Skip to main content
Erschienen in: International Journal of Colorectal Disease 8/2022

20.07.2022 | Research

Ovarian metastases in young women with colorectal cancer: a retrospective multicenter cohort study

verfasst von: R. van der Meer, C. Bakkers, J. A. Wegdam, T. Lettinga, E. G. Boerma, F. Aarts, I. H. J. T. de Hingh, R. M. H. Roumen

Erschienen in: International Journal of Colorectal Disease | Ausgabe 8/2022

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background and purpose

Previous studies indicated that approximately 3.4% of female colorectal cancer (CRC) patients are at increased risk of developing ovarian metastases (OM). It has been suggested that young women more frequently develop this form of metastatic disease.

Methods

This study evaluated, in 6 Dutch hospitals, the proportion of young women with CRC who developed OM.

Results

In a cohort of 200 young (age ≤ 55) women with CRC, the proportion of patients diagnosed with synchronous or metachronous OM was calculated. This study revealed that 5% (n = 10) of young female CRC patients developed ovarian metastases resulting in a 5-year overall survival rate of approximately 40%. Furthermore, six patients had concurrent peritoneal metastases, five patients had bilateral ovarian metastases, and five patients had synchronous metastases, while the median time of the occurrence of metachronous metastases (n = 5) was 19 months.

Conclusion

This retrospective multicenter cohort study indicates that 5% of young women with CRC either present with or develop OM. This result appears to be clinically relevant and demonstrates the need for improved surveillance for young women diagnosed with CRC.
Literatur
3.
Zurück zum Zitat Vuik FER, Nieuwenburg SAV, Bardou M, Lansdorp-Vogelaar I, Dinis-Ribeiro M, Bento MJ, Zadnik V, Pellisé M, Esteban L, Kaminski MF, Suchanek S, Ngo O, Májek O, Leja M, Kuipers EJ, Spaander MCW (2019) Increasing incidence of colorectal cancer in young adults in Europe over the last 25 years. Gut. https://doi.org/10.1136/gutjnl-2018-317592CrossRefPubMed Vuik FER, Nieuwenburg SAV, Bardou M, Lansdorp-Vogelaar I, Dinis-Ribeiro M, Bento MJ, Zadnik V, Pellisé M, Esteban L, Kaminski MF, Suchanek S, Ngo O, Májek O, Leja M, Kuipers EJ, Spaander MCW (2019) Increasing incidence of colorectal cancer in young adults in Europe over the last 25 years. Gut. https://​doi.​org/​10.​1136/​gutjnl-2018-317592CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Mori Y, Nyuya A, Yasui K, Toshima T, Kawai T, Taniguchi F, Kimura K, Inada R, Nishizaki M, Haraga J, Nakamura K, Umeda Y, Kishimoto H, Fujiwara T, Katata Y, Yamaguchi Y, Nagasaka T (2018) Clinical outcomes of women with ovarian metastases of colorectal cancer treated with oophorectomy with respect to their somatic mutation profiles. Oncotarget 9:16477–16488. https://doi.org/10.18632/oncotarget.24735 Mori Y, Nyuya A, Yasui K, Toshima T, Kawai T, Taniguchi F, Kimura K, Inada R, Nishizaki M, Haraga J, Nakamura K, Umeda Y, Kishimoto H, Fujiwara T, Katata Y, Yamaguchi Y, Nagasaka T (2018) Clinical outcomes of women with ovarian metastases of colorectal cancer treated with oophorectomy with respect to their somatic mutation profiles. Oncotarget 9:16477–16488. https://​doi.​org/​10.​18632/​oncotarget.​24735
18.
19.
Zurück zum Zitat Yamaguchi T, Takahashi H, Kagawa R, Takeda R, Sakata S, Yamamoto M, Nishizaki D (2008) The role of prophylactic bilateral oophorectomy at the time of initial diagnosis of a unilateral ovarian metastasis in cases with colorectal adenocarcinoma. Hepatogastroenterology 55:434–437PubMed Yamaguchi T, Takahashi H, Kagawa R, Takeda R, Sakata S, Yamamoto M, Nishizaki D (2008) The role of prophylactic bilateral oophorectomy at the time of initial diagnosis of a unilateral ovarian metastasis in cases with colorectal adenocarcinoma. Hepatogastroenterology 55:434–437PubMed
20.
Zurück zum Zitat Sakakura C, Hagiwara A, Yamazaki J, Takagi T, Hosokawa K, Shimomura K, Kin S, Nakase Y, Fukuda K, -l. and Yamagishi, H. (2004) Management of postoperative follow-up and surgical treatment for krukenberg tumor from colorectal cancers. Hepatogastroenterology 51:1350–1353PubMed Sakakura C, Hagiwara A, Yamazaki J, Takagi T, Hosokawa K, Shimomura K, Kin S, Nakase Y, Fukuda K, -l. and Yamagishi, H. (2004) Management of postoperative follow-up and surgical treatment for krukenberg tumor from colorectal cancers. Hepatogastroenterology 51:1350–1353PubMed
21.
Zurück zum Zitat McGill FM, Ritter DB, Rickard CS, Kaleya RN, Wadler S, Greston WM, O’Hanlan KA (1999) Krukenberg Tumors: can management be improved? Gynecol Obstet Invest 48:61–65CrossRef McGill FM, Ritter DB, Rickard CS, Kaleya RN, Wadler S, Greston WM, O’Hanlan KA (1999) Krukenberg Tumors: can management be improved? Gynecol Obstet Invest 48:61–65CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Domergue J, Ismail M, Astre C, Saint-Aubert B, Joyeux H, Solassol C, Pujol H (1988) Colorectal carcinoma in patients younger than 40 years of age. Montpellier cancer institute experience with 78 patients. Cancer 61:835–840CrossRef Domergue J, Ismail M, Astre C, Saint-Aubert B, Joyeux H, Solassol C, Pujol H (1988) Colorectal carcinoma in patients younger than 40 years of age. Montpellier cancer institute experience with 78 patients. Cancer 61:835–840CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Pitluk H, Poticha SM (1983) Carcinoma of the colon and rectum in patients less than 40 years of age. Surg Gynecol Obstet 157:335–337PubMed Pitluk H, Poticha SM (1983) Carcinoma of the colon and rectum in patients less than 40 years of age. Surg Gynecol Obstet 157:335–337PubMed
24.
Zurück zum Zitat O’Brien PH, Newton BB, Metcalf JS, Rittenbury MS (1981) Oophorectomy in women with carcinoma of the colon and rectum. Surg Gynecol Obstet 153:827–830PubMed O’Brien PH, Newton BB, Metcalf JS, Rittenbury MS (1981) Oophorectomy in women with carcinoma of the colon and rectum. Surg Gynecol Obstet 153:827–830PubMed
25.
Zurück zum Zitat Blamey S, McDermott F, Pihl E, Price AB, Milne BJ, Hughes E (1981) Ovarian involvement in adenocarcinoma of the colon and rectum. Surg Gynecol Obstet 153:42–44PubMed Blamey S, McDermott F, Pihl E, Price AB, Milne BJ, Hughes E (1981) Ovarian involvement in adenocarcinoma of the colon and rectum. Surg Gynecol Obstet 153:42–44PubMed
28.
Zurück zum Zitat Recalde M, Holyoke ED, Elias EG (1974) Carcinoma of the colon, rectum, and anal canal in young patients. Surg Gynecol Obstet 139:909–913PubMed Recalde M, Holyoke ED, Elias EG (1974) Carcinoma of the colon, rectum, and anal canal in young patients. Surg Gynecol Obstet 139:909–913PubMed
38.
39.
Zurück zum Zitat Herrera LO, Ledesma EJ, Natarajan N, Lopez GE, Tsukada Y, Mittelman A (1982) Metachronous ovarian metastases from adenocarcinoma of the colon and rectum. Surg Gynecol Obstet 154:531–533PubMed Herrera LO, Ledesma EJ, Natarajan N, Lopez GE, Tsukada Y, Mittelman A (1982) Metachronous ovarian metastases from adenocarcinoma of the colon and rectum. Surg Gynecol Obstet 154:531–533PubMed
44.
Zurück zum Zitat Lee SJ, Lee J, Lim HY, Kang WK, Choi CH, Lee JW, Kim TJ, Kim BG, Bae DS, Cho YB, Kim HC, Yun SH, Lee WY, Chun HK, Park YS (2010) Survival benefit from ovarian metastatectomy in colorectal cancer patients with ovarian metastasis: a retrospective analysis. Cancer Chemother Pharmacol 66:229–235. https://doi.org/10.1007/s00280-009-1150-2CrossRefPubMed Lee SJ, Lee J, Lim HY, Kang WK, Choi CH, Lee JW, Kim TJ, Kim BG, Bae DS, Cho YB, Kim HC, Yun SH, Lee WY, Chun HK, Park YS (2010) Survival benefit from ovarian metastatectomy in colorectal cancer patients with ovarian metastasis: a retrospective analysis. Cancer Chemother Pharmacol 66:229–235. https://​doi.​org/​10.​1007/​s00280-009-1150-2CrossRefPubMed
45.
Zurück zum Zitat Sekine K, Hamaguchi T, Shoji H, Takashima A, Honma Y, Iwasa S, Kato K, Takahashi K, Kato T, Kanemitsu Y, Boku N (2018) Retrospective analyses of systemic chemotherapy and cytoreductive surgery for patients with ovarian metastases from colorectal cancer: a single-center experience. Oncology 95:220–228. https://doi.org/10.1159/000489665CrossRefPubMed Sekine K, Hamaguchi T, Shoji H, Takashima A, Honma Y, Iwasa S, Kato K, Takahashi K, Kato T, Kanemitsu Y, Boku N (2018) Retrospective analyses of systemic chemotherapy and cytoreductive surgery for patients with ovarian metastases from colorectal cancer: a single-center experience. Oncology 95:220–228. https://​doi.​org/​10.​1159/​000489665CrossRefPubMed
47.
Zurück zum Zitat Ojo J, De Silva S, Han E, Lin P, Wakabayashi M, Nelson R, Lai LL (2011) Krukenberg tumors from colorectal cancer: presentation, treatment and outcomes. Am Surg 77:1381–1385CrossRef Ojo J, De Silva S, Han E, Lin P, Wakabayashi M, Nelson R, Lai LL (2011) Krukenberg tumors from colorectal cancer: presentation, treatment and outcomes. Am Surg 77:1381–1385CrossRef
51.
52.
Zurück zum Zitat Boukes FS, Geijer RMM, Opstelten W, Wiersma T, Goudswaard AN (2011) NHG-Standaard; De overgang. NHG-Standaarden voor de huisarts 2011:1571–1585 Boukes FS, Geijer RMM, Opstelten W, Wiersma T, Goudswaard AN (2011) NHG-Standaard; De overgang. NHG-Standaarden voor de huisarts 2011:1571–1585
61.
Zurück zum Zitat van der Meer R, de Hingh IHJT, Roumen RMH (2021) [Dutch] Preventieve adnexextirpatie bij vrouwen met dikkedarmkanker? Ned Tijdschr Geneeskd 165(D5361):1–7 van der Meer R, de Hingh IHJT, Roumen RMH (2021) [Dutch] Preventieve adnexextirpatie bij vrouwen met dikkedarmkanker? Ned Tijdschr Geneeskd 165(D5361):1–7
62.
Zurück zum Zitat Smulders YM, Thijs A (2006) [Dutch] Kostprijs per gewonnen levensjaar: Trends en tegenstrijdigheden. Ned Tijdschr Geneeskd 150:2467–2470PubMed Smulders YM, Thijs A (2006) [Dutch] Kostprijs per gewonnen levensjaar: Trends en tegenstrijdigheden. Ned Tijdschr Geneeskd 150:2467–2470PubMed
Metadaten
Titel
Ovarian metastases in young women with colorectal cancer: a retrospective multicenter cohort study
verfasst von
R. van der Meer
C. Bakkers
J. A. Wegdam
T. Lettinga
E. G. Boerma
F. Aarts
I. H. J. T. de Hingh
R. M. H. Roumen
Publikationsdatum
20.07.2022
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
International Journal of Colorectal Disease / Ausgabe 8/2022
Print ISSN: 0179-1958
Elektronische ISSN: 1432-1262
DOI
https://doi.org/10.1007/s00384-022-04217-4

Weitere Artikel der Ausgabe 8/2022

International Journal of Colorectal Disease 8/2022 Zur Ausgabe

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

TAVI versus Klappenchirurgie: Neue Vergleichsstudie sorgt für Erstaunen

21.05.2024 TAVI Nachrichten

Bei schwerer Aortenstenose und obstruktiver KHK empfehlen die Leitlinien derzeit eine chirurgische Kombi-Behandlung aus Klappenersatz plus Bypass-OP. Diese Empfehlung wird allerdings jetzt durch eine aktuelle Studie infrage gestellt – mit überraschender Deutlichkeit.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.