Skip to main content
Erschienen in: European Archives of Oto-Rhino-Laryngology 7/2023

23.01.2023 | Otology

Endoscopic vs microscopic facial nerve decompression for traumatic facial nerve palsy: a randomized controlled trial

verfasst von: Arindam Das, Mridul Janweja, Sandipta Mitra, Sayan Hazra, Arunabha Sengupta

Erschienen in: European Archives of Oto-Rhino-Laryngology | Ausgabe 7/2023

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

To explore a minimally invasive trans-canal endoscopic facial nerve decompression for traumatic facial nerve palsy and compare it with microscopic facial nerve decompression.

Methods

35 and 38 patients underwent endoscopic and microscopic facial nerve decompression, respectively, for traumatic facial nerve palsy. Onset of symptoms, type of temporal bone fracture, day of surgical intervention following trauma, ossicular chain status and nature of insult to facial nerve were observed. Time period for recovery (House Brackmann grade ≤ 3), long term recovery rates, pre- and post-operative hearing status, surgical time and post-operative pain were compared between groups.

Results

Maximum patients in endoscopic and microscopic groups (77.1% and 76.3%, respectively) had acute onset of symptoms. 57.1% (20/35) had longitudinal, 17.1% (6/35) had transverse and 25.7% (9/35) had mixed fractures in endoscopic group. In the microscopic group, 57.9% (22/38) had longitudinal, 18.4% (7/38) had transverse and 23.7% (9/38) had mixed fractures. The mean (± S.D.) post-operative air–bone gap in endoscopic and microscopic group were 16.47 ± 4.5 dB and 19.4 ± 5.2 dB, respectively, which was statistically significant. The mean (± S.D.) time period for recovery of endoscopic and microscopic groups were 14.4 ± 5 days and 22.5 ± 7 days, respectively (p value < 0.05). The difference in post-operative pain between the two groups was also statistically significant. The difference in long term recovery rates was not statistically significant (p > 0.05).

Conclusions

Endoscopic facial nerve decompression results in early recovery, less post-operative pain and better post-operative air–bone gap closure when compared to conventional microscopic technique.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Goodwin WJ (1983) Jr Temporal bone fractures. Otolaryngol Clin N Am 16(3):651–659CrossRef Goodwin WJ (1983) Jr Temporal bone fractures. Otolaryngol Clin N Am 16(3):651–659CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Sun DQ, Andresen NS, Gantz BJ (2018) Surgical management of acute facial palsy. Otolaryngol Clin N Am 51(6):1077–1092CrossRef Sun DQ, Andresen NS, Gantz BJ (2018) Surgical management of acute facial palsy. Otolaryngol Clin N Am 51(6):1077–1092CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Das A, Mitra S, Ghosh D, Kumar S, Sengupta A (2019) Does tranexamic acid improve intra-operative visualisation in endoscopic ear surgery? A double-blind, randomised, controlled trial. J Laryngol Otol 133(12):1033–1037CrossRefPubMed Das A, Mitra S, Ghosh D, Kumar S, Sengupta A (2019) Does tranexamic acid improve intra-operative visualisation in endoscopic ear surgery? A double-blind, randomised, controlled trial. J Laryngol Otol 133(12):1033–1037CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Măru N, Cheiţă AC, Mogoantă CA, Prejoianu B (2010) Intratemporal course of the facial nerve: morphological, topographic and morphometric features. Rom J Morphol Embryol 51(2):243–248PubMed Măru N, Cheiţă AC, Mogoantă CA, Prejoianu B (2010) Intratemporal course of the facial nerve: morphological, topographic and morphometric features. Rom J Morphol Embryol 51(2):243–248PubMed
10.
Zurück zum Zitat Glasscock M, Shambaugh G, Gulya A, Minor L, Poe D (2010) Glasscock-Shambaugh surgery of the ear, 6th edn. People’s Medical Publishing House-USA, Shelton, p 628 Glasscock M, Shambaugh G, Gulya A, Minor L, Poe D (2010) Glasscock-Shambaugh surgery of the ear, 6th edn. People’s Medical Publishing House-USA, Shelton, p 628
12.
Zurück zum Zitat Das A, Mitra S, Ghosh D, Sengupta A (2020) Endoscopic ossiculoplasty: is there any edge over the microscopic technique? Laryngoscope 130(3):797–802CrossRefPubMed Das A, Mitra S, Ghosh D, Sengupta A (2020) Endoscopic ossiculoplasty: is there any edge over the microscopic technique? Laryngoscope 130(3):797–802CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Guneri EA, Cakir CA (2020) Ossicular chain reconstruction: endoscopic or microscopic? J Laryngol Otol 134(12):1108–1114CrossRefPubMed Guneri EA, Cakir CA (2020) Ossicular chain reconstruction: endoscopic or microscopic? J Laryngol Otol 134(12):1108–1114CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Endoscopic vs microscopic facial nerve decompression for traumatic facial nerve palsy: a randomized controlled trial
verfasst von
Arindam Das
Mridul Janweja
Sandipta Mitra
Sayan Hazra
Arunabha Sengupta
Publikationsdatum
23.01.2023
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
European Archives of Oto-Rhino-Laryngology / Ausgabe 7/2023
Print ISSN: 0937-4477
Elektronische ISSN: 1434-4726
DOI
https://doi.org/10.1007/s00405-023-07836-x

Weitere Artikel der Ausgabe 7/2023

European Archives of Oto-Rhino-Laryngology 7/2023 Zur Ausgabe

Erhebliches Risiko für Kehlkopfkrebs bei mäßiger Dysplasie

29.05.2024 Larynxkarzinom Nachrichten

Fast ein Viertel der Personen mit mäßig dysplastischen Stimmlippenläsionen entwickelt einen Kehlkopftumor. Solche Personen benötigen daher eine besonders enge ärztliche Überwachung.

Hörschwäche erhöht Demenzrisiko unabhängig von Beta-Amyloid

29.05.2024 Hörstörungen Nachrichten

Hört jemand im Alter schlecht, nimmt das Hirn- und Hippocampusvolumen besonders schnell ab, was auch mit einem beschleunigten kognitiven Abbau einhergeht. Und diese Prozesse scheinen sich unabhängig von der Amyloidablagerung zu ereignen.

„Übersichtlicher Wegweiser“: Lauterbachs umstrittener Klinik-Atlas ist online

17.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Sie sei „ethisch geboten“, meint Gesundheitsminister Karl Lauterbach: mehr Transparenz über die Qualität von Klinikbehandlungen. Um sie abzubilden, lässt er gegen den Widerstand vieler Länder einen virtuellen Klinik-Atlas freischalten.

Betalaktam-Allergie: praxisnahes Vorgehen beim Delabeling

16.05.2024 Pädiatrische Allergologie Nachrichten

Die große Mehrheit der vermeintlichen Penicillinallergien sind keine. Da das „Etikett“ Betalaktam-Allergie oft schon in der Kindheit erworben wird, kann ein frühzeitiges Delabeling lebenslange Vorteile bringen. Ein Team von Pädiaterinnen und Pädiatern aus Kanada stellt vor, wie sie dabei vorgehen.

Update HNO

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.