Skip to main content
Erschienen in: European Archives of Oto-Rhino-Laryngology 10/2009

01.10.2009 | Laryngology

Curved rigid laryngoscope: missing link between direct suspension laryngoscopy and indirect techniques?

verfasst von: Gerhard Friedrich, Karl Kiesler, Markus Gugatschka

Erschienen in: European Archives of Oto-Rhino-Laryngology | Ausgabe 10/2009

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Microlaryngoscopy is the standard procedure for endolaryngeal surgery. The advantages are a steady operating field, bimanual handling and stereoscopic view in high-resolution magnification. The major drawback is that the oropharyngeal structures have to be brought into an unnatural position by the straight rigid laryngoscope with considerable forces occurring. These forces can lead to tissue injuries or even make a microlaryngoscopic operation impossible. To overcome these disadvantages, a few case studies using curved rigid laryngoscopes are published. However, there is still a lack of information to what extent curved rigid laryngoscopes could actually improve the endolaryngeal exposure with less forces occurring. It was the aim of this study to gain basic data on the forces that are needed for endolaryngeal exposure with a prototype of a curved rigid laryngoscope and to compare the occurring forces with straight laryngoscopes. In 30 consecutive patients scheduled for routine microlaryngoscopic procedures the curved laryngoscope was inserted and occurring forces were measured by a tension spring balance in four different head positions. A standard straight laryngoscope was inserted afterwards and measurements were taken again. Our results showed that the occurring forces could be reduced significantly in each head position when compared with a standard straight laryngoscope. Similarly, the anterior commissure could be exposed in a significantly higher percentage with the curved laryngoscope. In conclusion, we could show that even with a moderate-curved rigid laryngoscope a significant reduction of the forces to the oro-pharyngeal tissues can be obtained and that endolaryngeal exposure is possible in virtually all patients. Bimanual precise operations should be possible in the common way like in standard microlaryngoscopy with the only difference of not using a microscope, but operating via a monitor. We do not think that traditional microlaryngoscopy with straight instruments can or should be replaced by curved laryngoscopes, but these techniques could bridge the gap to indirect techniques in particular in specialised institutions dealing frequently with difficult patients and situations.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Albrecht R (1954) Über den Wert kolposkopischer Untersuchungsmethoden bei Leukoplakien und Carcinomen des Mundes und des Kehlkopfes. Arch Ohren Nasen Kehlkopfheilkd 165:459–463PubMedCrossRef Albrecht R (1954) Über den Wert kolposkopischer Untersuchungsmethoden bei Leukoplakien und Carcinomen des Mundes und des Kehlkopfes. Arch Ohren Nasen Kehlkopfheilkd 165:459–463PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Czermak J (1858) Über den Kehlkopfspiegel. Wiener Medizinische Wochenschrift 8:196–198 Czermak J (1858) Über den Kehlkopfspiegel. Wiener Medizinische Wochenschrift 8:196–198
3.
Zurück zum Zitat Jako GJ (1970) Laryngoscope for microscopic observation surgery and photography. Arch Otolaryngol 91:196–199PubMed Jako GJ (1970) Laryngoscope for microscopic observation surgery and photography. Arch Otolaryngol 91:196–199PubMed
4.
Zurück zum Zitat Jelinek E (1884) Das Cocain als Anästheticum und Analgeticum für den Pharynx und Larynx. Wiener Medizinische Wochenschrift 34:1334–1337, 1364–1367 Jelinek E (1884) Das Cocain als Anästheticum und Analgeticum für den Pharynx und Larynx. Wiener Medizinische Wochenschrift 34:1334–1337, 1364–1367
5.
Zurück zum Zitat Friedrich G, Gugatschka M (2009) Influence of head positioning on the forces occurring during microlaryngoscopy. Eur Arch Otorhinolaryngol 2009 (in press) Friedrich G, Gugatschka M (2009) Influence of head positioning on the forces occurring during microlaryngoscopy. Eur Arch Otorhinolaryngol 2009 (in press)
6.
Zurück zum Zitat Green H (1859) Morbid growths within the larynx. GP Putnam, New York Green H (1859) Morbid growths within the larynx. GP Putnam, New York
7.
Zurück zum Zitat Gugatschka M, Gerstenberger C, Friedrich G (2008) Analysis of forces applied during microlaryngoscopy: a descriptive study. Eur Arch Otorhinolaryngol 265(9):1083–1087PubMedCrossRef Gugatschka M, Gerstenberger C, Friedrich G (2008) Analysis of forces applied during microlaryngoscopy: a descriptive study. Eur Arch Otorhinolaryngol 265(9):1083–1087PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Kantor E, Berci G, Parlow E, Paz-Partlow M (1991) A completely new approach to microlaryngeal surgery. Laryngoscope 101:676–679PubMedCrossRef Kantor E, Berci G, Parlow E, Paz-Partlow M (1991) A completely new approach to microlaryngeal surgery. Laryngoscope 101:676–679PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Kantor EA, Berci G, Partlow E, Paz-Partlow M (1991) Ancillary instruments for the video microlaryngoscope. Ann Otol Rhinol Laryngol 100:317–319PubMed Kantor EA, Berci G, Partlow E, Paz-Partlow M (1991) Ancillary instruments for the video microlaryngoscope. Ann Otol Rhinol Laryngol 100:317–319PubMed
10.
Zurück zum Zitat Kawaida M, Fukuda H, Kohno N (2001) Video-assisted rigid endoscopic laryngosurgery: application to cases with difficult laryngeal exposure. J Voice 15(2):305–312PubMedCrossRef Kawaida M, Fukuda H, Kohno N (2001) Video-assisted rigid endoscopic laryngosurgery: application to cases with difficult laryngeal exposure. J Voice 15(2):305–312PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Kim JK, Jeong HS, HyN Kwon (2007) A new curved rigid laryngoscope to overcome the difficult laryngeal exposure (DLE) in endolaryngeal surgery. Eur Arch Otorhinolaryngol 254:901–905CrossRef Kim JK, Jeong HS, HyN Kwon (2007) A new curved rigid laryngoscope to overcome the difficult laryngeal exposure (DLE) in endolaryngeal surgery. Eur Arch Otorhinolaryngol 254:901–905CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Kleinsasser O (1964) Mikrochirurgie im Kehlkopf. Arch Ohrenheilkd 183:428–433 Kleinsasser O (1964) Mikrochirurgie im Kehlkopf. Arch Ohrenheilkd 183:428–433
13.
Zurück zum Zitat Kleinsasser O (1968) Mikrolaryngoscopy and endolaryngeal microsurgery. Saunders, Philadelphia Kleinsasser O (1968) Mikrolaryngoscopy and endolaryngeal microsurgery. Saunders, Philadelphia
14.
Zurück zum Zitat Kleinsasser O (1968) Mikrolaryngoskopie und endolaryngeale Mikrochirurgie. 1. Aufl. Schattauer, Stuttgart, New York Kleinsasser O (1968) Mikrolaryngoskopie und endolaryngeale Mikrochirurgie. 1. Aufl. Schattauer, Stuttgart, New York
15.
Zurück zum Zitat Koufman JA (2007) Introduction to office-based surgery in laryngology. Curr Opin Otolaryngol Head Neck Surg 15(6):383–386PubMedCrossRef Koufman JA (2007) Introduction to office-based surgery in laryngology. Curr Opin Otolaryngol Head Neck Surg 15(6):383–386PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Leden HV (1988) Microlaryngoscopy: a historical vignette. J Voice 1(4):341–346CrossRef Leden HV (1988) Microlaryngoscopy: a historical vignette. J Voice 1(4):341–346CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Lesky E (1976) The Vienna medical school of the 19th century. The Johns Hopkins University Press, Baltimore Lesky E (1976) The Vienna medical school of the 19th century. The Johns Hopkins University Press, Baltimore
18.
Zurück zum Zitat Müller A, Verges L, Schleier P, Wohlfarth M, Gottschall R (2002) The incidence of microlaryngoscopy associated complications. HNO 50(12):1057–1061 (in German)PubMedCrossRef Müller A, Verges L, Schleier P, Wohlfarth M, Gottschall R (2002) The incidence of microlaryngoscopy associated complications. HNO 50(12):1057–1061 (in German)PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat Simpson CB, Amin MR (2004) Office-based procedures for the voice. 83 (7 Suppl 2):6–9 Simpson CB, Amin MR (2004) Office-based procedures for the voice. 83 (7 Suppl 2):6–9
20.
Zurück zum Zitat Skopec, Majer EH (1998) History of oto-rhino-laryngology in Austria, Christian Brandstätter Wien, München, 1998 Skopec, Majer EH (1998) History of oto-rhino-laryngology in Austria, Christian Brandstätter Wien, München, 1998
21.
Zurück zum Zitat Strong MS (1970) Microscopic laryngoscopy: a review and appraisal. Laryngoscope 91:324–326 Strong MS (1970) Microscopic laryngoscopy: a review and appraisal. Laryngoscope 91:324–326
22.
23.
Zurück zum Zitat Yanagisawa E, Horowitz JB, Yanagisawa K, Mambrino LJ (1992) Comparison of new telescopic video microlaryngoscopic and standard microlaryngoscopic techniques. Ann Otol Rhinol Laryngol 101(1):51–60PubMed Yanagisawa E, Horowitz JB, Yanagisawa K, Mambrino LJ (1992) Comparison of new telescopic video microlaryngoscopic and standard microlaryngoscopic techniques. Ann Otol Rhinol Laryngol 101(1):51–60PubMed
24.
Zurück zum Zitat Yeh AR, Huang HM, Chen YL (1999) Telescopic video microlaryngeal surgery 108:165–168 Yeh AR, Huang HM, Chen YL (1999) Telescopic video microlaryngeal surgery 108:165–168
25.
Zurück zum Zitat Zeitels SM, Burns JA (2007) Office-based laryngeal laser surgery with local anesthesia. Curr Opin Otolaryngol Head Neck Surg 15(3):141–147PubMedCrossRef Zeitels SM, Burns JA (2007) Office-based laryngeal laser surgery with local anesthesia. Curr Opin Otolaryngol Head Neck Surg 15(3):141–147PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Curved rigid laryngoscope: missing link between direct suspension laryngoscopy and indirect techniques?
verfasst von
Gerhard Friedrich
Karl Kiesler
Markus Gugatschka
Publikationsdatum
01.10.2009
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
European Archives of Oto-Rhino-Laryngology / Ausgabe 10/2009
Print ISSN: 0937-4477
Elektronische ISSN: 1434-4726
DOI
https://doi.org/10.1007/s00405-009-0974-z

Weitere Artikel der Ausgabe 10/2009

European Archives of Oto-Rhino-Laryngology 10/2009 Zur Ausgabe

Erhebliches Risiko für Kehlkopfkrebs bei mäßiger Dysplasie

29.05.2024 Larynxkarzinom Nachrichten

Fast ein Viertel der Personen mit mäßig dysplastischen Stimmlippenläsionen entwickelt einen Kehlkopftumor. Solche Personen benötigen daher eine besonders enge ärztliche Überwachung.

Hörschwäche erhöht Demenzrisiko unabhängig von Beta-Amyloid

29.05.2024 Hörstörungen Nachrichten

Hört jemand im Alter schlecht, nimmt das Hirn- und Hippocampusvolumen besonders schnell ab, was auch mit einem beschleunigten kognitiven Abbau einhergeht. Und diese Prozesse scheinen sich unabhängig von der Amyloidablagerung zu ereignen.

„Übersichtlicher Wegweiser“: Lauterbachs umstrittener Klinik-Atlas ist online

17.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Sie sei „ethisch geboten“, meint Gesundheitsminister Karl Lauterbach: mehr Transparenz über die Qualität von Klinikbehandlungen. Um sie abzubilden, lässt er gegen den Widerstand vieler Länder einen virtuellen Klinik-Atlas freischalten.

Betalaktam-Allergie: praxisnahes Vorgehen beim Delabeling

16.05.2024 Pädiatrische Allergologie Nachrichten

Die große Mehrheit der vermeintlichen Penicillinallergien sind keine. Da das „Etikett“ Betalaktam-Allergie oft schon in der Kindheit erworben wird, kann ein frühzeitiges Delabeling lebenslange Vorteile bringen. Ein Team von Pädiaterinnen und Pädiatern aus Kanada stellt vor, wie sie dabei vorgehen.

Update HNO

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.