Skip to main content
Erschienen in: European Radiology 9/2022

08.04.2022 | Neuro

FLAIR vascular hyperintensities predict functional outcome after endovascular thrombectomy in patients with large ischemic cores

verfasst von: Imad Derraz, Raed Ahmed, Isabelle Mourand, Cyril Dargazanli, Federico Cagnazzo, Nicolas Gaillard, Gregory Gascou, Carlos Riquelme, Pierre-Henri Lefevre, Alain Bonafe, Caroline Arquizan, Vincent Costalat

Erschienen in: European Radiology | Ausgabe 9/2022

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Objectives

To establish whether collateral circulation was associated with functional outcome in stroke patients with large infarct size (Alberta Stroke Program Early CT Score [ASPECTS] ≤ 5) undergoing endovascular thrombectomy (EVT)

Methods

Consecutive patients with acute ischemic stroke due to large-vessel occlusion in the anterior circulation and an ASPECTS of ≤ 5 were analyzed. Quantification of collateral circulation was performed using a fluid-attenuated inversion recovery vascular hyperintensity (FVH)–ASPECTS rating system (score ranging from 0 [no FVH] to 7 [FVHs abutting all ASPECTS cortical areas]) by two independent neuroradiologists. Good functional outcome was defined by modified Rankin Scale (mRS) score of 0 to 3 at 3 months. We determined the association between FVH score and clinical outcome using multivariable regression analyses.

Results

A total of 139 patients (age, 63.1 ± 20.8 years; men, 51.8%) admitted between March 2012 and December 2017 were included. Good functional outcome (mRS 0–3) was observed in 65 (46.8%) patients, functional independence (mRS 0–2) was achieved in 43 (30.9%) patients, and 33 (23.7%) patients died at 90 days. The median FVH score was 4 (IQR, 3–5). FVH score was independently correlated with good outcome (adjusted OR = 1.41 [95% CI, 1.03–1.92]; p = 0.03 per 1-point increase).

Conclusions

In stroke patients with large-volume infarcts, good collaterals as measured by the FVH–ASPECTS rating system are associated with improved outcomes and may help select patients for reperfusion therapy.

Key Points

• Endovascular thrombectomy can allow almost 1 in 2 patients with large infarct cores to achieve good functional outcome (modified Rankin Scale [mRS] of 0–3) and 1 in 3 patients to regain functional independence (mRS 0–2) at 3 months.
• The extent of FVH score (as reflected by FLAIR vascular hyperintensity [FVH]–Alberta Stroke Program Early CT Score [ASPECTS] values) is associated with functional outcome at 3 months in this patient group.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
26.
Metadaten
Titel
FLAIR vascular hyperintensities predict functional outcome after endovascular thrombectomy in patients with large ischemic cores
verfasst von
Imad Derraz
Raed Ahmed
Isabelle Mourand
Cyril Dargazanli
Federico Cagnazzo
Nicolas Gaillard
Gregory Gascou
Carlos Riquelme
Pierre-Henri Lefevre
Alain Bonafe
Caroline Arquizan
Vincent Costalat
Publikationsdatum
08.04.2022
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
European Radiology / Ausgabe 9/2022
Print ISSN: 0938-7994
Elektronische ISSN: 1432-1084
DOI
https://doi.org/10.1007/s00330-022-08683-w

Weitere Artikel der Ausgabe 9/2022

European Radiology 9/2022 Zur Ausgabe

Screening-Mammografie offenbart erhöhtes Herz-Kreislauf-Risiko

26.04.2024 Mammografie Nachrichten

Routinemäßige Mammografien helfen, Brustkrebs frühzeitig zu erkennen. Anhand der Röntgenuntersuchung lassen sich aber auch kardiovaskuläre Risikopatientinnen identifizieren. Als zuverlässiger Anhaltspunkt gilt die Verkalkung der Brustarterien.

S3-Leitlinie zu Pankreaskrebs aktualisiert

23.04.2024 Pankreaskarzinom Nachrichten

Die Empfehlungen zur Therapie des Pankreaskarzinoms wurden um zwei Off-Label-Anwendungen erweitert. Und auch im Bereich der Früherkennung gibt es Aktualisierungen.

Fünf Dinge, die im Kindernotfall besser zu unterlassen sind

18.04.2024 Pädiatrische Notfallmedizin Nachrichten

Im Choosing-Wisely-Programm, das für die deutsche Initiative „Klug entscheiden“ Pate gestanden hat, sind erstmals Empfehlungen zum Umgang mit Notfällen von Kindern erschienen. Fünf Dinge gilt es demnach zu vermeiden.

„Nur wer sich gut aufgehoben fühlt, kann auch für Patientensicherheit sorgen“

13.04.2024 Klinik aktuell Kongressbericht

Die Teilnehmer eines Forums beim DGIM-Kongress waren sich einig: Fehler in der Medizin sind häufig in ungeeigneten Prozessen und mangelnder Kommunikation begründet. Gespräche mit Patienten und im Team können helfen.

Update Radiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.