Skip to main content
Erschienen in: Pediatric Surgery International 7/2022

20.05.2022 | Original Article

Pattern of anatomic disorder and surgical management of anorectal prolapse in anorectal malformation

verfasst von: Long Li, Yan Zhou, Anxiao Ming, Hang Xu, Qi Li, Xu Li, Guimin Huang, Yu Tian, Yurui Wu, Jun Tai, Xianghui Xie, Paul K. H. Tam, Qinglong Gu, Mei Diao

Erschienen in: Pediatric Surgery International | Ausgabe 7/2022

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Aim

Due to the paucity of data and controversy regarding the etiology and surgical approach for managing anorectal prolapse (ARP) after anorectoplasty, we sought to investigate the underlying anatomic disorder and the surgical outcome in managing this challenging complication.

Methods

We performed a retrospective study on 83 patients with ARP related to anorectal malformations (ARM). Logistic regression analyses were performed to detect the risk factors for the ARP severity. Surgical procedures were stratified according to identified anatomical abnormalities and surgical outcomes were analyzed.

Results

50 patients (62.7%) had high-type ARM. The original anorectoplasty had a higher rate of ARP in laparoscopic-assisted anorectoplasty (n = 49, 59.0%) versus posterior sagittal anorectoplasty (n = 11, 13.3%). ARP was associated with rectal fat hyperplasia (67.5%), dilated muscular tunnel (79.5%), longitudinal muscle (LM) discontinuity (16.9%), rectal dilation (22.9%), mislocated anus (7.2%), and excessive mobile mesorectum (3.6%). Based on the ARP severity, the patients were divided into a severe group (Group 1, n = 38) and a moderate group (Group 2, n = 45). Binary logistic regression analysis showed that hyperplasia rectal fat (OR 4.55, 95% CI 1.16–17.84), rectal dilation (OR 4.21, 95% CI 1.05–16.94), and high-type ARM (OR 2.90, 95% CI 1.14–7.39) were independent risk factors for the development of severe ARP. Complications after stratified surgical repair included wound infection in six patients (7.2%), anal stenosis in one patient (1.2%), and ARP recurrence in two patients (2.4%). Twenty-six patients without colostomy before prolapse repair were followed up for 2 to 12 years. All the patients maintained voluntary bowel movements. Following ARP repair, there was an overall higher rate of no soiling or grade 1 soiling (88.5 vs. 65.4%), but 3 of 12 patients with grade 2 constipation were upgraded to grade 3.

Conclusion

Our study shows that ARM-related anorectal prolapse is associated with excessive rectum, hyperplasia of rectal fat, mobile mesorectum, loose muscular tunnel, LM discontinuity, and anal mislocation. Surgical repair with techniques stratified according to the patients’ underlying risk factors is effective to prevent recurrence and improve the soiling continence.
Literatur
3.
Zurück zum Zitat Zornoza M, Molina E, Cerdá J et al (2012) Postoperative anal prolapse in patients with anorectal malformations: 16 years of experience. Cir Pediatr 25(3):140–144PubMed Zornoza M, Molina E, Cerdá J et al (2012) Postoperative anal prolapse in patients with anorectal malformations: 16 years of experience. Cir Pediatr 25(3):140–144PubMed
8.
Zurück zum Zitat D’Hoore A, Jones OM (2018) Rectal prolapse and associated pelvic organ prolapse syndromes. In: Knowles CH, Keighley MR, Williams NS (eds) Keighley & Williams’ Surgery of the Anus, Rectum and Colon, vol 1, 4th edn. CRC Press, pp 378–423CrossRef D’Hoore A, Jones OM (2018) Rectal prolapse and associated pelvic organ prolapse syndromes. In: Knowles CH, Keighley MR, Williams NS (eds) Keighley & Williams’ Surgery of the Anus, Rectum and Colon, vol 1, 4th edn. CRC Press, pp 378–423CrossRef
Metadaten
Titel
Pattern of anatomic disorder and surgical management of anorectal prolapse in anorectal malformation
verfasst von
Long Li
Yan Zhou
Anxiao Ming
Hang Xu
Qi Li
Xu Li
Guimin Huang
Yu Tian
Yurui Wu
Jun Tai
Xianghui Xie
Paul K. H. Tam
Qinglong Gu
Mei Diao
Publikationsdatum
20.05.2022
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Pediatric Surgery International / Ausgabe 7/2022
Print ISSN: 0179-0358
Elektronische ISSN: 1437-9813
DOI
https://doi.org/10.1007/s00383-022-05141-y

Weitere Artikel der Ausgabe 7/2022

Pediatric Surgery International 7/2022 Zur Ausgabe

ADHS-Medikation erhöht das kardiovaskuläre Risiko

16.05.2024 Herzinsuffizienz Nachrichten

Erwachsene, die Medikamente gegen das Aufmerksamkeitsdefizit-Hyperaktivitätssyndrom einnehmen, laufen offenbar erhöhte Gefahr, an Herzschwäche zu erkranken oder einen Schlaganfall zu erleiden. Es scheint eine Dosis-Wirkungs-Beziehung zu bestehen.

Erstmanifestation eines Diabetes-Typ-1 bei Kindern: Ein Notfall!

16.05.2024 DDG-Jahrestagung 2024 Kongressbericht

Manifestiert sich ein Typ-1-Diabetes bei Kindern, ist das ein Notfall – ebenso wie eine diabetische Ketoazidose. Die Grundsäulen der Therapie bestehen aus Rehydratation, Insulin und Kaliumgabe. Insulin ist das Medikament der Wahl zur Behandlung der Ketoazidose.

Frühe Hypertonie erhöht späteres kardiovaskuläres Risiko

Wie wichtig es ist, pädiatrische Patienten auf Bluthochdruck zu screenen, zeigt eine kanadische Studie: Hypertone Druckwerte in Kindheit und Jugend steigern das Risiko für spätere kardiovaskuläre Komplikationen.

Betalaktam-Allergie: praxisnahes Vorgehen beim Delabeling

16.05.2024 Pädiatrische Allergologie Nachrichten

Die große Mehrheit der vermeintlichen Penicillinallergien sind keine. Da das „Etikett“ Betalaktam-Allergie oft schon in der Kindheit erworben wird, kann ein frühzeitiges Delabeling lebenslange Vorteile bringen. Ein Team von Pädiaterinnen und Pädiatern aus Kanada stellt vor, wie sie dabei vorgehen.

Update Pädiatrie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.