr Surg 114:204–214CrossRefPubMed Hölmich LR, Vejborg IM, Conrad C et al (2004) Untreated silicone breast implant rupture. Plast Reconstr Surg 114:204–214CrossRefPubMed
26.
Zurück zum Zitat Bengtson BP, Eaves FF 3rd (2012) High-resolution ultrasound in the detection of silicone gel breast implant shell failure: background, in vitro studies, and early clinical results. Aesthet Surg J 32:157–174CrossRefPubMed Bengtson BP, Eaves FF 3rd (2012) High-resolution ultrasound in the detection of silicone gel breast implant shell failure: background, in vitro studies, and early clinical results. Aesthet Surg J 32:157–174CrossRefPubMed
27.
Zurück zum Zitat Hölmich LR, Friis S, Fryzek JP et al (2003) Incidence of silicone breast implant rupture. Arch Surg 138:801–806CrossRefPubMed Hölmich LR, Friis S, Fryzek JP et al (2003) Incidence of silicone breast implant rupture. Arch Surg 138:801–806CrossRefPubMed
28.
Zurück zum Zitat Bondurant S, Ernster V, Herdman R (eds) (1999) Committee on the Safety of Silicone Breast Implants, Division of Health Promotion and Disease Prevention, Institute of Medicine. National Academy Press, Washington, DC Bondurant S, Ernster V, Herdman R (eds) (1999) Committee on the Safety of Silicone Breast Implants, Division of Health Promotion and Disease Prevention, Institute of Medicine. National Academy Press, Washington, DC
29.
Zurück zum Zitat Spear SL, Hedén P (2007) Allergan’s silicone gel breast implants. Expert Rev Med Devices 4:699–708CrossRefPubMed Spear SL, Hedén P (2007) Allergan’s silicone gel breast implants. Expert Rev Med Devices 4:699–708CrossRefPubMed
30.
Zurück zum Zitat Cunningham B (2007) The Mentor core study on silicone MemoryGel breast implants. Plast Reconstr Surg 120(7 suppl 1):19S–32SCrossRefPubMed Cunningham B (2007) The Mentor core study on silicone MemoryGel breast implants. Plast Reconstr Surg 120(7 suppl 1):19S–32SCrossRefPubMed
32.
Zurück zum Zitat Deva AK, Adams WP Jr, Vickery K (2013) The role of bacterial biofilms in device-associated infection. Plast Reconstr Surg 132:1319–1328CrossRefPubMed Deva AK, Adams WP Jr, Vickery K (2013) The role of bacterial biofilms in device-associated infection. Plast Reconstr Surg 132:1319–1328CrossRefPubMed
33.
Zurück zum Zitat Hold PM, Alam S, Pilbrow WJ et al (2012) How should we investigate breast implant rupture? Breast J 18:253–256CrossRefPubMed Hold PM, Alam S, Pilbrow WJ et al (2012) How should we investigate breast implant rupture? Breast J 18:253–256CrossRefPubMed
34.
Zurück zum Zitat Everson LI, Parantainen H, Detlie T et al (1994) Diagnosis of breast implant rupture: imaging findings and relative efficacies of imaging techniques. AJR Am J Roentgenol 163:57–60CrossRefPubMed Everson LI, Parantainen H, Detlie T et al (1994) Diagnosis of breast implant rupture: imaging findings and relative efficacies of imaging techniques. AJR Am J Roentgenol 163:57–60CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Complications in breast augmentation and how to avoid them
verfasst von
A. Rancati, MD
C. Angrigiani
M. Irigo
A. Rancati
M. Bou
J. Dorr
Publikationsdatum
11.09.2020
Verlag
Springer Medizin
Erschienen in
Journal für Ästhetische Chirurgie / Ausgabe 4/2020
Print ISSN: 1867-4305
Elektronische ISSN: 1867-4313
DOI
https://doi.org/10.1007/s12631-020-00236-8

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2020

Journal für Ästhetische Chirurgie 4/2020 Zur Ausgabe

Einführung zum Thema

Ästhetische Brustchirurgie

Übersichten

T-ICONS*

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.