Skip to main content
Erschienen in: General Thoracic and Cardiovascular Surgery 12/2016

23.08.2016 | Original Article

Landiolol infusion during general anesthesia does not prevent postoperative atrial fibrillation in patients undergoing lung resection

verfasst von: Hiroki Aoyama, Yuji Otsuka, Yuka Aoyama

Erschienen in: General Thoracic and Cardiovascular Surgery | Ausgabe 12/2016

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Objective

We aimed to determine whether intraoperative low-dose infusion of landiolol, an ultra-short-acting beta blocker, can prevent postoperative atrial fibrillation (POAF) after lung resection.

Methods

A double-blind, randomized, controlled, preliminary study was performed in university academic hospital, single center. Fifty lung surgical patients were key-opened before enrollment of the originally planned 100 patients, who were randomized in a 1:1 ratio in each treatment arm. Landiolol was infused with a dosage of 5 μg/kg/min during general anesthesia in the landiolol group, which was compared with the placebo control group with no landiolol. Atrial fibrillation (AF)-free survival curves were generated by means of Kaplan–Meier estimates and differences in survival were compared with the use of the log-rank test. We examined independent predictors of POAF by the multivariate logistic regression analysis using the perioperative parameters detected with the univariate analysis.

Results

The AF events were recorded for 7 days with Holter monitor in 5 of 25 patients in the landiolol group and 4 of 25 patients in the control group. Kaplan–Meier analysis showed that the landiolol group could not avoid the incidence of POAF in comparison with the placebo saline group (P = 0.806). The multivariate logistic regression analysis for prevalence of POAF identified only one statistically significant predictor: interleukin-6 (IL-6) sampled at 6 h after end of surgery.

Conclusions

We failed to demonstrate that low-dose infusion of landiolol during general anesthesia could prevent the incidence of AF after lung resection. Only IL-6 sampled at 6 h after end of surgery significantly predicted POAF among pulmonary surgical patients.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Roselli EE, Murthy SC, Rice TW, Houghtaling PL, Pierce CD, Karchmer DP, et al. Atrial fibrillation complicating lung cancer resection. J Thorac Cardiovasc Surg. 2005;130:438–44.CrossRefPubMed Roselli EE, Murthy SC, Rice TW, Houghtaling PL, Pierce CD, Karchmer DP, et al. Atrial fibrillation complicating lung cancer resection. J Thorac Cardiovasc Surg. 2005;130:438–44.CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Asamura H, Naruke T, Tsuchiya R, Goya T, Kondo H, Suemasu K. What are the risk factors for arrhythmias after thoracic operations? A retrospective multivariate analysis of 267 consecutive thoracic operations. J Thorac Cardiovasc Surg. 1993;106:1104–10.PubMed Asamura H, Naruke T, Tsuchiya R, Goya T, Kondo H, Suemasu K. What are the risk factors for arrhythmias after thoracic operations? A retrospective multivariate analysis of 267 consecutive thoracic operations. J Thorac Cardiovasc Surg. 1993;106:1104–10.PubMed
3.
Zurück zum Zitat Wahi R, McMurtrey MJ, DeCaro LF, Mountain CF, Ali MK, Smith TL, et al. Determinants of perioperative morbidity and mortality after pneumonectomy. Ann Thorac Surg. 1989;48:33–7.CrossRefPubMed Wahi R, McMurtrey MJ, DeCaro LF, Mountain CF, Ali MK, Smith TL, et al. Determinants of perioperative morbidity and mortality after pneumonectomy. Ann Thorac Surg. 1989;48:33–7.CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Cardinale D, Martinoni A, Cipolla CM, Civelli M, Lamantia G, Fiorentini C, et al. Atrial fibrillation after operation for lung cancer: clinical and prognostic significance. Ann Thorac Surg. 1999;68:1827–31.CrossRefPubMed Cardinale D, Martinoni A, Cipolla CM, Civelli M, Lamantia G, Fiorentini C, et al. Atrial fibrillation after operation for lung cancer: clinical and prognostic significance. Ann Thorac Surg. 1999;68:1827–31.CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Barbetakis N, Vassiliadis M. Is amiodarone a safe antiarrhythmic to use in supraventricular tachyarrhythmias after lung cancer surgery? BMC surg. 2004;4:7.CrossRefPubMedPubMedCentral Barbetakis N, Vassiliadis M. Is amiodarone a safe antiarrhythmic to use in supraventricular tachyarrhythmias after lung cancer surgery? BMC surg. 2004;4:7.CrossRefPubMedPubMedCentral
6.
Zurück zum Zitat Krowka MJ, Pairolero PC, Trastek VF, Payne WS, Bernatz PE. Cardiac dysrhythmia following pneumonectomy. Clinical correlates and prognostic significance. Chest. 1987;91:490–5.CrossRefPubMed Krowka MJ, Pairolero PC, Trastek VF, Payne WS, Bernatz PE. Cardiac dysrhythmia following pneumonectomy. Clinical correlates and prognostic significance. Chest. 1987;91:490–5.CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Amar D, Roistacher N, Burt M, Reinsel RA, Ginsberg RJ, Wilson RS. Clinical and echocardiographic correlates of symptomatic tachydysrhythmias after noncardiac thoracic surgery. Chest. 1995;108:349–54.CrossRefPubMed Amar D, Roistacher N, Burt M, Reinsel RA, Ginsberg RJ, Wilson RS. Clinical and echocardiographic correlates of symptomatic tachydysrhythmias after noncardiac thoracic surgery. Chest. 1995;108:349–54.CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Polanczyk CA, Goldman L, Marcantonio ER, Orav EJ, Lee TH. Supraventricular arrhythmia in patients having noncardiac surgery: clinical correlates and effect on length of stay. Ann Intern Med. 1998;129:279–85.CrossRefPubMed Polanczyk CA, Goldman L, Marcantonio ER, Orav EJ, Lee TH. Supraventricular arrhythmia in patients having noncardiac surgery: clinical correlates and effect on length of stay. Ann Intern Med. 1998;129:279–85.CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Vaporciyan AA, Correa AM, Rice DC, Roth JA, Smythe WR, Swisher SG, et al. Risk factors associated with atrial fibrillation after noncardiac thoracic surgery: analysis of 2588 patients. J Thorac Cardiovasc Surg. 2004;127:779–86.CrossRefPubMed Vaporciyan AA, Correa AM, Rice DC, Roth JA, Smythe WR, Swisher SG, et al. Risk factors associated with atrial fibrillation after noncardiac thoracic surgery: analysis of 2588 patients. J Thorac Cardiovasc Surg. 2004;127:779–86.CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Imperatori A, Mariscalco G, Riganti G, Rotolo N, Conti V, Dominioni L. Atrial fibrillation after pulmonary lobectomy for lung cancer affects long-term survival in a prospective single-center study. J Cardiothorac Surg. 2012;7:4.CrossRefPubMedPubMedCentral Imperatori A, Mariscalco G, Riganti G, Rotolo N, Conti V, Dominioni L. Atrial fibrillation after pulmonary lobectomy for lung cancer affects long-term survival in a prospective single-center study. J Cardiothorac Surg. 2012;7:4.CrossRefPubMedPubMedCentral
11.
Zurück zum Zitat Saxena A, Dinh DT, Smith JA, Shardey GC, Reid CM, Newcomb AE. Usefulness of postoperative atrial fibrillation as an independent predictor for worse early and late outcomes after isolated coronary artery bypass grafting (multicenter Australian study of 19,497 patients). Am J Cardiol. 2012;109:219–25.CrossRefPubMed Saxena A, Dinh DT, Smith JA, Shardey GC, Reid CM, Newcomb AE. Usefulness of postoperative atrial fibrillation as an independent predictor for worse early and late outcomes after isolated coronary artery bypass grafting (multicenter Australian study of 19,497 patients). Am J Cardiol. 2012;109:219–25.CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat El-Chami MF, Kilgo P, Thourani V, Lattouf OM, Delurgio DB, Guyton RA, et al. New-onset atrial fibrillation predicts long-term mortality after coronary artery bypass graft. J Am Coll Cardiol. 2010;55:1370–6.CrossRefPubMed El-Chami MF, Kilgo P, Thourani V, Lattouf OM, Delurgio DB, Guyton RA, et al. New-onset atrial fibrillation predicts long-term mortality after coronary artery bypass graft. J Am Coll Cardiol. 2010;55:1370–6.CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Mariscalco G, Engström KG. Postoperative atrial fibrillation is associated with late mortality after coronary surgery, but not after valvular surgery. Ann Thorac Surg. 2009;88:1871–6.CrossRefPubMed Mariscalco G, Engström KG. Postoperative atrial fibrillation is associated with late mortality after coronary surgery, but not after valvular surgery. Ann Thorac Surg. 2009;88:1871–6.CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Bradley D, Creswell LL, Hogue CW, Epstein AE, Prystowsky EN, Daoud EG. Pharmacologic prophylaxis american college of chest physicians guidelines for the prevention and management of postoperative atrial fibrillation after cardiac surgery. Chest. 2005;128:39S–47S.CrossRefPubMed Bradley D, Creswell LL, Hogue CW, Epstein AE, Prystowsky EN, Daoud EG. Pharmacologic prophylaxis american college of chest physicians guidelines for the prevention and management of postoperative atrial fibrillation after cardiac surgery. Chest. 2005;128:39S–47S.CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Fujiwara H, Sakurai M, Namai A, Kawamura T. Effect of low-dose landiolol, an ultrashort-acting β-blocker, on postoperative atrial fibrillation after CABG surgery. Gen Thorac Cardiovasc Surg. 2009;57:132–7.CrossRefPubMed Fujiwara H, Sakurai M, Namai A, Kawamura T. Effect of low-dose landiolol, an ultrashort-acting β-blocker, on postoperative atrial fibrillation after CABG surgery. Gen Thorac Cardiovasc Surg. 2009;57:132–7.CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Wakamatsu H, Takase S, Sato Y, Seto Y, Kurosawa H, Yokoyama H. Effect of intra-operative low-dose infusion of landiolol hydrochloride on post-operative atrial fibrillation after off-pump coronary artery bypass grafting. Kyobu geka. 2010;63:764–8.PubMed Wakamatsu H, Takase S, Sato Y, Seto Y, Kurosawa H, Yokoyama H. Effect of intra-operative low-dose infusion of landiolol hydrochloride on post-operative atrial fibrillation after off-pump coronary artery bypass grafting. Kyobu geka. 2010;63:764–8.PubMed
17.
Zurück zum Zitat Sezai A, Minami K, Nakai T, Hata M, Yoshitake I, Wakui S, et al. Landiolol hydrochloride for prevention of atrial fibrillation after coronary artery bypass grafting: new evidence from the PASCAL trial. J Thorac Cardiovasc Surg. 2011;141:1478–87.CrossRefPubMed Sezai A, Minami K, Nakai T, Hata M, Yoshitake I, Wakui S, et al. Landiolol hydrochloride for prevention of atrial fibrillation after coronary artery bypass grafting: new evidence from the PASCAL trial. J Thorac Cardiovasc Surg. 2011;141:1478–87.CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Fujii M, Bessho R, Ochi M, Shimizu K, Terajima K, Takeda S. Effect of postoperative landiolol administration for atrial fibrillation after off pump coronary artery bypass surgery. J Cardiovasc Surg. (Torino). 2012;53:369–74. Fujii M, Bessho R, Ochi M, Shimizu K, Terajima K, Takeda S. Effect of postoperative landiolol administration for atrial fibrillation after off pump coronary artery bypass surgery. J Cardiovasc Surg. (Torino). 2012;53:369–74.
19.
Zurück zum Zitat Sezai A, Nakai T, Hata M, Yoshitake I, Shiono M, Kunimoto S, et al. Feasibility of landiolol and bisoprolol for prevention of atrial fibrillation after coronary artery bypass grafting: a pilot study. J Thorac Cardiovasc Surg. 2012;144:1241–8.CrossRefPubMed Sezai A, Nakai T, Hata M, Yoshitake I, Shiono M, Kunimoto S, et al. Feasibility of landiolol and bisoprolol for prevention of atrial fibrillation after coronary artery bypass grafting: a pilot study. J Thorac Cardiovasc Surg. 2012;144:1241–8.CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Nakanishi K, Takeda S, Kim C, Kohda S, Sakamoto A. Postoperative atrial fibrillation in patients undergoing coronary artery bypass grafting or cardiac valve surgery: intraoperative use of landiolol. J Cardiothorac Surg. 2013;8:19.CrossRefPubMedPubMedCentral Nakanishi K, Takeda S, Kim C, Kohda S, Sakamoto A. Postoperative atrial fibrillation in patients undergoing coronary artery bypass grafting or cardiac valve surgery: intraoperative use of landiolol. J Cardiothorac Surg. 2013;8:19.CrossRefPubMedPubMedCentral
21.
Zurück zum Zitat Ogawa S, Okawa Y, Goto Y, Aoki M, Baba H. Perioperative use of a beta blocker in coronary artery bypass grafting. Asian Cardiovasc Thorac. 2013;21:265–9.CrossRef Ogawa S, Okawa Y, Goto Y, Aoki M, Baba H. Perioperative use of a beta blocker in coronary artery bypass grafting. Asian Cardiovasc Thorac. 2013;21:265–9.CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Nagaoka E, Arai H, Tamura K, Makita S, Miyagi N. Prevention of atrial fibrillation with ultra-low dose landiolol after off-pump coronary artery bypass grafting. Ann Thorac Cardiovasc Surg. 2014;20:129–34.CrossRefPubMed Nagaoka E, Arai H, Tamura K, Makita S, Miyagi N. Prevention of atrial fibrillation with ultra-low dose landiolol after off-pump coronary artery bypass grafting. Ann Thorac Cardiovasc Surg. 2014;20:129–34.CrossRefPubMed
23.
Zurück zum Zitat Nakashima M, Kanamaru M. Phase I study of ONO-1101, a new ultra short acting β 1-blocking agent in healthy volunteers. Rinsho Iyaku. 2000;16:1531–56. Nakashima M, Kanamaru M. Phase I study of ONO-1101, a new ultra short acting β 1-blocking agent in healthy volunteers. Rinsho Iyaku. 2000;16:1531–56.
24.
Zurück zum Zitat Iguchi S, Iwamura H, Nishizaki M, Hayashi A, Senokuchi K, Kobayashi K, et al. Development of a highly cardioselective ultra short-acting beta-blocker, ONO-1101. Chem Pharm Bull. (Tokyo). 1992;40:1462–9.CrossRef Iguchi S, Iwamura H, Nishizaki M, Hayashi A, Senokuchi K, Kobayashi K, et al. Development of a highly cardioselective ultra short-acting beta-blocker, ONO-1101. Chem Pharm Bull. (Tokyo). 1992;40:1462–9.CrossRef
25.
Zurück zum Zitat Salaria V, Mehta NJ, Abdul-Aziz S, Mohiuddin SM, Khan IA. Role of postoperative use of adrenergic drugs in occurrence of atrial fibrillation after cardiac surgery. Clin Cardiol. 2005;28:131–5.CrossRefPubMed Salaria V, Mehta NJ, Abdul-Aziz S, Mohiuddin SM, Khan IA. Role of postoperative use of adrenergic drugs in occurrence of atrial fibrillation after cardiac surgery. Clin Cardiol. 2005;28:131–5.CrossRefPubMed
26.
Zurück zum Zitat Takahashi S, Fujii Y, Inomata S, Miyabe M, Toyooka H. Landiolol decreases a dysrhythmogenic dose of epinephrine in dogs during halothane anesthesia. Can J Anesth. 1999;46:599–604.CrossRefPubMed Takahashi S, Fujii Y, Inomata S, Miyabe M, Toyooka H. Landiolol decreases a dysrhythmogenic dose of epinephrine in dogs during halothane anesthesia. Can J Anesth. 1999;46:599–604.CrossRefPubMed
27.
Zurück zum Zitat Okita T, Uji M, Shinjo T, Morioka M, Kumano H, Ishimura N, et al. Use of landiolol hydrochloride for the prevention of atrial fibrillation after lung resection. Masui. 2008;57:953.PubMed Okita T, Uji M, Shinjo T, Morioka M, Kumano H, Ishimura N, et al. Use of landiolol hydrochloride for the prevention of atrial fibrillation after lung resection. Masui. 2008;57:953.PubMed
Metadaten
Titel
Landiolol infusion during general anesthesia does not prevent postoperative atrial fibrillation in patients undergoing lung resection
verfasst von
Hiroki Aoyama
Yuji Otsuka
Yuka Aoyama
Publikationsdatum
23.08.2016
Verlag
Springer Japan
Erschienen in
General Thoracic and Cardiovascular Surgery / Ausgabe 12/2016
Print ISSN: 1863-6705
Elektronische ISSN: 1863-6713
DOI
https://doi.org/10.1007/s11748-016-0707-3

Weitere Artikel der Ausgabe 12/2016

General Thoracic and Cardiovascular Surgery 12/2016 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.