Skip to main content
Erschienen in: Indian Journal of Otolaryngology and Head & Neck Surgery 2/2019

09.03.2018 | Original Article

Evaluating Hearing Loss in Patients Undergoing Second Line Anti Tubercular Treatment

verfasst von: Jagram Verma, T. Syed Mohammed

Erschienen in: Indian Journal of Otolaryngology and Head & Neck Surgery | Sonderheft 2/2019

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

To estimate the prevalence of Sensorineural hearing loss and evaluate the severity of hearing impairment in patients undergoing second line injectable antitubercular treatment. To study the effects of duration of treatment, dose schedule and demographic factors which aggravates anti TB drug induced ototoxicity. Design–prospective and retrospective study Setting-ENT & TB clinic at our hospital and TB Hospital of Subject-18–50 year age , diagnosed MDR or XDR TB Method–baseline puretone audiometry was done of all patients. all patients divided in 3 group depending on aminoacid (amikacin , kanamycin, capreomycin). Follow up PTA was done at 3rd month, 6th month and 6 month after stopping treatment 35.48% of Group 1 (kanamycin) patients show High frequency hearing loss and 16% of patient have both high and low frequency hearing loss High frequency hearing loss 21% of Group 2 (amikacin) patients show High frequency hearing loss and 5% of patient have both high and low frequency hearing loss 20% of Group 3 (capreomycin) patients show High frequency hearing loss with no patient resulted low frequency loss Patients treated FOR MDR-TB develop significant adverse effects. Clinicians must consider risk benefit analysis during treatment as ototoxicity of injectable aminoglycoside ATT is permanent. Early detection of hearing loss through pure tone audiometry helps preventing and progression of hearing loss without compromising the treatment.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat World health organisation, Geneva, Switzerland. Global tuberculosis control. WHO/HTM/TB/2011162011 World health organisation, Geneva, Switzerland. Global tuberculosis control. WHO/HTM/TB/2011162011
2.
Zurück zum Zitat Seimoglu E (2007) Aminoglycoside-induced ototoxicity. Curr Pharm Des 13:119–126CrossRef Seimoglu E (2007) Aminoglycoside-induced ototoxicity. Curr Pharm Des 13:119–126CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Guthrie OW (2008) Aminoglycoside induced ototoxicity. Toxicology 249:91–96CrossRef Guthrie OW (2008) Aminoglycoside induced ototoxicity. Toxicology 249:91–96CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Americal speech-language-hearing association audiologic screening (technical report) Americal speech-language-hearing association audiologic screening (technical report)
5.
Zurück zum Zitat American speech-langug- hearing association audiologic management of individuals receving cochiotoxic drug therapy (guidline) 1994 American speech-langug- hearing association audiologic management of individuals receving cochiotoxic drug therapy (guidline) 1994
6.
Zurück zum Zitat Sharma V, Bhagat S, Verma B, Singh R, Singh SP (2016) Audilogical Evaluation of patients taking Kanamycin for multidrug resistant tuberculosis. Iranian J Otorhinolaryngol 28(3):86 Sharma V, Bhagat S, Verma B, Singh R, Singh SP (2016) Audilogical Evaluation of patients taking Kanamycin for multidrug resistant tuberculosis. Iranian J Otorhinolaryngol 28(3):86
7.
Zurück zum Zitat Ashish Kumar C, Zala Nitesh Gamit, Manwar Ruchita M, Kanthariya ND (2015) Assessment of prevalence of kanamycin induced ototoxicity in MDRTB patient in tertiary care hospital. Ejpmr 2(4):1221–1225 Ashish Kumar C, Zala Nitesh Gamit, Manwar Ruchita M, Kanthariya ND (2015) Assessment of prevalence of kanamycin induced ototoxicity in MDRTB patient in tertiary care hospital. Ejpmr 2(4):1221–1225
8.
Zurück zum Zitat Peloquin CA, Berning SE, Nitta AT, Simone PM, Globe M, Huitt GA, Iseman MD, Cook JL, Curran-Everett D (2004) Aminoglycoside toxicity; daily versus trice-weekly dosing for treatment of mycobacterial disease. Clin Infect Dis 38:1538–1544CrossRef Peloquin CA, Berning SE, Nitta AT, Simone PM, Globe M, Huitt GA, Iseman MD, Cook JL, Curran-Everett D (2004) Aminoglycoside toxicity; daily versus trice-weekly dosing for treatment of mycobacterial disease. Clin Infect Dis 38:1538–1544CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Modongo C, Sobota RS, Kesengile B, Ncube R, Si Rugo G, William SM, Zetola NM (2014) Successful MDR-TB treatment regimens include Amikacin are associated with high rates of hearingloss. BMC Infect Dis 14:542CrossRef Modongo C, Sobota RS, Kesengile B, Ncube R, Si Rugo G, William SM, Zetola NM (2014) Successful MDR-TB treatment regimens include Amikacin are associated with high rates of hearingloss. BMC Infect Dis 14:542CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Nizamuddin S, Khan FA, Khan AR, Kamaal CM (2015) Assessment of hearing loss in multi-drug resistant tuberculosis (MDR-TB) patients undergoing aminoglycoside treatment. Injt J Res Med Sci 3(7):1734–1740CrossRef Nizamuddin S, Khan FA, Khan AR, Kamaal CM (2015) Assessment of hearing loss in multi-drug resistant tuberculosis (MDR-TB) patients undergoing aminoglycoside treatment. Injt J Res Med Sci 3(7):1734–1740CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Joseph P, Desai VBR, Mohan NS, Fedrick JS, Raman B, Wares F, Ramachandran R, Thomas A (2011) Outcome of standardized treatment for patient with MDR-TB from Tamilnadu India. Indian J Med Res Suppl 133:529–534 Joseph P, Desai VBR, Mohan NS, Fedrick JS, Raman B, Wares F, Ramachandran R, Thomas A (2011) Outcome of standardized treatment for patient with MDR-TB from Tamilnadu India. Indian J Med Res Suppl 133:529–534
12.
Zurück zum Zitat Duggal P, Sarkar M (2007) Audiologic monitoring of multi-drug resistant tuberculosis patients on aminoglycosisde treatment with long term follow up. BMC Ear Nose Throat Disord 7:5CrossRef Duggal P, Sarkar M (2007) Audiologic monitoring of multi-drug resistant tuberculosis patients on aminoglycosisde treatment with long term follow up. BMC Ear Nose Throat Disord 7:5CrossRef
Metadaten
Titel
Evaluating Hearing Loss in Patients Undergoing Second Line Anti Tubercular Treatment
verfasst von
Jagram Verma
T. Syed Mohammed
Publikationsdatum
09.03.2018
Verlag
Springer India
Erschienen in
Indian Journal of Otolaryngology and Head & Neck Surgery / Ausgabe Sonderheft 2/2019
Print ISSN: 2231-3796
Elektronische ISSN: 0973-7707
DOI
https://doi.org/10.1007/s12070-018-1266-y

Weitere Artikel der Sonderheft 2/2019

Indian Journal of Otolaryngology and Head & Neck Surgery 2/2019 Zur Ausgabe

„Übersichtlicher Wegweiser“: Lauterbachs umstrittener Klinik-Atlas ist online

17.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Sie sei „ethisch geboten“, meint Gesundheitsminister Karl Lauterbach: mehr Transparenz über die Qualität von Klinikbehandlungen. Um sie abzubilden, lässt er gegen den Widerstand vieler Länder einen virtuellen Klinik-Atlas freischalten.

Betalaktam-Allergie: praxisnahes Vorgehen beim Delabeling

16.05.2024 Pädiatrische Allergologie Nachrichten

Die große Mehrheit der vermeintlichen Penicillinallergien sind keine. Da das „Etikett“ Betalaktam-Allergie oft schon in der Kindheit erworben wird, kann ein frühzeitiges Delabeling lebenslange Vorteile bringen. Ein Team von Pädiaterinnen und Pädiatern aus Kanada stellt vor, wie sie dabei vorgehen.

Klinikreform soll zehntausende Menschenleben retten

15.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Gesundheitsminister Lauterbach hat die vom Bundeskabinett beschlossene Klinikreform verteidigt. Kritik an den Plänen kommt vom Marburger Bund. Und in den Ländern wird über den Gang zum Vermittlungsausschuss spekuliert.

Eingreifen von Umstehenden rettet vor Erstickungstod

15.05.2024 Fremdkörperaspiration Nachrichten

Wer sich an einem Essensrest verschluckt und um Luft ringt, benötigt vor allem rasche Hilfe. Dass Umstehende nur in jedem zweiten Erstickungsnotfall bereit waren, diese zu leisten, ist das ernüchternde Ergebnis einer Beobachtungsstudie aus Japan. Doch es gibt auch eine gute Nachricht.

Update HNO

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.